Undersökning för er som har hund
hej! Tänkte göra ett litet test här. Min sambo o jag har planer på att starta ett hunddagis och vi har gjort ett litet formulär för o kolla av folks intresse där vi bor, täkte lägga ut lapparna på lite olika ställen. Men jag tänkte att det kan kanske inte skada att lägga ut det här för o testa, se vad folk har för uppfattning :) Om ni tycker att det saknas en fråga som skulle vara viktig för er så får ni gärna säga till. la in detta på hundar.ifokus men tänkte att lite illerfolk finns det väl som har hund också ^^
Frågeformulär- Hunddagis
- 1. Skulle du kunna tänka dig att ha din hund på hunddagis? Ringa in ditt alternativ.
a. Ja b. Nej
- 2. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala varje månad för att ha din hund heltid på hunddagis? Ringa in ditt alternativ.
a. 1000-1500 b. 1600-1900 c. 2000-2200 d. 2300-2500
- 3. Hur långt skulle du kunna tänka dig att köra för att lämna din hund på hunddagis? Ringa in ditt alternativ.
a. 1-3 km b. 4-6 km c. 7-10 km d. 1,1- 1,5 mil e. 1,6- 2,0 mil f. över 2,0 mil
- 4. Vad värdesätter du mest med att ha hunden på hunddagis? Kryssa i ett eller flera alternativ.
a. Hunden får gå fritt utan koppel på promenaderna
b. Hunden vistas inte i box utan i allrum med ca 5 andra hundar
c. Hunden får vila i en egen box
d. Jag slipper själv ta med mig mat till hunden
e. Jag vill ha möjlighet att ta med mig egen mat till min hund
f. Det passar mig att hunddagiset är öppet kl 7-18
g. Personalen tränar hunden med aktiveringsleksaker
h. Hunddagiset ligger nära skog
i. Det finns en stor inhägnad för hundarna att vistas i utomhus
j. Motionspromenad 2 ggr dagligen
k. Personalen är utbildade hundinstruktörer
l. Hunddagiset kan erbjuda hundkurser
m. Hunddagiset erbjuder försäljning av foder och lite leksaker och tillbehör
n. Kloklippning och bad erbjuds
o. Hunddagiset tar emot löptikar
p. Hunddagiset har möjlighet att gå egna rundor med hundar som inte passar i flock
q. Hunddagiset har samarbete med en djurklinik
r. Jag vill kunna lämna flera hundar på dagiset samtidigt
- 5. Övriga kommentarer eller synpunkter:
Jag tycker att det ser bra ut. inte gör mycke frågor men de som är är bra..
Jag som hundägare tycker att lappen ser bra ut. Ni ställer frågor som gör att ni kan få en uppfattning av vad hundägare tänker och letar efter när dom söker efter hunddagis, och dessutom så blir de en fördel för er när ni kan se intresset och hur folk tänker och sedan är de alltid kul om personer får säga sina önskemål också genom att svara på frågorna.
Jag hade tyckt de va kul och delta att svara på frågorna om någon i mina trakter kom på iden, utan att tveka, dock är de lite dyrt känner jag också för studenter att placera sina hundar på dagis, även om de bara gäller någon dag i veckan.
Tänkte passa på att fråga, hur har ni planerat de hela? alltså ex lokal eller liknande? Tänkte på fråga 4 punkt "O" ang tar emot löptikar, då de finns både för och nackdelar med att tillåta löptikar på ett hunddagis. Sedan så antar jag att ni inte kommer ha alla de saker som finns som alternativ men är bara nyfiken =)
Har själv jobbat på 3 olika hunddagis och alla är olika och driver sitt på olika sätt, så därför intresserar det mig av vad ni har för planer =D
www.blueberryhedgehogs.com
#2 vi har inte kommit sååå långt i planerna än. Vi kommer nog satsa på att hitta en lokal där man kan ta emot ca 20 hundar. Detska vara nära till skog och vi vill gärna hägna in tomten så de får springa mycket utomhus. Så tänkte vi gå två rundor, en på en timme på morgonen och sen en halvtimme på eftermiddagen. Eventuellt kommer vi anställa någon på deltid, jag har inte riktigt kommit underfund med hur många hundar man kan ta hand om per person än, det kanske du kan svara på? ^^ det är väldigt oilka på de olika hunddagisens hemsidor jag varit inne på. Jag vill inte ha hundarna i boxar utan kanske dela lokalen i fyra allrum där hundarna är 5 st i varje. Och jag vill gärna kunna ta emot löptikar för det känns osm lite dålig service annars, men det blir ju helt klart lite merjobb, man vet ju aldrig hur många som löper samtidigt osv, hur de beter sig mot varandra när de löper..hur hanhundarna reagerar när en tik löper även om hon är i ett annat rum…
Btw, ni får gärna svara på frågorna i formuläret me, alltid kul att ha en liten hum om vad folk kan tänka sig även om det inte är ni som är målgruppen då ni bor för långt bort. :)
Här får du mina svar på formulären
1. Ja
2. mellan B-C tror jag, det beror lite på!
3.E
4.E,F,G,J,P,Q,R
