Hanar i avel
Jag hänger på lite om hanar iaveln och avkommor och sådant.
Jag hoppas att folk som föder upp har koll i så så stor mån som möjligt hur många avkommor som kommit ifrån de hanar man använder sig av. Och även från de släktingar som finns.
En av hanarna jag anväder till exempel har en hel del avkommor efter släktingar till sig. Vilket innebär att de valpar som blir är enbart för sällskap inte avel.
Om det blir bra avkommor kommer jag spara material själv. Men inget kommer få gå vidare på annat sätt.
Men det är intressant det här. Ni andra som avlar. Kollar ni upp släktingar till den hane ni använder på mer sätt än bara sjukdomshistorik vilket jag tar för givet att alla kollar som avlar.
Låt oss nu hålla dennatråd ren från namnutlämningar, otrevligheter och sådant. Låt oss bara diskutera ämnet som sådant är ni snälla.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag tycker att det verkar som att många inte kollat upp detta…
Det kanske är lite pga denna "matadoravel", som är så väldigt vanlig, som det verkligen finns belägg för att ha koll åtminstone fyra led bakåt på sina tilltänkta avelsillrar.

OM det blir ngn kull för mig, vilket är obestämt än så länge, så vet jag det mesta om de jag kollat på.

Inte bara hannar för den delen.

jag är som dig åsa att avkommorna blir enbart till sällskap och inte avel.

hur ska man kunna kontrollera det? Om man anser att kullen int eär lämlig att gå vidare i avel så tycker jag själv att det kanske inte är så lämpligt. Men det kanske är av andra anledningar.?

#6 det är ju bra gener men då jag vill hålla koll vart mina linjer går så har jag själv bestämt detta.

Kanske låter dumt, men är det inte bra med lite "vidare" illerträffar ibland. Kanske ska låta illerägare från Storbritannien, USA och övriga europa "para in sig" med våra svenska tamillrar så det blir lite mer genetisk spridning. Kanske svårt att övertala dem att åka till Sverige enbart för det ändamålet, vad vet jag :)

#8 Det är flera som kollar på det.

#6: Det är inte så att de inte är lämplig i avel. Utan mer att man inte vill att det avlas hej vilt. Vikten är att man håller koll på att man säljer till folk man litar på. Det går inte att sälja till vem som helst som har pengarna. Det gäller att fråga en massa innan man säljer sina valpar och vara nogrann. Jag vet inte om jag svammlar runt en massa i feberångorna här, men jag försöker i alla fall få fram att det kan vara bra avelsmaterial. Även om man väljer att inte låta hela kullar gå i avel.
Audiatur et altera pars

Självklart förstår jag det. Men som du säger att en av dem redan har så mycket släktngar. Då är det kanske inte så lämpligt att använda honom även om man vill sätta avelsförbud på valparna. Det har hänt fler än en gång att det har tagits kullar utan att uppfödaren har informerats. Att då ha tagt en kull som man vet inte kommer att gagna illeraveln om "generna kommer ut" tycker jag är fel.

#11: Då är vi åter där med vikten på vilka man säljer till. ;-)
Hos mig får man i princip uppge allt från skostorlek till vidare avelsplaner på en själv innan man får köpa valp. Många har känt sig bortskrämda av alla mina frågor. Men de har jag inte direkt någon saknad efter heller.
#8: Att få dem att åka hit med sina illrar för att vi uppfödare ska få använda dem i avel. det lär nog inte ske. Men jag och flera med mig kollar upp hela tiden efter bra material utomland för att imortera bra avelsmaterial. Det är ett tungt arbete och kräver många timmars läsning runt om i världen på hemsidor och forum och andra praktiska ställen man kan prata med folk.
Audiatur et altera pars

men har man skrivigt kontrakt där det står avelsförbud och persosnen sedan tar en kull iaf då kan det bli ett helvete kan jag ju lova. sen har jag sagt att kvitto kopior på kastrering ska skickas till mig som uppfödare.
jag tillhör dem som har en iller med en välanvänd släkting i stammen, och jag planerar att troligtvis ha henne i avel. Dock har jag lite andra planer, planer som inte är helt spikade ännu, men förhoppningsvis blir dallt klart till sommaren. Och i mina planerade framtida kullar så kommer jag att vara stenhård på att valparna endast går vidare i avel hos mig, om det inte råder några riktigt goda skäl att sälja vidare till avel åt någon annan. Och det inte för att jag inte tror på avkomman, snarare tvärtom: jag har riktigt hörga förväntningar, och har preliminär planerat de nästkommande 3 årens parningar. Men främst är som sagt vidare avel ägnad åt mig själv, åtminstonne tills jag kommit dit jag vill med min stam. Då jag inte vill riskera att någon annan, som inte har samma mål och krav som jag har, "förstör" det jag vill försöka åstadkomma.

