Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2219 ggr
JossanH
0

uppfödarnas ansvar

Nu är det andra gången på kort tid som jag fått kännedom om att avelsdjur har dött i ung ålder och där valpköparna tydligen inte fått ta del av informationen.

Tycker det är dålig stil! Det minsta man kan begära som valpköpare är väl ändå att få veta om föräldrarna till valpen blivit sjuk eller gått bort i tidig ålder så att man på så vis vet vad man ska hålla utkik efter.

Hoppas någon får sig en tankeställare och blir bättre på att informera.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

ja vilka valpar är då detta?

JossanH
0

#1 jag vill inte gärna "hänga ut" någon uppfödare här utan hoppas att dessa själva kontaktar sina valpköpare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#2 det tror jag ju inte att dom gör om dom inte informerat om deras korta livskvalitet eller vad man ska kalla det tyvärr

JossanH
0

#3 n'ä, jag är också tveksam, men dessa avelsdjur har dött efter det att valparna flyttat alltså… Att inte uppfödarna förstår att man inte blir en sämre uppfödare för att någn av avelsdjuren dött- det är denna mörkläggning som gör dessa till dåliga uppfödare!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#4 jo precis för ett djur kan ju dö av precis vad som hellst men man bör berätta för valpköparna

JossanH
0

#5 absolut.. men dödsorsakerna på båda dessa illrar kan ju tyvärr (och verkar) vara ärftliga..

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#6 vad är det då? vad verkar det vara för sjukdom så att säga? det borde du kunna berätta för det finns ju ett gäng uppfödare i sverige

JossanH
0

#7 nja, jag fegar ur… men det handlar om problem som gör att djuren dör ganska fort efter insjuknandet..

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

ja helt ärligt tycker jag då det är onödigt att skriva denna tråd och påstå att en massa illrar dör då man inte ens kan berätta vilken sjukdom det är

JossanH
0

ja, helt ärligt kan jag inte se att jag skrivit att en massa illrar dör bara att jag tycker det är dålig stil av uppfödarna att inte gå ut med att avelsdjuren i fråga har dött i eventuella (troligen) ärftliga sjukdomar.

Kan väl säga som så att jag för det första uppmanar dessa uppfödare att kontakta sina valpköpare angående detta och att man som valpköpare kanske inte ska lite blint på sin uppfödare. Det här visar ju tydligt att man måste vara en jäkel på att få fram info om sitt djur innan man avlar då man inte ens kan lita på att uppfödaren delger viktig information.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#9 Den här tråden är absolut INTE onödig på någotvis. Det Jossan lyfter fram är att uppfödaren INTE är oseriös bara för att ett av avelsdjuren dör för tidigt el i någon olycka. Utan att det är själva mörkläggningen. Att inte ta sitt ansvar. Sen spelar det ingen roll vilket ärftlig sjukdom det är. Är den dödlig så är den lika hemsk och det är av stor vikt att veta så man kan leta efter tecken hos sin egen iller utan att är försent!

Varför måste någon pekas ut för att folk ska ta till sig? Varför behöver du ett namn??? Eller sjukdom?

FerretCrow
0

nej men jag skulle vilja som sagt veta vad det är för sjukdom iaf. annars kan jag själv lika gärna hitta på en sådan tråd och så fort folk frågar något säger ne det säger jag inte. nej nej nej

Robinsnel
0

#12 varför skulle nån hitta på en sån här tråd där ingen nämns?

Ceciliaolucifer
0

Man FÅR INTE hänga ut andra enligt PUL.
Och om du utgår ifrån att folk ljuger när dem lägger ut trådar så läs dem inte!

Den här tråden är mer en uppmaning till uppfödarna att få sig en tankeställare. Även till dig då som så småning om kommer att ägna dig åt illeravel.

Man vet vilka sjukdommar som finns i vissa linjer, så är det bara. Därför blir det en allt för generös information att tala om vad det är för sjukdom!

Tvivlar du på att trådarna saknar substans så klicka inte på dem!

Telefonkontakt
0

#14 tycker att du har rätt.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

FerretCrow
0

#14 nej men tyvärr är det ju mycket falska saker på denna sida oxå så tyvärr blir man ju fundersam

FerretCrow
0

men skitsamma jag skrev och frågade och fick ett svar och skrev vad jag tyckte mer är det ju inte med det

JossanH
0

#16 och om nu denna tråd skulle vara helt tagen ur luften och att jag inte alls skulle sitta här hemma och vara arg o besviken efter att ha ringt en vän för att berätta vad dennes älskling bär på för arv- ja då har tråden iaf bidragit med att få folk att tänka till då det tyvärr fungerar på det här viset i djurvärlden… :( mycket örkläggning..

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#18 ja men varför har du då gett ett namn till henne? men men som du säger har ju dom flesta stam på sina illrar och har man köpt en iller man inte vet ett skit om och den har en massa sjukdomar med mera då får man kanske skylla sig lite själv och tänka på att man själv som köpare skulle tage mer ansvar

LinLin
0

#19 Dör föräldrarna efter att man köpt valpen är det ju lite svårt att veta att de bar på en sjukdom.

sarae
0

#19 nu får du ge dig! Jossans tråd handlar om att påvisa den mörkläggning som råder i illervärlden. inte om att hänga ut en specifik uppfödare. Vilket för övrigt inte är tillåtet.

Uppfödare bör ta sitt ansvar och tala om eventuella sjukdomar/dödsfall för sina valpköpare. PUNKT SLUT.

Sitt inte och uppmana folk att hänga ut andra härinne är du vänlig. Är du intresserad av att veta, om du nu känner att detta angår dig, så föreslår jag att du tar det privat.

Jag känner till situationen och kan tala om att detta inte är något påhitt/skitsnack utan fullaste allvar.

FerretCrow
0

#19 ja men jag sitter då *** inte och tjatar på henne jag frågade om ett namn men fick det inte men frågade då vad sjukdommen hette. Men här får man ju varken fråga eller säga vad man tycker.

sarae
0

#22 om du kikar runt på forumet så kommer du upptäcka att det inte är tillåtet att hänga ut någon här med namn. Säger personen att hon inte vill skriva ut det här, (och på så vis respektera reglerna) så får man acceptera det. Kan man inte det så tar man det privat. Om jossan skrev ut uppfödaren, eller sjukdomen skulle det bli ramaskri. Förövrigt så är inte det här den första sjukdomen som drabbar illrar i sverige, så du har mycket mer att luska fram än att hänga upp dig på det.

