Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2115 ggr
LinLin
0

Agria

Den försäkringen som agria har för illrar är ju faktiskt rätt dålig och de har ingen konkurrens alls. Borde inte vi försöka göra något åt det tycker ni?

Antingen få agria att förbättra vilkoren eller se om nåt annat försäkringsbolag kan tänka sig att skapa en ny försäkring med bättre vilkor (om det är möjligt).

Några tankar eller åsikter om detta?

Telefonkontakt
0

Kan du berätta lite om det negativa om Agrias försäkring?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

emoflickan
0

t.ex så höjde dom priset med 100% när SVEand slutade försäkra illrar. Taket på försäkringen är bara 10 000 och det vet vi ju alla att en operation ofta överstiger det priset. Själv skulle jag gärna betala mer per år om det innebar att taket höjdes till t.ex 20 000.

LinLin
0

Jag kan jämföra med mina gamla försäkring. Då hade jag 350kr i självrisk, nu har jag 600kr. Den rörliga delen var 10% nu är den 20%. Självriskperioden var 180 dagar nu är den 120 (eller är det 125?).

(Och varför bytte jag då?? Jag bytte inte, agrias försäkring är bättre på Åland än i Sverige och jag flyttade.)

Katter kan man försäkra upp till 30 000 eller 60 000. Iller endast 10 000. Den täcker inte ett skit om det händer nåt akut.

Norrskenets
0

#1 Ett ex på negativt. Dom täcker inte tänder..om du har en iller som en tand går av på och h*n får problem så får du betala det själv vilket blir väldigt dyrt. Dom täcker inte tänder då dom tror att tänderna växer ut som på en gnagare.

Jag tycker absolut dom kan förbättra sig och att dom kan läsa på om illern och sen ändra så dom inte tror att det är en gnagare osv. Ett företag som försäkrar ett djur borde vell ändå veta lite om det också..men tydligen inte suck..

Xannadu
0

Agrias djurförsäkring har de tandskadeförsäkring på något djur där? Jag har noll koll på de.

Det är synd att inte fler bolag försäkrar. Jag har alltid haft agtia men tog ur mina hundar där o gick över till Folksam då jag tycker dom ärväldigt bra nästan identisk försäkring men mindre årskosnad.

Synd att det ska finnas så många föreningar tänk om det fanns en ända vad stor den kunde vara. Jag tror då att man kanske kunde jobba fram ett försäkringsavtal med anndra bolag. Allt är möjligt :)

Faxlin
0

Det är en bra tanke. Jag jobbade förrut för ändrade villkor i Agrias försäkring då inget annat bolag har intresse av iller. För dyrt djur för dem att försäkra.
Men då det tjaffsade till sig med föreningen jag förespråkade då så rann allt ut i sanden. Tyvärr.
Men det är som ni säger, det är viktigt att få ändrade förhållanden på vår försäkring.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinLin
0

#6 Jag undrar bara hur man ska få nåt gjort. Vi måste ju samla oss på nåt sätt och försöka få någon förändring. Iller borde ju inte räknas som smådjur i det avseendet, vi borde absolut ha samma som katt..

Undrar hur många det är som har har sina illrar försäkrade? Om vi är tillräckligt många för att kunna kräva nåt.

Sara
0

Som sagt så är dyrt för dem att försäkra illrar. Nästan alla illrar blir sjuka någon gång under livet och då stiger veterinärräkningarna fort.

Jag förstår dem faktiskt även om jag skulle vilja se en höjd gräns. En höjd gräns från 10 000:- till 20 000:- kostar dem mer än det smakar och de är ett vinstdrivande företag.

Sara

LinLin
0

#8 Jag förstår bara inte hur jag kunde ha en så otroligt mycket bättre försäkring hemma i så fall. Jag menar, det var också agria.

Faxlin
0

#7: Jag tror helt klart att vi är tillräckligt många för att kräva en förändring. Ska se om jag kan få ihop pengar till en stockholmsresa så kan jag boka ett möte med min kontaktperson där och se vad han säger. Kanske kan jag än en gång få dem att överväga det att se illern som en katt/hund. Men jag måste som sagt se över ekonomin lite. Förhoppningsvis kanske den blir bättre nästa år. Just nu med 5 hittekattskatter här så är det liiite tungt.

