Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1570 ggr
Vattunalle
0

shit han är sjuk!

han har spytt flertal gånger i dag devil och han vägrar äta nått nu han dricker knappt och varje gång han spyr så kommer det bara gul el genomskinlig vätska, har tyckt mig se små tendenser av hårbollar men är osäker, han var ut med mig i dag och promenera och han har även lekt åså men nu i kväll är han väldigt slö och nosen är torr och ljummen och jag kanske inbillar mig men det ser ut som om buken är större än vanligt….bävar ju som vanligt för det värsta vad det gäller förstoppning el nått annat skit…hatar att man är så hjälplös och att han inte kan svara mig vad det är som är fel och vart det är ont, om han stoppat i sig nå dumt el så…..kan det vara magsjuka el flunsa el nått sånt? kan inget göra förren i morgonbitti om ens djursjukhusen har öppet!?! *hjälp*

Faxlin
0

Har du kollat så att han inte blir uttorkad? Så illa som det låter på dig så skulle jag åka in akut.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Har du gett honom parafinolja? Har du kollat hur mycket feber han har?

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

nej jag har inte kollat sånt…finns inget akut i sundsvall..har ingen olja heller :/

Vattunalle
0

han spyr så det sprutar ut ur han.,,,,vägrar att dricka nått

Faxlin
0

#3: Hmm, olja är så bra att ha hemma. Men det lär du inte komma åt förns i morgon heller då apoteken öppnar. Eller jo det kan du. Om du bara är tillräckligt envis och ser tillräckligt gullig ut. Åk till sjukhuset, akutmottagningen, förklara att det är frågqn om liv eller död och be om lite parafinolja i en burk där. De hjälper dig säkert. Om inte annat erbjud dig att betala för det, men ge dig inte.

Har du kollat nackskinnet på honom så han inte blir uttorkad för då går det fort utför. Inte för att jag vill skrämma dig, men din beskrivnig gör att det känns allvarligt. F*n att man inte bor i Sundsvall, då hade jag kommit och hjälpt dig.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

#4: Och det finns inget djursjukhus som är öppet? Men de brukar ju ha journummer. Eller? För det här är allvarligt.

Audiatur et altera pars

sarae
0

du kan även ge honom vaselin, funkar ungefär som parraffin olja. försök få i honom vätska, även om du så blandar i lite vetegroddsolja. det farligaste är at de torkar ut så fort, och en uttorkad iller har inte mkt motståndskraft. har han spytt så mkt och inte druckit är det bra om du kommer till en veterinär så fort du kan, så att han till och börja med kan bli uppvätskad. Har han bajsat något ? i så fall hur ser det ut?

Vattunalle
0

försöker med allt nu olja cola saft, och han dricker lite…finsn ignen jour i den här satans stan..nej ingen bajs

Vattunalle
0

hur kan man se på nackskinnet?

Faxlin
0

Har du bil så du kan åka iväg med honom?

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

08:00 öppnar dom i morgon….

Faxlin
0

#9: Nyp honom i nackskinnet. Om skinnet tar god tid på sig att åka tillbaka är han uttorkad. Om det inte åker tillbaka alls, ja då är han väldigt uttorkad.

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

ja jag har bil, men ska jag åka upp till akuten och be om olja? vad är det bra för? han får i sig vetegrods iaf lite granna det har jag alltid hemma

Faxlin
0

#13: Parafinoljan kan hjälpa till att få ut det som kan sitta ivägen.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Har du ringt till Regionsdjursjukhuset i Strömsholm?
De har jouren och kan nås dygnet runt på: 0220-45845

Jag tror allvarligt talat att han behöver in akut.

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

oki huden åker tillbaka rel snabbt iaf

sarae
0

vaselin funkar oxå, istället för parraffin olja. Cola skulle jag nog inte ge, har för mig att det är vätskedrivande. se om du kan få i honom vaselin. tvinga annars i honom vatten genom att spruta in det i munnen på honom. vill han ha något att äta? inte för att det är viktigt men då kan du testa att blöta upp torrfoder i vatten ocg ge honom, och på såvis får han i sig lite vätska.'

när bajsade han senast? hur är allmäntillståndet? trött eller hängig? hur ser tandköttet ut? det ska vara rosa. hur är nackskinnet?

Vattunalle
0

resorb har jag hemma det är ju vätske ersättning,,, borde inte det funka?

Vattunalle
0

tandköttet är rosa ser bra ut

Vattunalle
0

nackskinnet åker tillbaka efter 1-2 sek

Faxlin
0

Jag skulle inte ge illern resorb. Det finns mer än vad illern behöver i den.

