Busiga Vår illrar
Här hemma är dem sanslöst busiga just nu. Det är nya hyss varje natt.
* Jag & chrille lagade mat i köket & när maten var klar så gick vi in i storarummet & tittade på tv:n & åt gott. Dessvärre glömde vi bort att stänga dörren in till köket. Plötsligt hör jag att det krafsar konstigt ute i köket. Jag går ut och då ser jag att xander är väldigt högt upp i förvaringsutrymme under diskbänken. (kortet visar var) Jag böjer mig ner för att se var han är och ser då att det är ett hål in till besticklådan.
Hjälp tänker jag. Hur ska jag få ut honom utan att klämma honom. Men det gick bra. Fick öppna väldigt försiktigt. Men ut kom en nöjd xander.
* Vi har en tv-bänk med en dörr på där dem har sitt lilla rum längst ner, sen har vi DVD-skivor på dem 2 övre hyllorna. Men förra veckan kom dem på att dem kan öppna dörren och klättra upp bland skivorna. Dem kan ju putta ner allihop bara för att jävlas.
Det är ett herrans dunk i golvet när dem puttar ner dem. Så pass högt att jag vaknar av det 2 rum bort. Nu har jag fått spika igen dörren. 
* Vi har en kartong som står i våran bokhylla som har fått stå still i många månader. Men just nu har dem börjat med att putta ner den från hyllan, krypa in i lådan och leva rövare. Hehe. Så nu har det gått så långt att vi har avlägsnat den pga att dem kan få den på sig.
* Chrille var snäll & köpte Indian popcorn till mig för några veckor sen. När jag gick & la mig på kvällen så var jag inte sugen så jag tänkte inte på att påsen låg i fåtöljen. Sen på morgonen när jag vaknade var det popcorn överallt. Det var bara och börja städa. Hehe.
Nu vore det kul och höra om era illrars hyss. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Vad härligt skrivet Madde. Jag kan se dem framför mig. hihi
Mina har ju inte fattat att det är vår, så här är det rätt lungt än faktiskt.
Men ser fram emot att läsa om er andras illrars sattyg.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det ser jag oxå fram emot. Så nu får vi nog vänta på att folk ska vakna innan det blir något skrivet här. 
Det kunde slutat riktigt illa för xander! Skönt att det gick bra till slut. Köp barnlås till TV bänken, så slipper du spikarna.
Mvh Ammi
Ja det är min plan att köpa ett barnlås. Spiken är bara temporär.
Tror att jag måste börja omprioritera lite saker. Nu när dem börjar hitta på nya hyss.
Det jag har störst bekymmer med för tillfället är att hitta skorna när jag ska ut med hunden……=) Lego älskar att gömma dem, oftast ligger de under sängen med sulorna urgrävda =)
Sedan till det som är mindre roligt….. På en av våra datorers baksida finns ett hål ca 3X2 cm. Jag har försökt att trycka in datorn så långt mot väggen som det går och ställa den på snedden så Mini inte kommer förbi (hon orkar inte flytta på den som tur är). En dag hör vi ett krafsande men ser ingen iller, då ligger Mini INNE i datorn och vill ut! Efter det sköt vi in databordet så långt mot väggen som det gick, provstartade datorn, fungerade. Förra veckan hörde vi samma krafsande igen……öppnade sidan på datorn och släppte ut Mini….provade att starta datorn, då ville den starta i felsäkert läge, okej då, vi provade….men då startade den om istället!!! Håll på några gånger innan vi gav upp. Drog ur alla sladdar, öppnade datorn och tittade om vi kunde se något som var fel……och det såg vi, Mini hade bitit av 2 sladdar till strömmen för processorfläkten….så vi lagade dem och provade att starta datorn…den surrade igång, men startade ingenting……=( Så nu måste vi köpa en ny dator……dyrt….
Amor vincit omnia
Ja usch ja det med datorn. Hon kunde ju ha dött av att bita av sladdarna. Sånt är riktigt läskigt.

