OT Siberian husky
Jag som aldrig i hela mitt liv ville ha en hund, för jag tycker de luktar så hemskt och dregglar så mycket… men jag har i ett års tid velat ha en Kinesisk nakenhund… men nu… nu vill jag ha en siberian husky…guuud vad de är söta och det verkar så intelligenta…
Har ni något djur ni inte har men gärna skulle vilja ha? (fast inte lär skaffa) hehe…
golf.ifokus.se
när jag var liten var det iller & apa, så nu när jag har mina illrar återståt bara min kära apa (A)
En minigris och en Leguan
Minigris har jag alltid velat ha! Tyvärr tror jag inte att det kommer bli av, men det är en dröm iaf. ^^

#0> Jag har vuxit upp med draghundar, bla Siberian Huskys. I dagsläget har min mamma 6 dragisar som vi tränar drag med. 4 av dessa är omplaceringar som placerats om pga att folk tycker de är söta, och pga att de inte vet vad det är för storts hundras. De kräver aktivering, att få dra, och vill ha flock. Ensamma blir de oftast rastlösa och gnager kanske sönder huset, frustrerade och i värsta fall våldsamma. Precis såna hundar har vi tagit som omplaceringar, och henna hos oss kan man inte alls förstå vad felet tidigare varit. Hos oss är de som lamm, supersnälla och supertrevliga, men de kräver rang och flock-ledarskap. 2 av dem skulle avlivas samma dag vi tog dem pga att de ansågs ilskna, men i vår familj har de inte visat minsta tecken på det. Inge av de 4 omplaceringshundarna klarade av att bo trång i stan eller i lägenhet.
Så, i en familj där hunden inte får det utrymme, eller den stimulans den behöver, så är risken gigantisk att en spets blir farlig/raslös/otämjbar eller hopplös. Så vet man inte vad man ger sig in på ska man inte skaffa en spets… då är en nakenhund bättre. :) De är mer domesticerade och inte lika "knepiga".
Och som en slutkläm på det hela, inga av de spetsar jag haft har kunnat gå ihop med mina illrar. Samtliga skulle inte tveka en sekund om de fick chansen att komma åt mina illrar. Av den anlednignen vågar jag aldrig ta med mina illrar hem till mina föräldrar och deras gård. Jag drömmer nattligen mardrömmar om att jag ändå gör det och att hundarna äter upp mina illrar. Och tyvärr är det precis vad som skulle hända om de fick chansen… något jag aldrig skulle våga testa, hur mycket jag än tämjde min hund. :( *rys*
Så inte för att vara taskig eller för hård, men detta är mina erfarenheter om Spetsar. De är inget för nybörjare eller folk som gillar domesticerade raser som schäfer och labrador… :)
/Har vuxit upp med Karelisk björnhund, Finsk spets, Vita älghundar*2 + 7 valpar, gråhundar*2, jämthundar*2, Huskys*4, Malamutar *4

Apa, helt egen häst, stoor hund och papegoja=D
men kommer nog inte skaffa nått av de:
Apa= olagligt
Häst= Allergisk
En stoor hund= blir nog aldrig men skulle vilja ha
Papegoja= för krävande

Mitt önskedjur är en American Akita, jordens sötaste spets. Men påtok för farlig, även för mig med stor spetserfarenhet… Skulle aldrig våga skaffa en sån sålänge jag har illrarna.
Akitan har använts som kamphund, vakthund osv osv… alltså inget man leker med… men ack såååååå söt!

min morfar var dagpappa till Chicco (en chimpanshane), när mamma och hennes syskon var små (då man fortfarnade fick ha apor som husdjur).
När jag var liten fick jag ofta se kort på honom, hur han tog sönder morfars glasögon och mormors plastmattor. Ville oxå ha en chimpans då, men det fick jag inte *dumma mamma*
nu lutar det mer åt en hund, rottis, schäfer eller en golden. Rottis för att de är så grymt fina, schäfer för att jag alltid har haft schäfrar runt mig och golden för att det var den allra första rasen jag började lita på..
men det kommer troligtvis inte bli någonting av det, inte nu iaf, men när jag blir pensionär kanske..

#6 Dom va riktigt söt=D
en panda skulle jag vilja ha..ååh så underbart att krama:P
(fast totalt orealistiskt att ha hemma då ju hehe)
annars kinesisk nakenhund, GP-råttor och chinchillor är det jag sitter och trånar lite på då & då
vanliga treviga tamråttor… det får det bli den dagen jag inte har kvar mina illrar och inte har tid med en hund.. Då är råttor perfekta och har alltid älskat dom.
Från jag var 10 år och träffade min första iller var ju det drömdjuret i mitt liv..
Skulle gärna vilja ha en grandis eller en staffe.. Och kommer förmodligen skaffa en en vacker dag men då ska jag ha tiden och bättre boende plus att jag ska ha ett jobb där jag kan ha med mig en hund. Kommer aldrig skaffa en hund om den ska beöva sitta ensammen flera timmar om dagen- aldrig!
Skulle vilja åka till ett stort slakteri och ta med mig 2 skitstora grisar därifrån och ge dom en stor hage och ett trevligt hus att bo i!
Sajtvärd på Iller.ifokus

En orm!