Audiatur et altera pars

Sara
0

# 9 Kanske de har olika regler i olika länder.

Sara

LinLin
0

#11 Ja, ingen aning. Roligast är väl att ringer man till agria så hävdar de benhårt att de inte har någon försäkring på Åland tills man tvingar dem att kolla upp det ;)

Är möjligt att den på nåt sätt påverkas av samarbetet med det försäkringsbolag som tillhandahåller den hemma.

AlbaStiffler
0

Måste faktiskt säga att jag är rätt nöjd. Tycker försäkringen är billig och att den täcker det mesta. Själv har jag fått ut massor på försäkringen och är supernöjd.

Självrisken tycker jag åxå är helt ok, är väl som med alla andra djur. Vill man ha lägre självrisk får man istälelt betala högre årskostnad!!!

smurfb
0

Tycker att det är alldeles för lågt maxbelopp per försäkringsår. Det kan faktiskt bli rätt dyrt och man kan tvingas lägga ut närmare 10.000kr själv.  Vilket kan bli tungt för de personer som kanske inte har så stora ekonomiska svängrum.

TottsiGirl
0

#14 det håller jag med om precis som andra här i tråden säger 10.000 kommer man inte långt på om man har en iller som blir sjuk och kräver operation och kanske några dagars övernattning´hos vetten..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Sara
0

Priset och självrisken tycker jag är ok. Avslagna tänder bör ingå men inte tandsten eftersom det faktiskt är en skötselfråga.

Maxbeloppet behövs absolut höjas till 20.000:- minst.

Sara

AlbaStiffler
0

Men var det inte nån som för ett halvår sen pratade om att man efter man utnytjat maxbeloppet kan göra en ny försäkring, dvs betala 500 spänn igen, och så har man en nytt maxbelopp som gäller året ut? Har för mig att det var nån knorr på det dock, typ att det bara gällde samma åkomma, eller om det var tvärtom, att nya försäkrignen bara täckte nya åkommor?! Nån som vet?

Med risk för att bli påhoppad. Om man gått över maxbeloppet och tycker det är dyrt att ha djur, så tycker jag inte man ska ha djur. har man djur får man vara beredd att betala för dem, man har ju trots allt "fått" maxbeloppet redan. Manhar då två val, betala själv och vara nöjd, eller avliva sitt stackars sjuka djur. Så hårt är livet!!! Vem ska annars betala det belopp som är över maxbeloppet? Är det bättre att man fördubblar årsavgiften? Vilket såklart är fäljden av en fördubbling i maxbelopp, för inte 17 ska väl det gå på skatten…

Och detta säger jag inte för att jag har pengar och buffertar, jag tyckte samma sak som fattig student. man måste ha en backup (egna sparade pengar, folk man kan låna av mm. mm), alltid, både för sina djur och för sitt eget liv, för akuta problem. Annars ska man inte klaga när man sitter där i skiten.

sarae
0

#17 jag tror inte att folk reagerar över att det blir dyrt då…det är bara det låga maxbeloppet. Personligen så stör det mig eftersom genom att sätta den så lågt så har agria satt våra illrar som likvärdiga gnagare. Hundar och katter kan ha mycket högre maxtak - alltså värde i agrias ögon. Men inte illrar. Anlednigen till att tandvård inte ingår är för att de tror att de precis som gnagare har tänder som växer hela livet, och därför är extra utsatta för tandskador. Vilket självklart inte är sant. Iller har tänder som hund och katt och borde få rätt till samma vård som  djur de är "mest lika"

bnoffan
0

Frågan är hur många den som orkar ta fighten behöver ha i ryggen? Ändrar de villkor om det är 50, 100 eller 150 personer som kräver en förändring? Jag vet verkligen ingenting om hur det fungerar när man ska kräva nya försäkringsvillkor..

Sara
0

# 17 Jag maxade Trazans försäkring och fick erbjudande om att täckna en extra försäkring som täckte allt utom nuvarande sjukdommar.

Samma försäkring som den man hade och den gällde tills den maxade försäkringen påbörjade ett nytt försäkringsår.

