Tjockaste illern?

Ingen av mina som slår det just nu i alla fall. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vilken tjockis! Lucifer väger också runt 1,3 hahaha den lille plutten
Nope, Bus väger "bara" 2 kg.
Sara

Sigge väger 1,9.. Så har är lite smalare :P
Gördis är skitliten på 850 gram :)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

ja vart har man Emoflickan och hennes stora bamsingar till illrar?
Här ligger vi över 2 kg sträcket men inte ändå upp till 2,5 kg. =)

Tjockisen vi fick hem i fredags har jag inte vägt än, men när man håller han känns det som han väger en bra bit över 2 kg… Ska bli intressant och se ifall jag gissat rätt:P
"Chaos is a friend of mine."
av emoflickans "lilla" illrar har ju iaf 3 av dom legat runt 2,5 kg.. Som mest vägde Tjabo 2,8 kg… :) Det ni!
Sajtvärd på Iller.ifokus
En av våra väger 2,5-2,6kg.

#8 ja det förstod man nästan då man fick se hans stora mysiga björntassar =)
Min stora grabb ska bli vägd nu på torsdag inför kastreringen, återkommer vet hans vikt då. För tung är han allt… tycker jag ^^

Ibland kan jag tycka att en viss kontroll av illerns fördointag är berättigat vid dessa vikter… Är det så att illern är väldigt rund om magen? Får de grädde eller annat godis varje dag? Får de bra foder? etc etc. Vet att det diskuterats bantning och dess negativa effekter nyligen, men övervikt är inte hälsosamt heller.
Själv har jag inte sett några illrar över två kg som inte varit ganska feta, om ni ursäktar mig. En päronmage är inte naturligt.
Mina hannar väger som mest 1,3 kg på vintern. Cliff går inte upp mer än ca 1 hg. Skulle de få stor mage skulle jag tvinga ut dem på promenad varje dag och se till att aktivera dem mer.
#11 jo, visst har vi tänkte på det att Lillen är stor. Han och min andra iller behandlas pracis likadant. och han är inte stor. Men funderar på om det kan bero på att han var enda valpen och fick fri tillgång till mat som liten och sen så är det här hans första vinter, så misstänker att han blir mindre. + att han ska kastreras! Men jag tycker inte att vi gör något som borde göra han stor. Torrfoder, kött och ägg i bland är det enda dom får äta, och promenerar gör vi också regelbundet. och som sagt andra illern är mycke mindre och behandlas likadant…

Första vintern kan de gå upp lite extra det är sant. Vissa har ju flera tjocka illrar och då bör man def kolla igenom allt.
vad är egentligen normalvikt på en iller då? Läste en gamal tråd "vad visar vågen" och tycker det verkar vara väldigt olika! finns det egentligen någon standard vikt? har inte så stor koll själv på det där! men håller med om att djuren ska vara hälsosamma, vilket djur det än är…

När magen börjar gå utanför höfter och bröstkorg om du håller upp dem. Då anser jag att illern är lite överviktig. Desto mer mage desto mer överviktig såklart. När man ser att magen står ut. En iller ska se ut som en korv inte som ett päron :)
Monty vägde iaf 2.6 här för ett tag sen, han ä riktigt kraftigt byggd :P
Stitch här hemma är rejält päron formad ha, och blir så varje vinter. Eftersom mina andra killar är slanka och fina så är jag övertygad om att i hans fall e det något genetiskt. Här ges inget onödigt godis. Ludde däremot ligger på 1,7 kg, men det finns inte ett uns fett på honom, han är lång och slank och består enbart av muskler känns det som (som att brottas med en anaconada när man e osams, lovar!)
#9 Han har tassar som paddlar ;)
#11 Är det inte en sak som börjar gälla främst när det inte längre är illerns första vinter?
Vi har ju vår 2,5kgs (okastrerade) klump och visst, underhudsfett har han. Men det är jämt spritt över hela kroppen. Dvs, han är lika avlång och icke-päronformad som vår andra (kastrerade) hane på 1,5kg är.
Stor kommer han nog alltid vara ändå, han var redan markant större än sina kullsyskon när vi hämtade honom.

#18, se #13
Vägde just Nanooq, han väger nu 2, 7 kg och då är han kastrerad. Hans pappa Eilert väger 3, 2 kg så han har att brås på, Eilert är änså länge en okastrerad hane som blir 5 år i sommar.

Jag trodde att man inte kunde banta en iller. Men visst blir man fundersam då en iller överstiger 2,5 sträcket. Vad får dom som mina andra inte får?
Men min hane har också det i sin släkt. Hans pappa var så stor så att min stora hona på 1,2 kg (nu väger hon runt 800-900) försvann under honom.

Banta och banta, man kan ju se över godisintag och se till att illern får motionera mer.

Men om man inte ger någon godis till illern då?
Då gäller det att släppa runt den ett varv runt kvarter varje dag =P
#23 hehe, ett kvarter räcker inte långt i såna fall… Milton går lätt uppåt två timmar.

