Vinterbona illerhagen?
Min iller Burton älskar sin utehage och vill helst av allt vara där jämnt om han får välja. Det börjar bli lite höstruskigt nu, så jag låter honom vara där på dagarna och tar in honom över natten efter kvällspromenaden. Nu slog det mig att jag kanske kan förlänga säsongen genom att fixa ett varmt bo åt honom att krypa in i. Nu behöver jag idéer -så enkla och praktiska som möjligt!
Utehagen består av en gammal rävbur (dublett) som jag inrett med tyg och plaströr. Den står uppallad i en car-port, skyddad från regn. I vanliga fall sover han i en hängmatta som jag hängt upp i en transportbur, eller i en kattunnel full med filtar. Jag har lagt in lite styrox-plattor i transportburen och igår köpte jag en värmeplatta, en sån som värms i mikron och sedan ska hålla värmen i ca 12 timmar -perfekt för honom som bara är ute på dagen. Ska bli spännande att se om han lagt sig där under dagen, eller om han fortfarande tycker det är för varmt för det!
Jag funderar om jag kan göra det så enkelt för mig att jag skaffar en rejäl kartonglåda, isolerar väggarna med tjocka styrox-skivor och lägger in transportburen med hängmattan och värmeplattan i den? Dessutom kunde jag lägga lite pappskivor för hagens kortsidor, baksida, ovansida och undersida, för ytterligare vindskydd (men jag vill ju inte stänga in honom helt så han inte kan titta ut). Kan detta räcka som vinterboning tror ni?
Hoppas min beskrivning inte var för rörig! 
Sen måste jag ju förstås se till att den isolerade papplådan är tillräckligt stor så att jag får in mat och vattenskål dit, så att han inte behöver äta kall/frusen mat och fruset vatten!
Det finns elektriska värmeslingor som man kan lägga i vattenskålen, det hade jag när jag hade mina ute. Fungerade kalas för mig för även om vattnet stod i bolådan så hamnade de alltid massa bofiltar och grejor i vattnet som gjorde att allt blev blött och vattnet tog slut.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#2: Men blir det inte krångligt med en massa sladdar? Kanske det finns nån motsvarande, mindre mikro-uppvärmbar värmeplatta för vattenskålar? Jag brukar ha en drickflaska (typ Bonnie-bottle) som reserv, ifall skålen välter eller blir full med skräp. Fast då gäller det ju förstås att ha en iller som förstår sig på att dricka ur en sån…
Sen fryser ju även en vattenflaska om den hänger ute och är kall. Jag hade en skål i denna skålen hällde ja i vatten sedan la jag i värmekorvssladden och sen satte jag en annan skål med hål i botten över som en sil kan man säga.. fungderade kalas. Kräver ju dock att man har ett eluttag i närheten.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#4: För att vattnet inte ska frysa tänkte jag att man kunde hänga upp flaskan på insidan av den vinterbonade lådan…får se vad som funkar!
I och med att buren står i en car-port så finns ju faktiskt eluttag i närheten, så det skulle ju i princip kunna fungera om den inte får plats i lådan på något bra sätt. Tack för tipset!
Jag skulle nog skippa all extra värme så får han en bra vinterpäls istället som gör att han klarar kylan mycket bättre. Mina sover ute i sin utegård varje natt (utom inatt då de fick testa innelivet) och där har dom ett hus byggt med endast tunna spånskivor där jag nu har en fleecefilt och en tjock sovpåse. Ute har de en puff som ligger under tak. Här om natten när det var lite varmare sov båda illrarna hellre i puffen än i huset. Vi ska bygga ett isolerat hus till vintern så de kan vara där hela dagarna men det är ingen panik då de fortfarande alltid är varma när man tar in dom från utegården. Jag vet en som hade sin iller ute i minus 20 grader med endast en transportbur full med varma filtar (som stod skyddat) och illern var alltid varm när hen tog in den då den legat i buren och sovit. Gör som du tänkt och ställ transportburen i en skyddad kartong och sy en extra varm hängmatta som han kan krypa in i. Du kan även isolera med halm runt buren.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Här hemma kommer det fixas lådor med halm och flecce filtar i massor som illrarna kan mysa i till vintern, men är det -35 så nej då stannar dom inne =P
#0 I deras uthus så finns den en åkpåse för barn där dom ligger allihop under vintern. Den ligger på en hängmatta. Golvet är lite isolerat men väggarna på uthuset är det inte. Får hålla med Jossan, dom sätter vinterpäls och klarar ganska mycket. Även mina angoror går ute på vinterhalvåret utan problem. Är det kallare än minus femton får dom stanna inne men det beror mest på en lat matte. Oftast har jag ett gäng som inte är så glada när dom får stanna inne, vill mycket hellre vara ute i kylan….konstiga djur :-))
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Tack för alla svar! 
