Iller iFokus

Iller

Läst 86 ggr
Chester92
1

Resa med iller på flyg

Hej!
Min fästman bor i Florida, vi har varit tillsammans i mer än 4 år och vill så gärna att han flyttar hit till Sverige. Hela processen är i princip uträknad och klar,men vi har ett problem. Han har 3 illrar plus katt som vi inte gärna vill lämna i USA. Vi kollar just nu runt efter alternativ där man får ha med sig illrarna vid sätet och inte som baggage. Det har hittills visat sig väldigt begränsat med flyg överlag som man kan ta från Orlando till Stockholm med de flyg som nu ens tillåter iller. Så jag undrar om det är någon här som har personlig erfarenhet och har gjort detta från USA?

zickan
1

Enklaste sättet är att resa till Danmark eller Finland och sedan ta båt/tåg till Sverige. När jag tog hem iller från England var det enklare ta henne till Finland sedan båten till Sverige. Vet inte om de ännu har mildare på andra djur än hund/katt. Och om det är även utanför Eu. Men de tog iaf andra djur på sina flyg mot Sverige.
Finns även vissa djur transportörer som tar hem djuren åt en.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2023-07-27 13:51 av zickan
Chester92
1

Det är ett alternativ jag tänkte kunde vara en lösning också, bor ju i Kalmar så Danmark hade varit perfekt, men där fanns inga flyg med de tre bolag som tillät iller. Ska dock kolla upp Finland med. Tack för tips! Känns inte aktuellt att frakta dem som baggage under så många timmar iochmed att de behöver uträtta behov och äta/dricka oftare än vad hund/katt gör.

Grodan
0

Intressant frågeställning. Hoppas det löser sig, och berätta gärna hur ni kommer att göra.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chester92
0

#1: En fråga jag dock glömde ställa iochmed att du reste med iller från England till Finland, behövde du ta dem till någon slags entry point?

Chester92
0

#3: absolut kommer att uppdatera så fort vi får tag på en lösning. ❤️

Lona
0

Du verkar noggrann så det behöver förmodligen inte påpekas men kolla verkligen NOGA med Jordbruksverket vad som gäller för införsel!
Tänk också på att om ni passerar några andra länder "på vägen" (tex Finland) så se till att följa även deras lagar och regler - och att ni har det som krävs för att föra in djur till Sverige även från det landet (inte bara från USA).
Det är tyvärr en del som missar det.

Jag har noll koll på vad som gäller för illrar men en tanke är att ni även hör efter med SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) om det är några undersökningar/behandlingar ni bör göra men som inte krävs innan införsel till Sverige.🙂

Vad gäller transport av djur har jag mycket goda erfarenheter av SAS Cargo både inom EU och till/från USA. Aldrig något strul med pappren, djuren anlände i bra skick och så vidare. Det var faktiskt så att jag några gånger lät djuren flyga en längre sträcka för att kunna åka med SAS eftersom jag litade på att det skulle funka prickfritt.

Det här var inte alls vad du frågade efter insåg jag men kanske kan ge något vettigt tips ändå.🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

FerretCrow
0

#2: se till att ha en stor bur till dom. illrarnas kan du inreda med hängmattor, bajslåda och mat och vatten då klarar dom många timmar i en bra bur under resan.

och som tidigare skrivit att kolla så alla vacinationer och papper är i sin ordning beroende på vilka länder ni kommer resa via. Räcker med att nått papper är feelande och det kan gå riktigt galet =/

Chester92
1

#6: Uppskattar verkligen att du frågar, jag har mailat jordbruksverket men de svarade idag att ''tyvärr har vi ingen information om detta och vet inte heller var du ska vända dig''. Låter väldigt märkligt att de inte vet något alls om reglerna?!

Jag gissar att du då har flygit med SAS med andra djur än iller till och från USA? det låter ändå väldigt lovande och tryggt om du kan go i god för dem från tidigare erfarenheter. Det är svårt att hitta någon alls som tycks ha flygit med just iller under så lång distans..jag ska söka vidare.

Som sagt, mycket uppskattat att du berättar dina egna erfarenheter och kunskaper!

Chester92
0

#7: Tack så mycket för tips! Det är just det jag är väldigt rädd för, vi ska kolla med veterinär i Florida samt i Sverige för att se om de har något svar, jordbruksverket hade inget alls att säga.