FerretCrow
0

ja men jag frågade om namnet på en sjukdom och det finns väl fler i detta land som har haft illrar som dött av denna sjukdom så bara för att man är nyfiken på sjukdommen behöver det ju inte peka ut en uppfödare…

sarae
0

#24 jo det kan det faktikst göra. vissa sjukdomar är ovanligare än andra.

Ceciliaolucifer
0

#19 Antagligen eftersom den Jossan ringde har en avkomma ifrån den här uppfödarens avelspar!!!!!!

JossanH
0

#19 jag gav ett namn till den personen då det rörde dennes iller. h*n hade en avkomma ifrån en av illrarna som dött och då har personen ifråga rätt att veta. MEn jag skriver inte ut informationen på ett öppet forum..

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

men som sagt kan ni ge er nu? jag frågade och fick svar och sa bara vad jag tyckte så då är det väl inte mer med det eller hur?

JossanH
0

#28 svarade bara på din fråga

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

ja precis jag har ställt frågor och du svarat det är ju inte mer med det, jag är inte sur eller nått alls på dig.

Sarah
0

Jag håller verkligen med dig Jossan. Det är så illa. Jag vet i alla fall en av dessa personer och det är väl bara att vara glad åt att den personen har slutat föda upp.

Guteillern
0

#0 …"fått kännedom om", …"efter att ha ringt en vän för att berätta vad dennes älskling bär på för arv-" Jag hoppas du kontrollerat med uppfödare, att dom uppgifter du fått kännedom om verkligen är riktiga, då du *namngett en uppfödare till din vän*.

Redigerar: *påstår att uppfödaren är oseriös*.

Xannadu
0

Varför får man inte fråga vad det är för sjukdom?

Även om den kan vara ovanlig o bara ett fåtal djur bär på anlag så anger man inte uppfödarens namn hur kan man då bryta mot PUL?

Det ska väll vara fritt att fråga saker utan att det ska bli en massa stohej tycker jag.

Om nu Jossan kunde berätta i PM eller inte vet jag inte men om hon nu kunde de så kan man ju tala om de så blir det ju ingen mer diskution om de.

Det jag tänker på nu är tänk om dessa valpar blir omplacerade? Hur ska de nya ägarna få reda på detta och hur kan varningen komma fra. Jag är själv ute efter en omplacering till Pluto men nu vet jag inte om jag är villig o ta en omplacering när jag inte vet om jag kommer få hem en iller som kan bära på detta hemska arv. Jag vill inte ta hand om en iller o så dör den snart.

Sarah
0

Det är inte Jossans fel om inte valpägarna får veta vad som hänt. Det är uppfödarens fel. Mig veteligen så pågår det en del påtryckning på en av uppfödarna så att denne ska berätta de här sakerna själv. Det är bättre att försöka få de personerna att själva berätta än att det skapas rykten. Sen, om det inte fungerar, då kanske andra kan gå ut med det.

Ceciliaolucifer
0

För att det inte ska bli pajkastning och negativ kritik mot Jossan som bara vill lyfta fram det här problemet så blir den här tråden en uppmaning till uppfödare att tänka igenom.

Jag vet en uppfödare som jag pockar på hela tiden. Det är dens ansvar och inte mitt att föra vidare sån information, det blir lätt skitsnack och det vill varken jag eller jossan vara med om.

Kan även tillägga att den uppfödaren som Jossan uppmanar är inte den jag trycker på.

Xannadu
0

#34 Har inte påstått att det är Jossans fel heller.

Det jag mena är att om det fanns möjligheter att få reda på vad det var för anlag alltså inte namn på uppfödare så kunde underlättat att skriva att man har möjligheter att få det via PM

Sorry om mitt inlägg var otydligt angående de

Faxlin
0

Det är djupt tragiskt när en uppfödare inte tar sitt ansvar. att lyfta på luren och berätta vad som hänt kan inte vara så svårt.
Dock är det lätt att det blir så här då alla känner att de måste mörka det de gör. Och ja, antagligen mörkar man för att man inte kan stå för de val man gör. Någon annan anledning ser inte jag i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

#32 Nej har inte pratat med uppfödaren, men jag har läst där ägaren till det avlidna avelsdjuren har gått ut med dödsorsak och att det troligen är genetiskt. Min vän vet vad jag vet och hur jag har fått reda på detta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

cannaydia
0

#38 om du inte pratat med uppfödaren vet du då om uppfödaren ens vet om den info du vet?

För som uppfödare och ej ägande av hanen (citerar varför jag fått för mej att det är hanen du tänker på: Nej har inte pratat med uppfödaren, men jag har läst där ägaren till det avlidna avelsdjuren har gått ut med dödsorsak) man alla gånger inte hundraprocentig kontakt alla dagar om året med hanensägare. Man kanske kollar läget någongång i månaden/halvåret/året. Som hanens ägare tycker jag att om hanen lånats ut får man se till att ge ut den info som behövs till honornas ägare speciellt om det handlar om ett dödsfall -tycker iaf jag, det kräver jag av de ägarna till hanarna som är i avel. Det är inte bara uppfödaren(honansägare) som är skyldig att ha ständig koll på hanen då hanens ägare varit minst lika delaktig i avkommorna. Så jag tycker inte man ska lägga "skulden" på uppfödaren, för det aksnke är ovetande och inte mörkläggning det handlar om…lite eftertänkning innan ramaskri tycker jag.

Sarah
0

Den uppfödare jag pratar om äger både hanne och hona.

cannaydia
0

jag tänkte på den JossanH skrev om, den som "skapade" treåden och inlägg #38 tycker jag tyder på att honan och hanen inte ägs av samma person?!…elelr missförstår jag Jossan?

Sarah
0

#41 Aha. Såg inte. Vill inte spekuler om den personen, men iaf 50 % av de hon nämner i inlägget #0, (eftersom jag vet vem en av dem är) är ägare till hannen själv. Han dog för ett bra tag sedan och den personen har skitit i att gå ut med det.

JossanH
0

#39 visst är det även upp till hanens ägare. Bara så konstigt att så många verkar veta om dödsfallet om inte uppfödaren gör det…
I vilket fall, tycker ändå att det är dålig stil av de uppfödare som ej uppdaterar sina valpköpare.