Det hände tex i år (2007) att det togs kullar på en hona där det stod i kontraktet att avel endast får ske i samråd med uppfödaren. Trots det fanns det ingen kontakt med denne innan. Hennes makt var inte så stor efteråt. Hon var arg men kunde inte gör så mycket. Du vet vilken hona det är Åsa.
Åsa, även du har ju gjort misstag i försäljning. Om jag inte minns fel så släptes en av dina valpar avsiktligt ut i skogen och försvann.
Skicka kvitton på kastrering? Jag kommer inte kastrera fler honor. Får jag inte köpa då? Även om jag inte kommer avla. Det är för illern bästa och inget annat. De som vill ha sina illrar okastrerade för deras hälsas skull hur ska de göra?
Risken finns alltid att de går vidare i avel och då är det inte lämpligt att sälja illrar som inte bör gå i avel. Då handlar det bara om pengar.
Jag behåller själv valpar ur kullar för att senare avla på dem istället då jag anser att avkomman ska bli bättre änföräldrarna och det är enda sättet att genomföra en bra avel. Säljer man alla valpar och ingen får gå i avel på grund av at de inte är lämpliga så tycker jag att man ska undvika den kullen.

Med andra ord… vill man inte ens själv ta en kull på avkomman så tycker jag att det är fel.

ja men ingen här påstår väl inte att deras hanar är dåliga att avla på heller för då skulle det inte avlas på dom
nej det e inte det. Men jag håller med knubbs i det; om det inte går att avla vidare på avkomman så varför avla på dem alls? Vill man begränsa aveln till att bara man själv avlar på avkomman e det en annan sak. Men om man vill minska spriningen på vissa linjer är det ju som sagt bäst att inte avla på dem alls. Tänk om alla ägare til en valpkull på 12 valpar bestämmer sig för att ta en kull…vare sig med eller utan kastreringskrav..det blir rätt mycket släktingar det…och så stor marknad har vi inte i sverige för iller, tyvärr-

#15: det var inte den jag sålde valpen till som släppte ut den avsiktligt i skogen. Det var när jag fick hjälp av en annan i en annan del av landet att omplacera henne som hon hamnade knasigt och vart utsläppt i skogen. Om vi nu ska dra in enskilda individer i det hela vilket jag bad om att vi skulle låta bli utan föra en allmän diskusion om ämnet. Men jag börjar lära mig detta att om man har egna åsikter dras ens egna kullar upp. Så prata avel i allmänhet, det går tydligen inte. Tur jag inte har något att dölja utan redan skriver ut allt på nätet. Annars har mna valpköpare skött sig bra faktiskt. Även de som fått omplaceringar av mina valpar har varit bra. Klart man inte kan gardera sig till 100% men man kan göra allt som är möjligt.
Ingen säger att linjerna är dåliga bara för att man inte vill att alla ska avla hejvilt på dem.
Audiatur et altera pars

Jag menade inte att hänga ut dig utan ville endast poängtera att det inte går att vara säker på att det inte blir några valpar. Ber om ursäkt om du tog illa upp. Det var endast för att göra en poäng att det inte går att gardera sig.
Som både Sara och jag säger. Om man vill ha linjen själv är det en sak, men att föda upp illrar som inte går att avla på för att det inte är bra för stammen. Det är rakt ut dåligt och går emot allt som sagts som hur vi vill att aveln ska se ut. Då är det endast för att tjäna pengar.

