OT Afrikansk Pygmeigelkott
Planerar kullar till 2008. Vill nu kolla intresset eftersom att jag inte är den enda uppfödaren som skall ta kullar.
Lite om oss snabbt, jag och min sambo har friviligt och privat ställt upp som omplacerings hem för igelkottar inom Västra Götalands regionen. Detta gör vi för att vi älskar just tamigelkottarna och det finns många ute med ingen kunskap alls som köper dom ändå. Vad vi vet så är det ingen annan som håller på med detta, iallafall inte för tamigelkottar. Men det är ju inte alltid som vi får in några! Vi får in vanvårdade men även friska som folk har tröttnat på bara, men som vågar erkänna det och kan med att lämna ifrån sig sin kotte utan att få pengar för det! Men det har faktiskt hänt att jag har fått köpa loss igelkottar för flera tusen bara för att jag ser att dom inte mår bra med ägaren vägrar att släppa den gratis.
Nu till våra djur, just nu så är det bara mamman till kullen 2008 här och det är våran lilla Io, bilder finns i mitt galleri på henne, hon kommer från sverige och har en fin stam. Hon är en Apricot Rubinögd liten tjej.
Pappan kommer bli vårat nya tillskott. Han är en Grey hane ( Normalfärgad för er som inte kan färgerna :P ) Han är en import från USA som jag har lyckats få tag på efter massa letande =) Även han har mycket fin stam!
Sedan så kommer det även komma en ny hona till oss, en dark grey ( Normalfärgad fast mörkare ) som är en import från Danmark och även henne kommer vi att para dock länger fram!
Sedan till sommaren 08 så kommer vi importera in 1.1 till.
En Silver Charcoal hane och en Algerian Brown hona ev pinto tjej.
Jag kan babbla på hur mycket som hälst, så nu skall jag sluta :P men har ni frågor om just kottar eller liknande så skriv =)
måste få komma å hälsa på er och eran kotte!!! ;)

Haha, de är bara att komma ;) jag kan ju ta med henne när jag skall lämna din transport bur :P Behöver den inte eftersom att min mor köpte en ny röd fin transport väska hihi
en sådan finns på blocket till salu och dom va ju hur söta som hellst=)
åh, då undrar jag lite om du vet om Ferpharm haft liknande uppfödning på tam-kottarna i danmark, precis som med illrarna? Vet att de hade många olika djurslag så som rovfåglar och apor.. Bara av ren nyfikenhet! :)
Fint att ni tar hand om omplaceringar! Människor kan vara så otroligt egoistiska och glömma bort att djuret de köper behöver omvårdnad och rätt föda etc för att må bra!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#3 japps det finns annon på blocket :P brukar komma upp lite då och då där. Dock står de om du menar ungarna att dom skall sitta i kaninbur vilket dom verkligen inte skall, men jag är sån :P stör mig på minsta lilla sak som är fel :P
#4 Jag är inte säker på om Ferpharm har haft på tamigelkottar, men de är inte omöjligt, för som du säger så hade de massa massa olika djurslag.
Jo det är väldigt kul också, men vissa ggr är det bara jobbigt med att vara omplacering.Det finns ju inte så många kottar så de är ju ingen heltidssak liksom utan bara när det kommer in då. Men folk fattar och verkar aldrig lära sig att dom inte skall gå i ide, så vi har haft halvt nerkylda kottar som andas jätte snabbt med dovt, så de är ett himla meck att få dom att bli varma och sedan att se till att dom skall hålla sig så i fortsättningen!
#5 nej det var någon albino hane som hette kotten ..

En kompis till mig ska sälja sin albino, Kotten. Hon frågade om ja vill ha honom men tror inte illrarna och kotten skulle gå så bra ihop.=/
Såhär ser kompisens igelkott Kotten ut, sötis=) Visst är det en albino?

#7 ja det är en albino, jag ville haft han men han vart redan såld när jag kontaktade henne. Så det blev inget med det inte…
#7 ja men det var ju den kotten jag såg på blocket som jag skrivigt om här. han e ju så söt=) hade aldrig hört att man hade dessa som husdjur tidigare=)

#9 okej! Jo det finns ett par annonser på blocket ang igelkottar. Hehe nja det är ju inte det vanligaste sällskapsdjuret som man kan hitta kanske, men jag gillar när det är udda ;) Illrar tillhör ju också det lite mer udda djuren även om allt fler skaffar dom =) Sedan så har man ju fallit för Gp-råttor så det finns det här hemma med :P
#10 ja illrar är ju oxå som sagt udda men inte så udda som man tror iaf. jag träffade redan som liten på flera med illrar som husdjur=)

