Tappat päls i nacken
Min lilla danska nykomling har tappat en del päls i nacken så det är nästan kalt på en fläck. Uppfödaren sa att han tappade det efter sin kastrering för två veckor sedan. Och han var hos veterinären för en sista hälsokoll i förrgår och allt var bra. Vad kan det bero på? Hur lång tid tar det för pälsen att komma tillbaka igen?
asch e han kastrerad… jag som hoppades på pandaillrar i Sverige framöver… de är ju så läckra!

Sorry, du är två veckor för sent ute. Bor i lägenhet så jag vågade inte riskera att bli vräkt!
Men hans mamma finns ju fortfarande i avel…..

Är det ingen som vet?

Svårt att veta då veterinären kollat och inte hittat något. Min första tanke var pälsätare, men det borde ju vetten sett.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vad är pälsätare?

Det är små, små djur. Otroligt små. De kan dock ses med blotta ögat precis i pälskanten av det ställe där det blivit pälstomt. De är smala och ett par mm långa. Det krävs oftast att man sitter och vrålstillar på samma fläck lääääänge innan man ser dem.
Om din vän har pälsätare blir det mycket jobb för dig ett tag framöver.
Audiatur et altera pars

Rådfrågade veterinär här hemma och det hade tydligen med hormonerna att göra. Och redan på denna veckan nu har pälsen vuxit tillbaka en bra bit. Skönt!

Vad skönt att det inte var pälsätare i alla fall. Det är inte roliga djur.
Audiatur et altera pars