Skotträdda illrar
Hur är det med illrar på nyårsafton? Nån som har skotträdda illrar?
nepp, har inte märkt av nåt av skotträdsla. Förut fanns en skyttebana i skogen där vi brukade promenera men det gjorde aldrig illrarna speciellt rädda eller närvösa av lite smällar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag började gå ut med Athlaz ett par dagar innan nyår då de börjar smälla. Jag var orolig att han skulle bli vettskrämd men det var inga problem. Jag gick och kollade honom då de smällde som mest på natten och han låg bara och sov. Jag tror att han vande sig när jag var ute med honom på dagarna och han fick höra smällarna. Så det verkade inte göra ngt när "grand finale" kom =)
Mvh Jenny
Undra hur skrollan kommer reagera som är livrädd bara en hund skäller. =/
#3 du får vänja henne vid ljud -gå vid te.x vägar. Börja gå ut när de börjar smälla. Verkar hon bli rädd så sätt dig på huk, dra lite försiktigt i kopplet och ropa på henne. Blir hon rädd så kan hon hoppa upp i knät och hitta tryggheten. Upprepa detta nga ggr/dag så ska hon nog vänja sig
Mvh Jenny
hon hoppar upp i famnen på mig direkt när en bil startas bara, jag brukar sitta på huk när jag är ue med dem och vet att jag testar henne för att se om hon blir rädd, exempelvis att starta en bil =/ men jag ska fortsätta öva henen =)
Anledningen att jag frågar är att jag inte haft dessa illrar hos mig tidigare nyår och vi bor på landet, visserligen skjuts det rätt mycket här uppe, hehe, men är ju inte riktigt samma sak. Och grejen är att jag vet inte om vi kommer va hemma på nyår, har inga planer än men om vi vill fira med vänner så måste vi åka nånstans för vi renoverar nu och har ingen toalett :( annars tänkte vi bjudit hit folk iår. Men jag är så rädd att illrarna ska bli rädda så jag vet inte om jag vågar lämna dem själva… Funderar på att köpa lite raketer o testa några kvällar innan eller nåt :P Lär väl grannarna tro man blivit knäpp. men jag har aldrig hört om nån skotträdd iller jag vet inte..men Liten reagerar väldigt mycket på ljud, alltså han vaknar lätt o är på sin vakt o sv, håller sig nära soffan om han hör nåt ovanligt så att han hinner gömma sig snabbt.
Men kan du inte gå ut dagarna och timmarna innan smällarna. Då lär du nog märka om de blir rädda. Jag skrev en liknande tråd inför förra nyår då jag var rädd för att Athlaz skulle vara rädd. Han var bara drygt 16v så det var hans första nyår. Han sov helt lugnt. Man skulle nog kunnat smälla en bomb brevid honom utan att han hade märkt det =)
Mvh Jenny
Fast vi bor på landet ås jag tror inte att folk skjuter här innan själva nyår. Kan ju iofs åka in till stan o gå med dem ett tag innan om det skulle va så. Fast å andra sidan kanske inte det visar ett korrkt resultat heller då jag vill veta hur de reagerar inomhus på nyårsafton. Om vi åker till stan där de aldrig har vart o folk skjuter så kanske de blir rädda medans om de är inne i vårt hus när folk skjuter så kanske de inte bryr sig.
När jag hade Aslan, så var han skotträdd. Han gömde sig alltid inne i den stora garderoben, och då skulle dörren dit in var helt stängd. Minsta lilla blixt eller smäll så regerade han med att skälla. Det konstiga var att han kunde skilja mellan det flickrade ljuset från smällare och raketer och det som kom när det åskade. Åska reagerade han inte på överhuvudtaget, då var han snarare tvärtom och satt ofta vid sidan om mig och tittade på blixrar som ljungade över himmlen. Men smäll en smällar och han for som en oljad blixt in i garderoben.
IllerThriller 2006 var precis brevid en skjutbana där jägarna för full övade inför älgjakten .
Jag märkte inte att det var någon iller somr reagerade något direkt på detta.. Däremot hoppade jag högt var enda gång det smällde :p
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Molly reagerade inte alls på raketer/smällare förra året. Detta trots att hon är livrädd för minsta lilla ljud annars..

Sålänge de är inomhus är det nog ok, men ta inte ut dem bland raketerna… det är taskigt. om inte annat för hörseln så för psyket.
tror att jag kanske kan ha dem i famnen såna fall, men om man har tur så kommer det inte ens att skjutas några raketer ute där dem kommer bo :)

#12 Bra påpekande. Jag antog att det gällde illrar inomhus men det kan ju tolkas annorlunda beroende på vem som läser.
Raketer/smällare kan lätt förstöra människors öron så skulle inte ens tänka tanken att ta med min iller ut när det skjuts raketer.
nej, precis. Man kan ju sitta i ett fönster och kolla ut och ha dem i famnen om dem skulle vara rädda eller vakna när perosnerna som ska smälla går ut.
Mitt inlägg gällde iaf att mina illrar ska va inomhus på nyårsafton- såklart :) men finns ju kanske andra som har andra planer så kan ju va bra att påpeka.

#15> Psykologiskt sätt, är denna metod det sämsta du kan göra om du har skotträdd iller eller hund. Om du kramar om den och gulligullar och tr´östar illern/hunden när det smäller så säger du till djuret att det är ok för den att vara rädd. Om du istället låssas som om det regnar, eller att det är kul, så fattar inte hunden/illern att det är farligt och att den ska visa rädsla.
Det är bättre att få illern/hunden att förknippa oljudet med något roligt…
Precis som med barn, säg att barnet skrubbat knäet LÄTT, säger man stackars dig så börjar ungen tokböla och tyccker jättesynd om sig själv. Men säger du, "oj da, vad tokigt", och sen säger något positivt, så kommer ungen komma på andra tankar och alltså inte förknippa skadan med något tråkigt och börja böla.
Jag håller mig såna fall inne med djuren om det kommer sig att det kommer smällas raketer hemma, så sätter jag mig pågolvet och leker med dem istället. Häller upp en badbalja kanske, då förmodligen tänker dem inte på att det smälls. hoppas jag.
#17 ja precis som en el folk man ser med små hundraser som plockar upp sin hund i famnen när de möter en människa som är ute o går med en större hund. På det sättet vinner ju alltid den lilla hunden, det blir fel signaler.