Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 201 ggr
_troll_
0

dum fråg kanske?

Känner mig lite dum som ställer denna fråga, men vill ha svar ändå;

Men hur funkar egentligen en försäkring?
Folk får gärna idoitförklara mig, men jag har aldrig förstått vad en försäkringing betyder Generad

Någon som har lust att förklara varör man har dem??

Xannadu
0

Det finns INGA dumma frågor.

Om din iller blis sjuk tillexempe. Om den är oförsäkrad så låt oss säga att veterinärkostnaden kostar 10 000kr. Om du har den försökrad (nu vet inte jag vad de aktuella siffrona är för iller) Då betalar du Självrisk på 1500kr + 20% av övrig kostnad.

En chansning på hur de räknas ut. Rätta mig om jag har fel.
10 000kr-1500kr=8500, 8500kr*0,20=1700kr,1500kr+1700kr=3200kr.
Så skillnaden blir ju 10000kr-3200kr=6800kr

Tänk på att detta är ett exempel då jag inte vet vad självrisken och % sattsen ligger på. Hoppas uträckningen är rätt kl är mycke o man är egentligen inte i status för att göra sånt här :D

Faxlin
0

Mycket bra förklarat Xannadu.

#0: Där fick du en bra förklaring i #1. Sedan håller jag med Xannadu om att det inte finns några dumma frågor. Hur ska man kunna lära sig om man inte frågar. :-)

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Agria är det enda försäkringsbolaget som just nu försäkrar illrar.

Det kostar 515:- om året för veterinärvård och 150:- extra för livförsäkring om man väljer en sådan. Vid livförsäkring måste illern vara chipmärkt.

Självrisken är idag 600:- + 20 % av resterande kostnad per 125 dagar.

Ex. På alla veterinärbesök du gör pga av skada eller sjukdom under 125 dagar i följd, betalar du sammanlagt 600:- och sedan 20 % av resterande besökskostnader.

Medicin på recept ingår inte i försäkringen. Tandproblem ingår heller inte i försäkringen.

Sara

AlbaStiffler
0

…avlivning ingår inte heller.

sarae
0

det finns en artikel under artikelfliken som förklarar rätt bra hur allt funkar med agria ;)

_troll_
0

Om man skulle utnjutja (stavning?) försäkringen upp till 10000kr eller vad det nu är  som Agria betalar, får man betala resten själv då? Och om illern blir sjuk igen, efter kanske ett år, och illern måste operaras igen, hjälper agria till då att betala då med? eller hur funkar det? :S

Och om den "första delen" som agria betaler "bara" går upp till 1000kr, har man "bara" 9000kr" som de betalar?
kanske utrycker mig jättekonstigt, men hoppas ni förstår och kan svara.

Xannadu
0

Varge försökrings år har du 10 000kr som du får hjälp med. Så utnytjar du 1000 kr så har du 9000kr kvar. Skulle de vara så illa så du hamnar på 10 000kr så får du stå och betala allt själv sen. Men när din försäkring förnyas alltså det gått 1 år sen du teckna din försäkring så får du nya 10 000kr.