#42 ja, det var längesedan den illern dog och ännu har ingen information kommit ut… :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#43: Fast de som har varit intresserad borde ha förstått på det jag skrev om min hane. Om en av anledningarna att han togs ur avel.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#44 uppriktigt sagt så tycker jag inte att den informationen räcker. långt ifrån alla som har avkomma från den illern finns ju ens med här inne o skriver o läser…

ska även nämna att det inte spelar någon roll om någon skickar pm till mig angående dessa uppfödare då jag inte tänker namnge någon.

Sajtvärd på Iller.ifokus

cannaydia
0

#43 Det är inte bra att uppfödaren inte kan uppdatera sina valpköpare men ligger brisen hos hanens ägare tycker jag inte man kan skjuta över skulden på uppfödaren. och ang. att "många vet" men inte uppfödaren köper inte jag. för ligger det bara på internet så finns det inte en changs i h*vete att man kan ta reda på allt, och desutom som uppfödare kan man inte suga i sig all info man läser på tex ett forum det måste finnas svart på vitt, fakta för att det ska vara trovärdigt! inte svårt för hanens ägare att göra det där samtalet till honorna hanen parat under sin livstid. Det krävs så lite…

#45 citerar: uppriktigt sagt så tycker jag inte att den informationen räcker. långt ifrån alla som har avkomma från den illern finns ju ens med här inne o skriver o läser…

sprecis samma tanke har jag gällande ev uppfödare (och över lag) det gäller. alla håller inte utkik på nätet som tex feritage och de forum som finns som gärna används som 'bollplank'. Det är inte fullgott att lämna ut info på nätet för att ev avkommor ska få veta vad som hänt med sina släktingar.  Tycker det är hanägarens skyldighet att kontakta de honor han lånats ut till. Så de uppfödarna kan gå vidare med informationen till valpägarna.

Sarah
0

Så vi är alla överens :) Alla som har sina djur i avel, vare sig det är honor eller hannar bör se till att de som har valpar får veta vad som händer med avelsdjuren

cannaydia
0

#47 ja absolut men jag tycker som jag skrivit ovan att man inte kan lägga skulden på uppfödaren om hanen ägs av någon annan då det är dennes ansvar att kontakta uppfödaren vid ett sådant tillfälle och informera! Ansvaret ligger hos båda, men om uppfödaren inget vet kan de inte informera om något de inte vet även om många andra vet (som kanske är bekanta med hanägaren? surfar på "rätt" internetsidor?) betyder inte attt uppfödaren får info så att kasta skit på uppfödaren då tycker jag är helt fel. och i detta fall har JossanH inte kontaktat uppfödaren så hon kastar skit innan hon fått svart på vitt om uppfödaren är medveten om hanens bortgång eller ej. Det är just det jag vill poängtra ÄR FEL!

Xannadu
0

Tycker att även om man inte äger hanen utan lånar inom honom så tycker jag man ska ha ett samvete att medela sina valpköpare.

Det är som att jag skulle skita i att säga till mina valpköpare att deras pappa har blivit sjuk och att det inte ska avla vidare på grund av det. Jag äger inte hanen utan tiken. Det är som om jag skulle skita i allt. Jag skicka brev till alla o tala om hur det låg till men fick svar av ett par stycken rästen har jag inte hört nått från. Jag tar på mig mitt ansvar som födde upp kullen för det var ändå jag som lät tiken behålla valparna för då var inte hanen frisk. Jag tycker att det är bådas annsvar att medela sig. (Detta gäller hund ej iller)

De jag tycker är att hanens ägare ska medela sig till de uppfödare som han har lånats ut till. Sen tycker jag att det är tikens uppfödare att medela vidare till valpköparna. Hanens uppfödare har i stort sätt ingen koll på vart valparna hamna.

Lunic
0

Jag vet att tråden bara uttrycker en åsikt men tycker de e lite synd att man inte kan få veta vad det är för illrar. Förstår varför men men.. Man blir lite orolig om man har illrar som är släkt.

Sen tycker jag det är svårt att ha nån åsikt om de exakta fallet när man inte känner till allt. Vem vet vad det är för omständigheter med hanens ägare uppfödaren valpköparna. Jag vet folk (uppfödare) som helt enkelt inte vill låta sej infomeras så då kan man väl lika gärna sähga att man inte ska kasta skit på hanens ägare heller. Utan att veta hur det är i just detta fallet.

Illrar byter faktiskt ägare också. En hona eller hane som bytt ägare kan man inte begära att nya ägaren ska infa mer än till den gamla ägaren (som får infa vidare). Var och en får ta ansvar för de som ligger en närmast liksom.

I övrigt håller jag me #47 och jag håller med #0 att det är dålig stil när uppfödare bara skiter i att ge info.

Xannadu
0

Åtminstone tycker jag att man kan få reda på vad de är för sjukdom det gäller då det inte strider mot PUL.

Jag antar att det inte gör det då ingen svara om det var så tidigare.

För du namnger en sjukdom inte en person.

Marina
0

Jag fattar inte varför alla klagar på trådskaparen för att ni inte vet vilken sjukdom och uppfödare det gäller. Det är ju i så fall uppfödaren ni ska vara usra på, för trådens mening är ju att uppfödaren i fråga ska ta sig i kragen o kontakta valpköparna, eller hur? jag har ingen aning om vem det gäller alls eller vad som helst, men så fattar jag syftet iaf. tråden riktar sig inte till alla på forumet för att reta dem genom att inte berätta alla snaskiga detaljer utan för att uppmärksamma uppfödaren.

Velsan
0

Vilken sjukdom det handlar om spelar ju ingen roll.  De som blir lidande av det vet om det. Så ni behöver inte oroa er för om det drabbar er om ni inte har hört nått. Som sagts tidigare handlar tråden om själva beteendet.

smurfb
0

Att nämna en uppfödning under uppfödningens namn kan knappast vara ett brott mot PUL.

AlbaStiffler
0

Från www.pul.se

PUL mjukas upp från första januari 2007

Lättare hantera personuppgifter i löpande text. Men fallgroparna finns kvar.  

