Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 551 ggr
[HannahoHenrik]
0

Barf, vad ska köpas?

Nu sitter jag o ska beställa från hundbilen(jipotimas). Ska absolut inte bara ge dem rått utan även köra torrfoder, men vill ge dem lite kött som kompliment till vanliga fodret o sen om allt går bra kanske minska intaget foder. Så min fårga är vad ska köpas därifrån? om man ska börja ge mer barf vad ska man då ge? Vad är bra att köpa som nybörjare, ett startkit ska bestå av…?

sarae
0

de har bra kycklingkorvar och kattkorvar, nermalet skrov, halsar hjärtan etc. (olika för olika korv). Däremot bör man kompletera detta med större bitar kött, tex vingar, kycklinghalsar, kaninmage, kycklingskrov (kanon), hjärta…ja i princip allt möjligt det är ypp till er! Korvarna är smidiga, men det faktum att det är nermalt gör att det inte är optiamalt att bara ge det då de kan ge upphov till periodontala sjukdomar, nånting med röran, salibven å enzymer.

Kommer bilen förbi er? hur hittade ni info om det? vill oxå ha till gbg ju :(

[HannahoHenrik]
0

Okej då beställer jag både kyckling korv samt katt korv, hjärtan. o lever, Halsar var så mycket 10 kg känns lite overkill vet inte ens om de äter det. Kycklingvinge köper jag från mat affär då de bara hade 10 kg för packningar. Men livrädd för benne de klarar verkligen att tugga sönder det? och man ska dela upp det i mindre bitar eller gör dem det?du sa nåt i nån annan tråd om en kyckling sax som fanns på coop som du kör med, hur stora bitar ger du dem? Läste nånstans att kaninmage ska ges till hundar med magproblem eller nåt sånt?

Vad är periodontala sjukdomar`? Jag har inte tänkt att ge bara nåt av det utan endast som snacks eller så. Tror ärligt att bara Dollar kommer äta det då de andra inte äter kött alls i rå form.

Tror jag kör via postorder då de har sitt kontor utanför örebro o vet inte hur jag tar mig dit, . Jag hitta info om det när jag var inne på jipotimas hemsida, under leverantörer fanns info om dem.

skrollan
0

får jag klämma in en fråga i din tråd? :)

Är det nötfärs eller blandfärs man sak hels ge till illern? hade för mig att det var mera salt i någt utav det, stod inte på förpackingen vi köpte =/

sarae
0

#2  yup de klarar benen utan några som helsta problem..mina har fått riktigt maffiga ben och det är fascinerande att se hur de tuggar sig igenom dem på nolltid. Men man skall inte ge dem för små bitar då det är lättare för dem att sätta i halsen. Jag använder numera en sekatör då kycklingsaxen gick i graven, och det funkar nästan bättre! brukar klippa en vinge i 3-4 delar. man kan självklart ge dem hela vingar, men jag gör det inte då de slutar med att de hamstrar dem.

Periodontala sjukdomar är ett annat ord för tand och tandköttsjukdommar. ju mer av köttet du ger desstå bättre ;) här har jag iaf 2 som nästan bara går på kött.

jo..här har de 3 återförsäljare ..alla 3 samma företag och de har nästan inget alls :(

Vad gäller kycklinghals är det absoluta favoriten här hemma, dessutom super bra som "tandborste"….men 10 kg kan vara lite overkill i början ;)

#3 nja..har man en iller som äter "riktigt kött" tycker jag nästan man kan undvika färs till dem. Det innehåller rätt mkt fett, och ger ingen tandmotion, snarare tvärtom. Bättre med kött, ben och byte. Så vitt jag vet spelar det ingen roll om det är bland eller nötfärs… men jag vågar inte svåra på det där med blandfärsen då jag aldrig gett det själv, har bara gett nörfärs, och det är ok.

skrollan
0

Okej. Nej jag trodde dem åt kycklingvingar förut, men det kom sedan fram att det trolivgtvis var schess som åt upp dem =/ så jag tänkte börja lite smått med färs, för det älskar dem. Idag fick dem ca 1 matsked var. Så det kanske kan få dem att börja att käka kycklingvingar :)

sarae
0

#5 ja det är en metod som funkar med vissa..gillar de redan färs kan du prova att smyga ner lite kycklingbitar i färsen och se om de äter…ch successivt byter du ut mer å mer av färsen med kycklingbitar…vissa illrar kan lära sig äta kött på det viset

skrollan
0

okej, men det var smart. Då ska jag spmringa iväg och köpa en sån där super sax som klarar av att dela på vingarna :) tack för tipste :D

sarae
0

#7 en sekatör funkar utmärkt..nästan bättre vågar jag påstå ;)

[HannahoHenrik]
0

Vom flak är det nåt att köpa o ge dem?

skrollan
0

Vad är en sekatör då? :)

sarae
0

#10 sekatör är en typs av starkare sax man använder när man klipper växter te.x

skrollan
0

jaha ok :) kan coop ha det också eller ska man gå in på plantagen typ?