Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 403 ggr
AmmiG
0

Pyret har parats om.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Parningen mellan Pyret och illerkillen gick galant. Släppte ihop dom på kvällen den 24:e och troligtvis satt dom ihop redan senare samma kväll. Dom satt garanterat ihop den 25:e. Därefter har dom legat och myst tillsammans. Så om allt går som det ska, får Pyret valpar omkring 6 juli.

AmmiG
0

Illerkillen är en viltfärgad hane, född 2003. Det är första gången han används i avel, så jag hoppas potensen är bra.

Båda föräldrarna är viltfärgade, pappan född 1999 och mamman född 2001.

AmmiG
0

Åsa och -eM-: jag hade inga svårigheter att lägga upp bilderna.

Madde
0

Håller tummarna att det har gått bra för pyret och att det blir valpar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Vilken snygging Ammi.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Malena
0

Håller tummarna att det gå bra denna gång!!

AmmiG
0

Vi håller oxå tummarna för att det ska gå bra denna gång. Hon ligger i knä på mig och sover, en riktig mammagris är hon.  

Pyret vägdes igår, 28 maj, 738 gram vägde hon. En viktminskning sedan senaste vägning, vilket inte förvånar mig. Parningen tar mycket energi, och precis som hundarna jag tidigare haft, så äter illrarna mindre i samband med miljöombyte och resor.

Åsa: Visst är han en snygging, även en riktig gentleman. Lite rosa i nacken, men inte ett endaste sår hade hon när dom parat klart. Han kollade alltid läget när man kom, innan han flyttade sig så hon kunde komma ut. Han hade nog kunnat gå kvar med henne och valparna, utan att göra dom illa, om det varit möjligt.

(har korrigerat vikten, Carola påpekade att jag skrivit fel)

Faxlin
0

Ja, men det är ju super Ammi. Illrarnas mentalitet är något jag anser vara av stor vikt vid parningen. Om inte hanen är snäll så faller han bort i min avel i alla fall. Att honan ska vara schysst är ju självklart också en självklarhet. Endast de bästa individerna skall användas.

Att hon gått ner i vikt är som sagt var inte konstigt. Blir inte så mycket äta när man är upptagen med att roa sig med en sådan snygging. Att han dessutom är en genteman gjorde väl inte saken sämre. hihi

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Vilken vacker kille du hittat till Pyret Ammi. Nu hoppas vi verkligen att allt går bra.

Faxlin
0

Hur går det för dig och din omparning Therese? Blir det någon?

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#8 Det är en charmig kille, ser ut som en Teddybjörn när han tittar upp ur bolådan.

Jag valde honom framför en med ett mörkare ansikte, för att den andra hade en av Carolas valpar till mamma och jag ville helst ha helt nya linjer.

Det är en chansning, för killen har ju inte varit i avel tidigare, så man vet ju inte om han är potent…men han såg iaf väldigt potent ut när han höll på. :-)

Faxlin
0

*Asg* gör inte alla illrar det när de håller på? hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Jo det gör dom nog, men dom satt ihop längre än jag sett några andra illrar göra. Admiralen hade säkert hunnit med att fria och sitta ihop 2-3 gånger under samma tid. Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken, men det visar sig framöver. Har ett par bilder till på killen, så det kanske kommer någon mer.

iller
0

Det var en söt illerhanne.

Nea
0

Ammi: Hur länge håller han på/gg?Flört

AmmiG
0

illerkillen, Pyrets date.

AmmiG
0

ett till på killen.

Faxlin
0

Märks på pälsen att han är en fiskätare. ;-)
Riktigt snygg kille du nosat reda på där Ammi.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#14: Vet ej…Dom satt ihop när jag kom dit på förmiddagen (25e) och dom satt fortfarande ihop när jag gick därifrån ca 2 timmar senare. När jag kom dit på eftermiddagen, satt dom ihop men släppte när jag varit där lite drygt en timme. Sedan har jag bara sett dom gosa och mysa med varandra, när jag tittat till dom.

Vad dom sysslat med när jag inte varit där, lämnar jag åt fantasin.

