Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1016 ggr
Strumpan
0

som vanligt...paraffinolja...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en grabb här hemma på ca 2kg och jag tror att han har fått i sig ngt (det låter så…) så jag har gett honom ca 1,2ml paraffinolja,men ingenting händer. Hur mkt kan jag ge honom på en gång? som sagt han väger ca 2kg

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

du kan ge ca en tsk i timmen, mer skulle jag nog inte ge.. lite laktosfri grädde kan annars hjälpa till att "bädda in" föremålet om det finns något där! kan han inte ha slickat i sig hår och fått i halsen då, fäller han? eller så kan det vara hårbollar i systemet..

om han hostar eller har "lättare" andningsproblem och det inte blir bättre efter max en timme (då har paraffinoljan mest troligt gått ur systemet, syns genom att det blir lite oljigt i rumpan) skulle jag åka till veterinären! om det däremot verkar värre än så, om det är akut, så åk hellre till veterinären i onödan än vänta och det kanske går illa!

Strumpan
0

Han låter typ harklig (om du förstår vad jag menar). Han fäller inte, men det är ganska dammigt i lägenheten. Jag tror att han antingen har fått i sig damm eller hår eftersom de andra pälsarna har fällt. Jag tror inte att det är värre än så, men jag ska hålla koll. Jag har gett honom både vetegroddolja och paraffinolja men låter endå så här (tänkte att det kunde hjälpa till som glidmedel i halsen…)

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

jamen då har du nog gjort det du kan, om du inte har laktosfri grädde hemma, det är bra att ge annars. Men om han "bara" harklar sig, så avvakta och håll koll på när paraffinoljan gått igenom så det syns i rumpan och se hur han verkar må då.

Varför man inte ska ge för mycket paraffinolja är för att det hämmar upptaget av näring från det de äter, så det är ju inte alls bra.. så ge inte mer än en gång i timmen (även det hämmar ju upptaget, så ge bara om det behövs!). Se även upp med vetegroddsoljan, 2 droppar dagligen är max.. men det vet du kanske redan :)

men avvakta helt enkelt och håll koll!

Strumpan
0

Enligt vetegroddsoljans etikett står det att man ska ge en ml/dag. Stämmer inte det? Jag har alltid gett enligt anvisningarna. oh shit!!

Jag ska ner och handla idag så jag tänkte köpa med mig grädde hem (måste få upp Alaska lite i vikt)

När det gäller harklingarna… det är så svårt att beskriva ett ljud… det låter som harklingar men ändå inte, en lätt andnöd?? men ändå inte… typ som han har ngt som irriterar i halsenFundersam

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

Nej nej, max två droppar om dagen! Det är direkt farligt att överdosera e-vitamin! står det en ml/dag för iller?! Galet!

tycker det låter som att han möjligtvis har hår i halsen, men det är ju svårt att gissa.. håll koll på honom, och ge lite grädde sen. Du kanske kan få honom att dricka lite vatten

bnoffan
0

Även om det står att man kan ge vetegroddsolja varje dag så behöver man ju inte göra det. Jag ger det bara som godis nån gång i veckan.

ViktorMarina
0

vi ger det knappt aldrig, typ vid kloklippning..

Strumpan
0

Det ståpr 1ml/dag för mink så jag antog att det varför iller oxå. OH shit!!! Jag har gett dem det för vitaminernas skull…

Mvh Jenny

sarae
0

en iller på bra torrfoder behöver inget vitamin tillskott. och en överdos av  A och  E vitamin kan vara dödligt för en iller. dessutom så är dessa vitaminer fett lösliga och lagras därför i kroppen..så även om de får lite om dagen så samlas ett lager i kroppen….

Strumpan
0

Tack. Jag tror att jag ska skippa vetegroddoljan i fortsättningen…. Jag ska till vetten snart och då tänker jag be dem kolla så att han inte har fått nga skador. Ibland känner man sig som den mest värdelösa djurägare………… Någon som vill komma och rädda mina djur…….??

Mvh Jenny

sarae
0

#10 haha så kan du inte säga ;) hade de fått några men av det så hade du märkt det vid de här laget ;)

här får illrarna vetegroddsolja när det är skötseldags samt när de ska vägas…så då blir det några droppar åt gången. Att ge dem nån gång ibland är helt okej!

Strumpan
0

Mne jag behöver aldrig oljan egentligen, jag ger dem bara den för att jag har fått för mig att det kan vara nyttigt och för att de gillar det så mkt. Jag kan lika gärna skippa oljan helt.

Mvh Jenny

bnoffan
0

#12 Nu ska vi inte vara såna! :) Oljan är ju jättebra godis vid kloklippning och liknande så det kan du ju ge. Bara du inte ger det varje dag

Strumpan
0

Men jag behöver inte oljan när jag klipper klor eller vid öronrens. Så då är den ju egentligen onödig. Vid toaträningen får de vanlig kattmat som är lika uppskattad som oljan…

Mvh Jenny

JossanH
0

ger man 2 droppar groddolja per dag så hjälper den pälsen att glänsa och de får lite tillskott- mer ska dom inte ha. Mina får groddolja vid skötsel och liknande och då får de lite mer, men det händer ju ganska sällan…

Harklingarna är kanske som så Pez har.. han brukar få lite småproblem med hår i halsen så här års… Verkan han bevärad får han lite paraffinolja.
likaså kan man ibland se att bajset börjar bli lite väl mörkt när det är mycket päls som irriterar magen på nån av dom. Då brukar det bli paraffin för hea gänget 1-2 tsk på en kväll.
Sen brukar det va bättre igen!

Och du är inte en dålig djurägare!! :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Jag har precis gett honom en tsk till här. Funkar det inte bär det av till vetten ikväll.

Tack Jossan!

Mvh Jenny