*öppen uppfödartråd*
Här är en tråd där uppfödare och andra får diskutera öppet. Trådens syfte är att uppfödare och andra med illerintresse ska få mer förståelse och insikt i uppfödares verksamhet. Då uppfödare pressenterar sig själva så framgår vad de vill ska framgå. En eventuell spekulant på valpar kan bara läsa vilka mål som sätts upp med uppfödningen och inte hur denna efterföljs. Ingen uppfödare kan vara perfekt och bara för att man gör några snedtramp så behöver inte det betyda att man inte tar lärdom av misstagen. Eftersom illerstammen är svag så hoppas jag att alla är medvetna om att det är mycket svårt att hitta avelsmaterial som inte har några sjukdommar i stamtavlan. Förhoppningsvis kan en sådan tråd ge köpare bra information innan de gör sitt val av uppfödare. Jag tror och hoppas att många uppfödare som inte har något att dölja väljer att skriva i denna tråd.
* Ingen uppfödare som inte skrivit i tråden själv får nämnas.
* Inga personangrepp tack! Men annars är alla frågor och svar tillåtna.
* Eftersom diskussioner i allmännhet om uppfödnig kommer att behandlas så vill jag råda de som inte vill få frågor om sin egen uppfödning eller att information om exempelvis sina avelsillrars stam ska komma ut på nätet att inte skriva i tråden.

Jag skriver med glädje i denna tråd. Kanske har jag sådan tur att jag får veta något jag själv har missat. För de finns individer man inte får tag på nr man söker information.
Så allt som har med hakuna Matatas får ni prata om här. Och jag lovar att svara så gott jag kan.
Mvh Åsa/ Hakuna Matatas Iller uppfödning
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

*puttar upp*
Audiatur et altera pars
Jag skriver också gärna här, man vet aldrig om någon vill veta något mer om min uppfödning, då är dom välkomna att skriva. Svarar på vad jag kan, resten som inte rör uppfödningen tar jag reda på.
Christel/Trollvalpen´s iller uppfödning i Helsingborg.

Jag tycker att det vore bra om någon som väljer att avla på riskteckningar kan ge sin syn på saken. Det skulle vara intressant att se hur ni tänker kring risker mm.

Jag skulle vilja veta vilka som har fått sjuka/döva/blinda osv osv valpar och om ni visste att det fanns en risk för det innan eller om ni avlade på illrar utan riskteckning och det blev något fel iallafall.
golf.ifokus.se

Jag har i min uppfödning fått en kattastrof kull en gång. Där föddes tre valpar. En dödfödd, en valp som föddes med tarmen utanför kroppen och en som med handmatningshjälp blev tre veckor. Dock växte den inte och det visade sig att den valpen inte utvecklades som den skulle. Antagligen var det fel på den med. Jag kan med facit i handen konstatera att den valpen självklart skulle ha obducerats för att kunna tillfört illerforskningen och mig som uppfödare en hel del.
Tyvärr var detta när jag var helt grön och absolut inte hade den kollen som jag efter det fick.
Felet på den kullen var säkerligen mamman, som efter det genast togs ur aveln. Den honan skulle över huvudtaget inte ha varit i avel heller. Direkt efter parningen (innan valparna var födda alltså) lyckades jag få fram stamtavla på henne som gick låååångt tillbaka. Och då kunde jag hitta på två namn i stamtavlan som man inte vill ha i en avelsillers stam.
För att då prata riskteckningar om man nu ska göra det. Så visst hör hon till de som många kallar riskteckningar. Då hon är en silvertomte. Men jag personligen tror mer på de nedärvda linjerna än på den specifika färgen. Således tror jag inte att det spelat någon roll om hon varit enfärgad viltfärgad, med den stammen hade resultatet inte blivit bra i alla fall.
Denna kull är som ni förstår inget jag är stolt över. Men heller inget jag undviker att berätta. Som uppfödare fick jag mig en hård läxa av den kullen.
Dessutom anser jag att allt är öppet i min uppfödning, på både gott och ont. Jag är inte felfri, och har adrig någonsin sagt mig vara det heller.
Inte har jag 100% ariska friska illrar heller. Min egna djur är friska, och de avelsdjur jag använder är friska. Men några 100% friska linjer finns inte. Men jag gör vad jag kan för att använda så friska linjer som går, och väljer ut det friskaste jag kan.
Ibland åker man på bakslag dock.
Om denna kulls katastrofiska resultat beror på färgen på honan eller på stammen. Kan det säkert komma intressanta diskussioner om. ;-)
Mvh Åsa/ Hakuna Matatas iller uppfödning
Audiatur et altera pars

Hade du någon information om honan innan du använde henne i aveln? Tänkte eftersom du sa att du hittade stamtavla som gick långt tillbaka efteråt.
Hur har allting varit efter det? Fått friska valpar? Och hur många kullar har du tagit? (10.000 frågor
)

#7: Jadå jag hade information innan också. Tyvärr inte så långt tillbaka. Dessa två namn som jag tänker på låg alltså väldigt väldigt långt tillbaka. Enligt de jag pratat med ska dessa namn genetiskt inte ha någon betydelse då de ligger så långt bakåt, men jag kan i alla fall inte släppa att jag tror det. De har ju på något sätt sina gener i denna stam i alla fall.
Efter det har honan som sagt var inte varit i avel, utan lever här hemma som en sur bitch som bestämmer över allt och alla (tror hon).
Jag har sedan haft en vanlig brun hona i avel. Första året parades hon med en helt grön kille som inte riktigt visste hur man gjorde. ;-)
Så då blev det inga valpisar tyvärr. Eller kanske tur då det var samma år som kattastrof kullen. Och den tog en hel del tid i handmatning av den ensamma valpen.
Andra året så gick hon tom efter att ha varit extremt skendräktig. Så jag avvaktade tills året därpå. Då fick hon 9 friska valpisar. Året därpå så vart hon också med valpisar. Allt såg jättebra ut tills hon helt plötsligt fick likförgiftning. Hon hade så många valpar att en av dem hade dött i magen och sedan skapat en kedjereaktion. Med likförgiftning som följd. Tyvärr gick det inte att rädda henne. Trotts veterinärbesök och stora ansträngningar.
Vi saknar henne än. Så jag har inte hållt på så länge med avel, då jag valde att läsa mycket först. Men jag kan säga från att läsa till att hålla på med det hela var det en hel värdsdel.
Med facit i handen skulle jag nog läst tio år till om det innan jag började. Nu fick man lära sig mycket den hårda vägen. Trotts att man har uppfödare som man talar med som har längre erfarenhet. Och trotts att jag varit hunduppfödare i många år. Det går inte ens att nämna på samma dag kan jag säga.
10.000 frågor, låter bra det :-)
Då har kag lite att svara på hihi
Mvh Åsa/ Hakuna Matatas
Audiatur et altera pars

Usch då. Du verkar då verkligen inte ha haft det lätt med dina kullar. Bra att du öppen om det eftersom jag tror att många kan ta lärdom av vilket jobb det kan vara och vilka risker man tar med sin hona.
De här namnen som fanns. Vad var det för fel på de illrarna? Handlar det om några speciella sjukdomar?

Det var både hjärtfel och canser på dessa två namn. Så båda sakerna är gravt allvarliga då det ar hög nedärvnings klass.
Självklart är jag öppen med det. Förhoppningsvis kanske andra kan ta lärdom av mina misslyckanden och på det sättet så kanske vi kan slippa fler sådana här saker.
Själv tappade jag totalt förtroendet för mig själv i år då min hona dog så jag åkte till veterinären med en kissnödig hona. Men jaja, 1000:- för att honan skulle få kissa på veterinären är inte fy skam det heller. Nackdelen var att de valpar hon hade fött inte klarade av att jag tog dem med till veterinären. Då de blev för nerkylda trotts sommarvärmen och väl inbäddade.
Så där miste jag ännu en kull. Men jag visste att jag tog den risken, men faktiskt riskerar jag hellre valparna än vad jag riskerar min hona. För mina djur är faktiskt i första hand mina bebisar och mina familjemedlemmar. Jag har dem inte bara för att avla på dem liksom.
Audiatur et altera pars

Jag har lite funderingar angående det här med avel just med illrar, känns som det finns så mycket problematik runt omkring. Jag menar det är ju svårt att hålla okastrerade avelsdjur, honorna antingen dör eller får livmoderinflammationer av p-sprutor eller parningar för att få dom ur löp och på detta sätt måste tas ur aveln, hanarna i sin tur luktar och verkar vara svåra att hålla okasterade dom oxå under längre tid. Då är det kanske många som parar djuren tidigt alltså under första löpet och brunsten men hur vet man då vad man parar på? Då är det ju lite vinst och förlust, ok man kan kanske kolla tillbaka på släktingar men vissa sjukdomar hoppar flera generationer och även om man har tex en hona X som är ett år och kollar upp att hon har föräldrar och mor och farföräldrar som är friska så borde dom ju endast var ca2 och 3 max 4 år och kanske inte har hunnit visa sina sjukdomsgener ännu. Vad jag menar är ifall jag tex ska para en hund så väntar jag gärna tills både hanen och tiken är i tre fyra årsåldern(obsevera att jag inte syftar på småhundar där bäckenet stelnar tidigare) och därefter kan jag fortsätta att hålla tik och hane okastrerade och åtminstonen ta en kulle till på tiken och ett par till på hanen ifall kombinationen visar sig vara bra. Man hinner utvärdera kullen innan man tar nästa. Hur gör man detta då det gäller illrar?