5. tycker man skall ta med eget foder pga alla hundar äter inte samma, visa hundar är känsligare, och andra kräver mer eller mindre än andra och alla är oftast i olika åldrar mm. Tycker inte man skall ta emot löptikar pga stressen för hanar och sättet det påverkar dom under löptiks sesong, dom har de redan jobbigt på promenader osv som de är under denna period.
Sedan för att svara på hur många hundar man kan ta åt gången, de är helt olika, oftast så använder man sig av ett bälte som du kan koppla flera hundar åt gången i, mycket effektivt, men du måste veta va hundarna går för, och även veta själv att du har kontroll, när jag går med ett sådant bälte så kan jag ta max 5 hundar med bältet, då oftast 3-4 små hundar sedan resterande mellan hundar, tar även 1 hund i handen som jag litar på! vilket tar tid innan man vet!
Allt handlar lite om storlek,hur vidare bra ihop hundarna går, vad du själv klarar av, och vetskapen hur hundarna är! Vilket också är viktigt att ta reda på innan man accepterar och tar in en hund på hunddagiset! Viktigaste hur vidare hunden funkar mellan andra och att ha en balans mellan antalet tikar och hanar.
Ni har mycket att planera och tänka på :P Önskar er all lycka!!!
Tack så mycket, la till ett par punkter på fråga fyra nu. "Hundagiset tar INTE emot löptikar" så att folk kan påpeka att de inte vill att löptikar vistas där ifall det är viktigt för dem. Och sen så "Det är viktigt med en längre inskolningsperiod för att se att det passar alla parter".
Men de hunddagis som inte tar emot löptikar, hur funkar det? Blir inte ägarna till tikar lite besvärade av att de måste hitta någon annan som passar deras hund 2-4 ggr/år? Kan ju också passa på att fråga dig, de hunddagisen du har jobbat på, har de tjänat nåt vidare på sin verksamhet? Är det smartast att som två delägare ta det man klarar av och inte anställa, eller att anställa o därmed få in fler hundar?
Hade jag drivit ett dagis så vet jag faktiskt inte vetat om jag hade tagit in löptikar, hade jag haft en 2 plans lokal, de vill säga att jag kan ta in hundar från 2 olika ingångar så hade jag kunna tänka mig att ta emot löptikar för då kan man lösa det så, vilket dom gjorde på mitt förra jobb, men ändå de blir lite jobbig i längden, du måste tänka på hygienen och smittskydd vilket gör att de blir svårt med bara 2 personer inom jobbet då hundarna ALLTID måste ha en person som ser efter dom.
Jag har inte på något av mina jobb sätt mer än 2 delägare som jobbat där, dels för att det är så många som söker praktiker osv på sådanna här ställen där du inte betalar lön och även folk som gör arbetsprövningar. Och detta uttnytjas mycket av alla företag som sysslar med djur, även zooaffärer mm. Så på detta sätt kan man tjäna på arbetskraft, många har ju samarbete med skolor mm ang praktikplatser.
Man tjänar inget inom branchen, de gör man inte, om man inte driver STORT hunddagis, men som sagt då krävs de mkt mer, de flästa tar inte emot mer än 25 hundar och detta jobbet blir jobbigt för bara 2 pers men man tjänar inget på de då alla mina chefer mm har andra jobb vid sidan av.
Allt hänger ju också på hur stora lån man har mm! Om man nu väljer att ta lån, och mina chefer nu tjänar inget utan arbetar på annat också, och då har dom även kursutbud i massor och säljer leksaker, godis mm.
Okej låter ju inte så bra :S varför är det så många som startar hunddagis då? särskillt i sthlmsområdet tycker jag..
bra fråga :P Jag ser ingen större inkoms källa i hunddagis, dock är de ju ett behövande företagsområde. Finns säkert dom som får de att gå runt! Tror att mycket hänger på oxå om hundarna är där på heltid eller bara vissa dagar i veckan, då kostnader mm varierar mkt, många av våra hundar är bara här 2-3 dagar i veckan, bara enstaka som är där alla dagar. Sedan så är ju vi i storstan också, väldigt centralt dock nära till skog men eftersom att de finns så många hunddagis så tycker jag att man skall för att vinna på det.
Se vad dom andra inte har, reklamera varför hundägare skall välja just erat dagis! Ni blir konkurenter och därför måste man visa att man är bäst och har de bästa utbudet och nå in i de som alla hundägarna vill ha!
Hur ofta går andra dagis ut med sina hundar och hur länge per promenad? vet ni de så utökar ni det! En hundägare vill alltid att hunden skall komma ut så mkt som möjligt! gör upp ett aktivitets schema, aktiviteter för hjärnan då! Trick och konster mm! hjärngympa är det bästa!
Ordna med avslutningar, jul, semester mm och bjud på fika osv osv! ( behöver ju inte reklamera om de just men ändå :P ) Det är inte bara ni och hundarna som skall trivas utan ägarna med!
För att tjäna nått inom branchen så får man ställa sig den stora frågan och sedan fixa den med bästa fantasin och lämpade metoder.
" Vad har vårat hunddagis som inte andra har!?"
putt :)
puttar med :D

