Nybörjar frågor
Har lite funderingar om illrar, hoppas någon vill/kan svara på dessa..
* Var "får man tag på" en iller, har aldrig sett det i ngn djursffär
*Vad kostar en iller?
* Finns det illrar med stamtavla?
*Visar man illrar på utställning?
*Vilka färger kan illrar ha?
*Blir de lätt sjuka?
*Hur ska en iller bo helst, I bur, fritt eller hur?
*Behöver illrar motion? promenader osv.
* vad äter illrar?
*De ser ut att ha vassa tänder, bits de?
*Måste de ha kompisar? (Iller kompisar dvs.)
Ja det var en del frågor, om någon känner sig manad vore det roligt om man fick svar iaf. på ett par frågor. Vet absolut inget om illrar.. Men hemskt söta är de ju :)

Och just det.. Hur gammal kan en iller bli?
Hallå! Kul att du vänder dig hit!
Ska svara lite kort, antar att en hel del kommer att skriva i den här tråden imorgon! :)
* Var "får man tag på" en iller, har aldrig sett det i ngn djursffär
Sök upp en privat uppfödare, sök och leta efter någon du känner är seriös. Det finns mkt att forska i innan du bestämmer dig för vilken du vill köpa valp ifrån. Men det finns också underbara omplaceringar som behöver hem. Det är värt en tanke. Under tråden uppfödare så finns det en hel del! Men som sagt du får solla dig fram och höra dig för!
*Vad kostar en iller?
En iller tycker jag ska kosta 2500 - 3000kr och då ska vissa saker ingå såsom chip, vaccination och jätte gärna bilder från bebistiden, och stamtavla. Men du kan köpa en iller hos en farmare för 500kr. Det finns många trådar om farmarillrar och det är bara att leta upp dem! Jag som illerägare till 4 killar skulle rekommendera dig att välja en hemuppfödd iller och ingen stackare som levt/bott i bur utan mänskligkontakt.
* Finns det illrar med stamtavla?
JA, det är det vi eftersträvar och försöker få folk att förstå. Väljer du en seriös uppfödare så visar dem stamtavlor och du får göra lite efterforskningar och kolla upp att allt stämmer. Tyvärr är det mkt konkurrans och pajkastning sinsemellan uppfödare och köpare. Men läs på och JAG skulle rekommendera att du köper en iller med stamtavla. Det är aldrig några garantier, men det är något iallfall.
*Visar man illrar på utställning?
Det annordnas utställningar lite då och då här och var, både längre ned i Sverige, i mitten och en del åker även till Norge. Så det finns en hel del att välja på. Det är en kul grej mest. Men sen får man se om ens iller pallar trycker och tycker att det är lika kul som matte/husse.
*Vilka färger kan illrar ha?
Jadu, alla möjliga. Viltfärgad, pastell, silver, albino och Dew. Det finns trådar om färger och tecken så klicka på den kategorin! Men välj individ framför färg och stirra dig inte blind på teckningen.
*Blir de lätt sjuka?
Illrar har en förmåga att lätt bli sjuka skulle jag vilja påstå. Dem är duktiga på att sätta i sig saker och då krävs ofta operation. Dem drabbas tyvärr väldigt ofta av cancer och det är illervärldens största problem. Det finns en försäkring för iller och den har Agria. En iller utan försäkring är riktigt dumt.
*Hur ska en iller bo helst, I bur, fritt eller hur?
En iller ska leva fritt med familjen och få vara med i det sociala livet. Ett liv i bur är inget ett djur förtjänar. Många avgränsar dock för att illern inte ska komma åt utrymmen där dem kan skada sig eller har dem i mindre utrymmen när dem inte är hemma. Men bur = NEJ.
*Behöver illrar motion? promenader osv.
Jag skulle vilja påstå att en iller behöver motion för att bli stimulerad och för att må bra fysiskt i kroppen. Att få vara ute och känna av tempraturer hjälper också till för välbefinnandet och kan göra att dem anpassar sig lättare och sätter vinterpäls i rätt tid.
* vad äter illrar?
Illrar äter torrfoder men en förespråkar barf, vilket är kött. Det finns speciella illertorrfoder som man kan beställa på nätet eller handla i affär. Eller så kan man ge kvalitetsfoder som är till för kattungar. Det ska alltid vara hög fett procent och även hög protein procent! Barf, då ger man inälvor, hjärta, och sånt smaskigt. En iller ska alltid ha tillgång till mat och vatten. Deras tarmsystem är kort och allt går igenom på 3-4 timmar!
*De ser ut att ha vassa tänder, bits de?
Som alla djur så har dem vassa tänder. Titta på hunden och kattens tänder ;) Illrar pratar väldigt mkt med sina tänder. Mamman uppfostrar sina valpar genom att bita dem i nacken, illrar leker ofta och då använder dem tänderna. Med god uppfostran så kan nästan alla illrar bli helt bitfria. Det finns exempel där folk har fått kämpat ordentligt men oftast på något sätt så löser sig sånna bitar. MEN det finns illrar på detta forum som inte är så kallade bitsäkra.
*Måste de ha kompisar? (Iller kompisar dvs.)
Jag tycker att en djurart som vi människor håller i fångenskap aldrig ska vara ensammen. Men det är alltid bra att börja med en iller och känna att det är djuret för dig och att du kan hantera och uppfostra den. Det är du som lär den att inte bitas, och att gå på låda. En seriös uppfödare jobbar flitigt med att lägga grunden för det här. Därför är värt pengarna oftast att gå till en seriös uppfödare. Sen när du är varm i kläderna så kan du skaffa en kompis. Så mitt svar är Ja. Men du måste även ha tid för 2 st.
Det är bara bra att du frågar på, det finns många här inne som besitter stor kunskap. Försök att bläddra lite i flikarna så kommer du att hitta mkt läsvärt om både kost och färger och sjukdommar. En hel del diskussioner kan upplevas väldigt heta och andra mer lugna. Men var inte rädd för att fråga.
Ålder?
Jadu, en kille på det här forumet hade turen att få sin iller att bli 13 år gammal. Tyärr ligger genomsnittet kanske på 6 år? Jag har 4 killar och tyvärr så har 2 st av dem cancer. Eventuellt så har den 3 cancer också men det är ännu inte bekräftat.
Ett smakprov! Det här kan en iller hitta på! :)
(klicka på bilden i hörnet av mitt inlägg)
/Cecilia medarbetare