#11: Håller med dig där då det gäller utvärderingen av kullarna. Det är något man missar med illrarna tyvärr. Just av den anledningen du säger, dessutom ska inte en iller ha valpar efter fem år. Och vid fem ska man enbart ta om man har en frisk hona och får klartecken ifrån veterinär. Då måste veterinären ha kollat igenom illerns allämnahälsa ordentligt innan nämligen.
Det ultimata på en iller är att få valpar vid 1,2 och 3 års ålder. Och på det sättet missar man utvärderingsmöjligheten förns det liksom är för sent.
Därför är det så viktigt med bra kontrakt där det framkommer att man inte får avla hejvilt på avkommorna utan att allt måste kunna begränsas längre fram liksom.
Hmm, nu hoppas jag att jag förklarade så du förstod, annars får du fråga igen. ;-)
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Ja, tack så mycket:) Verkar verkligen jättekomplicerat med illeravel.
Skoj att tråden tagit fart och att den har startat på ett bra sätt.
#12: Jag vet inte hur stor andel av illrarna som är viltfärgade här i Sverige men tycker att bilderna jag ser på illrar som är döva starkt överrepresenteras av illrar som inte är viltfärgade eller pasteller. Tror du att det beror på att jag sett ett för lågt urval av döva illrar eller tror du att situationen är sådan? Kan det bero på att viltfärgade och pasteller är underrepressenterade totalt sett som gjort att det kan se ut så?
Självklart är jag nyfiken på andras svar på den frågan också!

#14: Hmm, ja nu blir det ju vad jag tror då, ingen som sagt att det är det rätta i det hela. Lite trist att man inte vet säkert liksom.
Jag är övertygad om att det finns mest viltfärgade illrar, så procentuellt sätt är det troligtvis mindre döva viltfärgade.
Sedan är det inte så många illrar som procentuellt sett är i de andra färgerna.
Men om jag kollar på de döva illrar jag mött eller känner till så är övervägande av de illrarna faktiskt albino.
Dock kan man se en skillnad på hur det avlats på albinon anser jag. Om man använt en albino i avel på en iller som inte haft albino i släkten (de närmaste leden nu då) så har kullen blivit frisk i dövhetaavseenden.
Annars så ser jag mer risker med vissa teckningar än vissa färger.
Hur man nu väljer att se på sådant här är så otroligt olika från uppfödare till uppfödare. Och den stora nackdelen är att ingen vet säkert. Om vi kunde få forskarna att studera iller genetik mer än vad som görs så skulle vi slippa sitta och gissa och tro en massa saker.
Forskare i olika länder säger olika saker i och för sig, så vem sjutton ska man tro på?
Jag har valt att tro på det jag gör. Och avla efter det. Det innebär att jag har inte backat för att använda en silverhane i avel till min viltfärgade hona. (även om det inte blev valpar).
Men jag har backat för att använda vissa illrar med vissa teckningar.
Jag ser fram emot fler svar i den här frågan jag med faktiskt. Det är alltid roligt att höra hur andra uppfödare diskuterar i sådant här.
Mvh Åsa /Hakuna Matatas
Audiatur et altera pars

Oups glömde en färg här över. Jag tror dock att pasteller är underrepresenterade faktiskt. Pastell är en färg som vi än så länge inte har så många indevider av. Och de som finns är oftast besläktade med varandra. Ja, inte alla. Men om ni förstår vad jag menar så är antalet obesläktade pasteller inte så stor. Och jag tror inte på att använda två pasteller med varandra i avel. Inte heller två silver med varandra. Det bör finnas en viltfärgad som en parten.
Audiatur et altera pars
#16: Nu blir det kort för jag måste springa till jobbet snart…
Vilka teckningar är det du avstått från att avla på och vad anser du om att blanda pastell med silver exempelvis?

#17: Jag väljer att vända på din fråga för enkelhetens skull. Så jag svarar på vilken teckning jag använder inom aveln. Det är tomte teckningen som jag kan tänka mig att använda i min avel.
Nu säger jag inte med det att alla som inte gör som mig är oseriösa utan det är bara hur jag gör. Det finns så otroligt många rön som talar emot varandra vilket inte gör saker och ting bättre. Då jag inte är säker på vilka rön som är sanna så har jag tagit det beslutet att tills jag har hittat information som jag känner mig säker på så avstår jag de andra teckningarna.
Jag skulle kunna tänka mig att para en silver med en brun. Eller en pastell med en brun. Men aldrig en pastell med silver.
Audiatur et altera pars

Då måste jag bara fråga dig Åsa. När du använder en tomte, tittar du lite extra på dess bakgrund? Tänkte eftersom det idag finns så många asymetriska tomtar och att det ibland kan vara svårt att veta om en tomte är "naturlig" eller inte.

#19: Nej jag tittar inte extra mycket om det är en tomte. Jag gör alltid allt jag kan för att få fram bakrundsstatestik på ett avelsdjur så det blir ingen skillnad om det är en tomte eller ej.
Audiatur et altera pars

Oj, vilken bra tråd Falo och vilka bra svar!
Jag har en fråga jag funderat länge på och det är VAR man kan finna dom friskaste illrarna? (Land) Var lever illrarna längst och har bäst temperament? Finns det någon som vet någonting om detta? Och från vilka land ska man inte importera illrar ifrån?
Har funderat på detta länge då jag gärna velat ha en frisk hane till avel att låna ut. Endast pga av den dåliga illerstammen i Sverige. Skulle dock aldrig ta en hona iom att jag inte anser mig ha varken tillräkligt med tid, kunskap eller pengar att avla fram en bra och seriös kull. Jag har kollat igenom Finlands illrar och dessvärre härstammar iprincip alla från Ferpharm eller Tyskland. Vet dock en uppfödare som har illrar från båda ställena och hon har eller har haft (Har inte pratat med henne på länge) friska illrar som blivit över 9 år. Hur ska man se på detta?

#21: _Jag har en fråga jag funderat länge på och det är VAR man kan finna dom friskaste illrarna? (Land) Var lever illrarna längst och har bäst temperament? Finns det någon som vet någonting om detta? Och från vilka land ska man inte importera illrar ifrån?
_När du finner svaret på dessa frågor får du gärna skvallra till mig om du vill :-)
Själv har jag ganska nyligen (läs ett år) börjat söka efter information om möjligt avelsmaterial i andra länder. och än så länge inte hittat något ställe jag känner att jag vill köpa ifrån.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Åsa: Okej, ja du vet ju vad jag lovat dig.. Om du nu kommer ihåg det från förra vintern. : )

#23: Japp jag vet. Det kommer jag faktiskt ihåg. hihi
Audiatur et altera pars
Kanske ska man skippa diskussioner och spekulationer och åsikter och jag tror hit och dit och gå till REN FAKTA istället. Få igång kunskapstrådarna om avel. Gå till grunden med hur man avlar djur. Det verkar sannerligen behövas. Kunskap är makt!
ja, men problemet med illrar är ju just det att det egentligen inte finns så mycket REN FAKTA då det forskats så lite på dom..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#25: Ja om det fanns ren fakta att gå på så är jag öppen för det. Som det är nu så kan jag bara svara på hur jag gör i min uppfödning och varför. vilket var meningen med denna tråd också. Att folk ska kunna fråga och dissikera uppfödare som valt att skriva här inne.
Så alla andra uppfödare, det är fritt för er att svara också. ;-)
Audiatur et altera pars
Nu Åsa tar jag mig friheten att klipper in din text från tråden om planerade kullar 2007:
_"Hakuna Matatas Illeruppfödning
Finns i Älvkarleö (ca 2.5 mil söder om Gävle eller 8 mil norr om Uppsala, lite beroende på hur man ser det)
År 2007 är det två kullar inplanerade.
Kull 1:
Hona
Pretty Belinda ( Viltfärgad tomte)
Hane
Beldin ( Viltfärgad tomte)
Kull 2:
Hona
Jaerpens Ambra ( Viltfärgad )
Hane
Dunderklumpens Baloo
Avsikten med min avel framgår i *öppen uppfödartråd* tråden. ;-)
Det som ingår till valparna är:
Stamtavla
Chipmärkning
Veterinärbesiktning
Vacinering
Försäkring (då slipper valpköparen karens)
Köpekontrakt
Valkommen valp häfte
En liten sovpåse som luktar hemma för valpen.
Liten påse med mat
+ lite små överraskningar som inte är helt bestämt än.
Priser diskuterar jag med mina valpköpare när den dagen kommer. Mycket beror på kostnaderna för vacinering och sådant.
Men som grund kan man säga ca 3000:- "
_
Sen tänkte jag fråga vad det är som har gjort att du ändrat dig gällande dina planer att ta beldin o Ambra ur avel? Detta efter att Ixid fått en döv valp och en valp med andningsproblem och inåtväxande ögonfransar med släktingar till både beldin och Ambra, så det har ju varit endel diskussioner gällande släktingar till dessa..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#28: Vad bra att du tog det. Jag förstod att det skulle komma. ;-)
Anledningen att de står med är för att jag än så länge inte har några hållbara bevis för den genetiska delen i dessa två avelslinjer. Jag har fortfarande inte parat dem, och kan fortfarande tänka mig att ta ur dem ur avelsplanen om det dyker upp andra bevis.
Som det är i dagsläget är vi flera uppfödare som jobbar ihop för att plocka information om dessa två linjer.
Det som hittills visat sig är inga sjukdommar över huvud taget nämligen. Mer än just de problem som vart då i den kombination du talar om.
Problemet som kom i den kullen ser mer ut att komma sig av andra orsaker än det genetiska. För att inte smutskasta någon så ör det svaret jag ger nu. Mer kommer att komma när jag vet ännu mer :-)
Men som sagt var, inget är 100% säkert än.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Vilka klara "bevis" måste man ha för att anse att det inte är ett reko avelsmaterial? Var går gränsen? När är det okej att bortse från hardcore facts? Det ÄR så att en valp blev döv, det ÄR så att en valp har andningsproblem och inåtväxta ögonfransar. Varför, åååh, varför, överhuvudtaget ens tänka tanken att avla på dess närmaste släktingar? äsch, va sjutton, jag tar en kull till på mina! Det finns ju inga "riktiga" bevis!
ursäkta tonen i detta inlägg men hallå- kom igen.

