Hjälp! Grönt bajs!
Ludde bajsar löst gröntsvart bajs! Luktar inte konstigt. Tyvärr kan jag inte säga så mycket om hur han har varit idag då varken jag eller sambon har varit hemma. Någon som vet vad det kan vara?

magsjuka kan det vara. eller har ni nyligen bytt foder?
Nej vi har haft samma ett bra tag nu.
Det betyder inte alltid att det är magsjuka bara för att det är grönt.
Min iller fick värmeslag för förra sommaren och hade då inte ätit på länge. När hans första bajs kom sen så var det grönt. Och det hade inget med magsjukan och göra.
Eller som FerretCrow skrev kan du ha bytt foder eller något annat nyligen?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Vi var i London i helgen och kom hem i måndagskväll. Under tiden var dem hos Liselott, men jag tror inte att det har med det att göra för då borde han bajsat grönt när vi fick hem honom och detta började tidigare idag. Kan det vara stress över flyttandet kanske?
Stress kan leda till grönt bajs, vad jag har sett i alla fall.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag kanske borde ringa vetten och höra vad dem säger. Är så orolig ju! :( Men dem har väl inte öppet så här sent?
det finns agria veterinär att ringa som kostar 25kr /samtal
Är det helt grönt slemmigt,, inget kornigt i ?
Det kan vara magsjukan, då brukar det vara gröna bajsar i lådan ofta med små oranga korn i. Eller så är dem helt slemmiga. Ha koll på hnm så att han äter och dricker ordentligt. Kommer inte riktigt ihåg men den bryter ut efter ca 72 tim från smittotillfället. Det är absolut ingen farlig sjukdom men man bör hålla koll på att han äter och dricker och är sig själv. Annars blir det vetten.
Det kan vara av stress i och med miljöombyte,
Det kan även vara så att han ätit ngt som magen inte har kunnat smälta, gått igenom tarmsystemet för fort och då händer det att det kan blir grönt.
Kolla allmäntillstånd!
#7 är det inte 25 kr/min?
Är det magsjuka kan det vara farligt… Det har illrar dött i.
Dem hade öppet här i Landskrona men dem är inte så megabra på illrar. Väntar samtal från veterinären nu för hon var upptagen. Ska ringa till Din Veterinär i Helsingborg sen och höra vad dem säger. Borde ha ringt dit först men i all stressen så tänkte jag inte så långt. :/
#10 Men är inte det rätt så smittsamt? Bernad och Nintendo mår ju bra.
#9 jobbar på eniro så kollade det lite snabbt.. å det står 25kr per samtal, likaså på agrias hemsida
Magsjuka kan det vara även om det inte är den farliga gröna magsjukan.
En irriterad tarm (av stopp eller annat) kan producera slemmig, grön bajs oxå och likaså vanlig stress.
Sara
#8 Nej inga korn i och inte slemmigt, bara grönsvart nästan rinnande.
Han är som vanligt annars. Verkar inte vara svag i kroppen. Sen jag kom hem och upptäckte det ca 16.45 så har han inte ätit eller druckit. När han hade bajsat så stack han iväg och letade efter någonstans att sova. Han ligger i sambons knä nu. Ska vi försöka att få i honom mat och dryck?
#10 Det kan bli en allvarlig sjukdom om man inte håller ögonen öppna precis som Robin säger. Illrar har avlidigt pga komplikationer som magsjukan har gett exempelvis blödande magsår. Men somliga illrar bajsar grönt 3 gånger och sen är det över så det är väldigt individuellt.
Den är väldigt vänlig med att smitta vidare. Håll koll på dem andra också!
#Toppen! :) billigare och det är bättre.
Jag hoppas verkligen att det beror på stress. Han har varit ovanligt bråkig mot Nintendo efter vi kom hem från London så det kanske är att han blivit stressad av både henne och miljöombytet.
Håller honom under uppsikt.

