Maria Stjernlyckes sill
Jag håller på att lägga in sill till svärmor med mig till er.
tänkte dela med mig detta gamla familjerecept
1 burk inläggningssill, hälst Abba (det går inte att använda färdiginlaggd sill)
1 rödlök
sillkryddor, finns färdigblandade från Santa Maria.
Hur man gör lagen
1 dl ättikssprit, 12%
2 dl vatten
3 dl socker
Häll i sockret, vattnet och ättikan i en kastull och sätt på högsta värme tills plattanhar vämts upp. (rör om lagen hela tiden) och dra seda ner på låg värme. Lagen är färdig då den är jämn och ganska genomskilning.
Lägg i ett lager sill i botten på en ex glasburk och lite av den rödlöken (den ska vara i halva "kringlor") och häll i lite av sillkryddorna. Upprepa detta tills allt tagit slut och avsluta med att hälla i av den nu svalnande lagen. Låt stå i minst 3 dagar. Färdig att njutas.
Lycka till!
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Va roligt att du delar med dig av ett gammalt recept. är det okej att jag kopierar receptet så jag slipper sitta och skriva för hand;)

Alla får kopiera det. Min mamma vill att det ska spridas. Glömde skriva att lagen passar perfekt till att lägga in gurkskivor till också. Perfekt till annan mat :)

Ohh, vad skojigt. Det måste jag testa. Tack för receptet.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#3 varsågod :)
123 lagen kan man använda till mycket, förutom till sill inläggningar så har jag den till inlagd slangkurka mmmmummms. Man hyvlar 1-2 slang gurkor i en sil, låt droppa av en stund. Under tiden blandar man ihop 123 blandningen, dvs 1 dl ättika, 2 dl vatten och 3 dl socker kallt till allt socker är löst upp. Sen lägger man ner slanggurkan och strör över lite klippt persilja, låt dra ett par timmar. Serveras till kottletter, stekar eller vad ni nu tycker gurka passar till. Blir godast på 2-3 dagen.

Kul med lite julrecept! Kanske skulle starta en julgodistråd så här i julatider? *dreggel dreggel*

#6 eller iaf en tråd på julmats recept*mums*;) hehe

#5 gurkan ska vara till potatismos och köttbullar :D