Tycker inte det finns något att tillägga i de bra svaren du fick av Cecilia. Hoppas du känner dig välkommen här inne dock och att du vet att du alltid kan vända dig hit om du har funderingar.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vill bara tillägga att du även kan få en valp för 1000kr som är vaccinerad och hanterad.
håller med nr 4! Du behöver inte punga ut med 3000kr för att få en bra iller. Jag köpte min iller för 700 kr, nu har jag precis vaccinerat henne o kastrerat henne, o fortfarande är jag inte uppe i 3000 kr.
Jag har min iller med en vild tvååring och än har hon inte bitit honom det minsta. Han kramar o pussar henne o kör henne i sin dockvagn, funkar kanon. Så du KAN få en bra iller som inte är från en hemauppfödare. Men, du kan oxå få hem ett litet bitmonster, o den risken är nog inte lika stor om du handlar från en hemmauppfödare.
En annan sak som kan vara bra att veta är att en iller inte alltid blir 100% på lådan. Mycket beror på uppfostran såklart men vissa illrar gör olyckor nån gång om dagen.
Många verkar också reagera på den speciella lukten illrar har som skiljer sig från katt och hund.
Det bästa är om du kan hitta någon med iller där du bor och fråga om du får hälsa på så att du kan ställa lite frågor och bättre få en uppfattning om detta underbara men väldigt krävande djur!

De illrar som är så pass billiga kommer nästan alltid från farmare som har avelsdjuren i bur hela deras liv. Burar som strider mot lagen om vad en iller ska ha som minsta yta. Visst är det upp till var och en vart den köper sitt djur. Men vi är väldigt många som anser att man stöder djurplågeri om man köper från en sådan uppfödare. Se till att du åker hem till uppfödaren och känn själv att du tycker att det är ok hur dess illrar hålls. Åker du till en farm och känner att det är fel att ha djur så. Åk därifrån utan iller.

Tack så mycket för alla svar!
Tror nog att det kan vara lämpligt som någon skriver att åka och hälsa på lite illrar och känna efter om det är djuret för mig :)
Håller på med hästar och jag hade ju inte sålt en häst till någon som aldrig ens träffat en häst innan :)
Men det var bra att ha fått lite mer "kött på benen" har varit nyfiken på illrar ett tag, de är så hemskt söta och verkar vara sociala djur.