Ni som har dom ute utan värme, hur har ni löst problemet med att undvika att vatten och matskålar fryser?
Jag funderar på det där med extra värme…om han är ute hela tiden, då får han ju tjockare vinterpäls, men hur blir det när jag har tänkt ha honom inne på nätterna? Det känns som det inte är så hälsosamt att ha honom ute utan värme i minusgrader halva dygnet och sen ta in honom i över 20 plusgrader. En värmeplatta borde ju göra att skillnaden blir mindre. Plattan är en sk. "Snugglesafe", som håller en temperatur på ca 53 grader i 8 timmar, och sedan kallnar långsamt under följande fyra timmar. Jag har testat den sen i fredags då det var väldigt ruggigt och blåsigt. Då hade han krypit in där. På lördagen och söndagen var vädret varmt, då låg han hellre i kattunneln. Jag bedömer att värmen den avger inte är så mycket mer än kanske två sovande illerkompisar hade gjort, dvs ganska lagom. Det bästa är nog att jag lagar två isolerade sovlådor, en med värmeplatta och en utan, så får han välja helt själv hur han gör!
Till att börja med ska jag täcka botten, halva taket och kortsidorna med pappskivor. Lika bra att vinterbona stegvis i takt med att vädret blir kallare.
Spännande det här! Jag har inte haft möjlighet att ha utehagen framme på vintern tidigare år och Burton är alltid lika besviken varje gång den plockas bort. Ska bli kul att se om han rent ut av vill fortsätta vara ute på dagarna hela vintern! 
#9 Hrm, jag fyller på med hett vatten på morgonen och sedan får det vara så till kvällen. Försöker ta in vattenskålen vid hämtdags på kvällen men det är inte alltid jag kommer in i buren, då den blir översnöad. Har inte tillgång till eluttag därute. Torrfodret fryser ju inte på samma sätt…..
#10: Men hett vatten svalnar ju på bara en halvtimme..?
Burton kanske klarar det, men hans matte är nog för blödig för att han ska vara ute i kylan med iskallt vatten att dricka…
Det lutar åt att jag antingen försöker göra sov-lådan stor nog att vattenskålen ryms in dit utan att få filtar i sig, eller så får jag helt enkelt gå och köpa en till Snugglesafe och ställa skålarna på den…40€ kostar de, desvärre… 
#10 Jag vet 

Jag har löst det genom att ställa skålarna på en skyddad värmeplatta avsedd för just detta ändamål:
http://trickytrixie.tripod.com/cosycorner/cosycorner26.htm
Skålarna står alltså inomhus men i ett icke uppvärmt utrymme som nås via en kattlucka i väggen:
http://trickytrixie.tripod.com/cosycorner/cosycorner13.htm
Det är sällan det är under noll någon längre tid därinne, men jag hade plattorna igång under en tid förra vintern så de tjänar sitt syfte bra. PLattan som står under matskålen har jag igång bara en begränsad tid eftersom den annars blir för het. Vattenskålsplattan kan vara igång dygnet runt.
Det är sådana här plattor som jag alltså byggt in i en låda för att skydda och hålla skålarna på plats. Sladdarna har jag kapslat in väl skyddade i en plastslang så att illrarna inte kan komma åt dem:
http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=245
Kanske kan det vara ett alternativ om du har tillgång till el och det hela står skyddat under tak.
#13: Bra tips! El-plattan kostar ju halva priset av Snugglesafe. Ska fundera på det! 
Senaste nytt…
Jag hittade en värmeslinga (el) som man ska stoppa ner i vattenskålen, för bara 15€! Senare samma kväll började det snöa, och imorse upptäckte jag att det frusit i vattenskålen under natten för första gången, vilken tajming! 
Han är ju inne på nätterna, så det dröjer nog ett tag till innan det fryser till även på dagen, men så fort jag fixat en skarvsladd för utomhusbruk ska jag nog koppla i den, för säkerhets skull.