Han kanske har ätit på en blomma? Ronja fick så en gång, men det gick över… efter en dag, då var hon trött o så, men blev sig sj efter en dag igen :)
#15 ta det lugnt ni, men håll koll på honom så han äter och bajsar. Hans allmäntillstånd helt enkelt. om han inte dricker och bajsar diarré kan ni börja oroa er för vätskebrist ja. Det är inte alla illrar som visar symptom på magsjukan, men många ggr kan det också vara stressmage som de andra säger, det märker ni väl på hur han mår så småningom.
#Är det tjäraliknande?
Lyft upp nackskinnet på hnm och se om det faller tillbaka snabbt. Det är ett sunt tecken. Stannar huden kvar eller drar sig sakta tillbaka så har han vätskebrist.
#18 Nix ingen blomma är tuggad på. Jag har varit runt och kollat efter allt möjligt som han kanske hade fått i sig.
#19 Han drack precis. Ska hålla koll på honom så att han äter också. Efter hur lång tid bör man bli orolig?
#20 Han visar inga tecken på att vara uttorkad.
#20 Förresten vad menar du med tjäraliknande?
En sjuk iller som inte dricker och bajsar diarré kan tappa iaf ett par hundra gram över en natt, då mår de inge vidare bra och behöver vätskeinjektion och b-vitamininjektion akut. Om han dricker själv behöver ni nog inte oroa er nu iaf.
#23 Okej. Vi håller koll på alla tre ikväll och inatt (och imorgon om det behövs) och ser hur det går. Om han slutar att dricka/äta/bajsa så sticker vi till vetten akut.
Tack för all er hjälp! Ni är guld värda! :)
När illrar käkat en klase gröna vindruvor, blir det grönt och slemmigt ;) haha
en iller som varit stressad/haft miljöbyte/ ny situation kan lätt få grönt bajs,. det beror på att maten inte smält ordentligt pga olika rubbningar i matsmältningar, (rubbningar som då åstakoms av ovanstående anledningar) Det kan bli ett par stycken sånna, sen skall bajset snart bli normalt igen-
Allt är inte alltid magsjuka. med magsjuka följer nästan alltid fler symptom.
Du kan nog vara lugn det är som #8 säger sist i sitt inlägg, maten har paserat snabbt så den blivit grön för någon magsjuka har inte Liselott iaf.
#17 Nä jag ringde och pratade med henne. Dock var hon själv magsjuk och hennes sambo hade varit förkyld innan. Men jag tror inte det är någon större fara faktiskt. Han dricker och går på lådan och ser pigg ut men inte sett honom äta än.

men det har gått några timmar sedan du skrev tråden, har han fortfarande inte äte?
Har inte sett honom äta sen kl 17. Har satt honom vid matskålen men han dricker bara.
Magsjuka kan smitta från människa till djur.
Ge honom lite gott att äta. En äggula, en köttbit, lite gottor.
Huvudsaken är att han dricker ordentligt.
Sara
#31 Jo jag vet det. :( Hoppas han inte har blivit smittad och att det bara är stress. Men ska hålla stenhård koll på alla tre tills Ludde har blivit bra. Annars får det bli vetten.
Hur lång tid bör jag vänta med vetten om det "bara" är grönt bajs? Sist han bajsade såg det mer fast ut men var fortfarande grönfärgat.
Nu har han ätit också. Så lättad jag blev! :D
Och dricker gör han ordentligt! Just nu står han och skvätter i skålen och dricker lite mellan varven. :)
Är det stressbajs så går det över på nått dygn när allt lugnat ner sig.
Sara
Okej då får jag försöka att ha is i magen men man blir ju så orolig. Ska ringa till vetten i Helsingborg imorgon och höra fall i fall.

När illrar blir sjuka två tre dagar efter de träffat andra illrar tycker jag att man åtminstånde ska ha i bakhuvudet att det kan handla om magsjuka. Säger självklart inte att det är det varje gång, men man ska inte kasta bort möjligheten direkt och kanske fundera på om man ska agera därefter.

Jag skulle åxå förutsätta att det är magsjuka… eller att han ätit något olämpligt som han inte tålde.
Det där med stress har jag aldrig förstått och under mina 7 år som illerägare har jag aldrig sett någon stress-mage på mina illrar, även om de "stressat". Då är det troligare, tror jag, att illern under stressen (då den tex träffat andra illrar eller hälsat på nån) ätit något dåligt. Stress känns som en dum sak att skylla på… men visst, finns säkert fall av stress-mage med, men det låter ofta för lätt att skylla på stress även om det verklgeni är magsjuka (illermagsjuka eller andra magsjukevirus)… Folk verkar inte vilja veta av att deras illrar har magsjuka, alltså skyller de på stress så att deras illrar kan fortsätta träffa andra illrar snart. :-)
Hur mår han idag?
#36 Finns det någon behandling mot magsjuka? Jag är rätt så övertygad om att det är det dem har. Jag, min sambo och Nintendo har också blivit konstiga i magen. :( Bara Bernad som har klarat sig hittills.
Alla tre äter, dricker och bajsar som dem ska. Dock ser Luddes bajs fortfarande konstig ut. Inatt såg bajsen fast ut igen men fortfarande grönfärgad. Nu på fm så är bajsen gul!?
Nu har Nintendo också konstigt färgad bajs. Den är slemmig och ljusbrun. Det är bara Bernads bajs som ser okej ut.
Det är lunchstängt hos vetten nu men ska ringa dit om 10 min när dem öppnar igen.

