Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 2000 ggr
[tiiia]
0

Dubbla näsvingar ? Angora ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på att försöka skriva en liten text till min sida om illrar, tänkte att jag skulle göra ett nedärvningsschema. Men för att kunna göra detta måste jag veta om dubbla näsvingar är ett dominant eller recessivt anlag? (ni som föder upp illrar kanske vet, dvs får alla ungar i kullen dubbla näsvingar om ena föräldern har det ?) Lika så när det gäller Angora, Errol här hemma är ju halv Angora med halvlång mjuk päls. Antar att Angora är recessivt och visar sig som halv angora om ena föräldern har det, och om båda föräldrarna har det så blir det en "riktig" Angora. Stämmer detta?

Norrskenets
0

dubbla näsvingar är genbelagt och inte dominant lagt

JossanH
0

har man 2 angoror betyder inte detta att alla ungar blir angora. För det första är det väldigt svårt att para 2 angoror tack vare angorahonans brist på mjölk och så tror jag sällan det blir angora utav det.. om jag inte helt missminner mig…
Angora noses ses inte på vanliga korthårsillrar utan hänger samman med "angorapälsen". även där finns det individer som ej har dubbla nosvingar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[tiiia]
0

#1 det är ju just anlaget för dubbla näsvingar som jag vill ta med i nedärvningsschemat.   ( förstår verkligen inte vad du menar med att det är genbelagt och inte dominant, läser genetik just nu och förstår inte alls vad du menar? är det inte dominant så är det ju recessivt.)

#2 Jag är mkt väl medveten om att dubbla näsvingar hänger samman med angora. Men det finns "undantag" där korthåriga illrar fått dubbla näsvingar som har angora syskon.

skrollan
0

typ som vi människor med ressesviv och dominant anlag? :)

Om man har 2 ressesiva anlag kan man inte vika ihop tungan (korvbrödet), om man kan det har man ett ressesiv anlag och ett dominat anlag.

Eller det kanske är tvärtom =/

[tiiia]
0

Dominant anlag = räcker med ett anlag för att slå igenom.

Recessivt anlag = två anlag krävs för att kunna slå igenom.

Robinsnel
0

Hur menar du halvangora? typ lite långhårig eller? Har de underull är de inte angora, utifrån vad jag lärt mig.. Men lite lngre pälsar förekommer ju..

Kan inte så mkt mer om angoror..

JossanH
0

#6 egentligen kallas väl alla valpar efter en angora och en kortårig för semiangora..? och har den halvlångpäls så har den semiangorapäls? tja, jag vet inte jag heller… ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fruttisen
0

#0 Nämn inte angoror alls? =P

Marina
0

Halvangora är när pälsen är längre än på en korthårig men kortare av en långhårig. Jag vet inte varför det blir så men om man parar en kortåhårig med en angora så kan det fortfarande bli angora, halvangoror kan födas av två angoraföräldrar me. Alla angoror har inte dubbla näsvingar heller.

Robinsnel
0

#9 Har en halvangora underull?

JossanH
0

#10 vad jag vet brukar dom ha det… alltså dom som för de flsta kallas för halvangora.. De äär vanligtvis helt vanliga illrar fast med lite längre päls.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[tiiia]
0

#8 varför ska jag inte nämna angororna alls?

skrollan
0

vad tråkigt att så många forum är på engelksa =(

[tiiia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

gjorde ett schema på angora och näsvingarna idag. Utgick från att dubbla näsvingar var recessivt eftersom att det inte slår ut på alla. Har gjort som jag lärt mig på genetiken i skolan.

[tiiia]
0

såg nu att jag glömde skriva:

**AA = Icke angora
**

**Aa = halv angora
**

**aa = angora
**

**NN = enkla näsvingar
**

**Nn = anlag för dubbla näsvingar ej utbrutet
**

nn = dubbla näsvingar

Marina
0

Fast så är det ju inte, för enligt det schemat så skulle alla barnen efter mamma som är angora med dubbla näsvingar och pappa korthår vanliga näsvingar bli korthår med vanliga näsvingar. Och det kan ju mycket väl födas angoror efter en angora och ett korthår.

[tiiia]
0

Inte om man utgår från en iller som har två recessiva anlag för en egenskap och en iller som har två dominanta anlag för en egenskap, däremot så kan det blir anorlunda om t.ex pappan hade ett dominant och ett recessivt anlag. Det där schemat är efter två individer som har just de där anlagen. Hade ngn av dem haft andra anlag hade schemat sett helt anorlunda ut.