Nea
0

Var bara lite nyfiken på om de har slagit Mushus personliga rekord.  Flört

AmmiG
0

Vad ligger Mushus rekord på? Jag vet ju bara de två timmar jag var där, när han fastnade och när han kom loss igen har jag ingen aning om. Synd att jag inte stannade tills han kom loss, då hade jag iaf vetat den tiden oxå.

Denna kommentar har tagits bort.
Nea
0

Hans rekord är drygt 4,5 h. Vet inte hur han orkade men nöjd såg han ut att vara i alla fall.Flört

Så om Pyrets pojkvän är likadan så kommer det nog bli många valpar.

AmmiG
0

Det hoppas jag och våra valpintressenter att han är!

Samtidigt tycker jag synd om Pyret, ifall hon skulle få en stor kull. Det är ju ansträngande för honorna, även när dom har en tutte till varje valp och inte blir det lättare, om det är fler valpar än tuttar.

Faxlin
0

Sedan är ju Pyret som namnet uppger ingen stor hona. Jag skulle tycka jättesynd om Bella om hon fick 8 valpisar. För hon är inte stor hon heller. Ja, tycker jag då. Fast hon är större än pyret. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Nej, inte är tjejen stor, 783 gram är inte mycket ens för en illertjej. Så för hennes skull är det bästa om det blir en liten kull. Blir det en stor kull kommer hon att kastreras, så snart det är lämpligt efter valpningen.

elinn
0

Hoppas verkligen det går bra för Pyret med den här parningen.

Supersnygg var hennes date oxå =)

AmmiG
0

Åsa: citerar dej från Tets tråd: "Själv har jag haft Bella sittandes med mig här vid datorn. Såå mysigt med illerpussar."

Det är hur mysigt som helst. Pyrets favoritplats är i famnen, endera på armen eller i knä. Hur mammig som helst.

skulle varit ett foto, kommer senare

Faxlin
0

Visst är det mysigt. Hon börjar ju runda på sig nu och ser så go ut när hon ligger och man ser hur magen liksom sväller ut på sidorna. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Längtar och hoppas att Pyret ska se ut så.

Faxlin
0

Det är lite mysigt när man ser henne, hon som annars är så trådsmal liknar ju faktiskt ett litet päron. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det var ett bra tips om hur man lurar buggen och får upp bilder.

Päronform *suck* va mysigt.

Faxlin
0

haha, japp jättemysigt Ammi. Så skojigt att någon annan får vara avis på mig en stund. Nu har jag suttit och varit så avis på alla andras valpisar så det börjar bli dax för egna nu. hihi
Hoppas Bella håller med mig bara så att hon inte drar ut på tiden eller bara retas med luft. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

När är det hon är beräknad?

Faxlin
0

om det tog första dag så är det beräknat på söndag. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åh, så snart! Spännande, vi håller tummar och tassar, för en lagom stor kull med fina valpar. Kyss

Faxlin
0

Låter som en aldeles utomordentligt bra önskan. Samma sak som jag håller tummarna för.
Det sovs mycket på illerfronten nu kan jag säga. Den enda som är riktigt rolig är Beldin, honom är det full fart på. Mysigt att man har någon som fortfarande vill hänga med ut och busa.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Lika här. Undrar om det är "vårtrötthet", som slagit till. Förvånad

Faxlin
0

Hmm, ja det eller den där sjukan som kallas graviditet. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Hoppas på sjukan isf…fast stackars illerkillar, hur ska dom klara av att föda. Förvånad

Faxlin
0

*Asg* Jasså var de också slöa? hihi Så är det ju inte här. Här är ju våran grabb hur pigg som helst. Medans tjejerna är jätteslö.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

En vecka sedan Pyret parades. Dags att pröva vågen, 752 gram blev resultatet. En liten uppgång sedan hon vägdes i söndags. Vi får väl se om det fortsätter uppåt…hoppas.

En mammagris av stor kaliber. Kan man inte sova i knä, då sover man i mammas tröja. Sover det gör hon väldigt mycket, bara några korta stunder om dagen är det fart på henne.

Mangafreak
0

Vad kul att hon går uppåt mamsen!! Nu håller vi alla tummar och tassar vi kan för henne!

