Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 462 ggr
molam
0

Iller som sällskap till hund?

Tanken är att jag ska FLytta snart, och då är Tanken att jag ska ta med mig min hund, och mina reptiler,men har även tänkt på att ha sällskap till hunden om det visar sig att jag inte kan vara hemma i nån timme av nån anledning.

Hur är det med iller och hund? självklart frigående iller, har tänkt på kanin, men tål inte hö, så det blir lite jobbigt.
Kan iller och hund, funka bra tillsammans?
Är det svårt att få en iller rumsren?
FÖr att illern ska kunna komma undan, går det att ha nått i stil med kattställningar? kommer illern kunna klättra upp i dom?
KAn illern säga ifrån på ett bra sätt om hunden är påig? inte elak men påig.
Vad är bästa maten till illrar?
Bör man ha en Eller två illrar?

Kommer kanske fler frågor sedan om jag kan komma på nån

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Ghostling
1

Det kan gå bra ihop och det kan gå åt skogen. Beror helt på hur hunden och illern är som individ. Det går aldrig ersätta med en annan art som sällskap, din hund kommer förmodligen inte ty sig så hårt till illern ändå. Jag har flera hundar och det är bara en hund jag litar på, de andra vill äta illern eller så vill illern äta dem. Den hunden som det går bra med busar gärna med illern men tycker den är läskig samtidigt, men de är liksom inte bästa kompisar som sover ihop. Kattställningar är bra, speciellt de låga men bästa är ex ett skåp med ett rör för där kan bara illern krypa igenom. Illrar kan säga ifrån med bett/fräsa/skunka och med kroppsspråk men det kan också trigga hundars jaktinstinkt. Vissa hundar kan bli otroligt triggade av bara lukten av iller, de är en väldigt spännande stank enligt dem. Det gäller att ha en smart trevlig hund som är bra på lyssna på små signaler och ge respekt, går ju lära hunden också om den bara är liksom "busig" när illern blir osäker. Då får man säga till hunden att backa och belöna lugn. Det gäller att du också är bra på läsa av djurens beteende, har du aldrig haft iller så rekommenderar jag att du har illern i eget rum och observerar allt den gör och fråga/diskutera med folk vad olika beteenden betyder. Bästa maten är barf/färskfoder för katt. Bästa du kan göra är att ha ett eget rum till illern (eller två illrar) så kan den bo ifred och träffa hunden under kontrollerade former.

molam
0

Alltså jag kan även tänka mig att ha ett utrymme för illern där bara den får vistas som ett rum eller liknande, men bara så hunden inte är helt ensam liksom han är en Welsh springer spaniel men är inte så jaktig, jagar varken katter eller KAniner, han är väldigt vid och förstående för div olika signaler och liknande, han må va en hellhound, men han har väldans respekt för andra levande varelser.

Chinesecrestedlover
0

Inte för att vara sån…men om man söker sällskap till ett djur så är alltid ett djur av samma art det som kommer ge djuret mest glädje. Alltså bäst sällskap till en hund är en annan hund; bäst sällskap till en iller är en annan iller etc…. så de kan prata samma språk med varandra, leka på samma sätt med varandra osv. 

Sen är det ju såklart så att man kanske själv vill ha ett annat djur än man redan har (ehm…eller typ. en miljard andra djur🤪) men då bör man se det som sällskap till sig själv och inte till djuret man har (om man väljer att köpa någon annan art än man redan har alltså)😉. 

Om du skaffar iller så MÅSTE 😃 du lägga upp en massa bilder på sötnosen (eller sötnosarna om det blir två) så jag riktigt kan "dregla" över de…vill så gärna ha illrar…men tror inte att mina gojor eller min frigående kanin (snart kaniner hoppas jag) skulle uppskatta det…inte marsvinen, råttorna, mössen eller hamstern heller för den delen…så det får bli i framtiden i så fall (när jag kommit på hur jag ska kunna ha illrarna skilda från "bytesdjuren").

molam
0

Alltså självklart vill ju jag och ha iller, och har velat haft det i gud så många år xD har haft lite allt möjligt  men iller harr liksom alltid varit nått jag suktat efter xD och därför tänkte jag om det funkar att ha med hunden, nån gång blir det självklart en till hund med, men inte i nuläget eftersom jag flyttar hemifrån för första gången och måste komma på hur jag ska te migi det läget xD

Det jag menar med "sällskap till hunden" är för att jag

r em sån som tycker att djuren ska ha det bästa möjliga, OCh finns möjligheten ska dom vara frigående, exempelvid, mina kaniner hade ett helt rum, mina rååttor jag hade förut kunde gå ut ur buren hur mycket dom ville för att vandra runt i rummet Och liknande, En iller tycker inte hag ska vara ett bur djur eller ett rumsfast djur för att dom kräver så mycket plats och är så påhittiga och grejjer, så därför vill jag att den ska kunna gå runt i lägenheten, precis som hunden har möjlighet till.