Sara

Guteillern
0

Orsaken till det låga max beloppet, är att illrarna är placerade i AGRIAs Smådjursförsäkring och därför har samma vilkor som övriga smådjur. Fick illrarna egen "försäkring", vilket hundar och katter har, skulle max beloppet kunna bli högre.

Ett sätt att få till en förändring är att illerägarna, varje gång dom är i kontakt med AGRIA, framför önskemål om att illrarna ska få en egen försäkring så som hundar och katter har.

AlbaStiffler
0

Men en hundförsäkring tex kostar bra mycket mer. Gjorde ett tn exempelberäkning för vad det skulle kosta för mig att teckna en försäkring för en bladras (blad´raser är i regel friskare än renrasiga så den borde vara billigare).

Veterinärvårdsförsäkring

Försäkringsprodukt

Agria Bas Veterinärvård

Grundsjälvrisk

SEK 1100

Ersättningsbelopp

SEK 30000

Självriskprocent

10,00 %

Tilläggsförsäkring

Ingen tilläggsförsäkring vald

Tilläggsförsäkring

Trygghetsförsäkring

Agria trygghet

Ingen Trygghetsförsäkring vald

Rabatt

Pris

SEK 1895/år

Dvs en vanlig enklaste basförsäkringen på Agria, med högre självrisk, på 1100kr + 10% rörlig självrisk. Den kostar alltså nästan 2000kr/år.

Är ni som "klagar" beredda att betala motsvarande för att få taket höjt till 30 000? Det är nog inte jag. Ganska stor skillnad mellan 500 spänn och 2000 spänn. Och även om den skulle bli lägre så skulle den nog inte bli så låg som ni önskar, utan antalgien fördubblad. För en smådjursförsäkring, med eller utan vissa fördelar, är ändå bra mycket billigare än för tex en hund.

AlbaStiffler
0

Kattförsäkringen för en blandras går på ungefär 200 spänn mer/år + att den har självrisk (i detta fall) på 1100kr + 20% rörlig. Åxå en hel del dyrare.

Gällande mina veterinärbesök så går de allt som oftast (då inga värre skador hänt som kräver ingrepp) på 1000-2000kr, dvs jag tjänar mest på är en låg självrisk, annars skulle försäkrignen BARA gå in när något allvarligare hänt. Skulle jag räkna efter tror jag att jag tjänar mer på de många billigare besöken med låg självrisk, än på de få allvarliga med hög självrisk och högre maxtak.

LinLin
0

#22 Jag skulle vara beredd att betala mera, helt klart. Funderar allvarligt på att avsluta den försäkring jag har eftersom det kostar med än det smakar.

De småsaker jag använt den till har inte gett nånting alls och skulle det väl hända nåt så känns det ändå som att jag kommer att få betala det mesta själv.

LinLin
0

#23 Jag håller ändå för att jag skulle vilja ha motsvarande försäkring på iller som för katt. Eller flytta tillbaka till Åland där de iallafall inte tog hutlöst betalt för nåt som i princip skulle vart värdelöst vid en olycka.

AlbaStiffler
0

#25> Något som kunde vara intressant är att själv få välja, som man får göra på hund/kattförsäkringarna. Dvs välja hur hög självrisk/procentbelopp man vill ha, samt hur högt maxtak. Därefter räknas årsavgiften ut. Men jag slår vad om att även om man i detta fall valde samma man man har nu, så skulle det bli dyrare. när man gör om, passar de på att öka på lite…

För katt är det trots allt nästan dubbelt så dyrt gällande självrisknivån och nån hundring dyrare/år.

Marina
0

jag tycker inte det är så dyrt att ha hund försäkrad i Agria. Jag har en smaojedtik försäkrad där som jag betalar 2463 kr om året för i försäkring med 20% rörlig självrisk och 60000 som maxtak jag har 2100 kr i grundsjälvrisk. Det är väl lite skillnad att betala 2463 kr om året än 60000 om det händer något.
Tycker det är lite taskigt att påstå att folk vill höja taket för att de inte har tänkt på att det kostar att ha iller och inte har pengar undansparade. Alla har väl försäkring just för att kunna hjälpa sina djur om det händer något?! Jag tycker me att illerförsäkringen kunde varit betydligt bättre. 500 kr om året betalar man väl inte i premie för en katt, det är väl bara 300 nånting och då har de högre tak?? Jag ser ingen anledning till att de inte ska kunna höja taket för illerförsäkringar, där ska kunna finnas samma möjligheter som för hund och katt att själv välja tak, rörlig självrisk och grundsjälvrisk. Att de inte ersätter tandfel är ju bara rent patetiskt, jag visste faktiskti nte tat det var så illa. Jag hade gärna betalat 1000 kr om året för o få 20000 i maxbelopp, tex. Kan vi inteskriva en protestlista, alltså att nån som är bra på att formulera sig skriver ett brev och sen gör vi en namninsamling och skickar den till agria, man kan ju alltid testa?

