Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 244 ggr
SandraTomas
0

En liten fråga

Vi lånade hem en illerhane i slutet av Mars när våran lilla Leia löpte. Men då gick hon tom. Och så började hon att löpa igen. Det är väl nästan exakt två veckor sen hon började löpa. Men nu helt plötsligt så har svullnaden börjat gå ner. Vi tog ju hand om en kastrerad illerhane under helgen. Så vi började fundera på om han kan ha varit och torrjuckat på henne hehe. Men dom var kanske bara tillsammans i ca 1-2 timmar. Kan han ha hunnit vara på henne, eller kan det vara nånting annat som gör att hon börjar gå ur löpen?

Faxlin
0

Såg du att han bet henne i nacken??
Tro det eller ej, men mina honor har lyckats ta varandra ur löp tidigare genom att de har bitit varandra i nacken. Så det kan gott och väl vara så att han tagit henne ur brunsten.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

Det mest troligaste är att hon har gått ur löpet i samband med att ni hade en hane hemma. även om dom nu var tillsammans i bara c:a 1-2 tim så kan detta ha räckt för att hon ska gå ur.

Men va nu extra noga med att kolla henne så hon verkligen går ner

Madde
0

Mycket intressant tycker jag att det är. En riktigt bra fråga. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

SandraTomas
0

Nej vi såg ingenting, men vi hörde att hon skrek litegrann. Så han kanske var och bet henne i nacken då.

Faxlin
0

Ja, det är ju inte helt omöjligt. Men ni får hålla koll på henne.

Audiatur et altera pars

ronja
0

#1 mina honor har också tagit varandra ur löp tidigare, eftersom de bitit varandra i nacken…

Faxlin
0

#6: Vad skojigt att fler än mina lyckas med detta. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#1 och #6: Det kanske är möjligt att använda andra illrar än steriliserade hanar, för att ta honorna ur brunst. Mycket intressant! Kan ni dela med er av mer information?

Faxlin
0

Ja, vad ska jag säga Ammi. Vad vill du veta? Svårt att veta vad jag ska ge information om. Det som hänt är att jag uppmärksammat att den Nikita har dragit Kirar i nacken och hållit sig fast läänge. Sedan släpat med henne en bit i nacken. Och detta har upprepats några gånger. Allt detta har skett några dagar innan högbrunsten. Har hämtat hem hanen eller varit på väg för att göra det. Bara för att bli tvingad att avblåsa det hela för att illern gått ur brunst.
Kiara har på samma sätt tagit Nikita ur brunst varje gång. Så det har inte varit några problem att ha henne okastrerad.
Är det något jag har missat som du vill veta? Hojta till. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Nej då, fick nog kläm på det. ;-)

Öppnar helt klart intressanta möjligheter, om man hittar rätt illrar. Dom ska ju vilja bita sig fast i nacken och dra omkring, utan att vara okastrerade hanar.

Jo, föresten, hur länge dröjer det till honan brunstar igen?

SandraTomas
0

Vi hade ju nämligen tänkt låna hem han igen och se om det skulle bli nånting den här gånen.Men gissar på att det är för sent att para henne igen då?

Faxlin
0

#10: Precis som vanligt. Tills de "gått" dräktighets tiden ut och konstaterat att de gick tomma. Så det har inte blivit några täta återfall av brunsten om jag säger så.

#11: Tror nog inte hon går i brunst något mer, men om hon gör det så kan du testa. Om han är i brunst fortfarande vill säga.

Audiatur et altera pars