Prednisolondoser till insulinom illrar
Jag undrar hur ni som har haft insulinom sjuka illrar har haft för doser? och hur nu stegvis ökade dem. Hur tydliga var symptomen för att förstå att dosen behövdes ökas?
Skriv gärna
- Kön
- Vikt vid början av medicinering
- Sjukdom
- Startdos

Alba hade insulinom, 7 år gammal. Levde drygt ett halvår efter diagnosen. Medicinerades med Prednisol.
Började med 1/5dels tablett morgon och kväll. Sen 1/4dels tablett morgon och kväll efter kanske 3 månader. Sista månaden fick hon ungefär en halv tablett morgon och kväll.
Symtomen på att medicineringen inte räckte var att hon blev darrigare och tröttare, sen när vi ökade dosen avtog detta.
Hon fick även extra b-vitamin (1/2 mosad öljästtablett/dag i laktosfri grädde) eftersom hon hade anemi. Livet slutade med en gigantisk tumör i magen, större än en stor vindruva, som kändes genom skinnet.
Hon höll förvånandsvärt bra vikten, tror hon vägre runt 900g vid diagnos, och 800 vid slutet.

En sak till, min veterinär tyckte 2 ggr/dag var tillräckligt. Bättre att öka doserna vid dessa 2 tillfällen än att ge dem mindre dos ex 3 ggr/dag. Glömde dock fråga varför, men antar att det fanns en bra anledning. kanke sämre för magen?
#1-2 Helt sjukt att hon är borta. Känns fortfarande som att hon lever när du skriver om henne.

Jag vet… :( Var några månader sedan nu. men jag pratar fortfarande om henne som om hon lever, och gråter en skvätt då och då… Pluttan!