jag har ju precis fått mitt dröm djur (iller så klart) men jag har alltid drömt om en bullterrier… men sambon tycker dom är fulast i världen
den enda hund vi än så länge kommit överens om är en blandras (malamute / vit herdehund) men jag kommer inte ge mig
jag skall he en bullis nån gång i framtiden

fram tills jag var nio så önskade jag mig en egen häst, och köpte en då med:) nu vill jag faktiskt ha en sjusovare och en haj:D
Som hund skulle jag vilja ha en Akita eller en Kai-ken eller kanske en kishu eller shikoku men mer troligt att det blir en mops eller biulldog
Albastiffler javisst är akitor fina, men skulle vilja ha en japansk akita men de amerikanska är super fina de med

#14> jasså du är inne på samma spår som mig. Har som sagt bara haft nordiska spetsar förr, men är lite sugen på japanska med. Japanska akitor är ju superhärliga de med, måste säga att jag själv väger mellan de båda. Den japanska har ju mer urhundstyp över sig och är mindre. Men den amerikanska har lite andra intressanta raser i sig som gör den intressant och dessutom är de ju större och maffigare… och sötare. Vilken underbar päls de har… som bomull, inte alls som vanliga spetsars pälsar. :-O Dock är ju am Akita lite mer sönderavlade. en japansk skulle man kanske kunna importera för att få bra gener, emn jag antar att japanska akitorna i sverige ändå har bättre gener än vad Amerikanska har.

#12> Om det är utseendet ni är ute efter kanske jag kan tipsa om Vit älghund. Ser ut som en vit herdehund, fast är en spets och har spetsens karaktäristiska stil (mentalt). Det är från början en vit jämthund, men är något lugnare till psyket, stabil och trygg hund, luktar mindre och mer familjär. Är dock en ställande älghund, så en fördel om man skaffar en sån är om man jagar… http://hem.fyristorg.com/lonntorpets/
Tänk på att blandraser med husky kan bli rätt "underliga", du kan få en vild hund som springer som en galning, kräver massor med aktivering, men som samtidigt är pinngalen och skällig (från herdehunden). De båda raserna är egentligen sina motsatser, då herdehunden är vakthund, medans huskyn inte har minsta vaktinstinkt alls. Huskyn skäller inte, men det gör herdehunden… osv osv… Bättre isf att skaffa blandraser som är mer lika varann mentalt, om man vill veta vad man får. :)
Drömmen är en hund i framtiden men då ska ja ha ett hus först.. Men drömma kan man ju alltid :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

jag ville ha en råtta. när jag var 16 fick jag den första :)
nu har jag 3 småttingar sedan knapt en vecka tillbaka. sen så ville jag ha en papegoja också.. kommer säkert att skaffa. vi tycker om djur i min familj (sambon och jag)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Apa har jag också varit inne på… ett tag kände JAG mig som en apa… jag klättrade på allt… träd och stolpar :P
En surikat vill jag ha också… nästan så jag snor en från Ölandsdjurpark nästa gång jag är där… den skulle säkert trivas med en iller-flock istället :P
En orm vill jag ha också… hade en på beställning i sommras, men det blev inte av då jag aldrig hittade någon plats att ha den… kanske en annan gång…
Men ååå, jag skulle verkligen vilja ha en siberian husky… vi bor jättebra till här där vi bor, och om jag skulle flytta så skulle det vara till ett liknande ställe… har en stor gräsplan nedanför huset… bakom den går en grusväg som leder till ett spring/skidspår samt slalom- och pulkabacke… snacka om aktivering för hunden man skulle kunna hitta på och ta sig för… sen skulle det inte vara så pjåkigt att vara TVUNGEN att gå ut och gå varje dag… just nu är jag bara ute och går en gång om dagen… eller 2 om jag tar Melwin på en runda först…
golf.ifokus.se

#19> hehe, visst är det charmigt och roligt med hundar. Men tänk på att en sibbe kanske kräver lite mer motion än en promenad. Det räcker lixom inte att gå bara för att aktivera dem. Helst vill de springa och dra, kanske en halvmil om dagen, utan att de blir vidare trötta… Dvs då menar jag dra spann i högt tempo… Knappt ens man klarar av det med vanlig cykel, då det snudd på är lite för farligt.
Vi har kört släde på vintern, 4-hjuling på sommaren eller en sån där pensionärs-sparkstötting på hjul efter dragisarna. Men det sista är mer på liv och död, iom att det går så fort och eftersom man inte har så mycket kontroll (svårt att bromsa och styra)… Skydd skadar inte att ha på händer, knän och huvud! :)
En annan sak att tänka på är att draghundar sällan går att ha lösa. Deras spring i benen samt jaktinstinkt är oftast för stor för att kunna ha dem lösa. + att man måste träna dem massor för att få dem lydiga. De lär lätt, men lyssnar inte nödvändigtvis, precis som en iller! :)

Man hittar säkert nåt hon kan dra på vintern… och på sommarn så har vi cykelkärra… bara att lasta den så tungt som hon vill, och jag åker mer än gärna med :D
golf.ifokus.se

Iller & Apa!!!!!!
hahah
Apa= Olaglig
Iller= jag hoppas jag får en till sommaren eller så :D
Förbereder allt tillsvidare.. :)
#21 har du kollat på Eurasier? Kanske bättre alternativ :)
Kan tillägga att siberian huskey är inte nåt vidare sällskap heller, de kan mycket väl tänka isg att hellre ligga själva än att vara hos sin ägare o gosa, väldigt sjäälvständiga.

Huskies behover AKTIVERING! Min farbror hade tre st. Han spände fast den i jeepen och lät dem springa framför. Der sprang måga mil i skogen vare dag. Det är vad som krävs för den rasen.