Positivt om illerbajs -för en gångs skull!
Häromdan beklagade jag mig för min kompis om hur jobbiga illrarna är som måste ha bajslådor överallt "för katterna räcker det ju med en enda och den kan man gömma i någon skrubb" sa jag.
Då påpekade hon något för mig som jag inte ens tänkt på, hon sa "jo men å andra sidan så räcker det med en gömd kattbajslåda för att stinka ner en hel lägenhet, tänk på det inte luktar bajs här inne fast ni har en låda i varje rum, med bajskorvar i som inte ens är nergrävda"
Det hade jag faktiskt inte reflekterat över, de må vara riktiga bajsmonster våra illrar, men luktar lika illa som en kattlåda gör de inte!

nej amoniaken som blir av katternas avföring skull ejag inte palla av om illrarna hade =(

och om man typ bor på gård och skulle ha möss i stallet så lägger man bara illerbajs i rabaten så försvinner mössen :P
Usch ja, kattbajs luktar blä!
Sara

Kattbajs luktar något förfärligt. Tänkt då jag som har mitt rum bredvid duschrummet. Inte så mysigt om man inte hunnit stänga dörren efter katten sen!
Tacka f*n för illerbajs <3
#4: Hehe, men visst är kattor härliga ändå, man kan ju alltid skylla på dem om det stinker från badrummet…
Tänkte skaffa katt också sen när illrarna har botat min kattallergi (det sägs att dom kan göra det…!) 

#5: Lovar att illrar inte botar din allergi.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#6: Lovar är väl att ta i, men jag tror inte att det är så sannolikt heller. Teorin bakom är samma som för allergiterapi som man kan få på sjukhuset, alltså att om man utsätts för små doser av allergen bildar kroppen sakteligen upp en tolerans mot det. På sjukhuset görs detta under kontrollerade former och funkar ändå inte alla gånger, men det är inget som säger att det är OMÖJLIGT att liknande händer med illrar… överhuvudtaget verkar man inte ha så stor koll på hur allergier fungerar vilket lämnar rum för spekulation.

Hehe, vi har både iller och katt här hemma i vår tvåa, så vi får det "bästa" ur två världar :P Skit överallt på köksgolvet + förfärlig stank. Men man anpassar sig :D
#7 jag är iller OCH katt allergiker…(bland annat) och illrarna har då inte botat min katt allergi…däremot hoppas jag att min hyposens behandlig gör det om ett par år
#9: Usch då vad jobbigt! Har du allergi hela tiden då när du är med illrarna? Jag vet inte vad man ska tro på när det gäller allergi. Jag var fodervärd till två kattor för några år sedan. Jag led och var allergisk i några månader och sen blev det gradvis bättre. Enligt en läkare jag besökte då var detta omöjligt -men det hände ju!
#8: Ja, men oj vad lyxigt att ha både iller och katt, det är min dröm! Har ju iallafall uppfyllt hälften av den drömmen…
#10 jag är kroniskt täppt i näsan…så det har jag jämt, och är van. Ibland blir det värre å sätter sig i luftrören samt ögonen, men det löser sig med medicin ;)
jag fick höra, när jag var lite och blev allergisk, att om jag inte utsatte mig för djuren jag inte tålde på flera år kunde det växa bort. Så jag klappade min första katt på över 15 år för ett år sen…men e fortfarande allergisk…kanske inte lika mycket men vågar inte riktigt testa att gosa ner mig totalt i en katt för jag skulle bli så besviken.
ja, och så har katter en förmåga att alltid bli bajsnödiga när man ska äta.. hua
Sajtvärd på Iller.ifokus

Kattlucka is the shit… kattskit i en lägenhet stinker som bara den =/
golf.ifokus.se
#12: Jag behöver också använda medecin när de fäller, men annars går det bra. Har du prövat en sån därn plastgrunka (tror det heter nässkölj) mot nästäppan? Brukar lindra lite att spola bort allergenerna. Och så finns det ett pulver man kan andas in i näsan (typ som potatismjöl) som gör att allergenerna får svårare att fästa. Intressant att de sa att du skulle hålla dig undan från katterna, jag hade katt när jag var liten, allergin kom när jag flyttade hemifrån och vande mig av med katt, tvärtom alltså!
#14: Ja, plus att katter som får gå ut mår bättre också. Om man inte bor precis bredvid en motorväg vill säga…
#13 Haha, det stämmer :)
Jag har en vän som prompt ska ha kattlådan i vardagsrummet.. Sååå trevligt när man kollar film..
Sara

påtal om kattbajs. därför skaffar man utekatter :)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
# 18 Ja, för det är så trevligt att ha andras katter skitandes i trädgården, grävandes i rabatten och inknatandes i huset när man har öppet dörren… 
Sara

#19 mina katter har aldrig gått in i andras hus eler skitit i deras rabatter (eller, mina föräldrars)
usch för innekatter
Jag ser inge fel med innekatter, men jag tycker helst att katten ska få gå ut och in som den själv vill. Det mår den bäst av enligt mig. Väljer man att ha en innekatt så måste ju även den bajs någonstans. Men så kan man kanske ställa lådan någon annanstans än i vardagsrummer =P
Katter man köper bara för att ha ute och inte ens får gå in, dem är det synd om =(

#21 de är lika synd om de katterna som inte får gå ut också. de ska få välja själva, kanske var lite otydlig när jag sa utekatt, självklart menade jag de som går ut och in som det behagar
# 20 Hur vet du det? Bor du med flera km till närmsta granne så ok, men bor man i ett samhälle så kan man ju aldrig veta.
Jag har haft katter inne i min lägenhet och även fått plocka kattbajs i trädgården och jag har inte haft någon katt då.
Sara

#23 jag ser innekatter som djurplågeri, kan dra paralellen med att folk här inne tycker att det är djurlågeri med att ha iller i bur.
# 24 Det kan väl diskuteras men min poäng är att när att ägaren slipper få bajset inne kanske någon annan får bajset i sin rabatt.
Personligen tycker jag inte bajset i rabatten är värst utan just det att katten kommer in i lägenheten. Jag är jätteallergisk mot katt (andra djur oxå men katt är värst) och vill absolut inte ha in någon, valet är då att jag måste låta bli att ha dörren/altandörren öppen.
Nu bor jag i lgh på 3 våningen så nu har jag inget problem med det men jag har haft..
Sara