LinLin
0

#27 Det tycker jag också.. men det beror ju en hel del på hur många vi är som skriver under den.

Marina
0

Ja det gör ju det :S tror dock att många vill se en förändring hos Agria. det ultimata hade ju egentligen varit om man kunde fått nåt annat försäkringsbolag att försäkra illrar då jag tror de är mer villiga för ändring under konkurrens. har själv försökt trycka på agria att ändra villkoren för chinchillaförsäkring samt försökt få andra att öppna försäkringar för chinchillor, men det är ju inte ås lätt själv.

AlbaStiffler
0

#27> Vad jag fick ut så kostade kattförsäkring 800kr/år för en blandras på Agria (kan ha gjort fel, men tror inte det), när jag testade göra en låssasförsäkring, då var det ink livförsäkring tror jag. En illerförsäkring ink liv är ju på knappt 600 va?

Vad jag menade med mina tankebanor var att folk gärna vill att förmånerna i försäkringen ska bli bättre, men de tänker inte på att det därmed kostar mer/år att ha försäkringen. Det är ju bara vid riktigt stora skador som man kommer tjäna på en sån försäkring, i de övriga fallen kommer man gå back. I den försäkringen vi har nu, har iaf jag bara tjänat på den. har haft många besök hos vet, men aldrig gått över maxtaket trots allvarliga ingrepp som ultraljud, operationer och div behandlingar.

Så till lite matte igen. Säg att vi gör om försäkringen att täcka tex 30 000, självrisk 1100, 20% rörlig.. antar vidare att den kostar 1500kr/år (dvs något mindre än för hund).

Med en sådan försäkring, jämfört med den vi har idag, lönar sig denna försäkring varje år först när skadan går på över ungefär 15000kr, om jag tänkt rätt. Och får man inte en sån stor skada varje år så lönar sig alltså försäkringen först när skadebeloppet är ännu högre… Men visst, NÄR man väl får en dunderstor skada så lönar den ju sig såklart. Men som sagt, i mitt fall hade den aldrig gjort det… iaf inte än!

LinLin
0

#30 Ja, men det är ju det som är grejen. Att den ska täcka höga kostnader och det gör det inte.

Det jag vart hittills till veterinären har kostat kanske… 2000kr och jag har fått tillbaka 160kr. Det är helt värdelöst. Så jag kan lika gärna fortsätta ta (hela) den kostnaden i framtiden bara jag vet att den täcker de riktigt dyra sakerna.

Och det betalar jag gärna mer för.

Om jag sätter ihop motsvarande kattförsäkring (upptill 30 000, fast självrisk 1100, rörlig 10%) så blir det 704kr (866kr om man väljer 60 000). Jag skulle så gärna betala det om jag hade det maxbeloppet.

Sara
0

Varför inte sätta igång en namninsamling och skicka till agria. http://www.namninsamling.com/site/

Sara

AlbaStiffler
0

#31> Fast i ditt fall när det kostat runt 2000 kr så är det ju tydligen såna saker som  inte täckts av försäkringen, annars skulle du ju fått tillbaka (2000-600)*0,8=1120kr. Det du inte fått ersättning för (mediciner tex) lär ju inte en "ny" föräkring heller täcka…

Själv har jag som sagt flest såna mindre besök… och dessa förlorar man alltså mer på om man har högre självrisk, i katt-försäkringens fall är den ju dubbel.