Numera är det  tillåtet att publicera personuppgifter i löpande texter. Likaså att lagra texter med personuppgifter i en dator. Däremot kommer det vara förbjudet att lagra eller publicera känsliga personuppgifter. Hit hör exempelvis politiska åsikter, sexuell läggning och etnisk tillhörighet, såvida inte berörda personer lämnar samtycke. Förtroendevalda behöver dock inte inte tillfrågas.

AlbaStiffler
0
smurfb
0

Dessutom redan i "gamla" PUL från 1998 så ingår det följande.

10 § Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är nödvändig för att

f) ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut skall kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.

bnoffan
0

Det är den som fött upp och sålt valparna som skall ansvara för att valpköparna får reda på att en förälder dött i en sjukdom som kan vara ärftlig. Svårare än så är det inte…

Faxlin
0

Det här är en rätt trist tråd egentligen. Just det att den överhuvudtaget ska behöva existera. Inte att den gör det alltså. Men att den behövs. Som uppfödare borde detta vara en självklarhet. Man berättar för sina valpköpare om vad som har hänt. Och som ägare till en hane informerar man de ägare till honor man lånat ut honom till. Inget konstigt, bara självklart.

Hur ska man annars som uppfödare kunna ställa krav på sina valpköpare att de ska informera om saker som händer bebisarna när de flyttat. Som uppfödare sträcker sig ansvaret hela illerns liv, inte de tio veckor de bor hemma bara. Hoppas folk inser det när de avlar. Att det är lång tid man tar åt sig ansvaret att hålla koll, informera, och prata och stötta sina valpköpare.

Allt detta borde vara naturligt och självklart. Varför det inte är det? Jag vet faktiskt inte.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#48 självklart ligger det på bådas axlar, att informera uppfödaren om hanen ligger på hanens ägares ansvar, men att informera valpköparna ligger på uppfödarens ansvar.

Att jag kastar skit på en uppfödare har jag ändå svårt att se.. Ingen nämns vid namn eller uppfödarnamn och inte ens sjukdomarna har nämnts här. Svarar inte ens på PM om vilka saken gäller. I vilket fall- Tråden skulle helt enkelt kunnat ha varit "påhittad" för själva budskapet är ändå densamma- Alla uppfödare som inte informerar sina valpköpare angående sjukdomar och dödsfall på avelsdjuren får sig en tankeställare & Alla som funderar på att avla på sina illrar kanske borde forska lite längre angående illerns hälsa då mycket gällande sjukdomar och dödsfall mörkas ned.

Avsikten med tråden var alltså inte att hänga ut vissa uppfödare här! Och som jag ser det har inte detta gjorts heller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Min åsikt är att alla kan lägga ner denna disskution nu och lyssna på det jossan sägger.

Lunic
0

Men att det blir en diskussion när man lägger upp det på ett diskussionsforum är väl inte så konstigt? Det är väl bara bra att alla är så intresserade? Själv håller jag med trådskaparen och alla som säger att den som sysslar med avel har ansvar. I just dessa fallen som nämns har jag svårt att ha en åsikt när jag inte känner till omständigheterna. Men har någon av uppfödarna struntat i att informera så är det DÅLIGT.

Xannadu
0

Räddslan är att dessa illrar kan smyga sig in i avel skulle ju vara ett bakslag för att förska få fram friskare illrar.

Sen är det inte roligt om man tar hand om en omplacering där det visar sig att man kommer inte ha den länge och med eventuella veterinärkostnader. Skaffar mig sen en omplacering räknar man med att den ska leva några år i alla fall.

Som jag skrev tidigare funderade jag på att ta en omplacering för att Pluto ska få en kompis men tänker nu avstå att göra det för jag vill inte riskera att någon av dessa valpar kommer hit och inte lever så länge. På grund av att man inte vet vad man ska se uppför. Han förblir ensam tills vidare.

Allt handlar om räddsla. Man vill inte fästa sig vid ett litet liv som inte kommer att finnat länge. Man vill inte ha höga veträkningar om man kan undvika det. Man vill ha en frisk liten vän och inte en som är sjuk. Det är därför reaktioner kommer. Man vill kunna undvika eller veta vad man ger sig in i.

sarae
0

#63 men i dagsläget så får du nog vara lika rädd, oavsett vilken iller du tar in i ditt hem. valp eller ung, omplacering eller inte. De flesta illrar kommer drabbas av nån sjukdom. så e det tyvärr bara. Alla linjer bär på en eller fler sjukdomar. grejen med omplaceringar är ju just att de är lite av ett "wildcard". Man vet, precis som man vet om de illrar man har koll på, att de kommer blir sjuka  nån dag. skillnaden är att har du koll på stammen så har du ett litet hum om vilka sjukdommar illern kan få. Med ett "wildcard" vet du inte riktigt vad den kommer att drabbas av.

Xannadu
0

#64 Det är jag medveten om men kan man hindra 1 sjukdom så gör man de. Jag vill inte riskera att Pluto kommer hita en kanon vän o sedan förlora den lika plötsligt. Jag vill inte heller fästa mig vid en liten än o sen missta den snart.

Satmaran
0

Oups!!! Vadan denna nymoralism?

När det gäller era sk. "Farmare" , dååå är det inga problem att hänga ut folk med namn, stad och mängder av luddiga lögner.

Eftersom det är ett sånt hysch, hysch, så kan vi bara sluta oss till att det är en medlem av elit-teamet det gäller. Annars skulle det aldrig någonsin visats respekt….?

Sarah
0

Finns det ett elit-team? När farmare nämnts vid namn har det varit i anslutning till att folk har frågat om just den farmaren specifikt. Annars kan du läsa ex. "Ni som köpt valp från farmare" eller vad tråden heter, där det visas extremt stor respekt för den personliga integriteten. Trots anmälan för djurplågeri.

Illercafe
0

Jag tror inte jag hänger med riktigt i svängarna här.
Jossan har läst på nätet att pappan till en kompis iller dött i en ev genetisk sjukdom så hon ringer sin kompis och berättar att hennes iller bär på en fruktansvärd sjukdom.
Sen är det för j"#vligt att uppfödare som har mamman till "kompis" iller inte hört av sig till "kompis" och berättat att denna sjukdomen finns i generna?

Var finns faktan?

Faxlin
0

#66: Ledsen att göra dig besviken. Men mig veterligen finns ingen av dessa uppfödare ens inne här p iller.ifokus.
Sedan vore det trevligt om du kunde berätta vilka som ingår i elitgruppen. Och hur den kom till då inte ens jag som Sajtvärd visste att vi hade någon.

