Nu är de KLÄMT!
Nu ha jag nyligen varit in med frallan till vetten och klämt analköttlarna!
Vad kan man säga om det?? Det var de VÄRSTA jag varit med om. Stanken var OLIDLIG! Jag kännde paniken att jag ville ut ifrån rummet, men kännde att jag ändå fick lov att vara kvar för att hålla frallan åt veterinären. Men snacka om att jag var nära att kräkas!! :( Och de bara sprutade vätska, när han masserade. Sedan blev frallan någor frustrerad, så han kissade på sig :( stackarn*
Men nu vet jag på ett ungefär hur man gör om de blir stop igen. Fast de är dock inget som jag ser framemot :(
Veterinären var hyffsat trevlig och verkade mer hemma på vad en iller är, än de andra på den där kliniken :)
Nu är frallan verkligen en stinkbomb. ush! Men nu mår han bra, men kan dock tro att han har lite ont.

Haha, jag tar alltid med schampoo när jag ska gör sånt så man kan gå utanför vet. Bokar oxå sista tiden så ingen annan stackare ska behäva vara där efetråt :

Spolade de inte? Om det blir stopp igen rekommenderar jag inte att du själv klämmer (då det är viktigt att du får ut allt vilket kan vara svårt själv) utan att du åker tillbaka och ber att de sköljer rent dem ordentligt. Ofta är det små klumpar därinne, som inte kommer ut om man klämmer, utan bara om man spolar. Dessutom krävs antaligen att han sövs.
Om han blir dålig igen så kan du räkna att det tar kanske 1-2 månader minst innan de fyllts på igen. Men man får nog hålla utkik resten av livet om de väl fått problem.
Men visst är det avskyvärt snuskigt. Jag hulkade åxå!!!

hur vet man om det blivigt stopp då?

#1 hur menade du med de där med shampot??
#2 Nix. Men borde man inte kunna känna om de är knölar när man klämmer då?? Man gör ju så på hundar att man klämmer själv, så varför skulle de ej funka med illrar?? Har du haft problem med dina illrar?? Ska man räkna med att det BLIR stop igen??
#3 Om du menar hur man vet att de blivit stop i analköttlarna??! Det märks, ialf i frallans fall. Han stank olidligt och ovanligt mycket. när man kände på köttlarna så var de alles svullna. som tur hade ju ja smigge att gämmföra med. Men de finns ju även de fallen där de inte fiser allas. Då vet ja inte, men antar att man endast kan känna vid de fallet.

jo för miilo fiser inte men luktar ju starkt nu men då är han ju okastrerad oxå och i brunst

#3> Du kan märka det på att om du tex har en iller som skunkar då och då och plötsligt inte lagt en skunkfis på ett tag, då kan det vara skäl att misstänka. Även motsvarande, om din iller sällan eller aldrig normalt skunkar, men plötsligt börjar…
Lägger du illern på rygg, och nyper lite med rumme och pekfinger runt rumpöppningen (nice va?), så känner du normalt en liten "svullnad". Kan vara bra att kolla in hur detta känns på sin friska iller. När illerns analkörtlar kloggat igen, så blir denna svullnad stenhård och det känns som en ärta därinne.
#4> Tror inte det… vad jag fick beskivet så är det små gångar därinne, och i gångarna fastnar dessa knölar/klumpar. Jag fick behandla min förra iller Alba 3 ggr. Första gången klämde de bara. 2 månader senare var de fulla igen. Då spolade de, och sa att de fick ut betydligt mycket mer skit än om de bara klämt. Sen återkom det en gång till, och efter spolning denna gång blev hon bra. Även Leo har vart inne på 2 besök, första gången bara klämning (hos sin förra ägare), sen med spolning med mig. Då blev han bra, ochhar än inte visat upp återfall. Så jag tror starkt på spolningen.
Har även för mig att veterinären min sa att de inte rekomenderade att man klämde själv, för om man inte lyckas klämma ut allt så kan ev infektion fortsätta frodas.
Med Alba och Leo fick vi dessutom en pencilinkur, för att ta bort ev infektion/inflammation.
Blir det dock inte bra, och man måste klämma för ofta, så kan man operera bort analkörtlarna (nån här på forumet gjorde det nyligen och det finns en tråd om det från nov kanske?), risken är då att illern blir inkontinent, dvs kissar och bajsar på sig. Den kan lixom inte knipa längre. En risk man bör tänka på…
Samtidigt är det en risk att klämma/spola för ofta, då man med största sannorlikhet måste söva illern under tiden… Har man gjort många upprepade klämningar på ett år utan resultat och illern fortfarande är "rätt ung" så kanske man bör överväga operation. :)
Just ja, min veterinär sa att om illern/djuret en gång fått problem med analkörtlanra, så är risken gigantisk att de får återkommande problem. Frågan är bara hur ofta och hur allvarligt.