Marina
0

förlåt ksrev fel, alla barnen ksulle ju enligt det schemat bli halvangoror med enkla näsvingar och sånna garantier finns ju förståssi nte heller. Tror det behövs ett mer avancerat schema för att framställa angora-genetik. Sånna här små funkar bättre till ögonfärger o sånt är jag rädd.

[tiiia]
0

#19 Jo sådana garantier finns om det som i detta fall är En iller med dominanta anlag för både t.ex viltfärgat och enkla näsvingar och en iller med 2 recessiva anlag för albinism och 2 recessiva anlag för dubbla näsvingar.

Xannadu
0

Ni pratar om angora/halvangoras underull är det inte så att de har underull men den är betydligt glesare och den saknar den egenskapen som underullen ska göra alltså skydda illern under vinter bland annat. Vissa angora kan även sakna underull men i stort sätt har den underull men väldigt gles.

Så fick jag de förklarat när Angoran börja komma in bland illervärden. Men som sakt det kan ha ändrats.

Marina
0

#20 men i detta fallet var det ju en iller som ÄR angora och en som inte är angora och inte har några som helst anlag för det, inte blir det så garanterat en kull full med halvangoror??

Marina
0

Dessutom så utgick ni ju fårn att både angora-gener och näsvinge-genernaär resseciva och då MÅSTE pappan också ha anlag för både angora och dubbla näsvingar annars blir det inget av det, det blir inte ens garanterat bärare av nåt av det…men som sagt det funkar inte riktigt så heller.

JossanH
0

angående dubbla näsvingar så måste det vara väldigt svårt att göra ett schema över dem.. Saken är ju den att de verkar vara dominanta anlag hos angororna eller hur? För de allra flesta angoror föds med just dubbla nosvingar, men det är inget anlag som framträder (mer än i extrema undantag) hos korthårsillrarna med angora-anlag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LiindaLarsson
0

vad är  dubbla näsvingar ??

Nea
0

Semiangora=halvangora=långhår: Längre päls än vanlig korthår och har underull. Har väldigt sällan dubbla nosvingar. Kan dock ha antydan till dubbla nosvingar

Angora: Lång päls och saknar underull. Har ofta dubbla nosvingar som är mer eller mindre framträdande. Det finns dock de angoror som ej har dubbla nosvingar.

Korthårs illrar med anlag för angora kan ha svag antydan till dubbla nosvingar.

En angora som har en korthårsiller eller långhårsiller som mamma eller pappa men får angorapäls räknas som hel angora även om illern inte skulle ha dubblanosvingar. Det kan även födas en angora i en kull om både hane och hona bär angora gener utan att det syns på dem förutm att pälsen är något längre.

[tiiia]
0

Eftersom att du inte förstår hur jag menar så ska jag försöka förklara det återigen. Skrattande Vet inte om du har läst genetik eller ej så jag försöker förklara så lätt som jag möjligt kan.

Angora anlagen slår ju igenom som halv angora om den får ett angora anlag och ett icke angora anlag.

Om du kollar ordentligt på bilden jag lade till så kan du ju tydligt se att det är flera generationer. Skrattande Föräldrageneration, Barngeneration & Barnbarngeneration.

Pappan har i detta fallet två dominanta anlag som har egenskapen "kort hår" och har två dominanta anlag som har egenskapen enkla näsvingar. Skrattande

Mamman har två recessiva anlag för att vara hel angora. (men glöm inte att ett anlag för angora och ett anlag för korthår ger mellan långt hår, dvs halvangora, dvs det som valparna blir i detta fall) Och två recessiva anlag för att ha dubbla näsvingar. (på näsvingar krävs två anlag för att det skall synas alls) Glad

Barngenerationer visar de anlag som barnen får. Ett anlag för kort hår och ett anlag för angora ger tillsammans ett anlag för halv angora. Glad

Två anlag för dubbla näsvingar ger dubbla näsvingar och ett anlag för det ger inte "synligt utslag". 

I Barnbarngenerationen korsas likadana anlag som barnen bär och där med ges det både Angora med dubbla näsvingar, angora med enkla näsvingar, icke angora med dubbla näsvingar, icke angora med enkla näsvingar.

Flört

Marina
0

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med. Vilken bokstav anger att pappan har anlag för viltfärgad? var det inte bara pälslängden och näsvingarna du ksulel göra schema över? Ska du ha med vilfärgad o albino får du ju lägga till färgerna på mamman också. Varifårn har du fått fakta att ett anlag för angora och ett anlag för kort hår ger halvangora?

#26 nja, långhår brukar vara samma sak som angora, iaf utomlands..de säger halvlånghår för halvangora.

Nea
0

#28 Inte om man anmäler sig till Vikingildern.