oh- btw- att ta de genetiska testerna för att se var dövhet eller andra genetiska defekter kommer ifrån går att göra. De kostar ca 15000-20000kr per styck och det är inte alls säkert att man får fram något.
oh! Long time no ixid! 

En fråga, varför ej para silvertomte med pastell? Pastell är enligt vissa inte en "risk färg" & silvertomte likaså. Är det mindre risk att avla på en brun & en silver än en pastell & en silver? Har det med dövhet att göra eller är det andra sjukdomar som riskeras att gå över på valparna? Om man har en kull med t.ex pastell & bruna är det då sundare att avla på dessa bruna syskon, än pastellen?
Jag vill gärna få igång en diskussion då jag vill ha mycket åsikter, tyck & tänk. Tyvärr så är jag ej så insatt i all fakta om varför man "ej skall avla på dessa färger" så jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Min tanke är att jag inte bara vill avla på brun, men jag vill tänka sunt & väl i första hand!

#30: Mina bevis som jag anser jag vill skaffa är att se hur restrerande av släktingar, syskon och bakåt har varit i sjukdoms historik.
Detta på grund av att det finns en hel del bevis på att de fel som uppkommit kan kommit sig av dessa illrars närmiljö med foder och sådant. Enligt veterinär kan alla dessa fel likaväl kommit sig av detta.
Därför ser jag till att kolla upp andra som varit i avel för att se vilken skillnad som blivit när det varit andra närmiljö faktorer som spelar in.
Sedan vad du tycker om det, bryr jag mig faktiskt inte om. Du får ursäkta tonen tillbaka, men du började.
Audiatur et altera pars

Ja du, Robin, livet är inte lätt utan internet…
LeeLoo; Du, det låter som om du går i avelstankar då du säger "Min tanke är att jag inte bara vill avla på brun, men jag vill tänka sunt & väl i första hand!" Om du nu inte har en susning om riskfärger/teckning är mitt råd och antagligen alla andras att läsa på ordentligt.
Så som jag ser det just nu anser jag att följande tåls att tänka på;
Är det en färg eller en teckning vi går och längtar efter att få hem som familjemedlem? Är "the little bundle of joy" en önskan om en särskilld färg? Då kanske man letar husdjur av fel anledning. Visst är silvertomtar fina, visst är det kul med fläckar och är det inte lite charmigt med knätofsar eller blaze? Men till vilket pris avlas dessa färger fram? Är det värt att låta sjukdomar och genetiska defekter leva vidare bara för vårt eget egoistiska syfte? Är det värt att avla på just den underbara honan eller hanen man har hemma bara för att man anser den ha bra psyke, kroppsform, andedräkt, fin färg eller att den bara är heeelt underbar, trots sjukdomshistoria, riskteckning, fakta om syskon eller släktingar? Den som anser att det faktiskt är värt det, avlar inte för att vi ska få en frisk illerstam i sverige, eller få att få fram friska, långlivade valpar- iallafall inte som jag ser det.
Det finns, tro det eller ej, en viss ekonomisk vinst i att avla illervalpar. Om man nu skulle få tillräkligt många i en kull. Men tiden och de engagemang man måste lägga ner är svårt att sätta en prislapp på. trasiga fingrar och ett x antal olyckor i hörn och bredvid lådan är också svårt att prissätta.
Jag tycker att alla som planerar kull ska ransaka sig själv och kommer de fram till att det är för stammens bästa, inte just sin egen illers, utan hela sveriges framtida stam, så visst. Då är jag med. Men som det ser ut nu avlas det på alldeles för dåligt meterial. Vi vill väl inte sluta som i USA? Vill vill väl ha illrar som lever länge och som mår bra? Som kan se och höra?

Tack!
#35 Hej jag nämde ej blaze eller panda då jag har mina åsikter/fakta om detta. Jag har redan haft en kull 2006. Jag läser på och jag vill få igång en diskussion på just som jag skrev silvertomte & pastell vs. silvertomte & brun.
Du verkar ju veta massor? Kanske du istället kan tipsa om en bra sida där jag kan läsa om just detta? Eller är så snäll och delar med dig av dina fakta?
Kanske uttryckte jag mig luddigt?
Håller absolut med dig (utan frågetecken
) :
"Vi vill väl ha illrar som lever länge och som mår bra? Som kan se och höra?"
fler åsikter, tyck & tänk?
Tack på förhand!
Kram från Gotland
#35 Nu blev jag nyfiken
Hur räknar du då? Hur får man vinst på sina valpar???
Det året vår Wanda fick 11 valpar räknade jag ut jag "tjänade" 100:- per såld valp. Då skrev jag upp ALLT+dom timmar som las på att enbart uppfostra valparna. Dom senaste åren har jag förlorat uppemot 10 000 i uteblivna kullar.
Ni som håller på med uppfödning vet väl om att ni är anteckningskyldiga gentemot Skatteverket? Man får tjäna upp till 10 000 på sin hobbyverksamhet, över det ska det betalas skatt. Frågade Skatteverket när jag startade uppfödningen 1999. Det kanske har ändrats sedan dess?
Det kanske är jag som är "billig" på mina valpar?? Hur gör du för att tjäna pengar på uppfödningen??
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Jag säger som så att det går att gå i vinst på valparna, varje valp kostar inte 2500-3000kr att hålla, men inte blir det mycket med tanke på hur mycket man lägger ner på dem!
Detta på grund av att det finns en hel del bevis på att de fel som uppkommit kan kommit sig av dessa illrars närmiljö med foder och sådant. Enligt veterinär kan alla dessa fel likaväl kommit sig av detta.
Detta min vän, är ren och skär smutskasting alternativt förtal. Din så kallade "fakta" du har bygger på vad Blue tycker sig veta om utfodringen av mina valpar. Jag kan kanske visa kontoutdrag från de djuraffärer där jag köper mitt foder om det är det som ska krävas för att du ska inse att jag INTE fött upp mina valpar på whiskas/friskies eller pelles/ullas/nisses alternativa kattfoder. Jag kanske kan få Richard Eisner (som äger djuraffären i sickla) att skriva ett inlägg här eftersom jag är nära vän till hans son och har fram till sea&katts öppnande beställt foder genom honom. Kanske rent utav min sambo ska lägga sig i, han som släpat tunga säckar foder på tåget hem för att ge mat åt mina illrar? För det som du säger- att mina valpar blivit döva och fått inåtväxta ögonfransar ( fransarna började dessutom växa inåt ganska lång tid efter att han flyttat och då misstankesvis ätit farligt foder hos mig) pga dåligt foder och närmiljö är skitsnack! Du har inte ens haft nerven att disskutera detta rakt med mig! Om du hade varit mån om din avel hade du väl velat ha all fakta men du väljer ta dig an den (felaktiga) information då fått av 1 valpköpare av 17. Och som jag har sagt i en tidigare tråd äter mina illrar (också valparna) knappt något torrfoder. Jag och min sambo jobbar båda i kök och har tillgång till kött, fågel och fisk varje dag. Av någon anledning har jag valt att ge dem så naturlig föda som möjligt. Inälvsmat, rå kycklig blandades till en härlig sörja i den stor mixer vi har på jobbet. Även en hel del kokta skrov slank ner. Detta gillades mycket bättre än torrfoder och har alltid gjorts.
Är hemsk ledsen att du, Åsa, fått ta crazy ur avel, är hemskt ledsen att jag inte tycker att du ska avla på ambra eller beldin, är hemskt ledsen att jag inte är den enda som anser att det är ett dåligt val av blod. du måste förlora ett massa kronor… Men kom inte och hacka på mig för information du fått av någon som helt klart har något emot mig personligen. Titta istället runt om kring mig på de valpar som absolut fått samma behandling som dessa två aktuella valpar; de är inte uttorkade, har aldrig varit, de är starka och än så länge friska.
Om du var tillräkligt seriös skulle du ta dem ur avel. För mycket pekar på GENETISKA DEFEKTER. SVA säger till mig att detta låter som genetiska defekter, Roslagstull säger samma sak. Och nej, jag kommer inte betala 15000-20000kr för att få det bekräftat, de tyckte också att det verkade onödigt, då allt pekar på GENETISKA DEFEKTER. De sa även att om en iller vid enstaka tillfällen fått dåligt foder gör honom inte döv. Det får inte heller ögonfransarna att växa inåt.