Mvh ÅsaF Sajtvärd på iller.ifokus

Audiatur et altera pars

bnoffan
0

#65 Man kanske inte ska vara så fullt egoistiskt när det kommer till omplacering. Det är väl bättre för ILLERN att den får komma till ett tryggt och stabil hem oavsett om den lever 1 år eller 10. Och jag tror faktiskt att våra djur tar dödsfall bättre än oss människor.

Velsan
0

Det finns iaf en uppfödare som inte har berättat, fast det hände för ett halvår sen, till sina valpköpare att pappan dött. Uppfödaren hade både honan och hanen.

JossanH
0

#68 Ja, du tolkar ju det som skrivs precis som du vill.  jag citerar mig själv i inlägg #60
Tråden skulle helt enkelt kunnat ha varit "påhittad" för själva budskapet är ändå densamma- Alla uppfödare som inte informerar sina valpköpare angående sjukdomar och dödsfall på avelsdjuren får sig en tankeställare & Alla som funderar på att avla på sina illrar kanske borde forska lite längre angående illerns hälsa då mycket gällande sjukdomar och dödsfall mörkas ned.

De som känner sig träffade kanske ändrar sitt sätt att informera! vad vet jag…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

#70 det är möjligt att de tar det bättre. Men tänker ändå inte riskera att Pluto mister än vän. Illrar kan faktiskt sakna sina vän när det dör. Har själv sätt det det och jag tänker inte utsätta Pluto för de så är det bara.

Illercafe
0

# 72… Men huvudsyftet då?

cannaydia
0

Är det någon som förstår vad jag skriver?? för det verkar vara hyshhysh att hanens ägare har en roll i det hela också!!?? Men alla hänger allt på uppfödaren som har honan. om Hanens ägare inget säger hur f*n ska du uppfödaren och ägaren av honan kunna medlea ev sjukdom/dödsfall för sina valpköpare om hanägaren kniper käft??

Kan jag bli tydligare??, och om någon inte håller med om att uppfödaren som äger honan aldrig kan få riktiga uppgifter än annat än ifrån hanens ägare om ev. sjukdom/dödsfall. Hur tänker ni då att de ska få veta och kunna medela sina valpköpare??

Strumpan
0

#75 läs #71

Mvh Jenny

Sarah
0

Jag tror att ni missförstår varandra nu. Det är ingen som tycker att någon som har en iller i avel gör rätt om den inte ser till att valpköpare får veta vad som hänt. Det här handlar inte om endast honans ägare, även om det är det som vanligen nämns som uppfödare. Hela den här tråden handlar om alla som har djur i avel. Sen om det formulerats på något annat sätt så har det blivit missförstånd. Det är lika illa av en hennes ägare att inte informera som det är av honans ägare. Hannens ägare måste informera honans och den personen i sin tur valpköparna.

Den här diskussionen bör sluta med detta eftersom alla tycker lika. Det är ingen som säger att det framför allt är honans ägares ansvar. Har det någonstans tolkats så så är det ett missförstånd. ALLA SOM HAR DJUR I AVEL HAR LIKA STORT ANSVAR! 

I ett av fallen här ovan (samma som velsan och jag nämnt) så äger uppfödaren båda. I det andra fallet antar jag att Jossan är så pass informerad att hon inte hittar på när hon berättar för sin vän vad som hänt med illerns föräldrar. Har Jossan fått veta vad som hänt så har säkert honans ägare det med. Har hon det inte kanske någon kan berätta det för henne.

Startas en sådan här tråd tar jag för givet att honans ägare vet vad som hänt. 

Det här handlar om att folk MEDVETET valt att inte berätta. Sen kan man diskutera fram och tillbaka  om och hur och men och om kanske. Men uppmaningen om att alla bör spela med öppna kort är det viktigaste och kvarstår.

Så, snälla sluta tjafsa om det här. Det här är en tråd som vill väl. En tråd som endast försöker få folk att vara ärliga. Så, snälla, sluta läsa mellan rader och få taggarna utåt.

sarae
0
Faxlin
0

#77: Mycket bra skrivet och väl formulerat.

Audiatur et altera pars

Illercafe
0

I början riktas tråden mot en uppfödare som tydligen inte är aktiv här på forumet men det är ändå en uppmaning till denna uppfödaren…hmmm
Sen vänder man på tråden så att det gäller alla uppfödare. 

Många trådstartare här har förmågan att komma med tydliga gliringar och påstånde riktade om och mot vissa uppfödare utan att man har tagit reda på fakta först.
Hur hjälper detta skitsnack våra illrar och avelssamarbetet?!?!?!

Faxlin
0

#80: Men bara för att man inte är aktiv eller har ett konto här så betyder det inte att man inte läser. Det kan vara ett sätt att hoppas få folk som känner sig träffade att reagera och göra det rätta. Och det är väl bara de som mörkat för sina valpköpare som behöver ta åt sig.

Jag tar då inte åt mig i alla fall eftersom jag vet att det inte gäller min uppfödning.

Audiatur et altera pars

Illercafe
0

# 81 Men vänd på det…. Om det gäller en av dina kullar där du har lånat in en hane. Du och ägaren till hanen har ingen 100 kontakt och så får du genom denna tråden veta att hanen dött p.g.a en ev. genetisk sjukdom…
Du får skulden på ett öppetforum och många som inte ens vet vem eller vad det handlar om tycker att det är förjäkligt av dig utan att ens ha något så viktigt som all fakta på handen.
Tyvärr händer det ofta att trådar startas utan rätt eller all fakta kring omständigheterna.

Så var glad att det inte händer dig.

Velsan
0

men ingen namnges, utan folk antar vem det handlar om bara, så ingen är ju utpekad egentlígen, så är det så att man vet med sig att man gjort fel så kan man ta åt sig, annars behöver man ju inte bry sig :P

Guteillern
0

#83 "men ingen namnges, utan folk antar vem det handlar om bara"

Det är på så vis felaktiga och falska rykten sprids i samhället.

