Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 772 ggr
lillspindeln
0

hur dör mössen?

hur dör mössen som säljs frysta i djurafärer?

sarae
0

jag tror det finns olika sätt att avliva dem. men vanligast (och lagligt) är att man "gasar " ihjäl dem

Velsan
0

småpinkisar lägger de ofta i frysen, ett annat sätt är att man lägger en penna bakom huvudet på musen och rycker till i svansen.

Robinsnel
0

Man avlivar möss med koldioxid. Men det förekommer också de som fryser in dem levande, vilket är olagligt.

sezierra
0

På "forskningsanstalten" som en kompis jobbar/jobbade på så avlivar de musungar (är osäker på om de gjorde det på råttungar också så jag låter det vara osagt) genom att klippa huvudet av dem. Men har man ett antal tusen ungar att ta bort så ska det väl gå fort, vad vet jag?

Ceciliaolucifer
0

nu höll jag på att kräkas…

elmo
0

Man ger dem ett snabbt slag i nacken, så dör de direkt.

FerretCrow
0

jag har hört om dom som fryser dom levande men även att stoppa dom i en hink med iskallt vatten

Mikaela_B
0

Av egen erfarenhet som jobbar på zoo och som även sköter just detta med det frysta fodret, så använder man koldioxid och gasar ihjäl dom, pinkies förekommer de även att man lägger direkt i frysen, men inga äldre än pinkies stoppas direkt i frys!

Koldioxid gäller för alla större än pinkies, men även dessa i antal fall.

www.blueberryhedgehogs.com

lillspindeln
0

humm okej, funderade nämligen på det i dag på väg hem från djuraffären. taskigt att man fryser dom levande Ledsen

Mikaela_B
0

#9 jo de låter ju hemskt och smärtsamt, men kylan gör dom trötta eftersom att hjärtat slår allt långsamare för dom, så dom somnar ju ganska så fort. Men jag tycker själv de är lite läskigt med att lämna levande djur i frysen :S

Zaria81
0

#6 Men musungar är ju så yttepyttesmå,kan man ens lyckas slå dem i huvudet? En vuxen mus eller råtta så javisst,men en musunge är ju bara några cm.

Robinsnel
0

#10 Att dö av köld är ett av de mest plågsamma sätt att dö på Fundersam

Mikaela_B
0

#12 jo visst e de det, jag gillar det inte, men dock är det så här man gör. Det är läskigt tycker jag, och själv lägger inte jag in levade saker i frysen utan använder liten dos av koldioxid, mest humant enligt mig

Faxlin
0

Usch vilken hemsk tråd. Jag har så svårt för sådant där. Antagligen det som gör mig till en dålig illermatte, för jag klarar verkligen inte av att mata mina illrar med ppinkisar eller kycklingar eller andra djur som fortfarande är djur liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

UlrikaD
0

Här sträcker jag mig till död fryst kyckling. STORA kycklingar inga små, luddiga, gula saker. Dubbelmoral, javisst, men jag klarar inte av att någonting annat.

Mikaela_B
0

hehe nja de e ju lite små läskigt men jag har haft ormar innan så de är en vane sak enligt mig, ormarna hade jag inget val än att ge frysfoder :P Dom ville ju inte direkt ha grönsaker :P

Faxlin
0

#16: Mehh kan du inte få en orm att käka tomater då? Det skulle vara så mycket trevligare. Om du klistrar dit svans och öron eller så.

Hualigen, nu förstår jag vad bra det är att jag är rädd för ormar. Annars hade jag fått hyra in någon som kom och matade den.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

erikdenstore
0

sen finns det en fysiologisk anledning till att pinkisar läggs direkt i frysen, eller som i försöksdjursbranschen att man avlivar dem, som beskrivet ovan, är att pinkisar klarar sig utan syre under väldigt lång tid och kan alltså inte avlivas med hjälp av koldioxid. :(

Velsan
0

mm de ska ju överleva att mamman råkar lägga sig på dem

Mikaela_B
0

#17 haha ormar som är så trevliga :P Dock äter ju mina boa levande nu vid den storleken dom är nu :P