Vitalin säljes
Jag har några påsar med Vitalin som går ut den 21 mars som jag inte kommer hinna göra slut på själv innan datumet går ut så tänkte därför höra om det finns någon här som bor runt Gävle som kanske kan tänkas vara intesserad av att köpa någon/några påsar för en billig peng??
Känns onödigt att behöva slänga bort det om det finns någon annan här som kan använda det…
Skicka ett PM vid intresse…
Ha en fantastisk kväll allihopa!!

är det sånt man sätter i maten för att dom inte ska få tandsten.. iså fall skicka din adress till mig så köper jag lite gran kram

#1 hehe nej detta är ett iller foder

Fasen vad synd att du bor så långt bort. Här har vi vitalin-brist just nu.

#1 Du tänker nog på Plaque Off som hjälper mot tandsten.
Vitalin är ett, enligt mig, väldigt bra illfoder. Varje påse innehåller 2kg foder.

#3 När jag skrev "någon runt Gävle" tänkte jag mest på att slippa frakten men det är klart jag kan skicka dom till dig om du vill Rikki.

vitalin är ju som Godis för min iller vad ska du ha för en påse?? det kan jag ju oxå ta :) vill ju min iller det bästa (hon älskar ju det haha kom på att det var mat när du sa det.. det är det men får med från ahms när man beställer något fast påsen är ju väldigt liten men bättre än inget :))

Jag hade tänkt ta 50:- för en påse (2kg) + eventuell frakt.
Intresserade får skicka PM, först till kvarn gäller, har inte såå många påsar…

Enligt posten kostade paket upp till 3 kg 140kr. Så det blev inte aktuellt för min del. En påse vitalin käkar ju mitt gäng på en kvart liksom.

ja tyvärr är det durt att skicka tunga saker=(
En liten upplysning från mig
.
Även om datumet går ut i mars så kan du använda fodret ett halvår till utan problem
. Så dina påsar håller till september.
Du får gärna sälja dom, jag ville bara upplysa dig om detta 
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
jag beståller från teba (kan inte engelska och vet inte vad fodret heter) står bäst före datum på det också?
#11 totally ferret heter det fodret. allt foder skall ha bäst för datum på paketet…men det kan vara lurigt att hitta. men jag säger som illernettan….foder håller sig ett tag efter att det har gått ut. Så man behöver inte hiva ut det samma dag det går ut ,)
#11 Allt som säljs som mat och dylikt ska det finnas bäst före datum, även på importerat foder. Men se upp då bäst före datum skrivs lite annorlunda. I England skriver dom dag, månad och år. I Sverige skriver vi år, månad, dag.

Hmm, men varför då sätta ett bäst-före-datum som egentligen inte är bäst före???
hoppas då det står på svenska så jag fattar, fast någon annan kanske kan annars :)
#14 enligt lag så måste man alltid sätta ett bäst föredatum. Men självklart skall man inte ge sin iller mat som e flera år gammal…
sarae, hur ofta måste du köpa mat och vad ligger din matsumma på till illrarna, om man får fråga :)
#14 Jag vet inte med säkerhet. Det som försvinner i ett torrfoder är vitaminerna, om jag inte minns fel. Och bäst före datum är väl en säkerhet både för leverantör och köpare. Det finns bra många påsar kvar utav det fodret med bäst före mars i källaren. Vore ju tråkigt att behöva slänga fodret för att bäst före datum gått ut. Nu får jag väl se hur många påsar som finns kvar i mars och då får jag rea ut det som finns kvar. Har det datumet gått ut ska det framgå vid försäljning att datumet gått ut.
#16 Nä, att ge sin iller torrfoder somär flera år gammalt är ju inte så lyckat
. Fast egentligen tror jag inte det ska vara någon fara. Det som har försvunnit är ju vitaminerna. Så länge fodret inte luktar mögel eller liknande så är det ingen fara. Fast jag skulle nog inte ge mina illrar flera år gammalt foder ändå.
#17 oj bra fråga :) jag vet faktiskt inte exakt!
Men ok: Jag köpte en 7,5 kgs påse Orijen i maj, den blandade jag med ca 2 påsar vitalin. I augusti köpte jag 7,5 kgTF för 479 kr ungefär… och blandade ut med restem.för ca 3 veckor sen tog detslut, så jag fick öppna en påse vitalin jag hade kvar…slå ut det på 7 månader så e det ca 179 kr. Till det så kommer köttkostnad då..och den e svårare att beräkna ,)
Men det går faktiskt inte åt så mkt torrfoder här hemma, trots att de är så många. måste jag säga ;) Men ludde å molle äter nästan bara kött.
Bäst föredatum är så länge leverantören kan garantera att vitaminer m.m håller så länge man förvarar den så som rekommenderas på kartongen, oftast håller det längre men det finns ingen garanti.
Borde inte fodret räcka längre än bäst före datumet om man förvarar det i kylskåp/sval?

Du har inte vägarna förbi Uppsala? Vi skulle nog kunna tänka oss en påse Vitalin. Har nästan slut på mitt foder…
:)
#19 det blir en del sjoppande för dig med alla mat :)
Jag pratade med mamma och sa att hag gärna vill lära mig ge kycklinghjärta? och allt som många ger. Då sa mamma att det borde vara det som ligger i en slags påse när man köper en hel klyckling. Är det så ni gör, köper en hel kyckling och delasr upp två kycklingvingar, två kycklingklubbor och tar påsen i kycklingen med hjärta och allt annat slemmigt? vad gör ni sedan med resten av kycklingen, de torra som brösten m.m? :)
#23 hjärta köper jag i 500 g förpackningar eller lösvikt, likadant med mage och lever. Ibland köper jag hela kycklingar som jag bara styckar upp i lagom portioner (och ser till att det finns kött, ben, fett och brosk i alla portioner) sen fryser jag in dem. Kycklingskrov är mumsfilibabba! och du kan ge precis allt på kycklingen.
oj det låter svårt att få med kött, ben, fet5t och brosk i varje påse. Dte blir en helkväll att hålla på med maten till dem då :)
men man kan ge dem "påsen" som ligger i en hel kyckling med hjärta, mage och lever, det som inte vi äter om man inte köper lösvikt?
Vart kan jag köta det annars i lösvikt om jag kan inte använda det från kycklingen?
kycklingskrov , vad är det? :o
#25 jag startar en ny tråd om det så vi inte sabbar elins tråd ;)

#22 Nu har jag tyvärr inga påsar kvar.. Sålda!!