AlbaStiffler
0

Jag anar inte vem det är…  :-S

Illercafe
0

# 83  Håller med Guteillern
Nej ingen namnges men någon utpekas så sätts spekulationerna igång och även skitsnacket vilket kan bli riktat åt fel håll så att flera andra uppfödare oxå blir misstänkta för att inte informera sina valpköpare. Skitsnack som fortfarande inte grundar sig på FAKTA.

sarae
0

i det här fallet så grundar det sig på fakta. till och med jag känner till båda fallen. Inte så svårt att få reda på.

men det är inte det det handlar om. Jag hoppas att jag aldrig behöver råka ut för en uppfödare som mörklägger information om mina illrars släkt. Det är riktigt fult. Vad tror man att man skall åstadkomma med det? Alla kan råka ut för att någon i de linjer man avlar på blir sjuk. Sånt händer. Iller genetik och forskningen därhän, är ingen exakt vetenskap. Således är det omöjligt att veta till 100% vad som kommer att ske med avkomman. Ingen kommer strypa någon för att det visar sig att någon i släkten gått bort. Däremot ser jag det som oförlåteligt att man mörklägger det.

Illercafe
0

# 87. Jag tycker att det framgår ganska klart att all fakta inte framkommit i tråden utan mest ludd..

Visst är mörkläggning oförlåtligt men är ni helt 100 att så är fallet eller är det bara elaka tunger som talar?
Har ni talat med uppfödarna det gäller?
Har ni tagit del av obduktionsutlåtandet på den ev. genetiska sjukdomen? Har alla gjort det eller bara hört att en har gjort det?

sarae
0

jag har vetat detta ett bra tag..flera månader faktiskt, men eftersom jag vare sig känner uppfödaren eller de som har illrar därifrån är det inte min plats att tala om det. Sen kunde jag förövrigt inte drömma om att uppfödarna inte hade informerat sina köpare om detta. Information från iaf ett av fallen ligger faktiskt uppe på nätet. Men vet man inte vad man letar efter e det nog inte så lätt att hitta.

Sen för mig spelar det inte så stor roll om det är genetiskt eller inte, som valp köpare vill jag bli informerad när släktingat dör av sjukdom. punkt.

Illercafe
0

Jag menar inte att du ska informera utan ta reda på hur saker o ting ligger till innan det skrivs något på fiorumet… istället för att säga att jag har hört och känner till men vilken sida har du hört och hur mycket känner du till…..
Nu vänder jag mig inte bara till Sarae utan till många andra.

Illercafe
0

Men är det din plats att gå ut här och prata om det när du inte vet om båda parterna vet något?
Men visst är det ett bra sätt att klanka ner på folk utan att behöva stå för det.

bnoffan
0

#91 Varför försöka få det här till att det är Jossan som har fel för att hon uppmärksamma människor på att sånt här händer?

Det är så mycket skit med mörkläggning i illervärlden. Jag kan ju bara ta mina tjejer som ett exempel där föreningen som omplacerade vägrade berätta deras uprsprung trots att föreningen hade stenkoll på vilka illrar det var ! ! !

Alla borde vara glada över att den här tråden kommer upp så att folk börjar tänka efter.

Och slutligen, hur skulle en uppfödare kunna ha undgått att en avelshane har dött? Som det sägs i den här tråden sprids allting i illervärlden mycket snabbt. Och då även till de som inte har internet!

sarae
0

Jag vet att iaf en av parterna vet. och skulle den andra inte veta något…ja..det är högst otroligt måste jag säga. Men skulle det nu vara så att dessa personer inte vet, ja, då är väl den här tråden utmärkt! Då borde man ju som uppfödare vara tacksam över att detta tagits upp så att uppfödaren genast kan kasta sig på luren och ta reda på vad och om något hänt. För det ligger väl i alla uppfödares högsta intresse att få reda på vad som händer med sin linje? vill man inte veta om någon i linjen blir sjuk eller dör? Eller har jag missuppfatat hela uppfödare principen?

Håller inte du med om att det är dåligt att inte informera sina valpköpare? Hur skulle du reagera som valpköpare om du inte fick veta? försök att bortse från att du känner att du måste försvara inblandade individer, utan tänk på dina egna illrar. skulle inte du vilja veta om något hände deras släkt, som kanske på sikt skulle kunna inverka på dina illrars hälsa?

Det handlar inte om att hänga ut nån för att en iller fått en sjukdom. Att illrar blir sjuka och dör, är i dagsläget mer undantag än regel. Ingen kan bli beskylld för det. Men det här med att mörka sjukdommar och dödsfall har hållt på länge, allt för länge. Det är sånt som gör att ingen vågar lite på någon. Alla är misstänksamma mot alla. Som det ser ut i dagsläget vågar man inte ens fråga nån om en speciell iller utan att folk intar försvarsposition. Trots att man bara frågade för att man ville veta mer om sin egen iller. Sånt är riktigt sorgligt. Med denna attityd, hur tror vi nånsin att vi skall kunna jobba mot en bättre stam? Kan inte folk försöka sätta sina personliga vendettor, problem, paranoior och framförallt egoism osv åt sidan, och istället försöka jobba mot ett gemensamt mål, där för en gångs skull människan inte bör stå i fokus. De enda som förlorar på allt tjaffsande, mörkläggande och tissel tassel är illrarna. Förtjänar de verkligen det?

Ceciliaolucifer
0

Ingen nämnd ingen klämd!!!!!

När det kommer till avel så används en hona och en hane. Om uppfödaren har en hona och en hane själv. Så vet den personen allt det den behöver veta för att kunna informera folk om vad som händer med valpar, etc.

En uppfödare som har en hona och lånar en hane tycker JAG har det absolut största ansvaret att ta reda på vad som händer eftersom det är den uppfödaren som väljer köpararna. Det är den uppfödaren som väljer vilket avelsmaterial som används. Det är enligt mig honans ägare som är huvuduppfödaren och ska ta på sig ansvaret att hålla sina öron öppna och ha kontakt med ägaren till hanen såsom kontakten till alla dem den har sålt valp till. Brister det här någonstanns så har man ingen annan än sig själv att skylla.

MEN det är dålig moral utav ägaren till hanen "eftersom hanarna går inte i avel "UTAN LÅNAS UT" att inte informera om något har hänt. Eftersom allt är så väl efterforskat med sjukdommar idag och så många uppfödare har så rena linjer så kan det ju inte bli några bakslag eftersom alla som avlar gör det på helt friska illrar, så friska att dem inte ens behöver en stamtavla.