Huga! Det kändes elakt att sätta ut honom i buren imorse när det var svinkallt och snöade, även om jag vet att han borde det bra. Så här blev det nu:
Den vinterbonade kartonglådan har 5cm breda styroxplattor mot väggarna, inuti finns en transportbur med yllehängmatta + sovpåsar + filtar, en sovsäck runt utsidan av lådan för extra isolering och en tjock vinterjacka över öppningen, som dessutom har en blank plastyta (från en fryspåse) fastnålad på sig så att lite mer av värmen reflekteras tillbaks in i lådan. På morgonen lägger jag in en mikrovärmd platta (snugglesafe) på transportburens golv (den är kall på kvällen, men håller åtminstone halva dagen).
Men hur ska jag veta om det räcker nu och kommer att räcka hela vintern, eller om han fryser??
Jag tycker inte han har så mycket vinterpäls ännu även om den är tjockare än i somras. Och tvärtom…får han för varmt inne på nätterna sen, när han är van med att vara ute i minusgrader? 
Igår kväll blev det iskallt och snöstorm (plus blixt och dunder hur konstigt det än låter!), och mina illrar har än så länge bara ett hus gjort av playwoodskivor på 2 våningar med hål ut både på över och undervåningen. De har just nu en liten varmare filt, en liten puff och en fleecefilt. När jag hämtade in dom från kylan var dom värma och sov. Så du känner på honom om han är varm eller kall. De tål ofta mer än man tror, men vinterbonat hus är på gång här hemma.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16: Jo…och min sambo säger hela tiden att "hur tror du de vilda djuren klarar sig i skogen, hur tror du kattor klarar sig utomhus i snöstorm" etc…men jag får hjärtat i halsgropen varje gång jag går ut till buren och ropar och han inte kommer på direkten…dessutom har han börjat sova så djupt att han inte vaknar direkt när man knuffar på honom heller…tänker att han ligger där och har frusit ihjäl! 
Hur menar du om han är varm eller kall? Varm är han ju, men svårt att avgöra HUR varm, och han skakar ju alltid när han vaknat…så hur ska man veta om han skakar för att han sovit eller för att han fryser?
Två illrar klarar sig nog betydligt längre utan vinterisolering än en ensam iller -de har ju ett levande värmeelement att krypa ihop med 
Kan du öppna kartongen när han ligger där så gå in och kör ner handen i boet och känn hur varmt han har det när han sover där. Visst ger 2 illrar varandra värme men det är inte alltid dom ens sover ihop utan den ena ligger i en sovpåse och den andra ihopkurad i en fleecefilt. Känn på nosen och kroppen om den är varm när han sovit. Fryser han är han förmodligen ganska sval och kall om nosen när han precis vaknat. Igår när jag tog in killarna så kände jag hur varmt och mysigt de hade det i boet och det lugnade mina nerver :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18: Ah, du menar så! Jo, det brukar vara varmt och mysigt när man sticker in handen och försöker väcka honom, ingen kall nos eller så! 
Men kan det ha någon betydelse att han sover så djupt? Att han är avslappnad för att han har det varmt, eller att han försöker spara energi för att det är kallt? Jag tror inte att han sover lika djupt när han är inomhus, men det kan ju också hänga ihop med att han är helt ifred när han är ute, inga störande ljud osv…haha, jag och mina teorier! 
Jag tror nog att det kan vara så att han slappnar av lite bättre ute. Man vet ju själv hur mycket bättre man sover i frisk luft :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
…jo, avslappnad var han minsann…häromdan frös jag och hade lite bråttom när jag skulle ta in honom, så jag märkte inte att han fortfarande sov trots att jag lockat och knuffat på hängmattan. Jag började dra ut hela sovpåsen han sov i och PANG vaknade han av ett ryck och högg tag i handflatan…HÅRT! Jag skrek som en stucken gris!
Jag har inte blivit biten (annat än nafsad) av Burton sen han var liten, men där fick jag skylla mig själv faktiskt
…hur glad skulle man själv bli om man vaknade av att ens sovsäck knallar iväg?! 
Massa bra tips!
Orion sov i lite halm på en hylla i minus 10 grader i vintras. Den enda som skiter fullständigt i om det är iskallt ute.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har inte vinterbonat mer än att i kryp-in:et lägga tidningspapper på botten, en fårskinnsfäll över det och sedan 5 fleecefiltar… Där har Erigeron fått sovkoma (vilket han typ aldrig har då han sover med ena ögat öppet för det mesta) i a f så jag vet att det funkar.. hehe