Men hemskans Veronica, det kunde ha slutat jätte illa ju.
Vilken tur att hon klarade sig.
Hon börjar komma upp i Nikitas klass din dam. hihi
Audiatur et altera pars

Kom att tänka på en sak. Har ni ansvarsförsäkring i hemförsäkringen. Det som förut kallades drulle försäkring?
Då kan ni få ut pengar för en ny dator genom den. hihi
Audiatur et altera pars
Ja, vi har drulleförsäkring…men vi har inget kvitto på datorn, och den är ca 3 år gammal och ett ihopplock, så jag tror inte att det är någon idé att ens försöka…..
Fattar inte varför hon ska bita på sladdar…..
Amor vincit omnia

Mina illrar är hemska just nu Bus hela tiden speciellt Benjamin har vart på ikea och köpt barnlås för han öppnar alla skåpluckor. och när jag lagar mat i ugnen får jag stänga ut honom från köket annars hoppar han in i ugnen. sen har dem fått för sig att så fort mamma sätter på vattnet i badrummet så hoppar man i badkaret då får man leka i vattnet och det är så skoj, speciellt när mamma ska bada då får man ju sällskap *mutter* fast dem är väldigt roliga och titta på när dem får sina ryck.
Det skulle jag vilja se malena när dem simmar runt i ditt badvatten. Som tog 20min att fylla upp. Hehehe 

det skulle inte jag vilja det räcker med 2 grr faktiskt
blir så rädd när benji hoppar in i ugnen Helstekt iller är inte nått jag är sugen på faktiskt 

Usch, förstår att det är hemskt. Håller med om att helstekt iller inte låter som någon delikatess presis.
Audiatur et altera pars
Inga fler som har busiga illrar.

Mina är nog rätt snälla, men så har jag inte haft dem så länge heller. Det "värsta" de gjort, eller Ozzy antar jag eftersom det är bara han som kommer upp i kökssoffan, är just att hoppa upp i den och putta ner alla kuddar. Idag var dessutom musen från datorn ditdragen men jag tänkte inte så mycket mer på det. Det vill säga innan jag satt mig framför datorn och insåg att någon tuggat på scrollen
Och ja, öppna och slita ut allt ur mammas ryggsäck gillade Ozzy också medan den fortfarande stod i kökssoffan. Men sen tuggade han på hennes handsfree så numera bor den i hallen.

Bonzo har inte så värst mycket i rummet som han kan fastna i eller dra sönder som tur är. Så han busar med sina leksaker ocg rör och våra fötter istället…….däremot har han än en gång kommit in i trotsåldern! Den yttrar sej i "jag-orkar-inte-gå-ända-bort-till-nån-av-mina-4-fina-toalådor-så-jag-tar-och-klämmer-ur-mej-allt-jag-har-här-i-hörnet-under-akvariet-istället" Och även "jag-orkar-inte-gå-ner-från-husses-fåtölj-så-jag-gör-det-jag-ska-i-den-istället"
Börjar bli tröttsamt….

Ja, jag kan förstå att det är tröttsamt. Men vad göra? Säga Nej, och bära till lådan. Som när de var små.
Hoppas han slutar snart. hihi
Åtminstone i husses fotölj. ;-)
Audiatur et altera pars
Hahaha vad roligt det var och läsa om Bonzo. Kan verkligen föreställa mig hur han ser ut när han tittar på er och så klämmer han ut en liten korv i husses fåtölj.

Vad knäpp du är Madde, säga så då de har problem med bajseriet. ;-)
Fast det är klart, det gäller att få fram rätt bilder i huvudet så kan det mesta bli skojigt.
Audiatur et altera pars
Vi har själva varit med om bajs i fåtöljen. Därav bilderna i mitt huvud. När xander var liten så stod han bara och tittade på en och så var det en fläck på fåtöljen. Tack och lov är den lätt att torka av. 

Det är fint när man tror att dem står still för att vara med på bild. Men så visar det sig att dem gör andra saker. Hehe. Det går ju inte göra något annat än att skratta åt det. 

#18: Bonzo är en ögontjänare….han uträttar bara sina behov på fel ställen när vi inte är i rummet! När vi är där så brukar han va riktigt duktig faktiskt! 
Som tur är så har vi soffa & fåtöljer i skinn….så det är lätt att torka av iaf! Men det gäller att kolla INNAN man sätter sej!

haha, nu kan jag inte låta bli. Nu ser jag framför mig hur husse slår ner baken i ett par kluttar på kvällen. hihi
Audiatur et altera pars

Haha…det har faktiskt inte hänt….än!! Jag brukar kasta mej bakåt ner i fåtöljen av gammal vana, men komma på i sista sekund att jag borde kolla "bajs&kiss-statusen" först, så då blir det en väldigt snygg piruett och så brukar jag hamna på armstödet istället! 

Det skulle jag verkligen vilja se. Inte varje dag man får se piruetter i ett vardagsrum. Måste vara en hitt;-)
Audiatur et altera pars

Man skulle tro att man lär sig att kolla vart man trampar när man vet att ens illrar inte är sp bra på lådan. Men det märkte jag igen åter att man blir ingen smartare 
Jag behöver mer filtar så att jag kan täcka HELA golvet. då kanske går do i lågan varje gång.
Hej DG! Hapsis ser så söt och oskyldig ut, när hon sitter under bordet!
Jag reagerade lite när jag såg att "låsringen/bandet" på Petflaskan satt kvar. Jag tar alltid bort dom, sedan jag varit med om att mina bitit loss den/det, men som tur är ej svalt plastbiten.
Mvh Ammi

På den tiden hade jag bara haft Hapsis för några dagar eller veckor och hade inte tänkt på allting.
Jag brukar ge dom petflaskor utan kork att leka med så dom kan bära dom runt om kring.

Nej, vem kan hinna lära sig allting på en gång. Och tänka på precis allt funkar inte heller. Huvudsaken är att man lär så länge man lever. hihi
Jag lär mig något nytt hur ofta som helst av Nikita. Hon lever för att bevisa för mig vilken dålig iller ägare jag är när det gäller illersäkring här hemma. 
Audiatur et altera pars

Första dagen jag hade Moon så kom han ju in i väggen 
Då höll jag på med att dö, undrade om jag skulle ringa brandkåren eller nått at få honom ut. Till slut kom han ut av sig själv, dock efter han rivit mattes hand par ggr.

Ja, visst är de duktiga på att skrämmas de små pälsgäddorna som vi har.
Audiatur et altera pars
DG: Jag hade inte tänkt på den plastbiten, innan dom plockade bort den.
Åsa: Helt riktigt, man blir aldrig fullärd.

Ja, när ni pratar bajs så kan väl jag oxå berätta en bajshistoria 
Jag är mycket ute och promenerar och då brukar jag ha Triss med mig. Hon är så bortskämd och ska bara åka snålskjuts i min luva, så även denna gång.
Hon brukar känna när vi är på väg hemmåt och då blir hon mer livlig och har svårt för att sitta still. Hon kröp ur luvan ut på min arm men jag puttade tillbaka henne, hon kröp fram på mitt bröst men jag puttade tillbaka henne igen. Rätt vad det var så hoppade hon ner på marken och jag tog upp henne och stoppade tillbaka henne i luvan. Nu satt hon still hela vägen hem.
När vi kommit hem så skulle jag hämta telefonen ur jackfickan och fick se något som såg ut som blod i lurvet i huvan. Jag blev jätterädd och trodde hon gjort illa sig när hon hoppade ner på marken. Jag hittade lite mer "klet" och längst ner i luvan så låg en liten bajskorv.
Det var alltså så att Triss blivit nödig medan vi var ute och försökte tala om det för mig genom att försöka komma ner på marken. Men DUMMA DUMMA matte förstog inte det och släppte inte ner henne så vad skulle hon göra? Tyckte det var gullligt att hon verkligen försökte visa mig att hon var nödig och hon visste att hon inte kunde bajsa i luvan 

Ja, inte lätt att vara iller en sådan gång Elin ;-)
Audiatur et altera pars
Det är ju bra att hon försökte tala om det för dig elin. Det svåra är ju för oss människor och försöka förstå dem. 
Hur står det till med era illrar. Har ni några busiga vårillrar just nu eller är dem fromma som lamm.

