Frågor om iller
Hej, jag och min kille funderar på Att skaffa iller, men har lite dumma frågor som jag inte har lyckats hitta svar på än, hoppas att jag kan få dom här.
Den första är
• Hur är konsistensen på deras bajs?
Har förstått att de inte går att få helt rumsrena, så jag undrar väl egentligen hur enkelt det är att få bort om dom skiter på en matta. Är det som kaninbajs eller lite mer kletigt som hundars kan vara?
• Gällande att de flesta illrar gillar att tugga på gummi, klassas sladdar som gummi för illrar?
Vissa sladdar har ju en gummiliknande känsla. Är det då viktigt att få bort alla sladdar på något sätt? Känns svårt, har ni några tips? Sladdstrumpor elr vad det heter täcker ju inte hela sladden..
• Jättemånga varnar om bäddsoffor och fjäderfotöljer, vi råkar tyvärr ha en bäddsoffa i vårt vardagsrum, är det bara när man ska fälla ut eller in den delen som illrar kan skada sig eller skulle dom kunna skada sig på något annat sätt?
• Ungefär hur mycket kostar era illrar i månaden? Ni som kastrerar kemiskt, hur mycket kostar det? Om någon som svarar tyvärr har varit med om tumörer hos iller, hur mycket har operationerna kostat?
• Som förstagångs illerägare, vad ska man kolla efter när man köper en valp? Vad vill jag att uppfödaren ska sträva efter för mål? Känns som att alla säger stabilt psyke och bra till sällskap. Är det dåligt att exempelvis en kull har någon/några illrar som kom från en jaktkennel i släkten? Det viktigaste för oss är att den är mysig, gärna en knäiller, men att den ändå ska vara väldigt busig.
Ber om ursäkt för lång text men har mycket tankar i huvudet. Hoppas någon orkar läsa igenom allt detta XD.
Bajs:
Mer som hund skulle jag säga. Sen händer det att de blir lösa i magen och då är det kletigt. Pratar vi heltäckningsmatta är det nog ingen bra ide med iller. Annars brukar de hitta sitt favorithörn och har man en låda och/eller en tidning där så löser det sig för det mesta. I.a.f. vår erfarenhet.
Gummi:
Njae sladdar har inte varit nått problem här och vad jag har förstått inte något generellt problem som det kan vara med kanin o andra gnagare, men precis som med katt så förekommer det enstaka individer som har svårt att låta bli sladdar. Får man en sån individ får man så klart försöka skydda både sladdarna och att illern får en stöt.
Bäddsoffor etc.
Kan man klä undersidan med en masonitskiva så de inte kan klättra in så är det bra. Vår soffa var så pass låg så det räckte med att bara fästa en list med lagom bredd runt kanten så de inte kom under.
Kostnad:
Ingen aning. Inte så dyra i mat, men sätt undan pengar för veterinär. Illrar är lite olycks- och sjukdomsbenägna så det kan bli några vändor till veterinären. Sist jag kastrerade kemiskt kostade det väl 1400:- eller så. Det höll i 3 år.
Valp:
Det är väl bra om uppfödaren har en genomtänkt plan för sina illrar och inte bara avlar på måfå. En jaktuppfödare vill ju ha hanterbara illrar som inte springer till skogs, men som ändå har bra jaktinstinkter. Uppfödare av sällskapsillrar kanske mer avlar sociala och hälsosamma illrar. Om du har möjlighet låt valpen välja dig, alltså ta den valp som "väljer dig", d.v.s. är nyfiken på dig, leker och känner sig trygg med dig och ev. somnar i din famn när du besöker uppfödaren.
Om man inte frågar får man inget veta :-)
#0: Jag undrar också om det gör stor skillnad att ha en eller två? Vi hade tänkt ha en, men mår dom mycket bättre av att vara flera?
#1: Tack så himla mycket för bra svar Bogey!
Blir så glad över svaren, känns verkligen som att en iller kommer att passa hos oss.
Har du erfarenhet av en vs. flera illrar? Och har du några tips på bra uppfödare?
Matfrågan är jätteviktig. Det kan också bli relativt dyrt med mat, beroende på om man kör BARF, halvbarf eller torrfoder.
Ett torrfoder till iller ska ju innehålla taurin och gärna endast kött, vilket gör att fodret kostar en del.
Själv half-barfade jag mina. Mush-bollar + färskt rått kött, färsk rå fisk, hel färsk mus mm. Alltid tillgång till torrfoder om de åt det.
Var noga med att försäkra din iller, då blir inte veterinärkostnader så höga. En iller är ganska billig att ha försäkrad. 60-100 kr i månaden typ.
#3: Har du en ensamiller får du se till att du engagerar dig mer i din iller med lek, promenader och kel. Har du 2 illrar så kan de sysselsätta varandra och så har de alltid sällskap.
Fördelen med iller är att de grynings och skymningsdjur så de är som mest aktiva på morgonen och kvällen och sover mest under dagen när man är på jobbet eller i skolan.
Vår första iller var ensamiller i 2 år innan vi skaffade nummer 2 och vår sista iller var ensamiller 1 år tills hon gick bort i våras p.g.a. njursvikt. Vi har numera inga illrar.
Kan rekommendera Raggarillerns uppfödning i Västerås, men det finns visst andra som också är bra har jag hört 😁