En fråga till som har dykt upp i mitt huvud:
Finns det någon som påstår att silvertomte är/har en s.k. depigmentering?
vita tassar o vit haklapp (och eventuellt knätofsar) är ju depigmentering eftersom där saknas pigment- så om det är silver, pastell eller viltfärgad grund spelar alltså ingen roll. De flesta av dagens tomtar är även osymetriska vilket pekar på att de har inblandning av andra sk "riskteckningar" alltså panda, blaze etc. har man en tomte som är 100% symestrisk och som ej påvisar någon form av risktecknade förfäder så vill jag mycket gärna se den!! har aldrig sett en helt symetriskt tomte- ofta finns det alltid något som avslöjar osymetrin…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hur vet man om en tomte är 100% symetrisk?

#40 Så när man menar att det är ok att avla på symetriska tomtar så menar man inte det!? Risktecknade förfäder, panda & blaze är väl lätt att veta om det finns med eller inte..men svårare att veta om det finns förfäder med lite vitt hår mellan trampdynorna som vissa påstår är en "risk"…
Men om man då har en brun iller med en mörk mask/teckning så anses det vita/ljusare i ansiktet som depigmentering oxå? Eller?
Så här ser resultatet ut för min uppfödning.
Mathilda parades med Linus, båda pasteller. Detta var 1999. I den kullen blev det 5 valpar. Det blev två rena pasteller, en pastelltomte och två albino. Två av valparna har dött av pga ägarens beslut, alltså inga sjukdomar. Dom resterande vet jag inget om.
Våren 2001 parades Mathilda med Bill som också var pastell. Det blev en kull på sex valpar. Alla blev pasteller varav en angora. Där har två valpar dött, en in leukumi och en av icke utredd sjukdom/olyckshändelse.
Wanda, då brun tomte, parades med Oliver, brun. Detta resulterade i en kull på 13 valpar varav två dog vid födseln. Där blev det sju bruna valpar och fyra pasteller, varav en angora. Där vet jag med säkerhet att en har dött av "galopperande"cancer och en har insulinom.
2003 parades samma hona och hane med ett annat resultat: åtta valpar varav två dog vid födseln. Fem bruna och en pastell varav två angora. Där vet jag med säkerhet att en dött i olycka. Resten lever i all välmåga.
Sista försöket gjordes våren 2005 på Wanda och då gick hon tom. Tog beslutet att kastrera henne och då fann vet en godartad cancer vid ena äggstocken. Varför jag skrev "dåvarande brun tomte" beror på att när Wanda var ung och bytte till vinterpäls så blev hon silvertomte. För två år sedan bestämde hon sig för att vara ständig silvertomte.
Inga valpar har varit döva eller haft andra problem förutom cancer och vissa olyckor.
Är det någon som har upplysningar om andra illrar från min uppfödning är jag tacksam att få reda på det. Kommer att lägga ut en efterlysning efter dom valpar jag inte har information om.
Anette, Hillbiörns Illeruppfödning

nettan: Hur kommer det sig att du får angoror? Är någon av dina avelsmaterial angoror? Belv bara så intresserad. Har aldrig hört att någon annan i Sverige skulle få angora och jag är ju förälskad i dom små lurvbollarna.
# 44 Det fanns bakåt på Wanda och Oliver. Tyvärr är ju Wanda kastrerad och Oliver är nog död.
Estrella har bara korthår bakåt och hur det ser ut med den tilltänkte hanen är jag inte riktigt säker på. Jag tror att det finns på honom men chansen/risken att få angora efter dessa är minimal. Tyvärr, som jag ser det.( Snälla, hoppa inte på mig för det, respektera bara att jag tycker så!)
Eventuellt kan det finnas valpar efter Hillbiörns Lurventufs som är angora, men där är jag väldigt osäker. Är det någon som vet mer?

Tack för svaret Nettan!

Jag eller rättare sagt min sambo, har en långhårig (ej angora) avkomma som heter Bumbi (ev. avelsmaterial i framtiden) som är 4 månader som har Wanda & Oliver bakåt i stamtavlan…
# 47 Va kul att Wanda och Olivers linjer fortsätter. Jag har aldrig haft en bättre illermamma än Wanda. Så snäll och trevlig fast hon hade valpar. Hade hon fått valpar det sista försöket så hade vi sparat en hona för att kunna fortsätta den linjen. Ska du/ni försöka hitta en hane med angoraanlag när den tiden kommer? Måste erkänna att jag är riktigt avundsjuk på er. Skulle så gärna själv vara i den sitsen. Om du/ni vill ha råd eller hjälp på något sätt, tveka inte att höra av er. Jag ställer gärna upp om jag kan.
#41 tomten ska ha exakt likadana vita fläckar på tassar och haklapp (allt vitt alltså) på båda sidor av kroppen för att vara helt symetrisk.
#42 att avla på symetriska tomtar är helt okej då det anses vara ett annat anlag som ligger bakom den depigmenteringen än hos dom andra tomtarna. nu är det tyvärr så att de flesta tomtar idagens läge inte är symetriska och har blivit uppblandade med blaze o panda anlag. man kan ju tex kolla på länderna runt omkring oss där många importerat illrar från ferpharm som avlat väldigt mycket på färg och hårlag framför hälsa. I norge tex säljs även illrar i djuraffärer så uppblandningen av dessa riksteckningar är liksom ganska stor och många saknar ju stamtavla utav dessa illrar…
nej, det kan inte vara någon depigmentering när det gäller viltfärgade med vitt över masken då denna skiftar i färg och storlek från sommar och vinter så då måste det ju finnas pigment där…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack Jossan!
Med risk för att få en mega utskällning av er uppfödare så har jag tänkt lite på det här med att de flesta säger att man inte tjänar något på att ta valpar. Detta är ingen kritik utan skall tas som enbart en åsikt.
Jag anser att om man räknar den tid i pengar som man lägger ner på valparna är det som en lön. Jag tycker inte det är fel att tjäna pengar på en hobby genom att räkna sin tid men det är pengar ni inte lagt ut i kostnader utan det är pengar för er tid. Precis som i ett arbete så tar man betalt för den tid man arbetar. Så ja, jag anser att man då tjänar pengar och jag tycker det är helt ok att ta betalt för det man gör. Det är ju så vi försörjer oss!
Händer det något med honan eller valparna så naturligtvis kan det bli jättedyra valpar och man kan gå back maaaassor.
Jag vill oxå påpeka att jag tycker det är starkt av er att föda upp illrar för jag hade aldrig vågat! Det är ju ni som gör det möjligt för oss andra att få ha en underbar iller i våra liv. Som sagt så är detta mess ingen illa menat utan bara ett sätt som jag och kanske andra ser det.
Love, peace & understandig
Sara

#38: Mina åsikter hänger inte på en valpköpares uppgifter. Tyvärr.
Ledsen om du tagit det som förtal. Men att prata med dig personligen är inte det lättaste. Du ringer inte ens upp igen fast du lovat det. Svårt att prata då.
De svar du fått från de olika ställena beror kanske på hur du ställer frågan och vilken bakrundshistoria veterinären får.
Att man tjänar pengar på illervalpar, det var en rolig nyhet. Tycker jag låter bra. Speciellt när jag kan säga att jag aldrig gjort det. Sätter man sig och räknar med allt foder som de små liven tuggar i sig, veterinärbesiktningar, chipsmärknig och de kollar man har av honan under dräktigheten då finns det faktiskt inte speciellt många kronor kvar.
Det roliga är att det känns som om man tjänar pengar då man får det i en klumpsumma. Så är det åtminstone här. Och från min start så ligger jag fortfarande totalt sett mååånga tusenlappar back.
Audiatur et altera pars

#49 tack JossanH!
#48 Tack illernettan jag ska höra av mig om jag behöver hjälp. Vet inte om vi ska leta långhårig tös till honom om han skall gå till avel.
Men om det finns någon donna här som råkar läsa detta, så kan hon ju höra av sig i framtiden så får vi se hur och om det går.

men vi säger att man parar en silvertomte (symetrisk) med en brun
är då risken mindre att det blir t.ex. Blaze eller Panda än om man istället skulle ha valt en pastell?
Hade jag valt en albino (som jag förövrigt INTE skulle göra) hade då risken varit större än om jag hade valt en pastell…
*suckar*
Tänker inte ge mig in i denna tråd å diskutera avel…men det här med att man tjänar pengar som uppfödare tycker jag låter intressant. Fick en liten "eye opener" för något år sedan när jag åkte in och besiktigade en iller….750 kr gick det på, och det bara för att få ett besiktnings papper, Sedan har jag betalat 550 för att vaccinera en valp, samt 500 för att chippa. Om jag inte e ute å cyklar å räknar åt skogen fel så blir detta 1800 kr. Om man sedan som många seriösa uppfödare gör, försäkrar valpen inan den säljs är det ytterliggare några 100-lappar. Och sedan till kommer ju foder kostnader samt eventuella veterinärskostnader man lagt ut under dräktigheten (ultraljud etc). Självklart kan säkert många uppfödare få mängdrabbat hos veterinären, å även hitta en billigare veterinär. Men kostnaderna finns där ändå. Förutsatt att man är seriös och gör dessa saker innan valpen säljs. Själv ser jag det som ett krav. Så dessa seriösa uppfödare tjänar nog inte mer än några hundralappar om de har tur. Men jovisst finns det dem som säljer valpar för 2000-2500 kr, utan vare sig chip eller vaccinering, eller besiktningsintyg, och då kan man nog tjäna en rejäl hacka.