#10 jo precis, men det beror nog helt på vart man befinner sig i landet också, tror att de är vanligare ju längre upp man kommer :P
Tycker jag iallafall :P haha Men vad vet jag :P

#8 Okej. Jaha, ja hon sa att det va nån neröver som va intresserad att använda honom i avel men hon visste inte om hon kunde få ner honom också ville hon helst träffa personen riktigt då det va hennes go grabb.
#9 Jo det går hehe, inte vanliga igelkottar som finns här i skogen precis. Otroligt va det finns för ovanliga djur som man kan ha. Hon jobbar på arken som hade Kotten, Zandra heter hon.
#10 Ja själv har jag varit intresserad av sugar gliders om du vet va de e?=)söta små flyg ekorrar=)
Har du annonserat på fler ställen om intresserade? Du kan tex, sätta upp som intresse anonnser med din mail. Hoppas det går bra med igelkott ungarna sen=)

#13 Hehe okej, jo jag tänkte ju ha han i aveln också till min import tjej sedan, kan inte ha han till min hona som är hemma nu då man skall vara försiktig med vilken färg man parar en albino med. Använder man fel så kan de gå riktigt illa för ungarna.
Ja jag vet vad sugar gliders är, sambon vill ha sånna så när man flyttar till större boende så kommer det väl även hem det med :P Han söker som en idiot nu då han fått erbjudande om en avelsgrupp.
Jag har inte hunnit annonsera mycket än, men skall göra de på lite olika ställen =) Tack så mkt jag hoppas också att de kommer gå bra!

#14 Jaha okej, bra att ni tänker på det istället för att bara blanda på hehe
Jaha, ja dom är riktigt söta=), jaha va kul!=)
Okej, du kan tex annonsera på djuraffärer och hos vetrinärn om det går=) sen på mataffärer tror ja man måste va lite mer försiktig, tror man kan få många oseriösa om man har otur. Det gör det säkert, ni får knäppa kort på bäbisarna oc lägga in här sen så vi alla får se på bebbarna=)

Jag vill ha kotte!! Vet bara inte riktigt var jag ska få plats. Kanske får flytta eller bygga ut först. Ville ju att den ska få gå lös men vill ju inte att katterna ska spela fotboll med den.
Jag vill följa med Sarae på studeibesök!

Haha rikki, de är bara att komma på studiebesök :P
Bara säga till innan så att ja kan få lite ordning på lägenheten och alla djuren :P haha
jag vill med följa med på studiebesök!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det var det gulligaste jag sett på länge!!!!
Jag bara älskar små kottar, skriv gärna mer och berätta om hur det är att leva med kotte i huset. Går de på låda? Vad äter dom? Har de något läte för sig? Bits dom? Hur gosar man med en kotte?

#20 Det är ganska roligt att ha en kotte i huset, speciellt när man får gäster hem som inte vet att man har än, deras miner är alltid lika kul när dom stor på deras fötter tillslut, om hon inte sover då och någon försöker väcka henne då blir hon sur och grinig bara.
Envisa som s*tan själv är dom enligt mig, vill dom inte så vill dom inte! och det har hon här i huset lärt hundarna iallafall! :P
Det går att få dom rumsrena, men de är samma sak som med illern, man kan inte nöja sig med en låda bara om dom har stort utrymme, utan det behövs fler. Tålamod, är också viktigt men alla iller ägare vet hur det är :P Så självklart går de att få dom rumsrena, min tjej är det =)
Dom äter allt egentligen, dom är laktos känsliga så inget med det. Men grönsaker, frukter, Havregrynsgröt, barnmat ex på min tjejs favorit där Frikadeller. Foderdjur så som zofobas och mjölmaskar och syrsor!
Men som grund och botten använder man katt torrfoder till dom. Jag använder mig av Hill´s Sensetive Stomach och då köper jag dom små för 45 :- håller i år och dar då dom inte äter så mycket egentligen, tänk er max 30g köttprotein /dag
det är vad dom får äta inom köttprotein, sedan får man ta de försiktigt med grönsaker osv som innehåller mkt fosfos. men de är inte så svårt, efter varierat kost till en igelkott i en vecka så har man på känn hur mycket som är lagom.
Dom har massa läten för sig, olika läten för olika humör =)
Bitas kan dom, ända gången hon egentligen har "bitigt" mig va när jag hade doppat fingret i havregrynsgröt och skulle ge henne:P hon tyckte om de så mkt att hon skulle äta allt snabbt och fick då med mitt finger på köpet :P Annars har hon aldrig bitigt mig!
Gosar och gosar, de beror på hur man tolkar ordet gosar, är det att man kan krama om individen hårt eller räker det med att man kan hålla i individen och kanske pussa den på nosen eller nått, de tycker jag tillhör gosa så de är vad man kan göra på en kotta, och är dom riktigt tama kan man ju klia under magen, men även på taggarna om dom är riktigt tama, för då ligger taggarna nerår! och ju tamare dom blir dessto mjukare blir taggarna =)