Kramisar

Faxlin
0

Jag hjälper till och håller tummarna för fullt här hemma.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: Du kommer att få fullt upp med annat snart, hoppas jag. Längtar så att Bella ska få valpar och är nyfiken på om Nikita luras eller ej.

Faxlin
0

haha, ja ärligt jag hoppas också att jag får fullt upp med annat snart. Är minst lika nyfiken på om Nikita luras eller inte;-)
Men någon stund hinner jag nog hålla tummarna för er andra här inne ändå. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Äntligen har Pyret hämtat igen vikten hon tappade, när hon var iväg och parades. Nu väger hon 778 gram igen och förhoppningsvis ska hon öka ännu mer i vikt. :-)

Faxlin
0

Skojigt Ammi, hoppas vikten går upp nu då. Så vi får många fina bebisar att kika på sedan. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Jo då, 798 gr.

Ska egentligen inte väga henne förrän senare idag, men eftersom klockan passerat tolvslaget, så ställde jag henne på vågen. 20 gr var ju inte en så tokig ökning, hoppas bara att det är "äkta vara" som orsakar den.

Faxlin
0

hehe, ja det är konstigt att luft kan väga också.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Ja, det får vi hoppas! Damen har ju redan visat att luft väger. :-(

Inte gör hon väntan lättare, när hon är en sådan mammagris. Så snart hon vaknar och varit på lådan, kommer hon och ska ligga i knä. Visst är det gosigt att hon gillar att vara hos mig, men helst ska jag klia henne på magen! Och vad tänker man på då…*suck* hon är en sådan raring.

AmmiG
0

Har funderingar på att släpa iväg Pyret och hälsa på veterinären när hon kommit 4 veckor in i dräktigheten. Bara för att kolla ifall hon bär på luft eller inte.

Faxlin
0

Ja, det kan man ju göra. Hoppas det visar rätt bara.

Audiatur et altera pars

Thyne
0

Hej Ammi, tänkte bara fråga hur många ni har på er lista? Tänkte bara höra ifall det är någon chans att man kan köpa av er? :) Är ju redan på er lista, men är så nyfiken bara!

AmmiG
0

Thyne: Jag har PMat dig. Mvh Ammi

AmmiG
0

Då är hon två veckor på väg, verkar det som…vågen pendlade lite (824/826), så jag noterar 825 gram och kan konstatera att Pyret gått upp 73 gram sedan förra torsdagen.

Faxlin
0

Skojigt, ohh håller tummarna att det är en lagom stor och fin kull hon har denna gång.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det gör jag oxå! Har Stella i knä, hon vill helst ner på golvet och spöa Pyret. Inte får det lukta andra tjejer, när hennes valp är på krogen med Carola. :-)

Faxlin
0

haha, visst är de härliga våra små töser. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: Vet du om att jag har en ny iller art här? "Sladdrigt Hängbuksiller" Skrattande 

Misströstar lite, men kanske är det för att hon gick i brunst 4 veckor in i skendräktigheten, så skinnet på magen inte hunnit dra ihop sig.

Faxlin
0

Kan vara så. ;-) Hoppas det i alla fall. Tycker vi haft missflyt så det räcker för uppföödare för flera år frammåt.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Hoppas också att det är som man önskar. Just nu ligger hon, utslagen på rygg, som en kokt spagetti i knä på mig. Önskar jag inte behövde flytta på henne, men jag ska göra iordning åt Tet's snart.

Vi hörs igen efter matningen! ;-)

AmmiG
0

Igår var det tre veckor sedan Pyret parades. Vägde henne idag och hon har gått upp till 900 gram.

När hon vägdes 4 dagar efter parningen vägde hon endast 738 gr, en ökning med 162 gr. Det kanske finns något i magen iaf och på torsdag planeras ett besök hos veterinären för att se om hon är dräktig.

Kan vi konstatera valpar, kommer jag att lägga en ny tråd. Skulle det vara så att hon inte är dräktig eller om det inte går att avgöra, så kommer en kommentar här i tråden.

Bilden anknyter mer till en annan tråd, som handlade om huruvida våra illrar tvättade sig som katter. :-)

Weazel
0

Alle mine er flinke til å vaske seg sånn. Morsomt å se på, men har ikke fått tatt noen bilder av det ennå. Får håpe det er valper der da! Skrattande

AmmiG
0

Hej Weazel, det håper jeg med! Samtidigt håller jag tummarna för dig och Arinya, att hon ska få en kull goa valpar.

