vet. besök
vad kollar ni på era illrar när ni gör ett veterinär besök? tas det blovprov och så eller?
skriv gärna och berätta vad som bör kollas upp och så!!! =)
åh va bra att du skrev ett inlägg…funderade själv precis på att göra det..för vill med veta:)
Blodanalys grund (blodprov) och ultraljud är väl det man kollar om man tror att illern är sjuk.
Sedan så känner veterinären igenom illern, lyssar på hjärtat och väger den (grundkoll)
Finns det inga tecken på sjukdom eller illern är under 4-5 år så behövs det egentligen ingen undersökning. Man kan be veterinären göra en grundkoll när man vaccinerar om man vill.
Sara
jag börjar göra årliga blodprovs analyser det året illern blir 4, om jag inte sett tecken på sjukdom tidigare. Bara för att vara säker..funderar även på om man skall göra ett årligt ultraljud på dem efter den åldern….annars e det det vanliga som sara säger.
Tror man att illern har insulinom så kollar man först med ett glukosprov som är ett litet blodprov. Visar provet att glukosen är låg ca 4, så brukar veterinären vilja göra ett ultraljud.
Misstänker man att illern har binjurecancer (pga tappad päls) så görs ett ultraljud.
Tror veterinären att illern har någon form av allvarligare sjukdom så brukar de föreslå att man tar en blodanalys för att se om det finns några andra tecken på andra sjukdommar.
Sara

Elliott ska kollas en eller två gånger om året (han är äldst med sina tre år) då är det klämma känna titta, hjärta lungor och blodprov som gäller.. och det har jag bestämt alldeles själv=)

Hörde en liten intressant sak igår, då Leo var hos vet för att fixa analkörtlarna. Medans han ändå var nedsövd passade de på att ta ett blodprov (han är 4 år gammal och omplacering så jag ville kolla upp honom ordentligt). Vad som var det intressanta var var veterinären berättade, som iofs är rätt logiskt.
Hon sa att iom att det gick utmärkt att ta ett blodprov när Leo var nedsövd (dvs att blodet rann fram i kanylen utan problem) så tydde det i de flesta fall på att illern var frisk. En sjuk iller är det ofta svårt att få fram ett blodprov på, speciellt om de är sövda. Så var det tex med Alba som ju hade insulinom. Henne fick vi bara fram några droppar på sista gången vi tog blodprov på henne, trots att kanylen satt rätt i kärlet i benet. Stress kan såklart åxå påverka… men det var iaf rätt intressant att höra.
är det en gång om året de ska vaksineras?
#7 yup med det nya vaccinet febrivac dist är det en gång om året.
#7 är det ett speciellt just för illrar?
#9 vet inte hur vanligt det är hos andra djur…men hos iller är det tyvärr väldigt vanligt. det och insulinom är de vanligaste dödsorsakerna hos iller nuförtiden. det finns mer info om det under artikel fliken-