Lyssna på diskmaskinen när den är igång är väldigt roligt. Sen lägger man sig på rygg och kraffsar bort lite isolering under luckan, det är såå ROLIGT!!!
Att försöka bryta sig ut från balkongen verkar oxå vara något som roar dom små.
OCh Elvis favorit, att försöka göra moppen så hårlös som möjligt. Den "leken" tröttnar han aldrig på och inte har han lärt sig något heller sen han trilla i hinken och blev blöt enda från öronspetsarna ner på magen.
Annars knallar dom små liven på som vanligt, äter, skiter, sover, leker och gosar med matte lite, det är livet för dom det =)
Här verkar vårtröttheten slagit till bland illrarna. *suck* inte ett dugg kul, dom snusar och sover - skiter, äter/dricker, går ett varv -snusar och sover igen!
Här hemma är det full rulle. Speciellt när vi går och lägger oss. Dem vaknar jämt när vi stänger dörren in till sovrummet. Det är som på beställning att nu ska vi upp och busa. Dem tar sig upp på bordet och sen upp på tv-bänken. Har ner en massa saker där. Lyhörd som man är så vaknar man direkt. 

I natt så hadde Roxxy full fest här hemma i natt hon hadde lyckats ta sig upp på disk bänken och stod med huvudet i kött färs grytan o mummsa som bara den . Gud vad hon fräste åt mig när jag komm på henne och ville ta henne där i från . så nu är alla toalåder med hög kant förbjudet i köket då dom skjuter dom till stolarna och kan då lätt klättra up på dom .men jag fick mig ett gått skrat hon var brun i hela ansiktet så det bleb att tvätta ansiktet mitt i natten vilket roxxy inte gillade.
#41 *ASG* Kan tänka mej att hon inte gillade att bli bortplockad från den festen! Skulle gärna velat se den synen, när hon tittar upp efter att kalasat ur grytan!
#41. Hahahaha. Fy vad jag skrattade när jag läste det. Kan verkligen se det framför mig. Som man säger att "ett gott skratt förlänger livet". Just nu har mitt liv förlängs med en 5min.

Haha vilken syn.. hihi en iller i körrfärsgrytan mitt i natten hihi kanske inte riktigt vad man hade väntat sig, dom e smarta och hunriga våra små djur
Har tänkt på det så länge vi illerägare kommer få leva så mycke glädje och skratt våra små framkallar 
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

haha, klart det frästes, visste ju självklart att du skulle plocka bort henne därifrån. hihi
Hade också velat se kort. hihi Men i brist på kortet duger den frammanade bilden i huvudet. *Asg*
Audiatur et altera pars
Måste säga att våra illrar är betydligt piggare nu än förut. Dem är på varann hela tiden och busar och leker. Dem har superskoj tillsammans. Har ni likadant hemma hos er???

Här hemma har jag bara en massa olika läger nu med brunstiga och parade illrar om vart annat. ;-)
Men nog busas det på ett sätt som det inte gjordes i vintras allt.
Audiatur et altera pars
Criss håller på och är världens klätterapa just nu. Han tar sig upp överallt där man inte vill att han ska vara. =) Smart är han oxå. Har ett bord som jag köpt på ikea det kommer han inte upp på om han inte drar ner duken lite först.
Blir en bildserie på 3 bilder.
Här är nr 1.

haha, stackars killen, för helt uppenbart blir han strax efter detta ner lyft av en matte som stått och sett allting. hihi
Audiatur et altera pars
Mmm det blev han. Sen klättrade han upp igen. Sen fick matte nog och drog in duken till väggen så att han inte kunde ta sig upp. =)

Hmm, elaka matte. hihi
Audiatur et altera pars
Ja du ibland måste man vara elak oxå. Annars kan inte matte sova av allt liv som dem för. hehe