Audiatur et altera pars

sarae
0

är osäker, det är inte riktigt samma som till människor och djur. vet inte om det skulle göra skada eller nytta. det viktigaste är ju vätska, skillnaden är att hos veterinären får han det subkutant, och då går det ut i kroppen direkt. men i så fall får du späda ut det mycket mer än till människor. vet inte heller hur bra det är med kolsyra i det här läget, så låt det stå en stund. Har recept på vätskeersättning nånstans,..ska hitta det.

hu länge sen var det han bajsade? prova att få i honom vaselin om du har. har han stopp i tarmen så kan det lätt bli all´varligt. hur är han i övrigt? slö och hängig? hur ser tandköttet ut?

Faxlin
0

2 sekunder är lång tid på nackskinet tycker jag. och kombinationen att han inte får behålla något är oroväckande.
Har han bajsat? Om han bajsat, när gjorde han det? Och hur såg bajset ut?

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

#22: haha, tandköttet är rosa och fint skrev han ju i #19:-)

Tror min Medarbetare börjar bli sömsig i luvan :-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

här är recept på vätske ersättning:

Vätskeersättning:

½ liter vatten

½ msk dextropur

½ tsk salt

¼ tsk bikarbonat

sarae
0

oj missade det i all oro! ligger faktikst redan i sängen å var på väg at somna, så jag har en ursäkt ;)

Faxlin
0

#26: haha, ja du har en bra ursäkt där. Jag var också på väg isäng, men kan ju inte gå nu. Lite för orolig för det.

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

finns inte en jour snubbe i hela jävla stan att få tag på totalt skandalöst alltså,,, tar bilen upp till sjukhuset nu och raggar oljan!

sarae
0

#28 du hade ingen vaselin hemma?

Faxlin
0

#28:

Har du ringt till Regionsdjursjukhuset i Strömsholm?
De har jouren och kan nås dygnet runt på: 0220-45845

Jag tror allvarligt talat att han behöver in akut.

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

har fixat parafin nu på akuten och gett han 2 ml samt vatten i spruta får se hur det blir…han ligger och får lite magmassage nu i in famn

Faxlin
0

#31: Okej, då har du gjort det första akuta.
Funderar fortfarande på hur det går att bajsa för honom och hur bajset har sett ut.

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

tror han bajsade i går inte säker,,,,har tömt lådorna nu för att vara helt säker….det senaste var vanlig färg

Faxlin
0

Håll stenhård koll på honom nu. Kolla om han blir kladdig i baken om en 15-30 minuter.
Ge honom gärna lite till.

Men jag måste säga att jag tycker fortfarande att detta låter väldigt akut och han är i stort behov av en veterinär.

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

går inte att få tag på en förren klockan 08:00 tyvärr så är det finns inga som har jour förutom i strömsund  och det är uteslutet att ens börja åka dit för det tar lika lång tid som att vänta tills dom öppnar här uppe

Faxlin
0

#35: Då är det bara att hålla tummarna med andra ord. Kom gärna in i morgon och berätta hur det går.

Jag håller tummarna allt jag kan här hemma. Men nu måste jag knasa ner mig i soffan en sväng och hoppas på att få somna lite då jag ska iväg med barnen i morgon.

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

gör så du blir ingen sömn för oss inte….

Faxlin
0

#37: Nej det kan jag förstå. Om du behöver prata så är det bara att ringa. 076-2669002

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Velsan
0

hur har det gått?

Vattunalle
0

jag somnade med honom i min famn vid 4 snåret och 04:32 så kaade han sig upp och tryckte upp sig mot väggen, med rätt sida mot denna gången dock, PANG! sa det bara ochlite gele aktigt bajs och en 1cm lång bit strips kom ut,,, åt det juldagsnatten och han måste fått tag på en bit från golvet el nått….fatttar inte hur han har kunnat svälja en sådan stor bit… jag har konstant pumpat i honom vatten och jag vaknade precis nu totalt utpumpad och Devil är uppe och äter och dricker och ser oxå helt färdig ut men svullnaden har gått ner över bröstet och han verkar vara på bättringsvägen, har ringt djursjukhuset men det är som vanligt upptaget och nu gick det inte ens att komma fram till växeln…men eftersom han rä så pass piggare och har ätit vilket han totalvägrade senast så funderar jag på om jag ska vänta med att fara upp med honom för han har ju fått i sig näringen nu och dricker själv och verkar bet piggare, eller om jag ska åka upp och sitta där… tänkte iaf vänta och se om han skiter ut det han ätit för en halvtimme sedan för då vet jag ju att det är fri fart i han iaf….

sarae
0

oj! jisses vilken tur! har vart riktigt orolig! Jag tycker att du skall ge honom lite mer parrafin olja, så att det rensas ut ordentligt om det e nått kvar.