Oj, sorry blev lite OT.

Jag tycker att Huvudansvaret ligger hos den som har honan för det är den som trots allt gör valet att sätta valpar till världen. Men självklart SKA dem som äger dessa "söta hanar utan stamtavla" informera om ngt sker.

JossanH
0

ja, jisses vad den här tråden har blivit missförstådd av många…

((((Mitt enda mål med tråden var att hänga ut de berörda parterna och reta gallfeber på de som inte håller med mig eller helt enkelt inte gillar mig som person. Vad skönt att jag har lyckats så bra med det iaf! *ironi*)))

Men diskuteras bör det- absolut! Jag är glad att så många vill vara med o diskutera det här. Det är viktigt att se det från flera synvinklar (framförallt från olika uppfödare då det är till dessa tråden framförallt riktar sig).

Sen kan jag erkänna att jag var riktigt uppretad och arg när jag startade denna tråden- men den var ändå inte alls menad till att "hänga ut någon".

Sajtvärd på Iller.ifokus

Illercafe
0

# 92 FAKTA!!!  För att skriva ett inlägg som man ska ta på alvar så måste det innehålla fakta inte massa ludd.

# 93 Det som inte är bra med detta sättet är att man kan få fel uppfattning om händelsen plus att många uppfödare blir misstänkta vilket leder till mer mörkläggning för det spelar ingen roll vad som hänt det är ändå dåligt av uppfödaren.
Det verkar som man här inne välje vissa uppfödare som man ska "pocka" på medans andra kan göra som dom vill….

#95 Kanonbra grund att skriva ett inlägg på… skit i fakta skriv för att du är uppretat och arg…. det förbättrar säkert avlen.

sarae
0

för mig gäller samma regler för alla uppfödare. det jag förväntar mig av uppfödare A för att denne ska te sig seriös i mina ögon förväntar jag mig av uppfödare B.

men det är lite spännande det här. Det är alltid samma grupp av människor som kommer in och försvarar en viss grupp som på nått vänster alltid verkar känna sig utpekad. Samma folk som hojtar högst om PUL, ärekränkning och förtal. Förstår ni inte att ni istället pekar ut er själva? ingen annan han göra det, ni hann först. Kan ni inte istället visa att ni värnar om illrarna. För det är iaf vad jag hoppas är anledningen till att ni ens är engagerade i illervärlden.

återigen hurdå fel upfattning? en iller som gått i avel är död. alla Valpköparna har inte meddelats. vad kan missuppfattas där?

Xannadu
0

Det jag har undrat över hur kan man hänga ut någon om man säger vad det är för genetisk sjukdom de handlar om?

Om nu alla påstår att det mörkläggs en massa och vissa vet vilken genetisk sjukdom det gäller så är det nog betydligt fler som inte vet det. Är det inte då bättre att upplysa dessa som inte vet något vad de ska se upp med och inte bara hänvisa att titta på stamtavla. Eftersom det mörkas lär det ju inte synas där. Är inte det med en typ av mörkerläggning när man inte kan diskutera öppet om vad det är för genetisk sjukdom? Eller är det för att man inte ska hänga ut någon? Hur kan man hänga ut en person om man pratar om genetisk sjukdom?

Illercafe
0

# 97 Var lite osäker på vem det handlade om men efter ditt inlägg nu så är jag bombsäker och nu är jag även bombsäker på att ni själva mörklägger hela historien genom att inte tala om all fakta. Snyggt jobbat tjejer!

cannaydia
0

*drar en djup suck* ingen vill ta åt sig något åter igen är syftet att vilja skrika o skräna…tycker det är trist att det ska skrivas skit utan riktigt undelag och efter inlägg #97 är det inte svårt att lista ut för vilka som bl a trådskaparen och dess "grupp" (som #97 själv namnsätter) vill hänga ut. sorgligt och tycker ni ska kontakta uppfödaren direkt ist för att starta en onödig tråd för att veta varför denne handlat som den gjort än att försöka skapa en tråd utan grund och allmänt skriva att man hoppas att de lär sig. hallå skärpning dagisnivå?

JossanH
0

#99 Ärigt talat så vet ingen här mer än JAG vilka dessa handlar om! Känner många med iller, och när min kompis fick reda på att hans illers pappa dött blev han bestört. Han är mycket väl medveten OM vad jag vet och HUR jag vet det. Vad kompisen väljer att göra med det jag berättat är upp till den. Han vet exakt vad jag vet.
_Snyggt jobbat tjejer!
_Jag har skapat denna tråd och inte sagt till någon vem den handlar om (förutom min vän som inte ens är aktiv här inne..), alla har dragit egna slutsatser- så även du.

#96 Yep, Självklart skrivs alltid alla inlägg på forum efter 10 djupa andetag och med helt neutral inställning- ALLTID. Är man arg, glad, ledsen eller uppretad får man inte agera ut något öppet… Ärligt.. Det jag menade var bara att jag kanske var lite väl uppretad när jag skrev inlägget- men jag tycker fortfarande och står för att jag anser att uppfödarna bär ansvar för att informera köparna om vad som händer avelsdjuren. Är det så fel att tycka så?

Den här tråden är nog snart dags att lägga ned. Nu går diskussionerna bara runt angående vilka personer detta gäller och det var som sagt absolut inte meningen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Marina
0

Detta är nog det mest patetiska jag sett på ett forum. jag har följt den här tråden i flera dagar nu och har verkligen inte en aning om vem det handlar om och nån påstod att tråden fick folk att börja dra egna lsutsatser- jag har inte antagit någonting. Men sen ser jag att fler o fler kommer in o verkar försvara att en ev mörkning pågår istället för att ifrågasätta och det fick mig att börja undra, och efter DET så har iaf jag dragit slutsatsen att ni som försvarar detta och skriker högst, känner personen i fråga, att det faktiskt är nån som står er nära. Jag skulle kunna spy på illervärlden…Lås tråden någon, PLX!!

Faxlin
0

#82: citerar:
_Men vänd på det…. Om det gäller en av dina kullar där du har lånat in en hane. Du och ägaren till hanen har ingen 100 kontakt och så får du genom denna tråden veta att hanen dött p.g.a en ev. genetisk sjukdom…
Du får skulden på ett öppetforum och många som inte ens vet vem eller vad det handlar om tycker att det är förjäkligt av dig utan att ens ha något så viktigt som all fakta på handen.
Tyvärr händer det ofta att trådar startas utan rätt eller all fakta kring omständigheterna.