haha madde, dom är pappa upp i dagen! vi har barnsäkrat överallt OCH fått spika pga angels galna upptåg..dessvärre så får angel upp ALLT om han bara vill, har han gett sig in på något så löser han det på något sätt.
gusgus är väl mera stark bara, hade honom i valpburen ett tag förra veckan så att jag kunde städa uteburen..när jag var färdig tog jag en duch och när jag skulle ta upp gusgus hadde han flyttat hela buren, och ställt den framför dörre på balkongen så jag kom inte ut
blir så arg när han flyttar på allt..
men allt gick bra sen o han kom tillbaka till sin utebur
Här hemma är det "Fullt ös Medvetslös"
Men vad är illrar utan bus. Inte illrar i alla fall.
Här hemma är det bus varje dag. Både på gott och ont. Någon dag är man rädd att dem ska göra sig illa. Så här gäller det och säkra ordenligt. =)
Jag måste berätta om här om dagen när jag var inne i köket då hörde jag hur mina nycklar började att låta. Dem sitter på hatthyllans krokar. Då gick jag ut och vad ser jag då. Jo en Criss som sitter i en påse på kroken och försöker ta sig ner i min väska som oxå den sitter på kroken. Då slet jag fram kameran och fotade lite. (bilder kommer senare idag)
Men gisses vad förvånad jag var över att han var så högt upp. Sen lyfte jag ner honom så han inte skulle ramla och flyttade om lite. Sen såg jag hur han tog sig upp på chrilles skinnjacka och sen klättrade vidare. Så nu måste vi Illersäkra där med. Vilket jag aldrig trodde jag skulle behöva göra. Men man ska aldrig sluta förvånas över vad våra illrar kan hitta på. =)

Jag hittade hapsis i ljuvan i min långa vinterjacka som hängde i krokarna, hon är väldigt duktig på att klättra på kläder.
Efter det kunde jag inte ha jackan hängande så jag hade den på en stol istället.
Jag är rädd att dem ska fastna där upp på hatthyllan och bli hängandes där. Det vill jag verkligen inte. Så det blir till och stoppa in alla vinter jackor nu. Blir ju lite färre vårkläder som hänger på krokarna. =)

BENJAMIN MÅSTE HA FÅTT EN KNÄPP
Ja ni läste rätt han är helt knäpp, han har lärt sig att klättre på min kökslådor på handtagen så springer han runt på bänken och har ned allt och sen hoppar han över till köksbordet och river ned allt där blommorna har fått vad dem tålde så dem håller på att dö efter hans vilda grävning i krukorna, sen ned och stoppar nosen i en ganska full toalåda så det bara yr både bajs och pellets så det har jag i HELA lägenheten - åh vad underbart det är med illrar ibland
tur att han är så söt som han är annars hade det inte vart roligt att heta Benjamin
Hahahah. Fan va jag skrattade när jag läste det här. =) Jag kan verkligen se det framför mig. =) Vad snäll du är som bjuder på Benjamins hyss. Hehe.

Förra veckan ringde Lina till mig på jobbet. Jag hörde inte mobilen så hon pratade in på mobilsvaret.
När jag senare lyssnade på det hörde jag en irriterad stämma:
"-Hej älskling! När du flyttade på fåtöljen i vardagsrummet igår så hamnade den lite för nära pallen som mitt stora citrusträd står på. Så Bonzo hade hoppat från fåtöljen ner i den stora krukan och grävt sej hela vägen ner till botten….det är jord över hela golvet och hälften av rötterna är av! Tänk lite på var du ställer möblerna nästa gång!!!" *klick*
Detta citrusträd släpade vi i bilen hela vägen från Italien förra sommaren….
#64: Hahahaha. Man kan ju inte göra mer än och skratta. Dem är ju för härliga illrarna. =)
#64 *S* Vilken syn det skulle varit, när Bonzo stod på huvudet i krukan.
Kan förstå att Lina lät irriterad, om ni släpat trädet från Italien och hem.
Hur har det gått med Citron-Trädet??? Har det överlevt.

#67: Tyvärr ser det, än så länge, ut som att Bonzo lyckades ta död på trädet…. 

jätte sööta! :D
Jag vill oxå ha en nu!
Men jag har legat ganska lugnt nu hemma, så jag ska börja tjata igen snart! :D
#68: Nej har han lyckats ta död på trädet. Och ni som gjorde ett sånt besvär med att ta hit det från italien. Inte direkt så man åker ner och hämtar ett nytt.
Hoppas att ni hittar ett annat träd att ersätta det med eller att det mot alla förmodan överlever.
Puttar upp den här tråden. Här kan man få sig många skratt när man läser den. =)

Ja, den är rolig denna tråd. Även om jag tycker lite synd om det stackars trädet.
Audiatur et altera pars