Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 1827 ggr
Lenore
0

Volontärarbete?

Jag har nyss blivit sjukskriven från mitt jobb så nu går jag hemma hela dagarna utan att ha något att göra. Tänkte att man kanske kan jobba lite som voltontär någonstans och göra lite nytta istället, men vet inte alls hur jag ska gå till väga.
Jag bor i Landskrona så om ni vet något ställe som skulle behöva lite extra hjälp så berätta gärna. Även i närområdet.

Lenore
0

Putt. Ingen som vet var man kan vända sig?

sarae
0

kika runt bland olika katthem kasnke? De behöver nog alltid hjälp! sök annars på google! det gjorde jag för ett tag sen å hittade massor, visserligen utomlands

Sara
0

Var lite försiktig bara, det är inte alltid som Försäkringskassan tycker det är ok att volontärarbeta när man är sjukskriven.

Sara

Fruttisen
0
Xannadu
0

Sjukkassan kan vara riktigt elaka. Jag läste svenska o skulle vara tvungen att sluta där för att jag blev sjuk och numera långtidssjukskriven men jag får inte göra ett dugg. För jag frågade om inte jag kunde få läsa vidare på svenska men då skulle jag vara tvungen att friskskriva mig den tiden och då inte få nått betalt. Så fråga först om det skulle gota de.

_troll_
0

Man ska verkligen akta sig för försäkringskassan, mamma blev sjukskriven men sålde kläder ibland för ett annat företag, hon var tvungen att betala tillbaka de pengar som hon fick från försäkringskassan om jag inte missuppfattade henne.

hoppas iaf att du slipper vara sjukskriven så länge till, och att du hittar något som du trivs med!

Lenore
0

Jag är bara sjukskriven till siste januari. Men hur skulle försäkringskassan få reda på att jag volontärarbetar?

#4 Tack för länken! Hittade tyvärr ingenting. Sökte på kategorin djur men alla uppdrag var i Stockholmstrakten. :/

#6 Tack så mycket. Jag är sjukskriven pga stress på jobbet och att jag inte trivs med mina arbetskamrater. Söker nya jobb nu när jag går hemma och hoppas på att jag får ett nytt så jag slipper gå tillbax till mitt gamla.
Hoppas jag hittar något att göra under tiden jag är sjukskriven. Varför bara sitta och glo när man kan vara till hjälp någonstans? :)

AlbaStiffler
0

Har själv varit sjukskriven ett halvår pga utbrändhet och skulle tipsa dig om att ta vara på din sjukskrivningstid och vila upp dig så att du verkligen kan fortsätta jobba sen.

Själv tycker jag inte det är ett smack konstigt att försäkringskassan kräver att du ska betala tillbaka eller inte få pengar om du sysslar med annat. För 17, varför ska jag som skattebetalare sitta och betala för "lektid", då den sjukskrivne jobbar (betalt eller obetalt) eller pysslar med annat skoj.

Det är en helt annan sak om arbetet är en del i ett återanpassningsprogram, dvs en åtgärd för att få tillbaka dig på arbetsmarknaden. En sådan sak stöttar jag såklart, men för att en sån ska bli godkänd måste den såklart godkännas av försärkingskassan som sådan. Och ja, jag vet, de är rätt omöjliga att ha att göra med ibland, men får man en bra handläggare så brukar man även få bra stöd.

Lenore
0

#8 Givetvis kommer jag att ta det lugnt också och försöka hämta andan. Men att sitta still vecka ut och vecka in är jobbigt det också. Lite sysselsättning måste jag ha.
Så fort jag har hört från dem jag mailade till ska jag ringa försäkringskassan och höra vad dem säger.

AlbaStiffler
0

#8 >Bra! :)

lolla87
0

men om du är sjukskriven ska du ju inte jobba. + att du kan förlora bidrad´gen du antagligen får……

Lenore
0

Jag ser det mer som en sysselsättning. Jag mår ju inte bra av att bara sitta still hemma hela dagarna heller. :/

lolla87
0

nej det fårstpr jag men det är bara det om du kan mista pengarna. kolla upp sånt först, så du vet hur långt du kan sträcka dig.

Lenore
0

Ja när jag får svar på om det finns något volontärarbete jag kan göra och hur mycket så ska jag ringa försäkringskassan och fråga. Jag hade inte tänkt att "jobba" 100% men kanske en eller två dagar i veckan, mest så man kommer ut lite och känner sig behövd, för det känns verkligen deprimerande att bara sitta hemma och vara "värdelös".

Telefonkontakt
0

Om du tänker gratisarbete när du är sjukskriven kan du återgå till ditt odinarie jobb. Man ska inte gratisjobba om man är sjukskriven, det är fusk med bidragspengar

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Lenore
0

#15 Ifrågasätter du min sjukskrivning? Jag kan inte arbeta just nu då jag inte klarar av arbetsuppgifterna annars hade jag inte varit sjukskriven. Om min arbetsplats hade haft sådana arbetsuppgifter jag hade kunnat göra hade jag gjort det men det finns där inte.
Som sagt så tänker jag inte på det som arbete utan som sysselsättning. Istället för att sitta hemma vid datorn så gör jag något nyttigt.

Telefonkontakt
0

#16 jag ifrågasätter ingenting. Men det är fel. kul om du blir påkommen och blir återbetalningsskyldig?