Ursäkten mottagen och accepterad. Kändes bara som om det inte riktigt hörde hit med en omplacering som blir utkastad och avel på individer som det inte ska avlas på.
All material är fel att avla på om det avlas hejvilt utan urskiljning anser jag.
Tror nog att vi kanske i grunden menar i princip samma sak fast vi skriver det olika. ;-)
Audiatur et altera pars
ja oerhört viktigt det här!
Det jag fick höra vara hur bra Pegasus gener skulle vara och hade små funderingar på att använda honom till en kull när jag hämtade honom. För mig räckte det alltså att höra att åtminstone 2 av hans halvsyskon använts till 3 kullar för att jag skulle beställa tid för kastrering.
Och i dagsläget tycker jag att jag gjort ett mycket bra val då han har så sjukt många nära släktingar runt om i sverige både som sällskapsillrar och som avelsillrar.
Jag hoppas att de som avlar med stora och utbredda linjer verkligen har någon form av kontroll på linjen de använder… annars är det katastrof!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag, personligen tycker det är fel att avla på tex en avkomma som får mer än 100 syskon per år. Även ifall man har avelsförbud på sina valpar så kan ju olyckor hända. Det har man ju läst om folk som har haft en okastrerad hona som inte varit i brunst men helt plötsligt så var hon det och den okastrerade hanen i samma hushåll hann göra valpar på henne. Om då den linjen är så utspridd är ju chansen hur stor som helst att det blir inavel. Det tycker jag är fel. Så har man en iller som har hur mycket syskon som helst och fortsätter att få lika mycket syskon från år efter år då tycker jag att den linjen är förbrukad. Det är min åsikt. Sen förstår jag att man vill sätta avelsförbud på sina valpar för att man vill hålla koll på sin linje ifall man tex tar in en hona el hane från utlandet kanske som inte har någon släkt i Sverige alls. Då vill man ju beskydda den linjen. Det hade jag gjort isåfall. Men jag anser att man med sin avel vill vidarebefodra någonting bra som inte finns innan, eller avla på extremt goda avelsdjur, eller få in nya egenskaper i Sverige. Inte för att kränga så många valpar som möjligt, eller för att ta en kull bara för att man råkar ha illrar av olika kön hemma.
#0 ja koll har man ju på de linjer man vill bruka för att se hur pass använd den är. och tyvärr tycker jag att det går åt en "gotlands syndrom" igen då alla skulle avla på Gotländska illrar(fast denna gång är det inte gotlänningarna). Tycker det är tråkigt att redan användna linjer ska utexpanderas när vi redan har sådan begränsad avelsbas.
#23 frågan är vem är den som ska begränsa aveln då på släktingar. Det är ju bara en själv, och någon som redan påbörjat sitt avelsarbete vill väl knappast släppa det de jobbat för? Ska automatiskt sist in först ut principen gälla då, det tror jag heller inte funkar för hittar man en bra linje så vill man ju hålla fast i den. De växer ju tyvärr inte på träd.
Detta är inte riktat till någon speciell utan mer en tankeställa -hur tänker ni? För jag har ju läst här att flera valt avelsdjur till i år som är släkt med min ena hona som jag har i avel. och det är ifrån grund och botten samma ursprung som de kommer ifrån. Från förra året vet jag att det var uppfödaren själv +2till som tog valpar efter hans avkommor. Men i år verkar det vara betydligt fler och då även av "insatta illermänniskor" som väl borde vara insatta i hur stor utsträckning som de nu kommer avla på? Men en bra linje och vem vill stå utan den? Vem ska nu ge upp det de alla vill börja sitt avelsarbete med? jag vill inte avbryta det jag påbörjat utan kontrollerar hellre valparnas nästa hem så de är medvetna om att det handlar om sällskapsdjur och att inte en tjuvparning är okej. Men det tror jag de alla förstått redan innan när jag förklarar att de ej ska avlas på…och behåller helre de avkommor jag vill ha i avel själv. Tråkigt att man måste begränsa sina egna avelsdjurs avkommor till en själv och samarbetet mellan uppfödarna som idag är näst intill obefintligt förblir obefintligt. För att samarbeta med samma linjer gynnar inte direkt sveriges stam,. Eller tycker någon att den gör det?

