Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1190 ggr
Lenore
0

Vätskeersättning.

Eftersom Ludde är dålig i magen så vill jag gardera mig med lite vätskeersättning om det skulle behövas så jag skickade ut sambon att handla.
Dock var dextropuren slut på apoteket men när han var i affären hittade han några tabletter som heter Dextro Energy.
Innehåll: daxtros, maltodextrin, citronsyra, klumpförebyggande medel (magnesiumsalt av fettsyror), smakämne.
Går det att använda då vi inte får tag på dextropur eller ska vi försöka på ett annat apotek?

Ni gav mig detta receptet:

½ liter vatten
½ msk dextropur
½ tsk salt
¼ tsk bikarbonat

Robinsnel
0

Tror ni kan använda det. citronsyran kanske gör att han inte gillar det dock, då illrar hatar citron (gör dem illamående). Har för mig det finns druvsocker i gula påsar från risenta på mataffärer annars. Så länge han inte kräks behöver ni dock inte nåt annat än vanligt vatten. Flört Bikarbonatet är ju för illamånde, sockret för lite extra energi (om de inte äter) och salt binder vätska i vävnaderna. Lycka till och hoppas han kryar på sig nu.

Ceciliaolucifer
0

Dextropur hittar man i vanliga mataffärer, på hyllan för specialsocker. Ni vet typ till diabetiker.

ferretgirl
0

Alla illrar är inte så att dom inte gillar citrus eller citrusfrukter. Min Laban älskade både clementiner, apelsiner och ett slick eller 2 på citroner. Så det att illern inte gillar citrusfrukter ska nog tas med en nypa salt, det bevisade Laban för mig iallafall.

AlbaStiffler
0

Jepp, mina älskar citron och mandariner med… visst, det är surt, men äter man tillräckligt fort så får man i sig det, är mina illrars metod! :) Dock kan de må illa av för mycket surt, mina har tom kräkts om de ätit för mycket citrusfrukt (inte mer än max en tesked och inte alltför ofta).

AlbaStiffler
0

I princip kan du använda vanligt socker istället för dextropur! :) Eller honung…