OT Dialekter
Vad talar du för dialekt? 
Själv när jag sitter och läser vad folk skrivit i trådarna så brukar varje person få en egen röst i mitt huvud, sen ser man ett filmklipp på en iller den personen har spelat in, och man hör personen i fråga prata i bakgrunden, och rösten jag satt på den personen stämmer ju inte för fem öre, och inte dialekten heller :P
Menar, bara för man bor i småland så behöver man ju inte prata småländska, sen finns det ju olika sorter…
Själv bor jag i Nybro, och här talar man Nybroitiska, som skiljer sig rätt mycket från Kalmaritiska enligt oss som bor här, fast Kalmar bara ligger 3 mil bort, men jag pratar inte sånt alls…
Min dialekt är rikssvenska-stockholmska-göteborska :D
Fast ibland anstränger jag mig och pratar lite Nybroitiska bara för att min syrra stör sig på mitt dialektbyte som skedde för 5 år sedan ungefär… men det började med Nerkiska då :S
Tror jag byter dialekt efter väder och vind egentligen :P
golf.ifokus.se
enligt många så pratar jag stockholmska…men jag har bara vart i sthlm 4 ggr i mitt liv typ ;) annars så e det väl en del göteborgska
jag byter också hela tiden käns det som, byter efter umgånge ;)
jag pratar rikssvenska eller boråsiska :P sen tror en del kunder att jag är från karlstad
(jag jobbar på eniro) men jag har aldrig varit i värmland i hela mitt liv!!

Rixsvenska med västmalnländska och östergötska influenser
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag pratar alingsåsiska.. 
Nä, jag vet inte faktiskt men jag kan snacka göteborska. Har bott där i 16 år så det är lixom inlärt.
Sara
jag snackar östgötska, men inte så där extremt som många gör.. Usch.. gillar inte alls dialekten.. men det är kul att härma typ Norrköping när man är på fest- låter så himla roligt haha!
Men "skärper" mig när jag inte omges med östgötar. då försöker jag prata lite mer ordentligt så att säga.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Min senaste lilla idé jag har fått för mig är att gå runt och snacka gotländska hela tiden… vet inte varför :P Och det är ju skitsvårt :P
Tycker det är jättekul att härma alla dialekter :P
golf.ifokus.se
Jag snackar skånska (landskronitiska). :P

jag bor i skåne men jag pratar inte skånska jag vet faktist inte villken dialekt jag pratar :P

Jag pratar riktig svenska, som det skall låta, haha.
Näe, men jag bor i Luleå så jag pratar väl Lulemål kan jag tänka mig… Skiljer så fruktansvärt mycket på dialekterna även om det bara är ca 4 mil här ifrån, som Piteå till exempel, träffar man en äldre man därifrån (t.ex.) begriper man ingenting, det är nästan ett annat språk.
Har ni hört någon prata äkta pitemål någon gång? :)

dalmål:) hehe
#10 Lulemål är ascoolt jue ^^
Själv pratar jag typ alla möjliga dialekter :P Har bott lite överallt, dock inte mer söder än nu.. Har en aning "arjeplogska" men det har försvunnit nästan helst, typiska "jaoo" och "jåå" istället för "jo" förekommer väl.. Men annars blir det ibland lite stockholmska och annat skit :P jag pratar konstigt, men mest riksvenska faktiskt.
SKÅNSKA!!
Har bott i småland/emmaboda i 3 år och vägrar byta dialekt ;)
Våga vägra byta dialekt. haha.
Mina barn pratar smålämska. *HEMSKT*
haha men vad gör man ;)

Jag pratar stockholmska, men börjar bryta på göteborgska. det blir lätt så nu när man flyttat och bara träffar göteborgare hela tiden.. Mycket skön dialekt också, så inte mig emot!
jag pratar Blekingska men det är nog ingen här som vet hurdet låter
folk brukar tro att det är samma sak som skånska fast att det inte alls låter likadant!! Rikki vet hur det låter :D

#25 jag vet hur blekingemål låter då mamma kommer från karlskrona ;)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#15 jag vet hur det låter, inte långt härifrån de pratar så =)
Men vissa dialekter som har nämnts här har jag ingen aning om hur de låter :P
Kan ju skriva några meningar som alla som vill kan läsa upp på sin dialekt och lägga ut som en ljudklipp ;)
golf.ifokus.se
tja..eftersom jag e skåning så pratar jag skånska..har dock hört några säga att jag inte alls pratar skånska, men det gör jag. Har sån mörk skånsk röst:( vågar aldrig sjunga, det låter nog för illa:P

Jag pratar… hm. Vet inte vad man ska kalla det. Alla tror att jag typ är från skåne fast har bara varit där nere 2 gånger i mitt liv. Annars har jag bott i hultsfred nästan hela mitt liv, bara några få månader har jag lämnat hultsfred för att bo uppåt landet, så därifrån kan jag inte häller fått det ifrån:S Både läspar och kan inte säga är på samma gång…
"Chaos is a friend of mine."
Jag får ävl tillägga då att jag pratar Karlskronitiska eftersom resten av Blekinskan låter som skit >_<