Åsa, hur kan vi mena samma sak när du tänker ta en kull på illrar som inte är lämpliga att gå vidare i avel? Det är endast för pengar om man tar en kull där de inte får avlas vidare på för att det vore dåligt för stammen. Vi menar inte samma sak för jag kan inte på något sätt respektera det valet. Tycket till och med att det är för ******.

jaha då börjar denna tråd oxå spåra ur…

#25: Nu får du ge digfaktiskt. Det skulle vara jäkligt roligt att veta vilken hane du syftar på. Om du har den minsta lilla aning om vad det är för hane jag pratar om.
Jag betvivlar jäkligt starkt att du vet det. Nu trodde jag att vi hade samma gundinställning. Men det var tydligen helt fel. Så det kan jag ta. Är inte så ytterst intresserad av att ha samma inställning som någon som uttalar sig utan att veta vad hon utalar sig om.
Men du får mitt tillstånd att skriva namnet öppet här så ska jag säga om du har rätt namn eller inte.
Då denna tråd helt uppenbarligen inte kan hålla sig till allmänna diskussioner så kommer den låsas då Knubbs svarat på sina påhopp på min avel.
Audiatur et altera pars

Jag hänvisar även till saraes inlägg. KAnske jag utrycker mig för hårt och kanske har jag missförstått ngt eller ngn. I mina ögon säger du att du ska ta en kull på en hanne vars avkommor inte får avlas vidae på pga att han har för många släktingar i dagens stam. Jag citerar.
"En av hanarna jag anväder till exempel har en hel del avkommor efter släktingar till sig. Vilket innebär att de valpar som blir är enbart för sällskap inte avel." Åsa F inlägg #0
Med andra ord, han kan inte tillföra ngt till dagens stam. Det är det jag går på. Att använda en iller som inte tillför ngt till stammen. Det är du som sagt inte jag. Om inte det är endast för att tjäna pengar så vad är det? Om jag vet vilken hanne det är eller inte spelar ingen roll då jag endast syftar din din inledning och undrar hur du kan motivera det. Eftersom det inte går att vara säker på att avkommorna inte används är det i mina ögon direkt skadligt för stammen.
Du har inte svarat på frågorna och det är därför jag fortsätter. Så igen. Hur kan man, trots att det inte går att garantera att avkommorna inte går vidare i avel, ta en kull på en hanne som man själv (Åsa i det här fallet) anser inte kommer ge avkommor lämpade för avel?
Även i #18 tas frågan upp.

#28: Aha, det var den meningen du hakat upp dig på. Tror jag får be om ursäkt för taskig formulering där. Det är en hane med Gotlandsstam. Det är inte många av hans släktingar som gått i avel. Men många gotländska illrar över lag. Så det var klantigt formulerat. Men av den anledningen att det finns många gotländska illrar över lag i avel så vill jag ha den sparsamt avlad.
Således vill jag behålla den för mig själv eller bland de som jag litar på har samma avelsrestriktioner som mig.
Och avlade jag för att jag var penningkåt då skulle jag garanterat valt en annan djursort. Om du inte visste det så r iller det mest värdelösa djur som finns att avla på penningmässigt sätt. Har ju faktiskt hundkennel registrerad. Och där kan man snacka pengar. Och inte mister man sina familjemedlemmar heller. Men jag har lagt min hundavel på hyllan då jag inte hittar rätt avelsmateria. För att jag inte har hittat någon som uppnår till mina krav. Kan inte förstå att jag inte sänker mina krav lite på hundfronten och gör mig en rejäl hacka där istället för att kämpa för att förbättra illerstammen och får tjugo ton skit för det. Och dessutom förlorar honor, och en jäkla massa pengar på veterinärbesök.
Audiatur et altera pars
#24 håller helt med dig. Precis som den stora Gotlands-eran så har vi nu klivit in i en ny "epok".. Och ingen har lärt sig något från tidigare misstag för alla vill avla på "det bra materialet"- vilket slutligen innebär att alla sitter med illrar som är släkt- igen…
Sajtvärd på Iller.ifokus

som sagt bara för att man sätter avelsförbud på sina valpar behöver det inte vara dåligt material.
precis som för åsa vill jag oxå ha koll på att det inte avlas hejjvilt på mina linjer som jag avlar på. och den enkla anledningen måste man få ha.

Dåså, allting löst. Missförstånd av båda.
#31 Det är ju inte det det har handlat om.