Vattunalle
0

oki ska göra det, ska ju börja jobba halvtvå men det hoppas jag att jag kommer slippa, har inte sovit nått knappt och ögonlocken håller sig knappt uppe nu… vi var pecis ut och promenra och han är lika livlig som han brukar när han kom in,,, hoppar och boppar sen la han sig, han är lika trött och less som jag, har ju väckt stackarna hela natten och pumpat i han vatten i spruta så han hatar nog mig vid det här laget…

Faxlin
0

Underbart att höra. Men håll koll på honom under dagen.

Audiatur et altera pars

ronja
0

Hoppas att det nu ordnat sig! Går det inte att få hjälp av distriktsvetrinären som har jour, men du kanske hade testat där redan.. (du bodde väl i sundsvall om jag inte sett fel)

Distriktsveterinärerna

060-55 31 30, Storjordenv. 4, 86431 MATFORS

Faxlin
0

#44: Men i dag har de öppet.

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo jag ringde alla nummer jag fick av nummerupplysningen men inte ett nummer fanns på sundsvalls djurkliniks telefonsvarare…ur löjligt, sen när jag väl via en kompis som har katter fick tag på en vetrinär i matfors så visste han inget om illrar utan kunde undersöka han bara sa han,,,, dvs känna på magen utan att varken kunna röntga eller göra nått mer, var likadant då Beppe blev sjuk…distriksvetrinärerna kan inget om smådjur alls, så då var det bara att bila ner till uppsala den gången,,,,och nu var det bara att glatt vänta tills morgonen,,,

han bajsar iaf igen även om korvarna är väldigt små, men då har han bara ätit lite oxå, ger han vätska med jämna mellanrum och han har inte spytt något sedan sent i natt och vi var ut i morse och då var han pigg och även när vi kom in sprang han runt och hoppade,,,nu ligger vi mer el mindre totalt utslagna båda två i soffan här…ingen har ju sovit i natt och jag tog ledigt i dag för att kunna övervaka han hela tiden…

Vattunalle
0

#45 ja men det känns inte som det rä värt att fara dit nu eftersom jag fick ut den där biten och han bajsar och äter och dricker,,,, avaktar nu och ser hur han blir,,,,skulle han bli värre åker jag direkt med han

Faxlin
0

#46: Men Sundsvalls djursjukhus hade båda jour nummrena på sin telefonsvarare.

Audiatur et altera pars

Vattunalle
0

ja jag fick ju till slut tag på en vetrinär som inte kunde något alls om smådjur,,,pratade precis med sundsvalls kliniken och dom sa det var han som fanns, och jag sa att han kunde ju inget, då sa dom att så är det, och det är det enda som finns,,,finns få som kan illrar tydligen av dom dära….dom tyckte iaf att jag hade agerat rätt och att jag inte behövde åka upp till dom utan jag skulle undvika mata han tills att hans mage kommer igång ingen med barnpure och messmör och mera p-olja vilket jag köpt nu..

Guteillern
0

Är det hit du ringt?

Djurkliniken i Sundsvall
Södra Allén 5, 852 39 Sundsvall
Tel: 060-14 70 10

Dom ska enl. sin 'personalsida' ha illerveterinär!

www.djurkliniken.se/

Vattunalle
0

ja det är det , ja det har dom men inte på "jour"

Sara
0

Antagligen var det pommesen som var felet. Skönt att han fick ut den! Skrattande

Sara

Vattunalle
0

ja nu är det andra gången det kommer små "gyllene korvar" med parafinolja på så nu verkar det vara frifart genom hans lilla tarmsystem….*pust*…. men man lär sig nått av detta oxå… idiot som man är gav jag han en för stor bit eller så tappade jag ner en på golvet när jag åt….han älskar ju strippsbitar "SMÅ dock" men nu är det slut på det.