Ja jag tjänade då inget…
Jag kan säga att jag fick 4 st illervalpar, jag behöll 2 st. Tanken var att behålla en valp, men det blev 2. Sålde en valp, den summan gick till ägaren av hanen (s.k. parningsavg.). Sålde en valp till =2500:- Frakten av valparna kostade mig över 1000:- veterinärkostnaden gick på totalt på över 3000:- ca:4000:-. Priset jag fick betala i reskostnader för att lämna honan samt att hämta hanen då det blev en omparning gick på ca:2000:- sedan så har vi köpt foder för några tusenlappar. Eftersom det är extra viktigt när man föder upp illrar att ge rätt sorts foder så har jag beställt kompletteringsfoder på internet till min dräktiga hona samt speciellt foder till hennes illervalpar. Så usch vad det kan springa iväg.
just det ja samt försäkring..
34: De fel som har kommit i Ixids avel kan jag inte se skulle kunna ha någon miljöbetingad orsak. Oavsett vad de har fått för foder så hade det inte kunnat orsaka dessa skador. Vad de fått för foder tänker jag inte ge mig in på eftersom jag aldrig varit hemma hos Ixid och bara fått höra vad hon själv och andra sagt i frågan. Jag tycker att det är uppenbart att dessa defekter är genetiskt betingade. Väljer man att avla på nära släktingar så tycker jag man tar en onödig risk.
Angående att det finns risker med depigmentering stämmer då depigmentering är resulltatet av en genetisk förändring där ofta fler delar än bara färgen är inblandade. Vita fläckar på olika delar av kroppen brukar innebära olika risker. Fläckar kring huvudet har ett fastställt samband med dövhet exempelvis vilket är lättast att se. Många forskare hävdar även att andra defekter på inre organ har kopplingar till depigmenteringar. Att vita fläckarna uppstår har att göra med att en mutation skett i gener som styr pigmenteringen. En mutation i kroppen leder inte till bara en betydelselös förändring som förändrar individens färg utan även följdförändringar som inte syns. Vissa defekter kan komma direkt vid födseln medan andra defekter visar sig med tiden eller inte alls. Genetiska mutationer som ger depigmenteringar kan uppstå hos i stort sätt alla djurarter(även hos människan). Sambandet med depigmenteringar och defekten dövhet finns hos flera djurarter som har depigmenteringar kring huvud, dessa har även samband med andra hälsodefekter. Att hävda att depigmenteringar inte har något samband med ökade risker för skador hos djur vore att förkasta all forskning som gjorts de senaste hundra åren. Jag skulle vara tacksam om någon kunde visa mig skrifter av en forskare som förnekar att depigmentering inte är en hälsorisk bland illrar för jag har fortfarande alldrig sett något sådant. Om nu inte illrar med depigmenteringar hade ökade hälsorisker så vore de den enda arteni hela djurriket och då kan jag bara grattulera.
#42: angående att lite vita hår under trampdynan är en risk så är jag en av de som tror det. Är sådana vita fläckar resulltatet av en mutation vilket inte är så långsökt så är risken att den genetiska defekten går vidare och förvärras med tiden efter flera generationer. Även om den illern klarat sig undan hälsodefekter så är risken större att kommande generationer får problem än om den lilla mutationen som det kan förefalla i våra ögon inte fanns alls. Avlar man exempelvis på en iller med en liten fläck i nacken så finns en ökad risk att det efter flera generationer är en fullt utvecklad blaze där man räknar med att över 50% föds döva vilket är fallet i andra länder där man avlat hårdare på illrar med depigmenteringar. Dövheten är det vi lätt kan fastslå, andra defekterna de får invändigt är svårare att bevisa.
#51 När jag räknade så tog jag "timlön" för dom kostnader jag hade haft, tex foder, ultraljud, sand, leksaker, tvättmedel, språngavgift, bensin med mera. Jag gjorde det enbart för skojs skull. Jag vet att man inte kan räkna med att få betalt för att man föder upp valpar. Jag får betalt den dagen jag hittar rätt valpköpare till valparna. Det är det som är lön för mödan. Eller när jag/vår hona lyckas få till valparna och hon låter en få vara med om detta underverk. Det är också lön för mödan.
#53 Ett litet tips, leta efter hona med angora bakåt. Alltså ingen angorahona utan en hona med angoraanlag bakåt. Då blir det "lättare" att lyckas med tanke på mjölk och dylikt.
#55 Stämmer precis Sarae. Det finns många kostnader att ta hänsyn till. Alla uppfödare gör nog så gott dom kan. Vissa försöker mer och andra försöker mindre. (menar inte att klanka på någon)
Måste få tillägga att denna tråd är enormt intressant. Hoppas den kan fortsätta i samma stil
#57 Hmmm, när jag började med iller för ca 100 år sedan så var vita fläckar under tassarna "bara" ett tecken på att det fanns albino bakåt. Inte att det skulle vara farligt.
Så om det finns vita fläckar på en iller så är detta farligt?? Även om jag kan påvisa genom släktforskning att det inte finns sjukdomar bakåt??

#58 jo precis, ej en hona som är helangora. Vi får väl se om det är någon som hör av sig framöver, håller dig uppdaterad.

På tal om mutation, pigment & vita fläckar….
Sedan tänkte jag på mutationer, en tomteteckning anses det också som en mutation? (Eller är det en skillnad, ej mutation från början?)
Om jag har en iller med en vit strimma på halsen är detta också en sorts mutation som om att den bär, kan bära anlag för t.ex dövhet?

Hur är det med pasteller som har vitt/ljusare i ansiktet?
Förändras denna ljusa färg beroende på om det är sommar & vinter precis som på bruna?
#60: albino är depigmenterade av andra orsaker, jag kan inte se hur albino bakåt kan synnas i form av vita fläckar men skulle gärna vilja läsa om det om du vet vart du läst det. Kan det inte vara så att man trodde det till en början innan man blev mer medveten om genetik? Eftersom jag inte läst det någonstans tidigare så är jag nyfiken på hur mycket som ligger i det
#62: Allt som skiljer sig från ursprungsarten är mutationer. Vissa mutationer ger positiva effekter vilket beskrivs i evelutionsteorin. Andra mutationer ger negativ effekt och dessa försvinner oftast naturligt då det inte handlar om tamdjur som vi själva föder upp. Tomteteckningen var till en början inget tecken på ökade risker men allteftersom tomteteckningarna förändrades och blev mer osymetriska så har problem visat sig i större utsträckning. Alla mutationer är inte negativa men det kluriga är att man inte kan vara säker på vad som mer kan vara effekten av att gener förändras. Angående vit strimma på hakan så förknippas det inte med dövhet men det är resulltatet av att pigmenteringen inte utvecklas normalt och har inte cellerna som skapar pigment vid halsen normal funktion så finns även risk att andra av kroppens system har bristande funktionallitet som kommit av samma orsak. En strimma vitt på halsen behöver inte betyda att någon annan kroppslig funktion är nedsatt men man bör fråga sig om det är en risk som är värd att ta. Mutationer sker hos alla djur och många av dem men jag tycker man bör avstå från att avla vidare på de som man enkelt kan se. En mutation som orsakar en vit fläck kan vara helt ofarlig men med tiden kan det utvecklas ytterligare mutationer på samma gen och ju längre från ursprungsgenen man kommer desto större blir förändringarna i generna och man kan räkna med att fler mutationer som orsakar skada än nytta sker i utvecklingen hos våra tamdjur som har helt andra förutsättningar än de som lever villt.