Farmarlinjerna verkar vara det nya gotland…
Det är flera som säjer att ni vi
#34 eh?
Det är flera som säjer att ni vill behålla er linje för er själva, ha avelsförbud, restriktioner och koll på er egen linje. Som #14 säjer, man vill inte nån annan ska förstöra det man förösker åstakomma. Man vill att andra ska respektera det arbete man själv lägger ner. Fullt förståligt.
Men jag undrar lite hur ni alla tänker och gör om ni är i andra änden så att säja. Om/när ni får tag på nån annans linje som ni gillar, kontaktar ni dom bakåt då uppfödaren/grundaren av linjen om vad dom tycker att ni ska avla på deras linje? Om det är okej eller om dom tycker ni förstör så som ni inte vill att andra ska förstöra för er. Om ni fattar va jag menar ;-). Alltså lever ni som ni lär? Eller blir det att man tänker egoistiskt som #24 säjer? Då blir det juh svårt att kräva att andra ska ge er samma respekt?? Bara en tanke.
Ville lägga till att jo jag fattar såklart att detta inte gäller med farmarlinjerna. Men jag tänkte nu ni privata uppfödare sins emellan och privata linjer alltså.

nu är det ju så att köper jag en valp av någon med en bra stam och fina linjer och vill avla på den då ser jag inget hinder om det inte står något om avelsförbud i kontraktet…men så klart pratar man med uppfödaren angående avel på dom för att få veta mer om illrarna i bakre generationer hur dom va i psyket med mera.
#37 får man frågar varför du enbart skriver och klaga i avels trådar?
#36 bra poäng, kanske lite därför det lätt blir så här, att "farmarblod" avlas friskt på.

Lunic jag såg ditt svar på ett annat ställe och som sagt undrar jag bara och jag godtar det svaret utan problem =) och förstod hur du menade=)
#38 jag tycker inte jag skriver och klagar nu utan är faktiskt intresserad och ställer en fråga. Jag är annars inte så mycket för att bara sitta och småprata iller även om de kan va kul de med. Så det blir att jag skriver i trådar som jag tycker är bra eller intresserar mig. Nu tänkte jag alltså inte om man köper en iller med kontrakt och allt utan om nån får tag på linjer av andra uppfödare via omplacering eller så. Alltså situationer där det inte finns kontrakt och man inte vet hur det förhåller sig.

haha svarade innan du la in inlägget=)
#25 Alla trådar ska hålla trevlig ton och jag som Medarbetare tycker att ditt sätt att uttrycka dig på börjar att spåra ur i flera inlägg. Dessutom så kan direkt kritik tas privat, annars urartar trådar och blir otrevliga. /Cecilia Medarbetare.
#42 jo där var du allt snabb :-)) Men det är nog jag som är långsam hehe

#43 Kallar det inte direkt kritik då jag syftar till en inlägg gjort av en person i tråden. Dessutom har vi löst det redan och både jag och Åsa har insett att vi utryckt oss fel. Det löste vi själva genom diskussion. Ska personlig kritik tas privat så har du nu brutit det. Men det hör inte till denna tråd.
Varför kan vi inte bara släppa lynchstämningen nån gång? Det är inte olagligt att avla på ett par illrar helt utan känd bakgrund, om nån vill göra det så fine. Det är väl inte helt ovanligt bland katter och hundar. En sak är väl att jag som så många andra tycker illerstammen behöver förbättras, och då tror jag på vissa vägar. Men jag är också medveten om att det finns dem som tror på andra vägar än de jag tror på.. Som motsats-ex (till den vanligare uppfattningen) tar jag då nån som tror på att avla helt slumpat, släkt eller inte, rutig som symmetrisk…
Visst det finns indikationer och tydliga tecken på många saker, men vi kan inte veta så mkt med säkerhet inom illergenetik/avel va?
Jag skulle gärna se att även de uppfödare som avlar på "söta" illrar vågade delta i diskussionerna här inne.
Någon som förstår min poäng? Jag menar inte att vi ska sluta diskutera avel.
Jag vill självklart fortfarande att våra illrar ska bli äldre
och friskare än vad de är idag.
Vi kanske kan "lätta på uttrycken" lite så att det inte låter som att det bara finns ett accepterat sätt att avla på eller vissa kriterier man måste uppfylla för att ngn sorts elit ska klassa en uppfödare som "seriös"?
Missförstå mig eller tolka hur ni vill, men det vore kul om vi vore fler och kunde få fler perspektiv här inne.

#44 det var nog baar att du råkade lägga svaret i fel tråd=)