Robinsnel
0

Parrafinoljan är ju verkligen oumbärlig när såna här saker händer. Med den kan man avvärja stora farligheter…

Vattunalle
0

tydligt det…nu har man lagt på lager….*s* har ju ingen försäkring ännu på lille Devil här för jag tycker Agria är kass..letar med ljus och lykta efter en bättre försäkring än dom har. jag har haft Agria på mina 5 senaste illrar och man får knappt tillbaka nått efter ingrepp då det väl händer, summerar man den 500:- man betalar varannan månad och slår ut det på ett år så betalar du betydligt mer än det skulle kosta för ett ingrepp el undersökning,,, jag tycker det är på tok för dyra på Agria… när jag tog bort Tiny gick det på 1400:- allt som allt, jag fick tillbaka 180:- tro jag det var…och då har jag trotts allt betalat flera tusenlappar till dom under dom 6 år jag hade henne…tror det mest lönsammaset vore att lägga undan 500:- i månaden till en "djurskade buffert" om nått skulle hända, vet flera som jag snackat med som har katter som funderar på att göra samma sak.

Tesan
0

Oj, oj vilken natt ni haft!

Blev riktigt orolig när jag började läsa då det lät precis så som vår lilla Kerstin hade! Precis så som du beskrev hade hon oxå men tyvärr gick det inte vägen för henne utan hon fick somna in!

Vi åkte in med henne men antagligen försent o det dom misstänkte var att hon hade just något i tarmen som fasnat. Tog själv beslutet om att låta henne få somna in då hon var så dålig att jag inte trodde hon skulle klara en op, ville inte att hon skulle lida mer- inget roligt beslutGråter

Så jissa om jag blev glad över att er pojke verkar vara på bättringsvägar!

Vattunalle
0

ja det beslutet fattade jag i somras oxå så jag vet hur det känns :( man drar sig från att hamna där igen lixom!

sarae
0

#55 menade du verkligen 500 varannan månad? Agri tar ca 500 kr per år och de är de enda som försäkrar illrar…tvivlar starkt på att vi får ett nytt försäkringsbolag som gör det inom en snar framtid.

hade du tiny livförsäkrad? annars får du inte tillbaka när det går bort.

Agria e ju så klart inte världsbäst, men det är ändå helt ok, om man skulle behöva en dyr operation etc. Själv har jag utnyttjat det 1 gång enbart och fick då tillbaka över 2000 kr.

Vattunalle
0

jag fick bet en 500 hundring i kvartalet…kommer ej håg om hon var livförsökrad det var den illerförsäkring som dom hade då, nej då var det undersökning+röntgen+avlivningen och avlivningen kostade 400:- om jag inte minns fel….

skrollan
0

Min groggie spydde ca 4 gånger i tisdags kväll. Bara vitt genomskinligt. Det var som om han föröskte spy för att han ville få upp något. Så att vi gav honom vatten i en spruta och efter ca 10 minuter så drack han och åt och lekte till fullo.

FerretCrow
0

hur är det med devil nu? *orolig*

Vattunalle
0

han är trött och tagen, men i övrig bet bättre, allt verkar gå igenom fast han har ingen större matlust just nu, antar det fortfarande kanske gör ont efter allt spyande,,,, men det som pluggade igen är iaf ute.

sarae
0

oj, då låter det som agria lurat dig ordentligt..en försäkring utan livförsäkring kostar under 500 kr per år, en försäkring med livförsäkring hamnar strax över 500 kr per år. Under artikeln fliken kan du hitta exakta belopp, samt hur mycket du får tillbaka när du använder den. (själv betalar man grundsjälvrisk på 600 + 20% på resterande belopp)

JossanH
0

jag har inte mina illrar livförsäkrade men har vanlig försäkring. Betalar 500:- per iller varje år.

Var inne o opererade dexter i höstas. Betalade självrisk etc och efter operationen betalade jag nåt på drygt 2000 och försäkringsbolaget betalade resterande på de 7-8 000 jag annars fått betala själv! Så där är jag nöjd.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

glömde- Vilken tur att han mår bra nu!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

Ojj va hemskt skönt att Devil är på bättringsvägen

Vattunalle
0

han satte på råttan det sista han gjorde i går innan vi somnade så det såg jag som ett väldigt gott tecken! med tanke på att han låg totalt utslagen igår på dan och annandagsnatten!

prisa parafinolja och magmassage det blev hans räddning!

tack till alla som kom med goda råd! och dom var inte ens dyra *s*

Norrskenets
0

#67 hehe va skönt, då verkar han va näst intill helt återställd=)

Faxlin
0

#67: Skönt att han mår bra nu.

Audiatur et altera pars

Velsan
0

Vad bra att det löste sig, kan ju gå så sjukt snabbt sånt där. Så man sitter liksom hemma och håller andan när folk skriver att deras illrar uppför sig konstigt :P

Vattunalle
0

ja man ska ha tur i bland oxå!…