Blandade iller frågor
Så har läst runt en hel del och fått svar på de flesta av mina frågor men har några som återstår eller som jag vill ha lite förtydligade för mig så hoppas ni kan hjälpa till🙂
Om jag förstod det rätt så avlas det inte på panda teckning? För att det var en risk? Varför?
Finns det något illerschampo eller man använder ett kattschampo? I så fall något speciellt som är bra? Vet att man badar dem ytterst sällan och oftast bara vatten men i fall att ;)
Är det enbart valpsjuka man vaccinerar illrar mot? (Rabies om man åker utomlands).
Finns det någon veterinär i Skåne som är duktig på illrar?
Om man ger torrfoder som sin bas och vill ge lite barf extra, vad, hur mycket och hur ofta ger man? Är inte bekväm med att ge hela djur, skulle kyckling lever, hjärta, vinge vara lämpligt? Små fisk? Ägg/äggula 1ggr/v?
Hej! Här kommer lite svar: ”Om jag förstod det rätt så avlas det inte på panda teckning? För att det var en risk? Varför?” - ja, panda är en sk riskteckning vilket ökar risk för dövhet, problem med inre organ och nervsystemet. Man kan inte säga innan hur illern kommer vara påverkad, den kan vara frisk som vilken iller som helst eller ha flera problem. ”Finns det något illerschampo eller man använder ett kattschampo? I så fall något speciellt som är bra? Vet att man badar dem ytterst sällan och oftast bara vatten men i fall att ;)” - det finns illerschampo men oftast gör man illern en otjänst att använda det. Bara bada i yttersta nödfall och då utan schampo. ”Är det enbart valpsjuka man vaccinerar illrar mot? (Rabies om man åker utomlands).” -ja ”Finns det någon veterinär i Skåne som är duktig på illrar? ” - fågelkliniken har jag hört ska vara bra! ”Om man ger torrfoder som sin bas och vill ge lite barf extra, vad, hur mycket och hur ofta ger man? Är inte bekväm med att ge hela djur, skulle kyckling lever, hjärta, vinge vara lämpligt? Små fisk? Ägg/äggula 1ggr/v?” - hur du väljer att göra bestämmer du själv. Du kan tex ge en liten del kött varje dag eller byta ut torrfodret helt ett par ggr i veckan. Du kan ge hjärta, lever, vingar, halsar, fläsk, kalkon osv. Se bara till att inte ge för mycket lever, men det är ett väldigt bra tillskott.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack:-)