Kastrering & Vetegrodsolja
Vi funderar på att kastrera Groggie nu så fort vi kan få en tid. Så min fråga är, att hur lång tid tar dte tills han slutar att lukta så starkt? Och hur långt efter hon kommer att sluta revir pinka? Blir galen på att inte kunna ha toalettdörren öppen!
Är det lagom att ge illrarna vetegrodsolja en gång i veckan och såna fall 1 ml var på magen? Och är det taksigt för dem att sätta det på magen så att dem får slicka i sig det? Jag har gjort det ibland, och igår kändes det så taskigt att låta dem sitta i en obehaglig ställning (tycker jag det verkar som) kan ju inte heller vara skönt för groggie om jag råkar droppa det på hans snopp? :o
Jag ger våra vetegroddsolja från sked. Droppar i så mycket man känner är lagom sen slickar dem i sig det därifrån. :)
men jag har hört att det inte alls är bra att ge dom för mycket av vetegrodsoljan? :)

det ska nog ges i måttlig mängd precis som allt annat
Har för mig jag har läst 2 droppar om dagen max. Men jag vet faktiskt inte. Jag ger mina några droppar i veckan bara.
men då borde 1 ml per iller en gång i veckan duga, eller kan jag kaske ge dem två gånger i veckan?

#5 ja det tycker jag duger bra=)
Man kan väl ge varje dag också om man känner för det. Det som är farligt är ju att det är "lätt" att överdosera.
Man kan ge 1 ml/dag utan att överdosera enligt flaskans instruktion. Det är måttet till mink, så ev litet mindre än 1 ml, hur nu det ska gå till
En tesked är 5 ml, alltså blir det inte mer än ett par droppar.
Problemet med groddoljan är att den innehåller mycket a och d-vitamin som är fettlösliga. Alltså de lagras länge i illerns kropp och illern kan då få i sig för mkt, vilket kan ge skador…
Att ge på magen brukar man ju ta till när man ska klippa klorna annars, jag tycker inte de verkar tycka det är obehagligt iaf…
Ang groggies pinkade och stinkande kan du nog få stå ut en månad efter kastreringen innan hans hormoner har lagt sig helt, det blir gradvis lugnare efter kastreringen.
Okej, jag är sämst på teskaed och deceliter och allt hur mkt det ryms. Men nu fattar jag :) Okej, men då kan jag ge dem lite oftare desstom ju, så det är inte bara godis för dem utan även vitaminer?
Jag brukar ge dem på magen för att det är så lugnt och skönt när dem sitter still ett tag och bara slickar, då vet jag vart jag har dem :) Jag kan fortsätta med det också..
Oj, det är så länge efter kastrering, då ska jag boka tid snabbt nu då ;)

#10 Jag tycker inte att du ska ge det oftare. De får vanligtvis i sig de vitaminer de behöver ändå.