jag kan inte svara på dessa frågor men jag tycker ni verkligen fått en toppen idee och jag hoppas ni lyckas med den=)
lycka till kramar skickas i massor
Har ingen egen hund just nu, men har haft hund tidigare så jag svarar utifrån det om det är ok. Gör valt svar med fet text.
Frågeformulär- Hunddagis
- 1. Skulle du kunna tänka dig att ha din hund på hunddagis? Ringa in ditt alternativ.
a. Ja b. Nej
- 2. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala varje månad för att ha din hund heltid på hunddagis? Ringa in ditt alternativ.
- 3. Hur långt skulle du kunna tänka dig att köra för att lämna din hund på hunddagis? Ringa in ditt alternativ.
- 4. Vad värdesätter du mest med att ha hunden på hunddagis? Kryssa i ett eller flera alternativ.
p. Hunddagiset har möjlighet att gå egna rundor med hundar som inte passar i flock
- 5. Övriga kommentarer eller synpunkter:

Frågeformulär- Hunddagis
a. Ja b. Nej
a. 1-3 km b. 4-6 km(kanske) c. 7-10 km d. 1,1- 1,5 mil e. 1,6- 2,0 mil f. över 2,0 mil
a. Hunden får gå fritt utan koppel på promenaderna (ska isåfall vara i en inhägnad så inte hunden springer bort om man har en hund som gör som den själv vill.)
k. Personalen är utbildade hundinstruktörer (kanske inte ett måste men absolut ett stoort plus)
o. Hunddagiset tar emot löptikar (om det går att lösa så inte det finns nån chans för tjuvparning)
- 5. Övriga kommentarer eller synpunkter: inga övriga kommentarer eller synpunkter än det jag skrev i formuläret, tycker ni har fått till allt väldigt bra=).

Ha ett hunddagis inom 1-3 km från där man bor är nog ganska omöjligt. Då skulle man ju bara kunna ha dagiset för de som bor i kvarteret. Jag har redan svarat på Marinas frågor och jag säger som så att jag åker ju hellre längre för att lämna min hund på ett toppendagis där hunden trivs än lämnar den hos grannen där den vantrivs.
Tack så mycket :)
#13 jag var nog lite otydlig i den fårgan, får nog forumulera om den. menar att om man har en hund som är tränad att gå utan koppel så har den möjlighet att göra det på prromenaderna i ksogen under den period på året då det inte är förbjudet :)

#15 Jamen då tycker jag det är bra och absolut att hunden ska få göra det
putt :)

Frågeformulär- Hunddagis
a. Ja b. Nej
Sen ser jag det mesta andra som utildade hundiinstruktörer och kursutbud och skog och hela paketet som väldigt positiva bonusar, finns dom så är jag jätteglad men det viktigaste är att hundarna trivs, det känns bra för mig när jag lämnar min hund på morgonen och att personalen kan hantera alla slags hundar.
Tycker det va väldigt bra priser. Vet att på ett ställe så kostar det 1800 kr i månaden och då är det bara 3 dagar i veckan som hunden får vara på dagiset.

japp bra priser, i stockholm är 200 riktigt billigt, det jag kollat på ligger runt 2500 300 ungefär
Tack allesammansför era åsikter, är lättare att planera nåt när man vet vad folk värdesätter. har skrivit ut 100 kopior av undersökningen idag som jag ska lägga på 3 djuraffärer och 2 djurklinikerimorrn tänkte jag.
#14 fast mkt hänger ju eg på om man har bil, har man bil såär det troligtvis lättare att åka t.ex 2 mil för att lämna sin hund på dagis,(ett ex bara) men personligen skulle jag nog inte vara så glad i att åka t.ex buss i 2 mil med min hund åt ena hållet och sedan åka kanske 5 mil åt andra hållet till jobbet.
*putt*