#32> Bra idé, men vad man vill måste formulleras väl… och vad Agria kommer göra, även om de lyssnar på "oss" så kommer de ändå att höja självrisk, årsavgift mm, det är jag dundersäker på. Som sagt, de driver ett vinstgivande företag, så i längden är det ju vi kunder som förlorar. Även omdet inte känns så när man står där på stort akutbesök, då gillar man Agria oavsett! :)

Guteillern
0

#27 Jag skulle tro inte att det behövs en protestlista. Förutsättningarna för att få egen försäkring med bra innehåll, är nog bättre om de som har sina illrar försäkrade, tog upp detta med en egen försäkring, varje gång dom är i kontakt med AGRIA…efterfrågan styr utbudet och personliga önskemål från en grupp kunder, ger en trevligare kontakt och väcker mer intresse hos bolaget.

#30 Sedan när tar man en försäkring för att den ska löna sig? Hemförsäkringar och Bilförsäkringar brukar sällan löna sig, men det är försäkringar man har *ifall något skulle hända*. Det är väl samma sak med våra djurs försäkringar.

Jag har aldrig förväntat mig att mina Hem-, Bil och Djurförsäkringar (hund, katt, iller) ska löna sig. Händer det något vill jag ha tryggheten att få hjälp med kostnaderna…vilket jag fått på Djurförsäkringarna, men inte när det gäller dom andra försäkringarna!

Vi betalar redan nu lite över 500:-/månad på illrarnas försäkring, men skulle kunna tänka mig betala lite mer /månad, om taket höjdes.

AlbaStiffler
0

#34> Fast det är väl en rätt stor skillnad på en djur och en hemförsärking. En hemförsäkring har du för att främst få ut de stora kostaderna, tex om huset brinner ner eller du får inbrott. Iaf har jag den därför och anmäler sällan småsaker som förstörts…  Jag vill tro att hemförsäkring har man för att det ska löna sig när katastrofen slår till, då man själv inte har en möjlighet att ersätta försluten själv.

Bilförsäkringen (om du har helförsäkring) handlar ju även den oftast om att du har ifall du totalkvaddar bilen. Eftersom min bil "bara" är värd 50 000 så har jag inte min bil helförsäkrad eftersom jag snabbt skulle förlora på det på några år då den är dyr att helförsäkra. hade jag dock haft en ny dyr bil så lönar det sig dock att helförsäkra eftersom du antaglgien får igen pengarna när något händer. Självklart handlar det om att det ska "löna sig", annars är man ju osmart. Men som sagt, en försäkring lönar sig BARA när man råkar ut för något och vad gäller en iller så är det ju mer en tidsfråga och en fråga om "hur allvarligt", till skillnad från materiella försäkringar.

En djurförsäkring har du såklart åxå för katastrofer, men skulle den inte "löna" sig så är det ju smartare att stoppa in 1000 spänn/år på ett konto och på det sättet kunna betala när katastrofen kommer. Och som jag sagt förr, för mig lönar sig det låga maxbeloppet med låg självrisk och premie mer än vad en med högre kostnader och högre maxtak.

Men visst, lever man på gränsen, och inte har råd med "katastroferna" (de som går över maxtaken) så sitter jag ju på pottan när det händer.

LinLin
0

#33 Försäkringen täckte allt, var inte några mediciner med. Glömde dock skriva att det var inom flera perioder. Vilket ger den låga siffran.

AlbaStiffler
0

#36> Ok, det förklarar en del. Men då hade tyvärr denna lilla ersättning osm du ändå fick blivit obefintlig om självrisken varit högre… så är det, många besök till Veterinären blir det ju, och oftast, som tur är, är det bara för småsaker som man själv glatt får betala… :-P Trist…

LinLin
0

#37 Ja, det var ju det jag tänkte :) Kan ju lika gärna betala de 160kronorna då, om jag vet att den täcker akuta saker sedan.. jag betalar ju i princip hela alltet redan.

Marina
0

Man tjänar ALDRIG på en försäkring så sett att jag man i slutändan kan tänka att man har gjort en bra affär. Försäkringsbolagen är de osm ska tjäna på det hela. Tanken med försäkring är att man ska slippa plötsliga jätteutgifter och så är det ju inte i nuläget med illerförsäkringen.

Sara
0

Tanken att ta bort försäkringen på illrarna är för mig absolut utesluten även om nuvarande försäkring inte är så bra som man skulle vilja ha den.

Lever din iller i 8 år kostar försäkringen 4120:- och jag är till 99 % säker på att alla mina illrar någon gång blir sjuk i någon form av cancer.

Enbart EN buk operation kostar runt 8000 - 11000:- med eftervård på Blå stjärnan i Göteborg.

Sen kostar utredning av sjukdom ca 3000:- inkl basblodprov och ultraljud.

Illerförsäkring är ju faktiskt inget som Agria måste ha, så jag är glad över att den över huvudtaget finns. *Men vill ändå ha valet att höja max taket*

Sara

Telefonkontakt
0

Får man fråga vad ungefär en kastrering av en honiller kostar?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Sara
0

Runt en 1000:- ungefär.

Sara

Denna kommentar har tagits bort.
Marina
0

men kastrering täcker väl inte försäkringen? Inte utan "anledning" eller hur man ska säga..

AlbaStiffler
0

#40 och 39> Måste hålla med Sara om att illerförsäkringen verklgein lönar sig, iaf för mina 4 illrar… men det är kanske den enda försäkring som man vet kommer löna sig. Att agria inte vet det undrar jag varför???

Guteillern
0

#35 Det jag försökte få fram var, att det inte spelar någon roll vad man försäkrar. När olyckan är framme och kostnaderna rusar iväg, Då ska försäkringen hjälpa till att täcka kostnaderna.

Det är för att få hjälp att täcka de stora kostnaderna, som jag försäkrar mina djur. Om vetkostnaden ligger lika eller straxt över min betalningsdel av försäkringen, tar jag inte ut det försäkringen, eftersom det oftast innebär att försäkringen inte täcker just den skadan ( på samma iller), om det inträffar igen.

Dessutom sätter alla försäkringsbolag, oavsett vad dom försäkrar, premierna efter hur mycket en försäkringsform utnyttjas (risk kalkyl). För oss med illrar innebär det, att premien för AGRIAs Smådjursförsäkring blir dyrare för alla försäkringstagare som har smådjursförsäkring, ju mer försäkringen utnyttjas för kostnader som ligger kring den summa man själv ska betala.

…"skulle den inte "löna" sig så är det ju smartare att stoppa in 1000 spänn/år på ett konto och på det sättet kunna betala när katastrofen kommer"
…jag kräver att mina köpare ska ha veterinärvård (om vet.försäkring (*) går att teckna) och rekommenderar att dom har livförsäkring, men brukar tipsa dom om att (ifall dom har möjlighet) sätta undan lite varje månaden tills dom har livbeloppet insparat. När dom har det, kan dom ta bort livförsäkringen utan förlust. Det är ju så med livförsäkringen, att livbeloppet sjunker när djuret blir äldre.

(*) I t.ex. Danmark finns inget försäkringsbolag som försäkrar illrar.

PS/ När det gäller bilförsäkring. Jag hade min bil helförsäkrad + merförsäkring…försäkringen gällde inte när motorn la av!

#44 Kastrering (liksom avlivning) täcks inte av försäkringen. Det är kostnader som försäkringsbolaget anser att man vet ska komma, när man väljer att köpa ett djur.

Faxlin
0

#46: Där har du en stark anledning att jag vill att alla mina valpar ska vara livförsäkrade. För då har man pengar till en obduktion när det behövs. Det är ingen billig kostnad, men ack så viktig i vissa fall.

Så om man har livförsäkring så får man oftast ut den så kan man obducera. Vilket jag tycker är viktigt.

Audiatur et altera pars

HannaM
0

Pratade med Sveland på HUND2007 och frågade varför dom inte försäkrade illrar, hon trodde dom gjorde det fortfarande. När hon fattade att dom itne gjorde det så bad jag henne kolla upp om dom inte kunde börja med det, hon sa att hon skulle kolla… Vem vet, kanske gör hon faktiskt det=)

Guteillern
0

#48 Skulle vara trevligt, hade hundarna försäkrade i Sveland. När jag kollade med Sveland (försökte teckna illerförsäkring), så fick jag svaret att dom slutat försäkra smådjur, för att det inte lönade sig.

HannaM
0

Dom har smådjursförsäkring… hon visade broschyren=) Dock inte illrar då

Guteillern
0

#50 Katt och hund, samt några djurarter som redan var försäkrade. Däremot gick det inte att nyteckna smådjursförsäkring. Har bekanta med djurförsäkring i Sveland, dom kunde inte nyteckna för sin kattunge!