Jag lämnar disskusionen. Men lycka till med sökandet av nytt jobb (läste tidigare i tråden)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Lenore
0

#17 Ja det är kanske lika bra att sluta diskutera det.

Sara
0

Jag har oxå en utmattningsdepression och när jag var sjukskriven de första åren (japp åren) så fick jag inte ens gå kurser odyl pga att FK ansåg att jag hade arbetsförmåga då.

Om du klarar ex volontärarbete så anser FK att du arbetsförmåga och drar dina pengar. Det spelar inger roll om du inte har arbetsförmåga på ditt jobb utan de ser på jobb i det stora hela.

På sätt och vis är det ett knepigt system för många mår inte bättre av att bara sitta på röven och hur lätt är det att få ett nytt jobb man klarar direkt… Men så är det tyvärr.

Sara

Lenore
0

Det är verkligen synd om jag inte får för FK. Jag mår verkligen inte bra av att bara sitta hemma, jag känner mig så värdelös då. Samtidigt funkar det inte alls för mig att gå tillbaks till mitt arbete heller. Känns hopplöst!
Kanske min teraput kan prata med FK?

AlbaStiffler
0

Varför inte säga till fk att du vill arbetsträna på tex ett annat jobb och fråga hur du ska gå till väga?

Du kan dessutom bli sjukskriven ett visst procenttal, dvs att du kanske jobbar först 10%, sen 20, osv osv. Men då ska du ju hitta ett sånt lämpligt annat jobb som accepterar det.

Får man fråga vad det är för typ av jobb du blivit sjukskriven från? Kan inte samma arbetsgivare erbjuda andra arbetsuppgifter? Du vet väl om att de är skyldiga att göra detta? Och att de ska upprätta en rehabiliteringsplan tillsammans med dig. Du kan även be försäkringskassan delta på ett möte för att upprätta detta. Kanske kan även din terapeut eller läkare delta på detta? Ta med det stöd du behöver om de är svåra… :)

Lenore
0

Jag är "bara" sjukskriven tills siste januari sen vet jag inte om jag blir sjukskriven längre eller om jag ska gå tillbaka till jobbet så jag vet inte om det blir aktuellt med arbetsträning. jag är inte sjukskriven pga utbrändhet, utan för "arbetsplatsrelaterade problem" (inget jag vill gå närmare in på) men även stress pga saker som händer i privatlivet.

Jag arbetar som undersköterska på ett demensboende så dem kan tyvärr inte erbjuda mig andra arbetsuppgifter.

Jag har varit sjukskriven sen 17/12 så jag tror inte att min sjukskrivning har kommit till fk än, jag har för mig att arbetsgivaren ska anmäla det till fk på den 14:de sjukdagen. Då kommer nog min arbetsgivare att upprätta en rehabiliteringsplan.

Men man tycker att fk borde förstå att man (eller väldigt många iaf) bara mår sämre av att bara sitta hemma och göra ingenting. Det är också väldigt stressande.
Bra idé att ha med teraputen på mötet, om det nu går att ordna då jag har min teraput i Landskona och arbetar utanför Lund. Hon vet iaf att jag inte mår bra av att bara sitta hemma.

Guteillern
0

Om man ska sysselsätta sig under sjukskrivning eller ej, beror på vad man är sjukskriven för och vad man tänker sysselsätta sig med. Det är alltid bäst att prata med sin läkare och F-kassan först.

Den sociala kontakten, utanför hemmet, är många gånger viktig för att påskynda tillfrisknandet. Det kan vara väldigt deprimerande att sitta och 'rulla tummarna'.

Lenore
0

#23 Ja jag ska prata med försäkringskassan och min teraput och höra vad dem säger. Om jag förklarar för dem hur det ligger till så kanske det går bra.

Sara
0

Visst är det skit att FK är som de är. Att bara bli sjukskriven är ingen rehabilitering i sig, tro mig, jag har varit sjukskriven från mars -03. Jag har iof fibromyalgi oxå men hade jag fått bra rehabilitering från början så kanske jag hade kunnat jobba en del idag iaf.

Sara

AlbaStiffler
0

Hjälpa sig själv som hjälpa sig kan, är det som gäller verkar det som i de flesta fall. Kan man inte hjälpa sig själv får man skaffa sig den hjälp man behöver. sen är bara problemet att veta vad för hjälp som finns och hur man får den, men det är ju en annan sak…

Lenore
0

#25 Nej man måste ju ta tag i problemet. En sjukskrivning är som du säger inte rehabilitering.

#26 Ja så är det många gånger. Tyvärr blir det väldigt svårt när man mår så dåligt att man inte orkar ta tag i det.

AlbaStiffler
0

#27> Det är då det tar tid, men förhoppningsvis kommer du dit själv… eller är stark nog att be om hjälp!

Lenore
0

#28 Jag har ju min teraput som är väldigt hjälpsam så det löser sig nog. :)

Sara
0

Tyvärr är det ganska dyrt att skaffa sig rehabilitering själv. Fibromassage ca 450:- gången. Man bör gå 1 gång i veckan.

Terapi om man inte får genom psyk eller vårdcentral pga köer, inte prioriterad osv. 400-800:- timmen..

Sara

Lenore
0

Ja dyrt är det. Som tur är så går jag till psykvården här i Landskrona. Har gjort det i från och till sen början på gymnasiet då jag hade en depression.