Uppfödare nära mej?
Hej!
Jag är en tjej på snart 17 år som letar efter någon seriös uppfödare någonstans i Värmland. Helst inte så långt ifrån Kristinehamn eller Karlstad, men Örebro eller liknande skulle också gå bra. Någon som känner till någon?
Jag har tidigare haft en iller som jag köpte av Lars & Dee nere i Markaryd, dock lyckades hon rymma förra sommaren och en katt fick tag på henne. Nu tänkte jag skaffa två illrar istället så att de kan leka med varandra under dagarna när ingen är hemma, då mina föräldrar jobbar om dagarna och jag studerar.
Jag är tacksam för svar om någon känner till uppfödare någonstans i detta avlånga land =)
Tack på förhand /Anna
Den närmaste som jag vet är i skövde och det är Hillbiörns uppfödning. Hon har även Ahms-illertorg om du känner igen det. Annars vet jag ingen härikring som håller på med avel.
Kanske någon annan kan hjälpa dig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
De närmaste jag känner till är i Viskafors, Skövde, och Gävleområdet. Sedan kan det finnas fler, alla känner man inte och geografi var inte min starka sida. 
Mvh Ammi
Aha. Jo, jag har varit hos Ahms Iller också, fast det var förra året medan jag letade efter min första. Saken är att jag har inget körkort utan måste ha föräldrars skjuts, vilket ibland kan vara lite knepigt längre sträckor :/
Tack ändå för svar =)
Hur har det gått? Har du hittat fler uppfödare runt ikring dig?
Nej, faktiskt inte. Har kollat runt men hittar inga.. Känns lite tråkigt för jag hade verkligen sett fram emot att höra de tassande små ljud runt mej igen =)
Jag ska leta vidare, men om du vet någon som har två illerhonor, helst valpar, till salu så säg gärna till =)
Har du varit och hälsat på någon illerägare och så? Det är rätt bra och se hur illern har det i hemmet. Vi åkte runt till minst 3 uppfödare innan vi hittade rätt. Sen åkte vi till många illerägare för att få så mycket information som möjligt. =)
Jo, självklart kommer jag att åka runt till flera och kolla så att allting stämmer och grejer innan jag bestämmer mej, men jag måste först hitta någon uppfödare som jag kan gå igenom =) Jag måste leta upp en uppfödare ganska snart, för det känns som om alla valpar kommer vara borta annars :/

Ja, de valpar som föds bokas snabbt upp. Men jag hoppas du hittar dig en liten päls, men framför allt att du hittar en uppfödare som du känner tillit och förtroende för. Det är otroligt viktigt med en bra kontakt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det där med förtroende är som du säger Åsa väldigt viktigt. Vi ska nu ta en valp från samma uppfödare som förra året och vi har fått en grymt bra kontakt. Och jag måste säga att det är Guld värt. Vi har fått komma ner och bo hos dem och se valparna och sen var vi med och hjälpte till på träffen som var i viskafors i helgen.
Den kontakt som jag och sambon har önskar jag er alla.
Absolut. Jag skulle aldrig skaffa en iller från någon som jag inte litade på till 100%. Gärna referenser också, som man ju kan leta efter på nätet (som här tillexempel), ifall uppfödaren är väl igenkänd. Jättebra att detta forumet finns! :)

Självklart är det absolut bäst om man kan få referenser av tidigare valpköpare. jag brukar hänvisa mina till de som köpt av mig förrut. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det är verkligen jättebra att du gör det, som många andra här på forumet. Det är verkligen till stor hjälp!