Ny på iller!
Jag skulle gärna vilja bli ägare över en iller men saknar kunskaper nog till att skaffa en. Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig att svara på dessa frågor, skulle vara oerhört tacksam. :)
1. Vad äter en iller?
2. Använder dem katt toa?
3. Kan man ha hun och/lr katt tillsammans med iller?
4. Vad för leksaker ska en iller ha?
5. Kan man klippa deras klor?
Bomba mig gärna med fler upplysningar.
Tack på förhand!
hej! va kul att du funderar på att skaffa iller…skall försöka svara på dina frågor efter mina erfarenheter ;)
1. En iller är ett rovdjur och äter således kött, rått kött. men för enkelhetesn skull, kan man precis som med katter ge dem torrfoder. men det är mycket viktigt att det då är högkvalites foder, inte något man köper i mataffär, det kan bli rent livsfarligt för dem.
2. ja, man kan lära en iller gå på låda, men ofatst krävs det betydligt fler än en låda, och det är få illrar som blir 100% rumsrena, man får oftast räkna med olyckor.
3. Jag har själv enbart illrar, men det finns flera här som har både hund och katt. Mycket beror på individerna.
4. en ille kan leka med alltmöligt, en papperspåse kan underhålla dem i timmar. så mkt kattleksaker, gärna långa rör att springa i. Däremot får man se upp med tex gummi leksaker så att illern inte äter på dem, och får stopp i tarmen (en av de vanligaste dödsorsakerna)
5. ja, man måste klippa deras klor. hur ofta varierar från iller till iller.

1. Det lättaste är att ge illerfoder
2. De går oftast på lådan men det behövs minst 1 i varje rum oftast. Vissa illrar blir heller aldrig helt rumsrena
3. Helt olika från iller till iller. Jag har t.ex. en hona som avskyr alla andra djur medans det finns vissa som har sina illrar tillsammans med både hund och katt.
4. Det bästa våra tjejer vet är illermotorvägen. Ett långt genomskinligt rör som de kan springa i.
5. Ja du klipper klorna några gånger i månaden
edit - sarae hann visst före ;)
Låter svårt att ha en iller men på samma stund låter det lite som att ha en katt.

#3 Det bästa du kan göra är att hälsa på människor som har iller för att se vad det är för djur!
#4 Känner tyvärr ingen som har iller. :(

#5 Men här inne finns det många som tar emot besökare! Vart bor du?
#5 det behöver man verkligen inte! De flesta illerägare ställer mer än gärna upp på ett besök om du bor i närheten.
Innan jag skaffade iller besökte jag 4 olika illerägare så jag fick lite mer erfarenhet av djuret.
Själv har jag haft besök av några stycken också som gått i iller-funderingar. Det känns mycket bättre när man kan prata öga mot öga och verkligen visa vad det är för djur och så ser du även hur man bor och lever med illrar.
Bor jag i närheten är du varmt välkommen! Vill du inte komma själv så kan du ta med dig din man eller en kompis eller både och! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Strax utanför Askersund i Dalby.

det finns ju jätte mycket att kunna om iller.. mycket att tänka på
Sjukdommar
kastrering
Foder
Kostnader
vård (ta hand om på rätt sätt)
uppfostran (väldigt jobbig och svår kräver mycket talåmod och kunskap)
Beteende--
Sen är det din tur!
man måste ju oxå tänka har jag tid? har jag tålamodet som krävs.. klarar jag av kostnaden.. man kan inte skaffa en iller bara för att.. för köper man en är det ju inte meningen att man ska sälja en efter en månad eller så, om det inte kommer allergi eller annat hinder.. för tid ska man ha om man skaffar iller och det måste man veta innan man skaffar en.. det är inte som en katt eller hund när det gäller uppfostran eller betenende men alla djur behöver mycket tid .. verkligen inte heller nå liknande med kanin eller hamster det är bur djur.. iller ska inte sitta i bur den ska få vara lös.. men man måste oxå iller säkra huset dom är snabba och hittar hål och andra ställen att krypa in i som du inte ser .. som nederkanten på en diskbänk där kan det finnas ett litet hål den kryper in (det gjorde min,, men nu är det helt iller säkert..hela tiden dyker det upp nya ställen att säkra.. tänk på att dra ut kontakten om du damsuger eller nå för den kan lyckas slå på damsugaren sen sätta in skallen i hålet och dö.. dom är smartare än vad du tror.. har du mycker tid kan du lära din iller trix (riktigt kul)
Gällande hund ska man nog aldrig lämna dom utan uppsikt än hur mycket man litar på sin hund.. rätt som det är hugger illern och hunden säger i från med hårdare tag .. då kan det gå illa för den lilla krabatan (illern) här har jag en bild på min hund och min iller
Hunden Tira
Illern Stacy
Mvh Linda och lycka till :) kram kram
#10 tid har man. Jobbar inte. Men jag samlar på mig kunskap innan jag fastställer ett köp. :)

glömde skriva masssor på tråden.. så jag skrev om jätte mycket på tråden 10 så läs om om du ids :) kram linda
#8 Det finns en del illerägare i Örebro som säkert ställer upp på ett besök :)
#11 Tänk på att du ska kunna ta hand om illern även sen om du får ett jobb eller livet ändras på annat sätt. En iller kan leva i 10 år ibland längre så man måste planera långt framåt och veta att illern har ett hem hos dig för livet!
har ni vägarna förbi örebro får ni gärna träffa mina, men tål att sägas att man kan(kommer) bli biten av dem, men det kan man ju bli med de flesta illrar