#24 haha, ja nu tänkte jag mer på min iller som tvärniter bara vid tanken att gå ut utanför den varma lägenheten =P T
og en halvtimme för mig att gå/släpa runt mitt hus med honom, och så stort är det inte ;P

Bär honom låångt bort så springer han hem sen.

#26 haha ja jag får väl testa det =P
#21 Nanooq får Hills Kitten, Royal Kitten och ANF i en blandning. När jag får tag på det som Anette Hillbiörn säljer på Amhs illertorg (namnet blåste just nu bort från skallen, men kommer väl på det). Dessa sorter blandar jag ihop i ungfär lika delar i stor tunna. Sen får alla illrarna vars en äggula/vecka blandat antingen med lite vetegrodolja, Ferretone eller pastan som jag också köper av Anette.
När jag sen har kyckling eller vit fisk så får alla av detta dom som vill ha, alla vill inte det.

Ett bra sätt att banta ner för tjocka illrar är att låta dem springa upp och ner för trappor. Helst upp så :-)
Dock är detta efter att man minskat ner på godis och sådant onyttigt om man ger dem det.
Här hemma har jag Nikita nu som börjar bli päronformad. Men jaja, jag tar inte så hårt på det när det gäller henne så länge hon orkar leka med de andra så får hon faktiskt se lite fel ut. Hon är ju i alla fall 7 år och förtjänar att få lägga på sig lite extra under vintern. Detta för att orka med kylan bättre när vi är ute.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#25> Ett tips är att gå ut med din iller kvällstid, i skymningen eller när det är mörkt… Gå på avskilda platser utan oljud (motorljud och annat skrän) tex i skogen. Då är mina hispiga killar mycket lugnare och går så fint så fint.
Sen är det en bra grej att alltid gå samma runda, tex en fin skogsstig. Då vänjer de sig vid rundan och behöver inte stanna så mycket! :)
#0> Stiffer väger bara 1,5 men jag tycker han är snudd på för rund om magen. Jag baserar detta på att han nu (till skillnad från sommarvikten på 1,2-1,3) ligger på sidan istället för att ligga på magen när han lägger sig platt iller på golvet… Han lixom rullar över för att magen tar emot… hehehe.

Furrotone och vitaminpasta gör illrarna tjocka. Att ge vitaminpasta (som innehåller socker) till en pigg iller är i mina ögon helt onödigt.

#30 jag går bara ut med honom då det är lite mörkt. För då är det inte lika mycket folk ute och går och inte lika mycket bilar. Lamio håller ju på att skita på sig varje gång då han hör något. Blir rädd för mig om han har råkat springa tre meter framför mig.
jag tror också att många illrar är för stora för sitt eget bästa- precis som många andra djur i detta samhälle.
Hela första året får de dock vara ganska tjocka och många illrar når då sin maxvikt och kommer aldrig dit igen..
Tycker allt att pegasus är lite för rund just nu… han väger runt 1,5 kg men har en mage… Och det tycker jag inte han ska ha.
Men illrar är så grymt olika i kroppsbyggnaden. Jag har 3 helt olika illrar hemma. Dexter är som en ål och blir aldrig tjock. I vinter har han lagt på sig betydligt mer än han brukar och han är långt ifrån tjock. Ligger ssom mest på dryga 1,2 kg.. vanligen runt kilot.
Pegasus är rubust och har aldrig varit direkt smal men under ordentliga promenad-perioder har han varit grymt musklad.
Triton är liten och rund. Han är inte direkt tjock men han är både kortare och mindre än dom andra. Han skulle lätt se överviktig ut om han närmade sig 1,6 kg som inte är speciellt mycket på en vanlig iller..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Motto, korv framför päron :) (Självklart sojakorv.)

#32> haha, stackarn. Kanske får sätta på honom öronproppar? Tror ändå på att försöka hitta en avskild runda som ni alltid går samma runda så han lär sig att det inte är så farligt. :)
Stiffler är åxå supernipprig vad gäller billjud. hans första 4 år bodde han riktigt ute på landet där inga bilar passerade. Vi bor åxå på landet, men det passerar bilar på vägen som går förbi, tillräckligt för att Stiffler ska bli superrädd. men så fort man kommer in i skogen så coolar han ner sig! :)
hm… men typ som min Lillen nu då, som verkligen är stor! (2,5kg) Men han är en stor iller också! jätte tasar jämfört med lillskit Gere. Men kan det bero på att han var enda valpen (de andra var döfödda) och att han hade fri tillgång till mat utan konkurens, och att det är hans första vinter? För som jag tidigare sagt så anser inte jag att jag ger dem något ohälsosamt och de får vara ute och vi leker med dom och dom leker med varandra! Enda godiset dom får var något illergodis jag hittade som heter Sanal och skulle motverka hårbollar. Är bara lite nyfiken på vad ni anser!:)

#37: Det godiset innehåller till största del oljor och fetter, därav anledningen att det motverkar hårbollar.. det smörjer tarmarna.. Så ge dem inte för ofta!

Det är ingen vits att ge antihårbollsjox då de inte fäller. Jag ger mina laxativ under de två fällningsperioderna.