#64 tack för ditt svar/inlägg Falo
#64 vad tror du om det som jag skrev i inlägg #54
fler som har åsikter/tycker & tänker?
#54: Jag tror det är bättre att du frågar Åsa om det för det är hennes teori frågan handlar om. För mig är alla silvrar en riskteckning, alla verkar vara osymetriska tomtar och det visar sig oftare vara sjukdommar i deras linjer. Angående albino så är deras teckning inte synlig. En albino kan ha mutationen som ger blaze eller panda utan att det syns utanpå dem. Jag vill poängtera också att bara för att man i en kull där någon förälder är blaze eller panda men att inte valparna fått den teckningen så betyder det inte att man fått bort anlagen för exempelvis dövhet. Mutationerna kan finnas utan att vara synliga för att sedan dyka upp som synliga igen i senare generationer liksom dövhet och andra defekter.

#54: det är bara vad jag avlar efter för kriterier. Alla uppfödare gör olika. De följer sin övertygelse. Så gör jag också. Att jag valt att inte avla på patell och silver beror på att jag personligen tror mer på att det är säkrare att använda båda dessa färger med basen brun.
Men som sagt var, bara min känsla och den går jag på.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

tack!
Detta är otroligt intressant
"Att hävda att depigmenteringar inte har något samband med ökade risker för skador hos djur vore att förkasta all forskning som gjorts de senaste hundra åren."
Ja, eftersom till och med människor med albinism är mer utsatta:
Albinism som rör ögonen påverkar inte bara ögats utseende, utan personer som är albino brukar få dåliga resultat på syntester.
Två former av albinism som är vanlig hos personer frånPuerto Rico, är även förknippad med låg livslängd, och andra typer av albinism medför olika problem vad gäller ex. trombocyterna i blodet, lungorna och njurarna. Albinism är ofta förknippat med dövhet, ända sedan Darwins " Om arternas uppkomst"
där han noterade att helvita katter med blå ögon vanligen är döva.

#67 Ja, har förstått att många går efter det konceptet/känslan.
Andra hävdar bara brunt, även.
Finns det några exempel på att det gått illa då uppfödaren ej valt att använda basen brunt? Hur har det yttrat sig?
Hur många döva silver, albino, bruna finns det? Hur vanligt är det i dag?
Om jag ej har dövhet i stamtavlan så riskerar trots detta mina valpar att födas döva, en helbrun linje kan även riskera mutationer i färg.
Är brun ett säkrare kort? Kan många sjukdomar bero på albinism?
Jag är dålig på hur defekterna som sammankopplas med Albino nedärvs. Jag vet att Albino är förknippade med flertalet defekter men jag vet inte hur just albino nedärvs dvs om deras valpar kan ärva dessa defekter utan att själva bli albinos, det är något jag måste läsa på om. Genom att tycka det är okej att avla på olika färger så länge en av dessa är brun tycker jag visar att vetskapen om att det är högre risker med andra färger finns men att man inte vill acceptera det fullt ut. Om man nu vet att ursprungsfärgen är friskare än senare framkomna färger så är frågan varför man inte väljer två av den färgen man tror är friskare istället för bara en. Många tror att det går att avla bort genetiska defekter genom att para exempelvis illrar från kull med flertalet döva med en iller som inte har någon dövhet i släkten men jag tror enda säkra lösningen är att helt avstå från så mycket kännda risker det bara går oavsett om det handlar om sjukdommar, dövhet eller vad som anses vara riskteckningar.
Hur genuppsättningarna blir är ett lotteri till stor del och ju mer nitlotter det finns desto större risk är det att man drar dem.

Albino är en naturlig mutation. Hos katter förekommer färgen blåögd vit, och de katterna är ofta döva, men tror och vad jag har förstått är dövhet mycket ovanligt på albinoillrar och hänger snarare ihop med teckningen panda än någon särskild färg (vi har ju några döva pandor i Sverige). Albino hos iller är inte en avsaknad av pigmentanlag som hos många andra.
VAd det gäller pandor så ska man kolla upp bakåt i tiden vad som ev kan finnas för sjukdomomar om det finns några i den leden .
Man bör tänka sig för att avla på ex.
2 DEW (både hona och hane dvs) Pandor eller illrar som gett döva pandavalpar. Honor som är långhår eller halvlånghår Om illern själv har någon ärftlig sjukdom, om dens syskon har ärftlig sjukdom eller om den lämnat valpar som har ärftlig sjukdom (nu talar vi inte om cancer, som i och för sig kan ha en ärftlig faktor (men mycket är miljö också) utan ex hjärtsjukdomar (på frammarsch), dövhet mm.

mm ok tack
&
#71 Tack!
#71 Albino hos iller är inte en avsaknad av pigmentanlag som hos många andra. Albinism- vilket djur det än rör- betyder just att det rör sig om avsaknad av pigment annars skulle den ju inte vara albino, eller hur!? Att djuret får klarröda ögon beror på att ögat saknar pigment och därför lyser blodkärlen i ögat igenom. Eran teori på att det inte skulle röra sig om en avsaknad av pigment har jag aldrig hört talas om innan. Skulle det inte gälla albinism (avsaknad av pigment) så skulle väl inte illern kallas för albino utan helt enkelt bara för vit…?
2 DEW (både hona och hane dvs) Pandor eller illrar som gett döva pandavalpar. Men menar ni då att man kan avla på 1 DEW/panda och en brun iller även om dewen eller pandan fått någon döv valp eller har dövhet i släkten?? jag vet flera som tycker att det är okej att avla på sk riskteckningar så länge man "blandar upp den" med en grundfärg dvs viltfärgad (enligt vissa även pastell), för då blir risken mindre att dövheten slår igenom till valparna eftersom grundfärgen oftare är dominant… men jag tycker att man bör tänka på att alla negativa gener ofta följer valparna och kan slå igenom senare i leden..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#73 du skrev detta Albinism- vilket djur det än rör- betyder just att det rör sig om avsaknad av pigment annars skulle den ju inte vara albino, eller hur!? Att djuret får klarröda ögon beror på att ögat saknar pigment och därför lyser blodkärlen i ögat igenom. Eran teori på att det inte skulle röra sig om en avsaknad av pigment har jag aldrig hört talas om innan. Skulle det inte gälla albinism (avsaknad av pigment) så skulle väl inte illern kallas för albino utan helt enkelt bara för vit…?
det är inte min teori utan detta är vad jag fått av vetrinärer .
och jag skrev detta
Albino är en naturlig mutation. Hos katter förekommer färgen blåögd vit, och de katterna är ofta döva, men tror och vad jag har förstått är dövhet mycket ovanligt på albinoillrar och hänger snarare ihop med teckningen panda än någon särskild färg (vi har ju några döva pandor i Sverige). Albino hos iller är inte en avsaknad av pigmentanlag som hos många andra.
skälv klart ska man inte avla på dom illrar som är sjuka heller har mor eller far föräldrar eller nära släkt.
Det trodde jag att det fram gick att man inte avlar på sjuka illarra som är konstaterad sjuk och givet vis så kollar man väll sin iller så den är ok eller denes närhet.
#74 Det trodde jag att det fram gick att man inte avlar på sjuka illarra som är konstaterad sjuk och givet vis så kollar man väll sin iller så den är ok eller denes närhet. jo, det är klart, men jag menar just bara för att du skrev om att mna inte bör para just 2 dew eller 2 pandor med varnadra… jag menade ju inte att du skrev att det är okej att avla på sjuka djur…
Albino hos iller är inte en avsaknad av pigmentanlag som hos många andra. jag måste ha fattat fel, men har inte alla abino anlag för pigment men själv har helt avsaknad av pigment?? Annars så skulle ju alltså all avel, av andra djurslag än iller, som är albino mellan två albino leda till 100% säkerhet albinoungar?? är det så någon som vet??
Sajtvärd på Iller.ifokus