Tack för all info!!
Du har verkligen ett intressant och vansinnigt gulligt djur. De verkar ju inte så speciellt svåra heller. Envisheten är man ju van vid, he,he.
Ska lägga ditt namn på minnet om jag eller någon i min närhet skulle bli sugna på en liten piggelkott.
#21 Jag var jätteintresserade av kottar ett tag, tycker dom e så himskans söta. Men sen läste jag överallt att de inte specifiserade dom som husdjur för dom sa att dom har dålig syn och enda gången de känner igen personen är för mat typ..(eller något sånt).
Men på dig verkar de inte alls så:O (vilket jag tycker är väldigt possitivt^^)
Kom på lite till frågor med:P
Kan man ut o gå med kottar? och om man reser iväg, ska den följa med eller kan man lämna dom hemma (och hur länge isf) *:)
wow stått o beundrat e små varelserna på X-antal husdjursmässor de e ju bara för häftiga o goa!
#21 är de bara kattmat som gäller eller funkar illermat också? hur mkt matväg är de olika våra vilda igelkottar i sverige? och hur funkar de med hundar? kaxiga? hur många vakentimmar har de?
Vill ju också komma på studiebesök =D var bor du?

#22 det var så lite så =) Nöjet är helt på min sida att prata om dom små underbara liven och dela med mig =)
#23 Att dom har dålig syn vet jag inget om har aldrig heller hört talas om det du just sa men men kan ju alltid vara nån tanke :P
Men att dom skulle känna igen en person för maten är ju inte direkt sant, jag ställer fram maten till min tjej när hon sover så inte påverkar jag henne genom mat iallafall :P haha
Man kan ta ut sina kottar, dock bara när värmen tillåter.
Tamigelkottar är väldigt känsliga för kylan, tillskillad från våran svenska vildigelkott som kan gå i ide under vintern efter att ha ätigt upp sig ordenkligt under sommaren och våren. En tamigelkott dör om den går i ide, deras matsmältningssystem fortsätter som vanligt det ändrar inget hos dom utan den jobbar på precis som vanligt och om en tamigelkott skulle gå i ide när matsmältningssystemet och kroppen funkar på detta sättet så kommer kotten att tyna bort och dö, eftersom att kroppen inte får någon näring när den är instäld på att få det.
Hoppas att du förstod min konstiga förklaring :P
Men annars kan du ha en kotte ute om det är någorlunda varmt ute, man får ju bara vara uppmärksammad på att dom kan dra till sig parasiter och fästingar, precis som vilket annat djur som hälst egenligen.
Man skall inte lämna en kotte hemma själv, antingen får man ta med sig den vilket jag gör, om ja så skall till landet eller om ja skall någon annanstans en längre period, annars så har jag vänner som mer än gärna passar mitt zoo här hemma :P haha
#24 jag vet inte hur det är med illermaten, kottarna skall ju hälst ha ett foder som är gjort för just känsliga magar, jag använder ex Hill´s sensetive stomach och jag köper bara en liten påse för 45:- och den kan alltså hålla i upp till 2 månader
för så lite äter dom + att du blandar med lite annan varierande kost också då =)
Dom skall ju bara äta ca 30g köttprotein/ dag sedan får man lägga till lite grönsaker eller annat som dom kan äta.
Egentligen är det inte så stor skillnad mellan dom i matväg,
Igelkottar i övrigt äter ju insäkter, detta gör även tamigelkottar, dom äter ju zofobas, mjölmaskar och syrsor, sånt som vi har och erbjuda dom, medans vilda äter lite mer på en bredare yta som naturen har att erbjuda.
Jag har ju två hundar hemma som sagt, och dom kan vara lite på henne men då säger hon ifrån, hon rullar ihop sig till en boll och låter och då går dom ifrån henne. annars funkar dom bra, dom har ju sitt sätt att försvara sig och de är ju taggarna.
Men jag har absolut inga problem med min kotte och hundarna.
Jag finns i Göteborg, men får väl se kommer förmodligen att finnas på en del antal platser runt om i sverige nästa år. Om det nu inte blir så också att de dyker upp en träff med oss igelkottsägare runt om i sverige för då kommer jag och många fler finnas på plats = )

#24 ang vakentimmarna så beror de på.
Dom är ju nattaktiva djur men man kan få dom till att vara vakna på dagarna också, min tjej är vaken både dagar och nätter, dock kan hon bara få för sig att hon skall lägga sig och sova mitt på dagarna också :P så jag vågar inte säga några exakta timmar, de avgör man mkt själv