Iller som darrar???
Min iller darrar när vi är ute och gåri snön men lyfter jag upphenne ska hon med tvång ner i snön igen varför skakar hon ?? hon vill inte ha kläderpå dej så hon sliter av dom diräkt men varför sakar mitt hjära det är minus 17grader kallt vart jag bor :)

En iller skakar för att ställa in kroppsvärmen. Det kan skära i ens hjärta. Men så länge illern visar att den vill vara på marken och fara omkring är det ingen fara. När illern visar att den vill upp och innanför dina kläder då är det dags att ta upp och in henne. Oftast vill de bara värma sig innanför jackan ett tag. sedan vill de ner och busa igen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Illrar skakar när de fryser. Tex när de är nyvakna och behöver få upp kroppsvärmen. De kan även skaka "förebyggande" redan innan man går ut, kanske både för att få upp värmen och för att de aksnke är lite uppspelta.
I ditt fall gissar jag på en kombination, dvs att illern är uppspelt OCH frusen. Din iller fattar nog galoppen om när det är dags att värma sig i mattes jacka. Om den inte gör det kan du ju under vintern tvinga den att värma tassarna kanske efter sissådär 10 minuter, om ni är ute på långpromenad. Kanske värma sig 1-2 minuter kanske, om den inte vill längre.
Mina har åxå vägrat kläder… hehehe…

putt