jag citerar eller kliper in vad en vetrinär har skrivit till mig har dock tagit bort dennes namn . Jag har dock låtit namn på mina illar finns kvar varför jag valde detta är för det blir konstigt att läsa annars . Detta fick jag då det stomade så om våran uppfödning och jag ville va säker på att jag inte ger falska svar eller fara med osaningar eftersom jag har en Fransk iller och denne är god känd.
Nu vet jag att jag har från gått vad vi sagt att inte använda namn eller dyligt men jag har tagit bort vetrinärens namn och var i från denne kommer . har dock valt att ha kvar mina egna namn på illrarna då det var dom jag fågade om och jag sände certifakt o vetrinärs utlåtandet från frankrike samt dom andras stamtavlor .
Jag hoppas att jag gör rätt här för jag vill ingen illa och vill inte häller göra fel så långt det nu går .(alla kan man göra fel men man kan rätta till dom oftast) Om detta nu är helt fel så får Sajt värden ta bort denna .
Det finns inga test för att kolla om djuren bär på dåliga gener. Varför dina illrar skulle vara mer i riskzonen än andra att bli sjuka har jag svårt att förstå. Finns det någon iller i Sverige som INTE har en släkting som dött i ex cancer? Det tycker jag att man ska fråga sig innan man går till attack. Albino är en naturlig mutation. Hos katter förekommer färgen blåögd vit, och de katterna är ofta döva, men vad jag har förstått är dövhet mycket ovanligt på albinoillrar och hänger snarare ihop med teckningen panda än någon särskild färg (vi har ju några döva pandor i Sverige). Albino hos iller är inte en avsaknad av pigmentanlag som hos många andra albinovarianter (ex människa) utan hos illrar är det en extra gen som gör att illerns grundfärg "göms". Därför kan man få färgade valpar efter albinoillrar, även om både honan och hanen är albino. Kolla vad Angels föräldrar hade för färg så kan du få en aning om vad han bär på för färger. Även att kolla på hans valpar (och deras mors färg) ger en bra uppfattning. Om valparnas mamma är pastell ex, och ni har fått fram bruna valpar bär han på brunt färganlag. Samma sak med pastell - inget sjukligt i det färganlaget. Gusgus är väl mer eller mindre vad vi i Sverige skulle kalla viltfärgad, inget sjukligt i detta heller. Om man då skulle förutsätta att dina illrar har sjukliga färganlag så kan man väl säga att summan av detta är: sluta avla på bruna, pasteller och albinos. Då återstår alltså silver och DEW. Hmmm, hade vi inte redan problem med inavel? Hur blir det då nu när i princip alla uppfödare är oseriösa och avlar på "fel färger" eller använder det fåtal silverillrar som finns. Nej, det jag tycker man ska akta sig för är att avla på: 2 DEW (både hona och hane dvs) Pandor eller illrar som gett döva pandavalpar. Honor som är långhår eller halvlånghår Om illern själv har någon ärftlig sjukdom, om dens syskon har ärftlig sjukdom eller om den lämnat valpar som har ärftlig sjukdom (nu talar jag inte om cancer, som i och för sig kan ha en ärftlig faktor (men mycket är miljö också) utan ex hjärtsjukdomar (på frammarsch), dövhet mm.)
#64 Där är jag tvungen att göra dig besviken. Jag har inte läst det någonstans utan pratat med uppfödare runtomkring som har berättat detta för mig.
Hur är det med statistik? Ni som föder upp, vilken sorts statistik för ni över valparna? Skrivs det upp hur många som har blivit döva, antal dödfödda med mera? Vore kul att veta.

vi skriver upp allt vad som händer under tiden dom är hemma hos oss och sedan hör jag av mig minst 4 ggr per år för att höra hur det är. sedan får jag copia på vetrinärs besök och det gäller alla

#77 Jag har ju bara haft en kull, så jag har allt i huvudet än så länge. Om jag skall ta fler kullar så ska jag garanterat börja skriva ner så att allt finns där.
Jag har börjat skriva sjukdomshistorik på mina illrar som en komplettering till stamtavlan.

#77: Jag skriver upp det som händer. Men än så länge har jag inte behövt skriva något allvarligt.
Audiatur et altera pars
Nej, det jag tycker man ska akta sig för är att avla på: 2 DEW (både hona och hane dvs) Pandor eller illrar som gett döva pandavalpar.
Du menar alltså att du tycker det är ok att avla på illrar som har en förälder som är blaze el panda, så länge de inte är döva?
För mig känns det konstigt och lite rationaliserande, med tanke på att en av dina avelsillrar har en förälder som är "american panda".

#81 nu måste jag be dig #81 att läsa tården detta är fortfarande en vetrinär som har skrivit till mig då jag frågade om hur vidare jag är oserös eller seriös .
klistar även in det jag skrev först .
"
jag citerar eller kliper in vad en vetrinär har skrivit till mig har dock tagit bort dennes namn . Jag har dock låtit namn på mina illar finns kvar varför jag valde detta är för det blir konstigt att läsa annars . Detta fick jag då det stomade så om våran uppfödning och jag ville va säker på att jag inte ger falska svar eller fara med osaningar eftersom jag har en Fransk iller och denne är god känd."
vist finns det amerikansk panda men som jag tidigare sagt finns det ingen känd sjukdom bakom denne och skulle det nu finnas så hadde jag inte fått köpt den som en avels iller . Jag har ett certifickat på att han går som avels iller vilket är brukligt i det landet .
Jag tycker att man ska gå på vad dessa vetrinärer säger dom har en sådan lång utbildning gent i mot vad vi har i sverige ,
Att du pratar med dina veterinärer har vi hört många ggr, det var inte det jag frågade om. Bara om du tycker att det är ok att avla på en iller som har förälder med pandateckning.
Du tycker alltså det?

Jag fick för mig att det hade gjorts för lite forskning inom området för att kunna säja vad som var med säkerhet risk eller inte och då kan jag inte förstå hur en veterinär skulle kunna mer än en vanlig person säga tat en viss kombination är ok. Jag menar ifall man inte har gjort tillräcklig forskning inom området kan ju ingen veta. Ska tillägga att jag inte läst hela tråden och inte är det minsta insatt men skulle bli glad om nån kan berätta för mig om jag har fått det om bakfoten vilket i och för isg är mycket möjligt..

#83 citerar i gen vad jag skrev
vist finns det amerikansk panda men som jag tidigare sagt finns det ingen känd sjukdom bakom denne och skulle det nu finnas så hadde jag inte fått köpt den som en avels iller . Jag har ett certifickat på att han går som avels iller vilket är brukligt i det landet .
om inte detta är ett svar för dig så vet jag inte hur jag ska förklara mig .
Men anser att vetrinärer är mer på lästa och har då till gång till annat inom avel än vad en som inte har utbildning för det,
#84 jo det stämmer det finns aldeles för lite forskning som vi ser angående detta ämnet.
mycket av det ser vi inte då vi inte har tillgång till just dom sidorna då man inte har den utbildningen. Eller man måste ha behörighet att få gå in på vissa sidor .
Men det är samma inom alla djur värd

Lite allmän information känns behövlig.
Veterinärer i Sverige läser enligt min veterinär ca 1 dag på 4 år om illern och dess anatomi och sjukdommar. Såvida de inte väljer att specialisera sig, vilket de flesta inte gjort.
veterinärer i Frankrike läser längre än våra veterinärer och är tvungen att specialaisera sig. Du kan således inte uppsöka en kattveterinär för att få din iller vacinerad utan måste gå till en som specialiserat sig på just iller. Således kan man kanske tänka sig att de framska veterinärerna är duktigare på just iller. Ja de som har specialiserat sig på dessa då.
sedan vill/kan jag inte uttala mig om mer. Jag har själv aldrig pratat med en fransk vetrinär och jag har ju mina egna åsikter om teckningar och färger och avels kombinationer. Men de framgår ju ovan. :-) Kanske skulle jag ändra inställning efter att ha talat med dem där. Vad vet jag. Kanske börjar bli dags att spara ihop till en resa för att åka runt och uppsöka veterinärer i olika länder .
Audiatur et altera pars

Har pm:at dej klarsferrets!

Men ingen som vet svar på min fråga då? Finns fullgod forskning om detta? Finns det i frankrike borde man ju kunna få ta del av den infon. Kan ju inte bara vara tillgänglig för veterinärer tycker jag. Har nämligen frågat på annat forum och fick svaret att det fanns för liten forskning inom området för att kunna veta..

ops missade dit inlägg ska läsa det nu #85

ok då förstår jag. Det finns alltså inte tillräcklig forskning.

#88: Enligt vad jag vet så finns det INTE fullgod forskning inom detta.
Audiatur et altera pars

det tar 7 år att bli vetrinär här i frankrike .
Och vill man då ha en specialitet av ett viss sort djur så tar det längre tid.

Säger som Åsa det är svårt att komma till all forsking som är gjorda dels p.g.a. att man inte har behörighet ex till att se just den sidan o.s.v.
Men detta är bara vad jag tror att det finns mer att tillgå bara man har behörighet
#87 har pm till dig nu

En liten fundering som jag har och som jag skulle skriva i en annan tråd innan den togs bort. Kan det vara så att iller med sk risktecken just har fått "risktecken" pga hård avel på Panda och Blaze mm. När dessa uppstod så tyckte amn att det var så häftigt att man började med inavel/linjeavel för att få fram fler vilket i sin tur ledde till de problem som finns hos dem idag.
Ute i naturen förekommer ju depigmering naturligt. Blir djuren i naturen döva eller dör de av invärters sjukdomar pga depigmeringen?

