Iller iFokus

Iller

Etikett: kunskaps-trådar
Läst 1349 ggr
Strumpan
0

snälla hjälp! DUMMA DUMMA ATHLAZ!!!!!!!!!!!!!!!!

satt här och läste trådarna om chocklad men jag kunde inte hitta det jag var ute efter… Athlaz fick tag på min mugg med urdrucken oboy närjag var inne i badrummet. Jag tror inte att det e ngn fara för han fick inte i sig så mkt (tror och hoppas jag)men hur länge bör jag vänta för att vara säker på att han är utom fara?

Mvh Jenny

lolla87
0

när bobby fik i sig mycket choklad en gång blev han dålig och typ hängde i armen på mig men var pigg sen igen, skulle presis dra iväg med honom men då piggnade han till. när han åt lite mindre en gång så hände inget alls. jag hade honom brevid mig för att se så att allt är bra… har typ 12 mil till närmaste vet

Strumpan
0

JAg tror att han drack i typ 5-10s. Han kunde bara slicka på "väggarna" i muggen + lite lite i botten men jag såg att det fanns lite löst kvar på botten

Mvh Jenny

Strumpan
0

# 1Vet du hur långt tid det tog från att han åt chockladen tills han blev dålig?

Mvh Jenny

lolla87
0

nej inte den gången men då hade han även åte en nöt  på det. + lite lakrits tror ja.  men han har fått i sig en del choklad på konstiga sätt. han har fått chokladbitar av folk, allt gick så snabbt. och det har inte varit något problem.. men ha honom brevid dig så kanns allt bättre för dig och så har du koll.

Strumpan
0

Ok,tack. Jag sitter uppe ett tag till för att se om ngt händer. Tyvärr så kan jag inte ha honom i sängen för då kommer jag inte att ha nga hälsenor kvar imo….

Mvh Jenny

Strumpan
0

Jag gav honom lite vatten (ca 10ml). Jag tänkte att det kunde spä ut chockladen lite i magen

Mvh Jenny

sarae
0

i oboy så är det inte så mycket teobromin, så såvida han inte har druckit mycket ska det inte vara någon fara. det är mest mjölk i oboyen

Strumpan
0

Jag tror inte att han fick i sig så mkt, men jag blev bara rädd eftersom det var både mjölk och chocklad. Men han verkar vara pigg fortfarande. Jag var rädd för att en chockladförgiftnig kan gå så otroligt fort. Men det verkar vara ok med honom =)

Tack för era snabba svar!

Mvh Jenny

sarae
0

#8 mjölk är inte "farligt" det är bara de att de ofta blir dåliga i magen av det, men det är altså inget livshotande.

JossanH
0

det är nog ingen fara. Mina har slickat det lilla i botten på mina oboyglas många gånger… Att man aldrig lär sig… :)
Som sagt, oboy innehåller egentligen inte mycket kakao alls så det är bara en ren sockerbomb!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Det verkar lugnt med honom. Som sagt; jag tror inte att han fick i sig särskilt mkt, men man blir ju oroliga va =)

Mvh Jenny

smalltowndude
0

Varför är choklad så giftigt?

sarae
0

#12 choklad är giftigt eftersom det innehåller ett ämne som heter teobromin. det är skadligt för de flesta djur

smalltowndude
0

kommer det ifrån kakaobönan då, eller finns det i annat också?

sarae
0

#14 ja det finns främst i kakao bönor, det är rät likt koffein

ViktorMarina
0

#4: Då är det extra farligt om han får i sig choklad igen, eftersom det farliga teobrominet lagras i kroppen! Du kanske redan vet det, men säger det ändå för säkerhets skull :)

sezierra
0

Lite kortfattat om choklad:

Teobromin finns i bland annat choklad och kakaobönor. Chokladens teobromin är besläktat med koffein och teofyllin men är dock något svagare än de senare. Teobromin och koffein är alkaloider av familjen metylxantiner liksom stryknin, morfin, kokain varav teobromin är den mest vanliga alkaloiden och sägs bidra till kakaoens bittra smak. Mängden teobromin i en choklad kan variera på grund av många olika faktorer vilka bland annat kan vara: preparerings procedurer, genotyp, geografiskt ursprung, mognads graden vid skörd och kakao bönans vikt. Sen tillkommer även hur utblandad kakaon är av tillsatser som till exempel socker och/eller mjölkpulver.

Kakaobönan innehåller:  

50% fett
20-25% kolhydrater
15-20% protein
1,5% teobromin
5% vatten
3,5% mineraler och vitaminer, som t.ex. kalcium, järn, fluor, magnesium, kalium, natrium, fosfor, A-vitamin, tiamin, riboflavin och niacin.

En chokladkaka med 70 % kakao kan man på ett ungefär säga innehåller ca 75 bönor. 

symtomen kan dröja mellan fyra och 24 timmar. symtomer
De rekommenderar även att man går till veterinär eller djursjukhus om något djur misstänks ha fått i sig mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt (vilket kan orsaka förgiftning hos en hund) eller visar ovan nämnda symtom.

AlbaStiffler
0

Så lite matte… en chokladkaka väger ju oftast 100g, 70 gram av dessa borde alltså vara kakao, och innehåller alltså 75 bönor. Alltså borde en böna väga 0,933g (70/75).

1,5% av en böna är alltså teobromin. Dvs böna innehåller 0,015*0,933= 0,014g teobromin/böna.

Å så räknar vi på chokladkakan igen. En 70%ig chokladkaka innehåll alltså 75 bönor, alltså 0,014*75=1,05g (=1050mg)Teobromin innehåller ungefär en 100grams chokladkaka.

En iller på 1 kg blir alltså förgiftad av 20mg, dvs ca 2% (=20/1050) **av en 100grams chokladkaka (med 70% kakaohalt). Dvs 2g choklad av denna kaka…
**(har jag räknat rätt, hehehe?)

2% av en chokladkaka är inte mycket alls. det är bara ett litet hörn av en chokladkaka… *gulp*

Inte att glömma är att även om illern bara smakar en liten bit choklad då och då så lagras denna teobromin i kroppen så att den en dag uppgår till dessa 20mg som förgiftar illern. Glöm inte det!

AlbaStiffler
0

#17> Symptomen föll bort… kan du inte skriva in dem med? :)

AlbaStiffler
0

En Marabou mjölkchoklad innehåller 30% kakao, dvs 0,4g Teobromin/100g mjölkchoklad,

alltså är 5% av en mjölkchokladkaka tillräckligt för att allvarligt förgifta en iller.

*undrar om jag räknat rätt här*

lolla87
0

#16 nej det vissta jag faktist inte….  men det ska han inte få i sig igen!

sezierra
0

symtomer men de vanligare är dock kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillkomma.

ViktorMarina
0

Puttar till FerretCrow, lite fakta att spinna vidare på till hemsidan :)

Marina
0

När ni säger att det lgras i kroppen, hur länge då? För kroppen bryter väl ner det efter ett tag iaf?

smalltowndude
0

okej, tack.

smurfb
0

#24, vissa saker lagras i fettvävnad osv livet ut. Om  det gäller för Teobromin vet jag faktiskt inte.