En knepig fråga!
Ja vet ej hur jag ska ställa denna fråga eller hur ja ska förklara. Men ska göra ett tappert försök ialf.
En dag för säkert ett halv år sedan, hörde jag ett konstigt ljud, det lät ungefär som när vi människor håller på att spy. Efter ett tag ser jag en galen iller (smeagol) som flyger runt, och klockar lixsom. Jag tar tag i honom och vänder honom upp och ner. Första tanken var ju att han hade fått i sig något olämpligt. Men inget hände. Efter ett tag slutade han, så jag antog att det var oki.
Nu i veckan, så hände samma sak och jag fick verkligen PANIK. Det var som att han skulle spy men inte kunde. Ni vet när man är så där spyfärdig, fast man inte har något att spy upp.
Jag vet ej om detta är ett normalt beteende om en iller vill spy?? Har aldrig sett honom spy eller hittat spuor efter honom.
Vad ska man göra om han blir så där igen?? Känner mig helt hjläplös. Det känns ju som han håller på att kvävas när han blir sådär. Och då antar jag att man inte hinner till vetten med honom…
Snälla hjälp mig!!

Håller han på att få en sen vinterpäls? kan isåfall ha hår i halsen..

ge parafinilja, eller laxativ. skitos får ordentliga hostattacker då och då. då får jag banka honom i ryggen som man gör med en människa. då slutar han iaf
Mina har oxå gjort så då och då men de brukar spy upp lite dåligt tuggad mat.
Sara

jhär hemma flög både jag å sambon upp kl 7 på morgonen när vi hade sovmorgon, och vi är inte lättväckta! Pch då höll han på och hosta eller vad han nu gjorde.. han flög bakåt vid varje attack iaf.. Så när vi kom upp satt han fast under skohyllan. varje gång han försökte ta sig ut slungades han bakåt igen..
Tog upp honom. Tvingade i honom lite allt möjligt när jag hade kikat ner i halsen på honom. inte lätt att se nåt för alla tänder, men ändå. Sålänge jag höll och klappade honom var han lugn.. direkt när jag släppte började han igen..
Men efter en stund la han av iaf..
Har nu köpt antihårbollsmedel.. Det var jättagott. och det fick han några dagar efteråt. Men nu har ha nitne gjot så på länge. anatar att de kommer tillbaka till åren.. -.-

#4 Låter precis som så smeagol gör. Men kan det verkligen bero på pälsen?? Smeagol har Jätte klen vinterpäls om man jämmför med frallan. Han är så himmla fin nu *STOLT* Frallan ser ut som en vit fluffig snöboll ;)
Harley kan hosta när han dels dricker från vattenflaskan eller äter för fort.. Detta går över efter en liten stund tror helt enkelt det är så att han bara har för bråttom när han framförallt dricker vatten.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Moon hade såna problem första vintern som jag tror berodde på antingen att han fick sin egen päls i halsen eller Hapsis päls. Han spydde några ggr också. Men det hände bara första vintern när han var valp.

# jag vet inte vad det beror på. Bara att det är bättre nu.. :) Är lite läskigt att inte veta dock.

ja, man får väll anta att det inte är något allvarligt då. Men tackar ialf för tippsen :)

Jag har vart med om att de hållt på att spy när en torrfodersbit fastnat i gommen… Så det kan vara en idé att kolla in svalget samt i gommen på dem, så att det inte sitter fast en bit där. :-o
Annars kan de ju spy även omd e ätitit något dåligt, typ en matbit som legat ett tag… eller en frukt eller liknande som de inte tål…
Men troligt är ju att det är hår i halsen. Överbehandla inte bara med parafinolja, då kan illern inte tillvarata sig sin mat och får närinsbrist istället. Bara ge parafinolja vid akuta fall, tycker jag!