Jag pratar Upplänska med en sväng Kiruna-mål, dvs inte norrländska utan Upplänska med sje-uttal istället för Sche-uttal. Samt en del andra underliga norrlandsuttal som kommer från min familj som bott i Kiruna. Själv Uppvuxen och boende i Uppland.
#19 pratar du inte småländska då? ;)

jönköpingsdialekt blandat med huskvarna, visingsö och rikssvenska.. vissa säger göteborska oxå, men det tror jag inte på.
gotländska ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag bor i Stockholm men jag vet inte riktigt hur stockholmska låter! :P Hur låter det i era öron som inte bor i Stockholm? Jag tycker inte jag pratar någon dialekt alls. Möjligtvis finlands svenska för att det låter så kul ^^
Jag tycker inte jag har nån dialekt alls, men nu när jag bor i Stockholm, så tror alla att jag är från norrland :P Visst Uppsala ligger förvisso norr om Stockholm, men hallå :P
För övrigt börjar jag prata med dialekt om jag pratar med nån som har det :P

#25 Det låter fjolligt ;)
#26 Jag tycker endel av de som bor i Täby typ snackar norrländska :P
golf.ifokus.se

#22 Näe jag gör ju inte det, bara vissa ord som låter lite smålänskt… Fast vad vet jag det är ju vad andra människor säger…:P
#28 typ som de fula orden "jämnte" & "desbusch"? ;) min kille är hopplös med dem orden. haha
# 29 Vad betyder det?
Sara
första ordet betyder bredvid, den andra ordet betyder: det märks. Jätte fult tycker jag, de har sina egna ord där nere som sagt, och det blir så lätt att man råkar uttala dem själv ibland.

Japp endel sådana fula ord kommer från min mun faktiskt:P Sen är det dem där klassiska som nykel mm som kan driva folk till vansinne:P
#32 haha, skojar du. man får vansinnesanfall flera gånger om dagen ;)

#29 det heter faktiskt jämte ;) och grina är när man gråter, inte skratta som det betyder i skåne. Även lipa betyder gråta här i jönköping iaf.
#34 jämte då ;) haha. grina är gråter för mig här uppe också även lipa. Men jag får inte säga lipa om jag vill att sambon eller hans vänner ska räcka ut tungan som dem promp envisas med att man ska säga för att dem ska göra det ;) envisa smålänningar ;)

#35 inte lätt alltid att bo tillsammans med oss smålänningar om man inte är det själv från början har jag hört.
hm det var nått mer smålänskt ord som jag brukade säga innan, som tydligen ingen mer än folk som bodde på visingsö förstod. Har tyvärr glömt bort det =/
Jag pratar åländska (får jämt höra att jag är från Norrland så jag antar att det är nån slags kombination mellan norrländska och finlandsvenska).
#6 Jag fattar inte grejen med östgötska. Pratar de faktiskt så illa i Norrköping? Har pojkvän där och han pratar inget speciellt, bara vissa ord. Å andra sidan hör jag ju dialekten på hans föräldrar.. är väl bara det vanliga, att många unga "förlorar" lite av sin dialekt.
#37 du har en mysig dialekt :)
#38 Hm.. tack ;)

Hittade ett roligt ljudklipp på hur man lär sig göteborgska. Zippade för att kunna få med det här, hoppas det funkar :)
#40 hahaha såååå klockrent ;)

#40 Haha :D
golf.ifokus.se
#39 jag fick höra här av sambon att jag ska bara höra när ni börjar prata åländsla ;)
Jag pratar skånska, rätt grov skånska ibland har jag fått höra? Haha, vet inte vad det är för skillnad på dom 2, men men :P
Jag är född Helsingborgare, så jag är skåning. Vi har många olika dialekter beroende på vart i Skåne man är född. Så du borde kunna höra skillnaden på en som kommer från nordvästra Skåne eller nere från syd västra Skåne, typ från Malmö, Ystad eller som jag då är från Helsingborg. Ju längre söder ut i Skåne man kommer, ju bredare blir språket.
Här är några exempel på ord
agerhuna = nyckelpiga
allfret = titt och tätt
barfytt = barfota
brännesnuda ibl. snudesö = kraftig soppa på rimmat fläsk med rotsaker och kål ibland även rädd.
dropperövad = med svansen mellan benen
hollännare = större brödkniv
Jag pratar norrländska.. inte vidare snyggt, men är man född uppe i norrlands så finns det inte så mycket att göra åt =) heeh
de vanligaste skånska orden jag använder är glöttig och rullebör :P haha

pratar då gotlänska, med lite östgötskt inslag.
Ger heller inte upp min dialekt, men nog har jag tappat en hel del.
östgötiska :) fast det låter ju olika i olika regioner. jag låter som en riktig bonde från ödeshög (hela min släkt kommer därifrån, så det är väl oundvikligt :)