Jag ska bli vetrinär, men inte på illrar och andra smådjur utan häst speciallist :D
#94 kan tänka mig att det finns "lita av varje här". om ett djur föds ute i naturen med en depigmentering som ger ett handikapp på något vis (albino som ej smälter in i miljön, dövhet etc) så kommer förmodligen den mutationen dö ut då inte djuret har samma chans till överlevnad. vet även att det finns djurarter där honor eller hanar som ser "annorlunda" ut inte får någon parningpartner då djuren mer eller mindre stöter bort den som har pigmentförändringar.
Den gamla sortens tomteteckning (100% symetrisk och som e har inblandninga av andra teckningar så som panda blaze, osymetriska tomtar) skall ju vara en säker teckning då inga problem relaterat till teckningen har kunnat bevisas, så en sådan teckning skulle ju förmodligen ge större chans åt ett vilt djur att överleva då den åtminsone har alla andra förusättningar precis som dom enfärgade (förutom dom vita markeringarna förstås). Att vita markeringar på huvudet kan ge dövhet gäller vad jag vet de flesta djurslag lite beroende på vilken sorts mutation det gäller. Är det en KIT-mutation så är det som med dalmatiner som också ofta bli döva pga färgen.
jag tror helt klart att hård avel har förvärrat de tecknade illrarnas situation. Det har ju uppkommit någonstans och inavel är väl enda sättet att framhäva, förstärka och fortsätta avel på en ny pälsfärg eller pälslängd. vi kan ju fastslå att man inte kan välja ut vissa partier som ska nedärvas under inavel så visst kan många sjukdomar ha uppkommit där, men det är fortfarande så att den vita färgen uppkommer på valpen redan under utväcklingen i moderns mage och det är inte bara färgen som påverkas under en sådan mutation utan även andra organ kan bli drabbade.
Hoppas du förstod lite av vad jag försökte skriva-… är rackarns trött ikväll!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#96 Det jag undrar över är om man i det naturliga tillståndet har sett att iller med depigmering är döva eller har andra sjukdomar. Visst är det så att djur väljer sin partner. Samtidigt så går ju många djurarter på styrkan. Så i princip skulle en naturlig blaze elelr Panda vinna över en "vanlig" iller och på så sätt få en hona. Hans gener förs ju vidare.
Visst går de vita illrarna alt de som har mycket ljust på kroppen åt först i naturen eftersomde syns. Samtidigt finns det exempel på hu dessa djur utvecklar sinnen som gör att de överlever på annat sätt än sina vltfärgade vänner.
Hoppas du förstod. Känner mig inte så pigg heller.

#97: Finns ju flera varg stammar där alfa honan varit vit faktiskt. Och i vargstammen är det Alfa honan som bestämmer och det är hon som får valpar.
Audiatur et altera pars
Forskning finns det allderles för lite av men att forskning som används i utbildning inte skulle vara tillgänglig för vanliga dödliga har jag svårt att tro då internet finns. Om nu fransmännen har forskning angående illrar så borde det finnas franska veterinärer som debaterar öppet på nätet osv, sådan forskning skulle spridas. Borde även dyka upp böcker om detta i sånna fall då väldigt många är intresserade av illrars genetik och det alltid är pengar som styr i samhället. Att franska veterinärerna kan betydligt mer än våra svenska tvivlar jag inte på annars.
Oavsett om det är inaveln eller inte som har bidragit till att det är större risker med de "nyare" teckningarna så känns det som att lösningen på problemen är desamma för min del. Riskerna är otvivelaktigt större om man avlar på kännda mutationer än om man inte gör det. Om det handlar om inavel så är den skadan redan skedd och resultatet finns där ute redan. Alla verkar vara överens om att viltfärgat och i viss mån pastell generellt har mindre "problem" än övriga färger/teckningar men ingen verkar tycka det är rätt väg att gå att inrikta sin avel på de färger som de själva anser vara mer sunda. För mig går det hela inte riktigt ihop.
Vad är det som gör att det nästan alldrig verkar avlas på två viltfärgade exempelvis om det nu är den dominerande färgen i illersverige och det dessutom anses vara sundare?

#99:
Vad är det som gör att det nästan alldrig verkar avlas på två viltfärgade exempelvis om det nu är den dominerande färgen i illersverige och det dessutom anses vara sundare?
Jag måste bara få lägga till att jag faktiskt alltid bara använt viltfärgade. Har aldrig parat någon annan kombination. Dock betyder det inte att jag anser att alla andra kombinationer är helt fel.
Audiatur et altera pars

#99 då går du in på franska sidor det är bara att läsa tvärr på franska .
att nu franska vetrinärer kan mer är väll ingen som påståt heller utan det är ju som så att man frågar runt o o diskuterar med alla vetrinärer .
Sedan är jag ledsen att behöva upplysa dig om att det finns massor som vi inte får reda på om man inte har behörighet det gäller även olika forskningar med både djur o mänsiskor.
Vist vi har inter nätt men det är inte allt vi kommer åt .
#97 jag vet inte om det har uppmärksammats några sådanna förändringar i naturen men helt logiskt så skulle en iller som utväcklat vita fläckar på huvudet likaväl vara döv precis som en tam iller. Men det finns ju vilda djur som faktiskt klarat av att utveckla liknande vita mönster på huvud och kropp utan att det påvisat någon form av defekt sammankopplat med depigmenteringen, läs mer här:
Sajtvärd på Iller.ifokus
#99 Jag har använt pastell+pastell, viltfärgad+viltfärgad. Sedan att den viltfärgade först vid mogen ålder bestämde sig för att bli silvertomte är inget jag kan rå för.
Färgerna har blivit blandade:
Mathilda (pastell) + Linus (pastell) kull 1999: två pasteller, en pastelltomte, två albino, tre killar och två tjejer.
Mathilda (pastell) + Bill (pastell) kull 2001: sex pasteller, varav en angora, tre killar och tre tjejer.
Wanda (viltfärgad tomte) + Oliver (viltfärgad) kull 2002: sju viltfärgade, fyra pasteller, varav en angora, sju killar och fyra tjejer.
Wanda (viltfärgad tomte) + Oliver (viltfärgad) kull 2003: fem viltfärgade, en pastell, varav två angora, alla tjejer.
Så som jag ser det så bestämmer den lika färgen vad det ska bli för valpar. Och om jag har förstått det hela rätt så är den mörka färgen dominant. Så jag undrar hur det kan slå igenom när du till exempel parar en silver med en viltfärgad???? Eller hur du får fram blaze och panda???
Så ser det ut hos Hillbiörns
#100: det låter bra, trevligt att höra.
#101: Hade för mig att du skrev tidigare att Frankrike hade veterinärer som specialiserade sig på illrar och då är det naturligt att de kan mer och det är inget jag ifrågasätter utan ser som helt logiskt.
#103: Förlåt! Glömde dig, skulle vilja se att fler avlade på det viset!

104 jo vist men jag säger inte att alla franska vetrinärer kan allt .
Men det jag menar är att allt som görs kommer inte ut utan man måste ha behörighet . ursäkta om jag var otydlig har ganska jobbigt med språket nu men ber om ursäkt om jag skrev otydligt

Jag har bara haft en kull & då använde jag mig av brun/viltfärgad hane & brun/viltfärgad hona. Vi fick 3 brun/viltfärgade valpar & en pastell. 2 honor & 2 hanar.
Jag har mina funderingar på att para silvertomte & brun/viltfärgad till våren, men håller just nu på med research.

åsa- får man fråga var du fått denna oerhört intresseanta "information" ang mitt foder?
vidare vill jag säga att jag skulle ringa dig om proverna, det tog ett tag att få fatt i var och hur man skulle gå till väga, när jag fick reda på att de kostade så pass mycket la jag ner det. Sen skrev jag ut här vad de kostade. Någon annan info har jag inte.
Men men, kanske skulle pmat detta men nu står det här iaf. PMa gärna mig ang vem som skulle kunnat baktala mig, om du törs 
jag har sagt det tusen gånger- jag vet vad som är sant och de som betyder något för mig gör det med och det är det som räknas.
Och jag hoppas du ändrar dig ang beldin och ambra! Men vi kan inte alla tycka lika. Och jag hoppas vi kan fortsätta ha givande diskutioner utan vidare påhopp, du är trots allt en klok illerägare med massor att komma med och jag ber om ursäkt om jag gått fram som en ångvält. Jag blir väldigt arg och besviken när folk kommer med lögner och tycker inte om att bli inträngd i ett hörn. Men vem gör det?

#107: Tror ingen tycker om att bli inträngd i ett hörn. Och ja, jag hoppas också vi kan föra vidare givande diskussioner med varandra.
Den information som jag fått angående Friskies och Whiskas fick jag i samband med en tråd jag startade där jag bad folk skriva om sina erfarenheter av detta foder.
De som inte ville skriva i tråden erbjld jag att de kunde pma mig och jag lovade också att aldrig yppa något som kunde härröra någon information som pekade ut en specifik iller eller person. Detta löfte ämnar jag helt klart hålla. Så det handlar inte om mitt mod i denna fråga utan om min moral.
Mina åsikter om fodret kommer sig således från denna undersökning där många, svarade, ja många fler än vad du fått valpar, så det är mångfalden i dessa svar jag gått på.
Dessutom har jag talat med ett flertal veterinärer och foderutvecklare. Detta då utan att nämna vare sig fodret det handlar om utan bara om vad vissa ämnen kan göra och inte göra i ett foder.
Och som jag tidigare skrev hoppas jag självklart att vi kan föra fler givande diskussioner med varandra. De som är av intresse för övriga medlemmar här i forumet och annat per pm.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Herregud… vill bara poängtera att jag och Elin (Ixid) köpt våran mat till illrarna tillsmmans. ADP, Vitalin, Vitakraft och FC tidigare. Jag skulle oxå köpa ett paket Whiskas om mitt tog slut och jag inte köpt nytt innan.

^*putt*
så- då kan folk kanske basera sin "fakta" på folk som faktiskt vet…
puttar upp den här dikutionen….det går faktikst att diskutera avel utan allt för grov ton eller påhopp ;) Intressant läsning ännu en gång!