Stronghold - tips
Var hos veterinären idag och diskuterade öronskabb samt stronghold.
Veterinären konstaterade då att det var ju rätt dyrt att behandla 6 illrar med skabb (no shit! 4 x 155.50 = 622 kr). Så istället tipsade hon om att man kunde få den blå tuben utskriven istället. Den inehåller samma dos selemectin, enda skillnaden är att det är 0,75 milliliter i en tub istället för 0,25 som det är i den rosa. detta inebär då att EN pipett med blå tub räcker till första dosen för 3 illrar. Alltså går det år 2 pipetter till hela behandlingen för tre illrar. dvs ett enda paket. Visst, det blir lite meckigare i och med att man då får använda en doseringsspruta och dra upp 0,25 ml till varje iller.
Så för mig att behandla 6 illrar behövs det alltså 4 pipetter (dvs 2 paket: 2 x 232.50 = 465). Sen får jag 2 pipetter över, och dessa 2 pipetter räcker till en hel behandling för 3 illrar ;)
Så för er med 3 illrar eller fler, be er vet. skriva ut den blå tuben!!
Att man inte kommit på detta tidigare! *sparkar mig själv*
det är jätte smart! :) Undra om det är svårt att få upp 0,25 ml i en spruta och spruta dem i naken..
#1 med en tillräckligt liten, och väl markerad spruta så ska det inte vara några större problem
då är det jätte bra! Ska jag kolla efter sådan bra spruta , apoteket kanske`? klarar jag med med ett paket till två illrar (två omgångar) och katt (en omgång)
#3 ja apoteet skall ha. annars kan man alltid tigga till sig en spruta från veterinären…vilket jag glömde idag suck.
För två illrar behöver du 2 pipetter (2 x 0,5 ml. Tyvärr kommer du få slänga o,25 ml ur varje eftersom jag inte tror det e så bra att spara den tills du behandlar efter 2 veckor) Och för katt bör en blå pipett räcka bra. det e bara endos behandling på katt
ja, kanske jag kan få en sådan av vetten när groggie ska dit :)
juste, det kanske inte är så smart att spara resten, men nu bnlir dte så billigt i alla fall så då gör det inte så mycket :) Bättre sen tän aldrig att komma på det här :)

Det var smart.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars