Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 287 ggr
tokage
0

OT, Hjälp, virus!

Nu har jag satt mig i klistret igen! Jag var ju så otroligt dum och klickade på en länk som en kompis skickade. Hon är en bra vän till mig, så jag antog att det inte var något sådant.

Men det visade sig att hon inte kunde se själv att hon skickade länkarna. Det som först gjorde mig misstänksam var att länkarna handlade om playboy, vilket inte är något jag vanligtvis kollar på, hehe.

Men iallafall. Så har jag fått in något virus på datan Skrikandes.
Jag kan inte ladda upp bilder, för att det kommer inte upp en ruta när jag klickar på "bläddra". Jag kan inte spara bilder, för den där rutan där man väljer vart bilden ska sparas kommer inte upp! Och ibland kommer det upp en liten svart ruta på skärmen, som försvinner snabbt, den är uppe i kanke 1 sekund eller nått…

Jag har laddat ner NOD32, som dock kommer försvinna om 30 dagar. Den hittade några trojaner, och tog bort dom. Men det finns ju kvar något…

Någon som vet vad jag kan göra? Fundersam.

God jul allihopa iallafall =)! Jag låter inte virus förstöra min jul, hihi!

SamoTi
0

innan hade jag något sånt men jag fick tipset att ladda ner hickjack eller något sånt hette det :s

tokage
0

Hmm… okej, ska kolla om någon vet något mer om det =)

DG
0

En bra gratis virusprogram är AVG, om du inte har virusskydd kan jag rekommendera det om du inte vill betala för Norton eller liknande.

mjioo
0

hum man kan ladda ner virusprogram också(inte ifrån deras hemsidor) men det är ju olagligt och inte så smart om man inte vet vad man ska ha.. och trojaner tas sällan helt bort utan de byter namn och flyttar på sig och ibland så de är kluriga att få bort, jag fick en trojan på min dator som förstörde windows och vissa mappar gick inte att radera och viruset gick inte att ta bort tillslut kraschade datorn och jag kunde inte formatera hårddisken, nu har jag windows på en annan hårddisk och använder den andra till att spara grejer på, funkar utmärkt eftersom viruset bara hade förstört windows.

så det bästa tipset jag har är att formatera datorn fort som bara den! naturligtvis spara det du vill ha kvar på en extern hårddisk eller på skivor. kanvara skönt att börja om med en tom dator och lagra grejer på skivor istället :) och undvik att skicka saker tills alla virus är helt borta!

oj vad mycket det blev..

tokage
0

#4, okej, bra tips =). Får ta itu med det när hela julgrejen har lagt sig! =)

Faxlin
0

#5: Jag håller med #4: Absolut bästa sättet att få i ordning på det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hatasallad
0

Gaah! Du skickade det till mig, men jag klickade inte på länken så jag slapp undan viruset ^^

Faxlin
0

#7: Vilken tur att du inte öppnade den då :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

SamoTi
0

asså om det är igenom msn och det är sånt , typ kolla på dessa fottona det är du , och det står på engelska SKA du ladda ner hickjack då försvinner det direkt och du slipper formatera om datorn , annas ska du spara det du vill ha och lägga äver det på en skiva och formatera om datorn, för annas händer det som med mina två andra datorer heeeelt oanvändbara, jag är mästare på att få virus!

sarae
0

jag fick ett sånt msn virus om en länk där det stod nått om clickitforyou…som jag självklart klickade på. Men jag bytte lösenord på min msn, och sen försvann det. Nu har min data nörd till bror kollat igenom datorn och det finns inget kvar

SamoTi
0

#10 jaaa det är typ sånt jag menar, men då ska man ladda ner hickjack då försvinner det direkt, j*vla virus säger jag varför ska det finnas =/

sarae
0

#11 fast jag behövde inte ladda ner något alls..det försvann vid lösenordsbytet

_troll_
0

jag tror bästa sättet att slippa virus är att skaffa mac ;) inga virus där inte. Längtar tills jag får råd till en..

hur gick det med viruserna sen? fick du bort dem?

tokage
0

#13 Jo jag vill faktiskt ha en mac, jag tycker mer om dom… Det blir nog till att skaffa en bärbar mac när jag har pengar =)…

Jag ska formatera om datan och allt… suck… det går inte bort… och det är tyvär inte bara msn som är drabbad, utan hela datan…

Här har ni hon som är proffs på att pajja datorer! Vill ni ha eran data förstörd, så kontakta bara mig Oskyldig

tokage
0

OJ! Jag kanske inte behöver formatera om… Jag har installerat AVG igen… Den håller på att scanna datan… än så länge så har den hittat 3 virus och 83 trojaner… HAHA, som sagt, mästare på att få in virus på datan Oskyldig

skrollan
0

#15 men du, vad har du för virusskydd egentligen?

tokage
0

#16 Först hade jag NOD32, men den funkade inge vidare, så då fixade jag AVG igen, och nu funkar allt perfekt! Det går då alltid att lita på avg, tihi =)