Visst är dom underbara. Hon tvättar sig väldigt ofta, sedan hon blev parad. Undrar om det kan ha något samband. Dessutom har hon ju blivit väldigt kelen och ska ligga mycket i knä.

Vågar inte hoppas, men jag tror jag kände 2 "knölar" som rörde på sig idag, men man vet ju inte säkert vad det var för något man kände. Dagarna kommer att gå väldigt sakta tills på Torsdag!

Weazel
0

Jeg har ikke turt å kjenne etter valper på Arinya engang, jeg! Hun virker ikke stor til tross for at hun veier nesten 165 gram mer nå enn da hun ble parret 21. mai, men tar henne med til ultralyd på jobb imorgen, så får vi se… Spennende! Og håper Pyret også har bestemt seg for å bli mamma til valper og ikke luft…Skrattande

AmmiG
0

Weazel: Jag kan inte låta bli, eftersom hon kommer och ligger i knä. Hon lägger sig gärna med magen över min hand.

Håller tummarna och väntar med spänning på vad ultralydet ska visa för Arinya imorgon!

Weazel
0

Vi kunne ikke se så mye på ultralyden igår, men jeg gir ikke opp håpet før termin. Kanskje jeg er heldig og det er et par stykker der?

AmmiG
0

Inte ska vi ge upp hoppet ännu. Flört Vi får se vad som sker framöver. Vet att min veterinär inte ska tjänstgöra i Hemse på torsdag, skulle ringt och kollat om han tänkt sig dit då i alla fall. Det kom annat emellan, så jag missade telefontiden. Generad Men det är ju inget akut, så jag kan ju ringa och kolla när han tänkt åka till Hemse mottagningen, en annan dag.

Faxlin
0

Hoppet är det sista som överger mänskligheten. Så vi fortsätter hoppas med dig Weazel.

Audiatur et altera pars

Weazel
0

Kjenner jeg Arinya rett, så har hun tenkt å holde meg på pinebenken helt til termin… Lille luringen. Skrattande Hun slekter tross alt på sin mor MacKenzie.

AmmiG
0

Det blir inte någon palpering imorgon, eftersom Håkan inte är i Hemse. Men en vikt har jag tagit, idag väger hon 945 gr. Totalt har hon ökat 207 gr. sedan parningen.

AmmiG
0

Vilken syn! Pyret ligger på rygg i knä på mig…munnen halvöppen, magen i vädret och bre som en lagårdsdörr mellan bakbenen! *ASG*

Faxlin
0

haha, jag ser henne framför mig. ;-)

En underbar syn. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Givetvis fanns inte kameran inom räckhåll, men det ska nog bli fler tillfällen. Hon är ju så gla i att ligga i knä. :-)

AmmiG
0

Tog några bilder på Pyret idag. Tre av dom kommer här.

1. Nog är hon bre som en lagårdsdörr mellan bakbenen allt.

AmmiG
0

Vila i mattes knä, är en favorit.

AmmiG
0

…och nummer 3. Hängbuksiller? Undrar ja, vi får se om vi bryr oss om att palpera. Det är ju endast två veckor kvar och har man väntat 4 veckor, kan man nog vänta 2 till.

AmmiG
0

Vägde Pyret idag, hon har ökat med 19 gram sedan i tisdags. Nu väger hon 964 gram. Rund och go känns magen, när hon ligger i min famn, men några säkra valprörelser har jag inte känt ännu.

Mangafreak
0

Har Pyret springandes runt fötterna och tänkte att jag skulle skriva några rader. Hon har blivit tjockare och är fortfarande lika go och kelig som vanligt :)

Fast hon har en förkärlek för mina tår.. något jag inte är riktigt lika förtjust i :)

Nu hoppas jag att Pyret har ett gäng valpar i sin tjocka mage, vi vill ha en valpkull här hemma!

Faxlin
0

Visst är de mysiga när de blir så där tjocka och runda. Förstår att ni längtar efter valpisar.

Audiatur et altera pars

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.