#37> L¨åter ju ytterst troligt att det är magsjuka om även ni är krassliga. kan ju va vinterkräksjukan, den härjar hejvilt i landet nu. känner massa sjuka här på jobbet. *blä*
Vet inte om det finns något till djur i medicinväg… Inte mer än att man ger dem extra vätska. Du kan göra hemmagjord vätskeersättning, eller köpa det på apoteket. Finns nån tråd med bra recept på vätskeersättning, men i kort är det varmt vatten sötat med lite socker (florsocker, socker eller honung tex), en gnutta salt samt samt en gnutta bikarbonat. Sök på vätkseersättning här på forumet så hittar du, om du vill ha ett exakt recept.
Sen kan du få en liten spruta på apoteket för att tvångsmata med vatten eller annat nyttigt. De kan du oftast få gratis, eller betala en tia kanske?! Superbra att ha hemma.
Sen kan du göra lite nyttig sörja av sånt bra du har hemma. Kanske blöta upp och mixa torrfoder i varmt vatten, med en skvätt vetegroddsolja eller något annat gott som du vet han gillar. Äter han inte gröten själv kan du tvångsmata tex med sprutan…
Håll honom lugn och se till att han dricker regelbundet, ta test-nypet i nackskinnet och se att han inte är uttorkad (skinnet ska gå tillbaka fort och inte stanna kvar i ett veck).
Känner du att han blir för trött och hängig eller sjuk i för lång tid, så bör du ta en sväng till veterinären, så att de kan vätska upp honom (sputar väl in vätska under skinnet och ger dropp kanske). Vänta inte för länge om du anar att det behövs, kom ihåg att magsjuka är allvarliga grejer! :)
Förresten, kan va smart att kolla om han har feber åxå… en iller ska väl ha temp runt 38 har jag för mig i friskt tillstånd.
Sen är det väl bara att vänta… :) Hoppas det löser sig!
Gaaah! Ringer till Din Veterinär i Helsingborg. På telesvar säger dem att dem har öppet till två idag och lunchstängt mellan 12-13. Sen hör jag inte vad dem säger, låter som att telefonen bara är öppen till kl 12! Vad göra? Ska jag ringa djursjukhuset istället? Vill hellst få tag i dem på Din Veterinär då jag har hört att dem ska vara bäst på illrar. :(
#38 Okej, tack för tipsen! Ska sticka iväg till apoteket så fort som möjligt efter att jag har fått tag på vetten och köpa in grejerna. Just nu är ju alla tre pigga men är ju orolig att dem ska bli sjuka. Just nu verkar dem inte lida av att bajsen ser skum ut men har alla under bevakning. :P

När Elliott hade en period förut när han inte åt tillräckligt köpte jag hills A/D blötfodergegga och blandade ut mde vatten blir som välling och är kanon att ge i spruta dock blir bajset väldigt löst efteråt. A/D fodret är till för att ge tillexempel efter operationer och liknande när djuret är medtaget och behöver extra näringsrikt foder om jag inte minns helt fel

Ett annat tips, om de äter det vanliga fodret som vanligt är att tillfälligt blöta upp det. Då får de i sig lite extra vätska på köpet. Annars kräver torrfoder att illern dricker mycket, och i normala fall är det ju inget problem, emn i magjukefall så kan man hjälpa dem på traven genom att blöta upp fodret. Se till bara att de tycekr om uppblött foder, så att de inte matvägrar bara för att fodret är uppblött… hehehe…
Tack för tipsen och tack för upputtandet av trådarna!
Vetten sa att jag kunde ge kokt torsk som dietfoder för det var snällare för magen. Stämmer det?

Det är säkert helt ok… :) om nu din iller gillar det… Stiffler ÄLSKAR kokt torks, han fick det i sitt förra hem. Tyvärr gillar inte vi torks, så han får det typ aldrig, stackarn.