#5> Minimal risk skulle jag tro att din unga iller har problem. Tror främst att det handlar om äldre illrar som får problem. Sen är din iller ju brunstig… alltså ska han stinka. Och antagligen är detta bara ett tecken på att hans körtlar funkar precis som de ska, dvs att han stinker… hehehe… Prova känna om de är ovanligt svullna, och jämför gärna med en annan iller! :)

#7 jo att en brunstig iller hane stinker vet jag ju sedan min tidigare iller kingen men jag bara undrar så att man vet och kan hålla koll, men tack så hemskt mycket för tippsen hur man kikar =)
Om du ska klämma analkötlarna själv så måste du vara säker på din sak. Man kan klämma sönder så de spricker om man gör fel, dessutom så gör det ont på dem om de är blockerade. Har haft illrar som fått lugnande just för det gör så ont.
Sara

ja men det är ju bra om man baar själv kan veta om det är stopp =)

#9 Men som jag uppfattade veterinären så skulle man INTE klämma, man ska masera!? Och de ärväl klart att man aldrig gör något för att skada sin iller!! Men vetten tyckte ju inte ens att vi skulle komma dit, utan att vi skulle göra de själva. ja, jag säger då de, man ska nog ta och ubilda sig så man kan sin sak..

#11> hehe, inte lätt alltid att alltid behöva ta reda på om veterinärerna har rätt eller inte, men jag har faktiskt ett starkt mine av att det Sara säger sa även min veterinär.
Kan åxå intyga att det gör ont för illern. Har vart med om att vanlig sövning inte räckt utan att man har fått ge narkos för att kunna klämma dem. Alba väckte sig själv ur sövningen och sprattlade i sömnen för att det gjorde så ont… stackarn.

#12 ush vad hemskt >:( frallan sprattlade så klart eftersom man höll fast honom, sedan pep han lite men inget allvarligare. Så med andra ord så verkade som att det gick hyffsat bra ändå.

Vi trodde att min hund hade inflamerade analsäckar! Vi var hos veten och kolla, det var inte analsäckarna utan en annan sak. Men hon sa att man absolut inte klämma själv på hundar heller!!! Bara så ni vet!

jag vet extremt många som klämmer själv på hundar och det har dom blive tippsad om hos sina vettar=/ nu är det de där dubbla igen=(
Man kan klämma själv men då ska man vara 100% säker på att man gör rätt.
Om man behöver klämma dem så är det ofta nått som är fel och då kan det behövas antibiotika och även spolning.
Sara

En fundering?? Varför säger "alla" att man ska klämma dem?? Jag trodde oxså att man skulle klämma dem? Men man ska masera dem, man fick abbsolut inte klämma dem!! Kanske är då så man kan göra skada!? Ja, de är inte lätt när man får dubbla budskap, men man får helt enkelt försöka avgöra själv, vad man tycker är bäst för sitt djur.

Vad vet jag, men det känns som ett inarbetat begrepp att "klämma" analsäckarna, det gäller väl för alla djur. Precis som man klämmer en finne, egentligen pressar man ju på den?! *blurk*
Syftet med ordet klämma är ju att något kommer ut. Att massera något säger ju egenltigen ingenting om vad som händer…

#18 ja, kanske de? men man märker att det lätt blir missuppfattningar.