Aplastisk anemi - någon?
Hur många här har haft en hona som råkat ut för aplastisk anemi? och då menar jag att en veterinär har bekräftat det. Eller känner ni till en iller som råkat ut för det? och då menar jag inte hörsägen, utan ni ska verkligen veta att det har hänt.
I så fall, hur långt in i brunsten hände detta? Vilka symptom såg ni? Vilka åtgärder viddtogs? klarade sig honan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aplastisk_anemi
Läsvärt om Aplastisk anemi i länken ovan!
När du säger aplastisk anemi så syftar du ju på en hona som "löpt" sig till anemi. Är dock lite tvetydig på om denna anemi (blodbrist) är samma sak som aplastisk anemi? Är det det? Enligt vad som står i wikipedia skulle jag väl säga att det INTE är det…
Alba hade ju dock Aplastisk anemi enligt definitionen i länken(antagligen orsakad av cancer i ryggmärgen som gjorde att blodkropparna inte bildades som de skulle). Alba var ju dock kastrerad och gammal, och hade även insulinom. Dock blev hennes blodkroppsantal bättre efter några månaders behandling med extra b-vitamin samt kött- och lyxdiet.
Symtomen vi såg på henne (som även kan ha varit symptomen på insulinomen) var att hon var extra frusen och hade frysryck-spasmer. Tog längre tid för henne att bli varm när hon sovit. Detta pga att blodmängden var mindre och hjärtat fick jobba hårdare för att orka värma upp hela kroppen, förklarade vet. Hon hade även blåsljud på hjärtat samt högre puls.

Allmänt om anemi och de olika typerna som finns: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anemi

Borde det inte vara mikrocytär anemi som illerhonor drabbas av?
ja, jag menar självklart aplastisk anemi till följd av oavbrutet löp. En aplastisk anemi som ger benmägrsdepression. Anemi innebär oftast blodbrist kort och gott. Fast på engelska refereras det ofta till Post-oestrus anemia, vilket egentligen låter mer självklart.
anemi kan ju alla illrar få, kastrerade som okastrerade, hona som hane.

#4> Aha, så det är egentligen en mikrocytär anemi under längre tid (dvs förlorande av större mängd blod) som övergår till en aplastisk anemi när den varat FÖR länge? Hmmm… Knepiga begrepp det där.
Oestrus betyder vad jag hittat "brunstperiod", om nån mer än jag undrar… kanske hade gått snabbare att fråga dig sara än att googla… hahaha.
Jag har ju skrivit en tråd om en iller som fick det. Ska leta upp den.
fast mikrocytär anemi är je en typ av järnbrist. Medans aplastisk anemi direkt drabbar benärgen och dens förmåga att producera olika typer av blodkroppar.
hihi underskatta inte google!

Jag har anemi 
golf.ifokus.se
#8 troligtvis mikrocytär anemi då
hihi

#9 Förhoppningsvis… det andra lät mycket värre ju 
golf.ifokus.se
så, ingen som haft/känt en hona som drabbast av aplastisk anemi? (i relation till brunst då)
Ring runt till illervet kunniga och fråga om haft en sån pationet, en som blivit drabbad av det!
puttar lite