Så var glad att det inte händer dig._

Svar: Om jag inget vet om jag inte pratat med hanen skulle jag således alltså leva i okunskap om detta. Således kan jag heller inte ta åt mig. Då vet jag ju inte att det är mig de menar. Enda chansen att uppfödaren vet vem som menas är om uppfödaren själv vet om att hanen är död och vet om att man skitit i att informera. Då ja då är det dags att ta åt sig.
Men har man rent mjöl i påsen så hur kan man tro att det är en själv då? Jag förstår inte det.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

bnoffan
0

#99 Om det nu är så illa skrivet kan ju du själv skriva ut namn och uppfödning och försvara denna öppet ;)

Den som inte visste någonting innan den här tråden vet säkert ingenting nu heller. Det är bara ni som är paranoida..

Illercafe
0

# 103: Förtydligar:
Men vänd på det…. Om det gäller en av dina kullar där du har lånat in en hane. Du och ägaren till hanen har ingen 100 kontakt och så får du genom denna tråden veta att hanen dött p.g.a en ev. genetisk sjukdom…

# 101… Men Sarae vet ju tydligen.

# 104 Det handlar inte så mycket om vem det är utan sättet att gå ut med en anklagelse om att mörka avel när tråden isjälva verket mörkar faktan runt vilket ger alla läsare fel bild…. vilket kanske har varit meningen hela tiden.

Sarah
0

Det här är pinsamt.

sarae
0

Anledningen till att jag vet är inte för att någon har skvallrat för mig, Jag har som sagt vetat detta länge, och inte haft en aning om att valpköparna inte informerats. DET var ny information för mig.

men vem vet, det kanske inte ens e samma uppfödare som dem som tråden hänvisar till. Jag har inte pratat om detta med någon som skrivit i tråden, utan tar helt enkelt för givet att det rör sig om samma. Kanske rör det sig rent av om ännu fler uppfödare! skrämmande.

Sarah
0

Trådskaparen vill påvisa att det finns ett problem med öppenhet inom aveln. Hon lyfter fram uppfödare som grupp och ger två exempel. Vilka de är är inte vesäntligt då det inte är trådens syfte att hänga ut någon, utan endast påvisa problemet. Sedan framförs det åsikter om att även hannens ägare har ett ansvar. Bra åsikter som läggs till i syftet med tråden.

Således är det inte viktigt vem som gjort vad. Alla vet att det hänt att informations har undanhållits. Varför kan endast de som undnhållit information veta.

Därför bör den här tråden ändra riktning. Att sitta och försvara en antagen person och vända alla taggar utåt utan att veta vem och hur och varför är inte att diskutera på ett moget sätt. Med moget sätt anser jag vara att kunna se att man kan haft fel om person och syfte från början.

Anser att trådskaparen har uppmärksammat ett viktigt ämne som verkar vara känsligt. Tack för det Jossan.

LinLin
0

#108 Och tack för att du framför det första riktigt vettiga på länge i denna tråd.

Illercafe
0

Jag vill inte påstå att jag försvarar utan påpekar att all fakta inte kommit fram i tråden….. den har man helt enkelt glömt eller mörklagt för historien blir inte så hemsk då….

cannaydia
0

jag skriver bara vad jag tycker, förvarar ingen av parterna utan uttrycker min åsikt på detta diskutionsforum. -att man inte kan lägga all skuld på honans ägare som är uppfödare om hanen är inlånad för problem kan uppstå mellan kontakten, så är det. om uppfödaren har både honan o hanen och sedan struntar i att medela sina valpköpare ev sjukdoms/dösfall är det riktigt dåligt och ska inte ens få hända!

sen hålle rjag med #110 att all fakta inte framkommit då bara "ena parten" sagt sitt. skulle vara intressant att höra vad dessa uppfödare det handlar om har att säga om saken i sitt "försvar" för det är ju ingen annan än jossan som vet vem/vilka det gäller…eller??

FerretCrow
0

#111 jo jossan hade berättat för någon som hade en valp från denna uppfödare.

Faxlin
0

#105: Inga namn har nämts, ingen säger något om någonting. Hur skulle jag då kunna veta att det är just hanen jag lånat det gäller?? Om jag nu inte har kontakt med dem.

Det jag försöker få fram är egentligen att det är saken som sådan som är skrämmande att sådant här sker. När avelsdjur dör så är det upp till ägaren att berätta det för de som har intresse i det. Om man äger en hane så informerar man honans ägare, sedan är det honans ägare som berättar vidare för valpköpare. Om man äger valpar som dör berättar man för honans ägare som då i sin tur berättar för hanens ägare. Sådant är av vikt att det kommer fram.
Egentligen inget konstigt. Men tydligen svårt att komma sams om.

Audiatur et altera pars

Illercafe
0

Så man får komma på vilket skitsnack som helst bara det är riktat som en uppmaning till uppfödarna…. Kanon då ska jag börja fnula på det nu.

FerretCrow
0

#114 ja tyvärr håller jag med dig här med då jag sagt samma sak i denna tråd

Faxlin
0

Herregud, så undrar ni varför folk inte vågar skriva på sidan sedan.

Kan alla försöka tänka på att det snart är jul och sluta vara så jäkla stingsliga.

God Jul på er MUNTERGÖKAR

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#114 Hur du och jag uppfattar situationer och händelser är förmodligen helt olika. Ta tex trådar där folk har köpt illrar av samma uppfödare. Den ena anser att uppfödaren var framåt, tillmötesgående och hade god djurhållning medans nästa säger att djuren hade det dåligt och att uppfödaren inte alls var seriös (finns trådar som bekräftar det här). Som sagt, om det här är skitsnack eller inte kan ju ingen mer än jag veta heller då det fortfarande bara är jag (utav alla som skriver här) som vet vilka jag menar…

Jag önskar alla här inne en God Jul och ett Gott Nytt År!

Sitt inte hemma och irritera er på det här nu under helgen för guds skull, ha lite mysigt med familj, vänner och illrar!

Kramar till alla *totalt julstämnings-glad*

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

#109 Tack tack. Själv tyckte jag att jag var klok redan i #77 ;)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.