Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 950 ggr
holtz
0

Definition av ord.

Vad innebär ordet "uppfödare"?

Är det att ha två illrar, och vips sedan har du fler, ha skrivit ihop ett halvtaskigt kontrakt och ha valparna inomhus?

Eller

är det att ha varit illerägare i femtontusen år, läst på all engelsk genetiklitteratur som finns, ha pengar till vacc. och alla andra överaskande utgifter, och en cirka miljoner saker till att tänka på?

Eller något annat…?

Jag börjar undra om det är så att det är alldeles för lätt att kalla sig själv för uppfödare idag?

AlbaStiffler
0

Definitionen i Wikipedia är:

"En uppfödare är någon som sysslar med att avla djur av någon art för försäljning."

Så enkelt är det! :)

bnoffan
0

Uppfödare för mig är någon som planerar och tar en kull. Däremot kan man sedan dela in dessa i seriösa och mindre seriösa.

FerretCrow
0

Håller med både #1 och #2

sarae
0

För mig är uppfödare dem som har en långsiktig avelsplan. Och då menar jag att de redan har planerat sin kommande avel för x antal år framöver. De Har redan sett ut potentiella hanar, de behåller de bästa valparna ur kullen och avlar vidare på dess för att nå sitt långsiktiga mål.

Långsiktit mål? ja vad menar jag med det? I dags läget verkar allas mål vara : jag vill få fram långlivade, friska illrar med bra temperament. Men hur många avlar egentligen för att uppnå detta? att ta en kulle per år på samma hona år efter år gör knappast att man uppnår detta. Dessa mål känns i dagsläget som hyckleri, något man bara säger för att det låter bra. Men det räcker inte med att säga det, manmåste även göra det.

För att överhuvudtaget kunna nå dessa uppsatta mål krävs en stor genpool, och mycket kunskap om genetik. Hurmånga uppfödare kan i dagsläget säga att de har något dera? Och med kunskap om genetik menar jag inte att man har gymnasie kunskapp om Mendell eller vet hur man ställer upp en "punnet square". jag menar iller genetik. Även om det inte finns någon exakt forskning om illerns gener så finns det ändå otroligt mycket kunskap om den. Både hos uppfödare som fött upp i många år, samt genetiker och iller kunniga veterinärer. et blir aldrig en exakt vetenskap, men Där finns ändå mycket kunskap att hämta. Kunskap som man enligt mig bör ha som uppfödare.

Att få valpar är den enklaste saken i världen. Man sätter ihop en hona och en hane å 42 dagar senare har man valpar. Men bara för att man får valpar så behöver de inte vara bra valpar.

För att vara uppfödare i mina ögon behövs långsiktiga mål som sagt, mål som man gör allt för att uppnå. Som uppfödare ska man ställa hårda krav på sina avels djur, både på hälsan, stammen, utseende, temperament och mycket mycket mer. Att avla på 2 djur bara för att de råkar ha stamtavla är inte att vara uppfödare i mina ögon. En uppfödare är för mig någon som besitter otroligt mycket kunskap om djuret i sig, genetik, skötsel hälsa och avel i största allmänhet.

e främsta målet med uppfödning skall inte vara att sälja valpar, eller förse halva sverige med sällksaps djur. Det främsta målet skall vara att åstadkomma något, att få fram de man strävar efter i sin linje. Att förbättra helt enkelt.

Definitionen av uppfödare skiljer sig antagligen från person till person. Men för mig är en uppfödare någon man kan se upp till, någon man bet kan mer om djuret än en själv. De flesta uppfödare i dagsläget skulle jag på sin höjd kalla hobbyuppfödare, de är iaf inte många jag skulle se upp till

AlbaStiffler
0

#4> Jag skulle säga att din beskrivning är en beskrivning av en "SERIÖS uppfödare". Medans den i #1 kännetecknar en uppfödare i största allmänhet.

sarae
0

#5 fast beskrivningen jag gav är MIN beskrivning av uppfödare. De andra anser jag på sin höjd vara hobby uppfödare. Ordet uppfödare slängs alledeles för löst om kring sig.

holtz
0

Då undrar jag lite smått varför det finns seriösa respektive oseriösa uppfödare.. Borde inte alla som kallar sig uppfödare vara seriösa, alt. bruka efter liknande saraes definition?

sarae
0

#7 ja man kan ju tycka att de iaf borde sträva efter att vara seriösa. men idagsläget räcker det att hitta på ett uppfödarnamn och ta en kull för att få kalla sig uppfödare. Tänk oxå på att de som inte är så insatta i illervärlden lägger stor vikt på ordet uppfödare. För dem verkar alla som kallar sig för uppfödare vara seriösa. eftersom ordet uppfödare faktikst kommer med en del respekt

Sara
0

# 7 Vad som är seriöst är också en definitionsfråga.

--------

För mig är uppfödare någon som tar en kull för sälja eller oxå ge bort/behålla själv. Man säger ju att ens iller är uppfödd av N.N. Vad ska man annars säga?

Vilka som sedan man anser är seriösa uppfödare är en annan historia men uppfödare är alla som parar sitt djur.

Sara

FerretCrow
0

#9 som sara säger

alla som föder upp djur vare sig dom är seriösa eller inte är uppfödare. sen är ju smaken som baken, delad när det gäller vad man tycker är seriöst och inte

Guteillern
0

#0 Om en uppfödare är seriös eller inte seriös, det är något som varje köpare måste ta ställning till själv, eftersom vi ofta har olika åsikter om vad som menas med 'seriös'. Samma uppfödare kan anses seriös av en person, samtidigt som en annan person anser den oseriös.

#4 "att ta en kulle per år på samma hona år efter år gör knappast att man uppnår detta."

Man tar en eller två kullar av samma kombination, för att se hur ungarna utvecklas, innan man väljer att spara en unge för avel. Utvecklas ungarna inte så som man önskat, får man byta hane eller leta efter ny hona. Att ta en unge för avel ur första kullen är att spela på lotteri, då man inte har någon kännedom om vad kombinationen ger. Avelsdjuren kanske inte passar ihop genetiskt, men är bra avelsmaterial i kombination med andra avelsdjur.

Genetik är ett stort område och kan vara svårt att greppa, för gemeneman. Har uppfödaren kontakter, som har den genetiska kunskapen, så behöver inte uppfödaren besitta kunskapen själv.

Hobbyuppfödare är de flesta uppfödare, oavsett djurart, eftersom de flesta inte lever på inkomsterna av sin uppfödning.

Skulle inkomsten från uppfödningen täcka levnadskostnaderna, tror jag mycket av glädjen skulle försvinna. Detta eftersom dagens priser är alldeles för låga, för att ge en försörjning efter att omkostnaderna (inkl. uppfödarens skatter och försäkringar) är betalda.

AlbaStiffler
0

#11> Väl talat och bra tänkt! :)

FerretCrow
0

#11 ja som du säger går det inte att livnära sig på uppfödning. om man kollar på dom uppfödningar som drar in mest är stuterier men då tränar dom oftast upp hästar till trav med mera plus att dom hyr ut stallplatser och kör olika hästar till olika travbanor jusst det för att kunna överleva på detta måste dom lägga till en massa extra utöver jusst bara aveln