Där har de korthår, långhår och angora. Normal päls= korthår/ vanlig iller, långhår=samiangora/halvangora och angora, kan ju inte vara så mycket annat än angora. ;-)

http://vikingildern.dark-fury.net/no-pamelidingsskjema.html

[tiiia]
0

#20 rättelse, ska stå kort hår, inte viltfärgad i inlägget. var nog lite för trött när jag skrev. har rättat i det senare.

Norrskenets
0

#3 ojj läste fel, har inte vart så koncentrerad idag*fölåt*

Marina
0

Ok men jag menar attdet inte är ås enkelt som att det är reccesivt eller dominant. Och eftersom du ju frågade i första inlägget så utgår jag från att du inte vet att det är så att angora är reccesivt och att det därigenom alltid blir halvangora från en korthårspappa o en angoramamma. Men detta är intressant och jag ska ta reda på hur det ligger till från uppfödaren till mitt angora-fluff så jag ber att få återkomma.

Marina
0

Jag hade fel :) Fick det här som svar:

The other girl is right : if you couple a shorthair female without any angora genes with a full angora male (or the other way round) there will only be half angora ferrets in the litter. Some might have a bit longer fur than the others, but all have the same genes and all are half angora.  

Full angora ferrets can be born from : half angora x half angora, half angora x full angora, full angora x full angora. Even when a shorthair female has angora genes in the background and will be coupled with an angora male then, full angora babies could be born (but the chance is very low).  

Half angora ferrets can be born from : half angora x half angora, half angora x full angora, shorthair x half angora, shorthair x full angora.  

3/4 angora ferrets can be born from : half angora x half angora, half angora x full angora, shorthair x half angora, shorthair x full angora.  

The difference between a 3/4 angora ferret and a full angora ferret is, that the 3/4 angoras have undercoat and a always a normal nose. The fur is even longer than the fur from a half angora ferret. Here you can read more about full angora ferrets : www.cherry-ferrets.de/rapunzel.htm

Marina
0

Det här tycker jag faktiskt var väldigt intressant att få veta för jag har hört att folk gärna parar korthårshonor med angorahanar för att undvika mjölkbristsproblemet som angorahonor har…och har då fått höra att det ska kunna bli angoror i deras kullar…det kan ju då betyda att folk misstar halvangoror för riktiga angoror??

JossanH
0

#34 inte sålänge den korthåriga honan har angora bakåt i släkten… Då är alltså detta möjligt, men bara en liten chans. Samma sak gäller tex med albinofärgen. För att valpen ska bli albino måste båda föräldrarna bära på detta anlaget.

Men åter till huvudfrågan gällande angoranosen! Hur är det möjligt att göra ett chema endast för den då den i de allra flesta fall följer angoran och i väldigt enstaka fall slår ut på en korthårsiller? Enligt ditt chema så är väl chansen att en angora får dubbla eller enkla nosvingar lika stor som chansen att de korthåriga valparna får det eller? och det kan ju inte stämma då det är väldigt mycket större chans att angoravalparna får det än att korthårsvalparna får det! eller har jag fattat fel?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Marina
0

#35 ja precis, om korthåret har angora-anlag så KAN det ju bli angorabäbisar men som sagt så är chansen liten. men då måste ävl hon ha ärvt med genen också? Och det är ju svårt att veta. Angoranosen finns på de allra flesta angoror…det är vanligare tat de har den än att de har vanlig nos. Och tvärtom med korthårsillrar då såklart.

JossanH
0

#35 yes, tror vi menar samma sak här :)
Det där angående nosen är ju precis vad jag menar med att det är svårt att göra ett chema när det följer pälsen så att säga..
Och visst, man kan inte alls vara säker på att angoragenen fortfarande är nedärvd efter flera generationer.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Marina
0

#37 ja vi är överens du o jag :) Ska faktiskt maila Ricarda på cherry ferrets igen o fråga om det med nosen så slipper vi undra ^^

Marina
0

Måste även tillägga då att detta ärj u enligt Cherry ferrets, jag kan inte garantera att det stämmer utan man kanske ska fråga flera olika angora-uppfödare för att vara säker på hur det ligger till med angora- och näsvinge- genetiken.

Marina
0

Ok fick svar nu ang nosen:

"My experience showed me, that the nose does not depend on the kind of breeding. I mean : if you couple two half angora ferrets or a half angora one and a full angora one, you do not have the guarantee to get more normal noses (because you might think "if I couple two ferrets with normal noses, the babies also might have normal noses") - that's wrong !! It more or less depends on the lines : me, I try to breed with angora ferrets that have a normal or nearly normal nose - so most of my angora babies have normal noses or only some hairs on it or maybe some very small carves. "

JossanH
0

#40 spännande! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus