Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 806 ggr
Velsan
0

Vad innebär Lymfom?

Vad är lymfom egentligen? Är det cancer i lymfkörtlarna? å ska inte de försvara kroppen? Vad gör man då? Kan man förebygga? Hur behandlar man och hur länge överlever de?

Nån som kan berätta lite, har svårt att hitta info på svenska.

Strumpan
0

putt, hopp och skutt

Mvh Jenny

Ceciliaolucifer
0

Direkt kopierad från:
 http://web.telia.com/~u85119530/innehall/sjuk.html#tumorsjukdomar 

Lymfosarkom: En vanlig tumörsjukdom bland illrar och, som vanligt när det gäller cancer, är det med dödlig utgång. Genom blodprov kan man fastställa en ökad mängd av en typ av vita blodkroppar som kallas lymfocyter. Blodprovet kan även påvisa försämrad funktion i lever och njurar och även en störning av blodsockernivån.

Vanligt tecken på att illern har blivit drabbad är förstorad mjälte och lever, men trist nog kan tumörer börja växa på olika ställen i kroppen och det är svårt att upptäcka detta i tid. Om mjälten är drabbad är vanliga tecknen att illern får uppförstorad buk och börjar därför att halta med ena bakbenet eller krampar i buken ner mot bakbenen och kräks ofta (mjälten trycker på magsäcken och andra organ). Mjälten kan opereras bort om illern fortfarande är i god kondition. Mjälten skall då sändas på mikroskopisk analys för säkerställande att illern är drabbad av den elakartade tumörsjukdomen lymfosarkom.

Den enda medicinering i dagsläget vid behandling av lymfosarkom är cortison (Prednisolon). Cortisonbehandlingen kan man sätta in om inte levern eller njurarna är drabbade av tumörer. Cortison hämmar produktionen av vita blodkroppar och minskar därför tillväxten av en tumör utgående från dessa blodkroppar. Cortisonbehandlingen har alltså bara en bromsande effekt och är inget botemedel. Illern får även sämre immunförsvar vid cortisonbehandling.

Beroende på illerns ursprungsskick kan den leva, i bästa fall, 1/2-år till 1 år med denna behandling, men eftersom tumörsjukdomen är så svårupptäckt så är detta inte troligt i de flesta fall.

Läs mer om lymfosarkom på Ferret Central's utmärkta FAQ-sidor (engelska).

Ceciliaolucifer
0

Kasst sagt kan man säga att Lymfom är den aggressivaste formen av cancer som kan drabba en iller. Eftersom det sprids via blodet så går det igenom alla organ i kroppen, det är som att kasta konfetti framför en fläkt, någonstanns tar cancern fäste.

Man kan operera unga illrar i "gott" skick, dvs det beror på när man upptäcker det. Jag åker titt som tätt och gör ultraljud för att se om min lucifer har fått nya tumörer. Det är ett smart sätt och gör inte ont på dem, lite kyligt om magen dock. Dessutom kan man se om andra organ är förstorade.

Kolla avföringen så att den inte är smal, det kan tyda på att ngt organ är förstorat och trycker på tarmarna. Det var en av orsakerna att jag anade att Min Lucifer var sjuk.

Kräkningar är ett annat tecken, det hör ihop med att organen trycker på tarmar precis som ovan.

Sen kan symptomen vara väldigt lika lymfom. Trötthet och hela den där dansen.

Jag har hört talas om en iller som fick Lymfom vid 1 ½ års ålder men levde med det tills han blev 4 år. Det har jag hört ifrån personen som ägde illern.

AlbaStiffler
0

Bra inlägg cecilia. *håller tummarna för Lucifer*

TottsiGirl
0

Bra och intressant info även om det är jättehemskt!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."