Har Sveland ändrat sig och börjat med smådjur igen, skulle det vara bra. Speciellt om dom kunde ta med illrarna igen. Konkurens har marknaden aldrig mått dåligt av :-)

AlbaStiffler
0

#46> Håller med dig helt och fullt i det mesta där! :)

Men jag förstod inte vad du menade när du sa att du inte tog ut mindre belopp för att Agria då inte skulle ersätta det igen om samma skada återkom? Är det inte tvärtom, dvs om iller tex får blodbrist - något man behöver kolla upp flera ggr om hur behandlingen gått, som min iller fick förr.

Ett vanligt besök kostade då runt 1000-lappen (blodprov mm), dvs jag skulle fått tillbaka nån hundring. Nästa gång jag besöker vet så kostar samma saker (blodprov) lika mycket, och går väl då vidare på samma försäkring, dvs på denna kostnad (som uppstått inom perioden - är det ett år eller ett halvår?) läggs beloppet på och jag betalar bara procentsatsen 20%. Dvs jag slipper självrisken, som jag ju redan betalat vid föregående besök.

Eller menar du något annat fall då det inte täcks vid återfall/återbesök?

TottsiGirl
0

#46 Är det verkligen så att livförsäkringen sjunker när illern blir äldre? Ted var livförsäkrad och det sjönk då ingetting i alla fall utan jag fick ut samma summa som han var försäkrad för.. och han var ju ändå 6½ år när han tassade vidare.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Guteillern
0

#52 Behandlingen av den akuta skadan löper som vanligt på försäkringen…men

Om man t.ex. gör ett kejsarsnitt, så gäller inte försäkringen för ett ev. nytt kejsarsnitt på samma hona. Inte så roligt, om kejsarsnittet är orsakat av att honan har få ungar. Är kejsarsnittet orsakat av fysiologiska orsaker, då ska honan (enl. mig) ändå tas ur aveln och kan därför kastreras i samband med kejsarsnittet.

Lika är det med de flesta andra skador, allt som kan härledas till den gamla skadan är undantaget.

#53 Livförsäkringarna på mina illrar har iaf sjunkit när dom blivit äldre. Kommer inte ihåg just nu var gränsen för nedsättning av livbeloppet låg.

Aniron
0

Jag känner enbart att jag tjänar på att ha mina djur försäkrade. Det jag tjänar är trygghet, vilket är väldigt viktigt för mig.

Självklart hade jag likagärna kunnat spara undan en summa pengar varje månad som var "öronmärkt" för att användas till veterinärvård. Enda problemet då är att jag redan innan jag skaffat djuret måste ha en så pass stor summa undanstoppat att jag har råd att låta operera ut strumpan och öronpropparna som min illervalp sätter i sig när hon bott hos mig en vecka och sedan i värsta fall tvingas jag göra om proceduren då hon så fort hon tillfrisknat äter upp en bit av en filt. Att redan ha en stor summa pengar är kanske inget problem i mångas öron, det handlar egentligen bara om att planera detta innan man skaffar ett djur. Men min erfarenhet säger att de flesta människor börjar fundera på försäkring först efter att de skaffat sitt nya husdjur.

Jag är mkt nöjd med Agria. Tycker att de är mest professionella och kunniga när det gäller djurförsäkringar.

När det gäller tänder, täcker de heller inte kostnaderna för hundar och katter med tandproblem. Vet dock inte exakt varför.

Faxlin
0

En försäkring täcker aldrig förebyggande vård eller vård som hör till skötseln. Så som tandproblem. Men på hund och katt gäller försäkringen om djuret skadat tanden genom att de fått den avbruten. Då en hund/katts tänder inte växer som hos gnagare så gäller således försäkringen för tandbrott på hund/katt.
Men illern som inte heller har tänder som växer räknas hos Agria som gnagare och således anser de att de tandbrott som blir på illern kan vi inte bevisa beror på att illerns tänder inte vuxit sig för långa. Så enkelt är det med anledningen till att vra älsklingar inte får en försäkring som täcker deras rättmätliga behov.

