Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1232 ggr
Ceciliaolucifer
0

Vad ska jag välja?

När Tigern har gjort sitt på lådan så får han ett så kallat framfall. Dvs att en bit av tarmen kommer ut genom analöppningen och är ute i någon minut.

Vetrinären säger att jag antingen ska välja Paraffinolja eller Kattmalt.

Paraffinet tar bort dem vattenlösliga vitaminerna som behövs.
Kattmalten innehåller socker som ska undvikas eftersom han har insulinom. Vilket kan trigga ett blodsockerfall.

Vad du skulle du välja? och varför?

LinLin
0

Snacka om pest eller kolera..

På vilket sätt tar paraffinet bort vitaminerna? Och på vilket sätt ska dessa två hjälpa?

Ceciliaolucifer
0

Smörja tarmarna praktiskt taget..

sarae
0

jag skulle ge parrafinolja och kompensera med vitamin tillskott.

ViktorMarina
0

Jag skulle också ge paraffin, och kompensera med vitamintillskott!

Robinsnel
0

Kattmalt i små mängder ofta?

Faxlin
0

Pest eller kolera. Vad 4råder veterinären till?
Jag skulle nog valt att ge parafin olja och kompenserat med vitaminer. Bättre att lägga till vitaminer än att försöka undvika något han får i sig som han inte mår bra av.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Men klarar han av att ta upp allt viktigt i maten då om tarmen och magen alltid är täckt med parafin? Själv skulle jag nog åxå välja parafin, men i ytterst små mängder och med stor misstänksamhet. Laxermedel är ju även för oss männsikor skadligt om man brukar det jämt, har jag för mig att jag hört, hur dåligt är det då inte för djur?

Vad i kattmalt är det som funkar då? Inte borde det väl vara sockret som är den "magiska ingrediensen"? kan man inte söka reda på samma substanser, fast utan socker och köra på detta? Vad är det verksamma ämnet i kattmalt? Hur mycket socker handlar det om?

Berätta hur du valt!

Ceciliaolucifer
0

Jag har valt paraffinet eftersom jag såg hur pigg han blev av kattmalten hela tiden. Det är så svårt att uppskatta hur mkt paraffinolja jag ska ge hnm, men han får bara några droppar morgon och kväll och ibland kattmalt. Det beror lite på hur dags konditionen ser ut.

Sen tror jag att när man har en sån "gammal" skrutt så tror inte jag att paraffinet kan skada hans upptagningsförmåga utav fodret. Han kan aldrig bli mr universium igen och snart har han gått i mål :( Jag syftar då på att det kanske kvittar lite, Men jag är rädd för höja blodsockret för mkt så att han får ett blodsockerfall.

Men jag ska hitta något som innehåller och kan ersätta dem vattenlösliga vitaminerna.- Någon som har ett förslag på vad?

sarae
0

#8 det är främst B vitaminerna som är vattenlösliga, så för enkelhets skull kan du ge honom b vitamin komplex, tex. Vitabe. (finns en artikel om B vitamin, där finns även mer info om vart du hittar b vitamin naturligt, tex ägggula)

AlbaStiffler
0

…och öljästtabletter, men det har jag skrivit om i B-vitaminartikeln!