En livförsäkring räcker i 8 eller om det var 10 år som en hund och den sänks inte under hela livsperioden. De tog samma ålder som de redan har på hund för att göra det enkelt för sig. Så sade de till mig. Kan kolla på mina papper hur länge mina har sin livförskring, det borde stå med tycker jag.

Audiatur et altera pars

Guteillern
0

Pratade med AGRIA nyss.

Smådjursförsäkringen håller på att ses över och en del förändringar har redan skett, medans andra är på gång. Hur Smådjursförsäkringen kommer att se ut i när AGRIA är klar med sin genomgång vet man inte ännu.

Liv: Det har funnits ett tak (personlig erfarenhet), men för närvarande finns inget tak på smådjursförsäkringen. Detta då den omfattar så många olika djurarter…en papegoja lever ju langre än t.ex. en mus.

Tandskador iller: Innefattas av den översyn som AGRIA håller på med.

Egen illerförsäkring: Vem vet, kanske översynen kan ge oss den, av många, efterlängtade egna försäkringen.

AlbaStiffler
0

#57> Underbart. Vad bra att du ringde dem så slipper vi sitta här och spekulera! :) Tackar!

Själv blir jag mest galen på Agria eftersom de alltid säger olika när man frågar dem om samma sak.

Guteillern
0

#58 Om jag får olika besked av handläggarna, ifrågasätter jag svaret och hänvisar till de svar jag fått tidigare eller det svar (om detta inte överenstämmer med den info jag fått) som en annan person fått. Det brukar vanligtvis resultera i att jag får sitta och vänta en stund, medans handläggaren kollar upp fakta.

Guteillern
0

Varje gång jag har behövt ringa till AGRIA, efterfrågar jag en egen försäkring för illrar.  Framför jag MINA motiveringar till, att jag anser att illrarna behöver en egen försäkring.

Är man trevlig och kan ge en motivering, så lyssnar handläggaren oftast och för åsikterna man framfört vidare till de personer som ansvarar.

Har man attityden "vill ha" eller "ska ha" när man framför sina åsikter, tror jag inte man väcker handläggarnas intresse för sin sak.

sarae
0

#60 fast med den attityden tror jag inte man får något här i livet, så jag hoppas och tror att folk inte använder sig av det när det vill få fram något ;)

jag lägger oxå fram att jag önskar att det hade funnits en iller försäkring när jag är i kontakt med agria. vilket påminner mig om att jag faktikst måste ringa dem nu ;)

Guteillern
0

"fast med den attityden"
…Vilken?

"att jag önskar"
… önska är en sak, att motivera varför är något annat.

Jag vet att sarae och en del av er andra, kommer att anse jag är petig och borde förstå vad du menar…men, även OM jag kan GISSA, så är det inte säkert att jag gissar rätt!

sarae
0

#62 jag menade attityden "jag vill ha" och "jag ska ha" som du lade fram. med andra ord så höll jag med dig om att det inte var rätt sätt att få fram sitt önskemål.

Självklart motiverar jag varför jag vill ha en illerförsäkring. Det har jag gjort ända sen jag skaffade iller i sverige faktikst. Med tanke på hur ofta jag e i telefon med agria för ditten och datten så vore det väl konstigt annars.

Guteillern
0

#63 Tack, för att du förtydligade vad du menade :-)

Eftersom både du och jag har rätt mycket kontakt med AGRIA, så får dom iaf regelbundet motiveringar, om varför det ska vara en egen illerförsäkring :-) Lägger man sen till andra som gör samma sak, kanske dom fått och får flera 'påminnelser' varje månad Glad Kanske en av flera orsaker till att den nu pågående översynen blivit av.

sarae
0

64 pratade med agria imorse, och tog då upp illerförsäkring, Han sa att det verkade som att nått va på g, och att han förövrigt redan hade pratat med en kvinna om iller försäkring imorse. var det du kanske? hihih förövrigt hade killen haft iller själv, så han kunde väl förstå vårt dilemma.

Guteillern
0

#65 Det var nog samma kille *L* Visst var han trevlig?

AlbaStiffler
0

Stackarn, nedringd av massa galna illerfolk… hehehe…

sarae
0

#66 haha stackarn ;) jo han var super trevlig! men man hörde att han redan hade hört storyn när jag föklarade ;)