Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 361 ggr
LiindaLarsson
0

Bajsa & bitas ""HJÄLP MIG!!""

Min iller tös som är 14-15veckoer skiiter inte i lådan jämt men oftast och hon biter i mina händer fast jag fyar henne och hon biter i kablar.. går ju inte att ha hon lös hon får sitta i buren när hon är dum och vara ute med uppsikt ,, men jag vill kunna ha min illla tös lös ensamn hemma eller har man dom ensamma hemma när dom är lösa? men det är ju så tråkigt att hon bara får vara i köket sj  snälla hjälp mig att få en snäll iller _:)

Robinsnel
0

ok, känns som ni kanske behöver nya tag..

Här är en bra tråd om bitträning:

http://iller.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=44c10f8f-9bc1-4a24-8864-2a384af1293f

Jag rekommenderar att du håller henne under frambenen mot dig och fräser åt henne, eller ja fräs direkt när hon biter och ta upp henne och prata med henne med besviken röst samtidigt som du stryker henne över huvudet (lite "rejält"), när hon gäspar har hon "gett sig" och då kan du ge henne ett nytt försök. Biter hon igen får du upprepa.. Låt henne inte gå förrän hon är snäll och lugn.

Lådträningen… mkt handlar om att placera lådorna rätt, gör resterande hörn eller ställen hon går på till sov- eller matplatser. Minst en låda i varje rum behöver du nog.

För att minska hennes hyss får du helt enkelt illeranpassa. Möblera så hon inte kommer upp till ställen du inte vill hon ska välta ner saker från. Blommor kommer hon gräva ur om hon kommer åt, så de får du flytta ur hennes räckhåll. 

Lås inte in henne, det löser verkligen inte era problem ;)

Ett stort LYCKA TILL!

Robinsnel
0

Vad är det för kablar hon biter på? Kan du plocka bort just dem kanske? Jag har vart med om att illrar tuggat av typ sladdar till mobilladdare och hört om illrar som tuggat högtalarkablar. Kan det vara brist på aktivering? Testa annars citron på kablarna..

Robinsnel
0

och ja, man har de lösa.. Jag har alltid mina lösa och de har tillgång till hela lägenheten. Det är bara att säkra så de inte kan göra sig eller en massa saker illa. De är ju sociala och behöver yta att springa av sig på. Leksaker och dig att sysselsätta sig med när hon är vaken ;)

Jag hoppas även att du vet att mjukplast är farligt.. Ta bort gummisaker och ev hörlurar. Det är VÄLDIGT vanligt att illrar dör pga förstoppning av dessa material.

Smex
0

Köp en massa leksaker och gå ut med henne lite då och då. Så hon får göra något. Det är en valpoch valpar är precis som andra djurungar (tex kattungar och hundvalpar) att dom behöver aktiveras.

Hon har antagligen väldigt tråkigt i sin bur. Men man skall inte ha illrar i bur heller.

Som Robinsnel har skrivit så fixa till lägenheten så att hon inte kan klättra upp över allt och kan riva ner saker och ting.

Mina har också tillgång till hela lägenheten. Då jag inte är hemma så får dom vara inne på sitt rum där jag har en massa leksaker och filtar överallt. Sambon har till och med byggt ihop en liten klätterställning där dom kan sova och klättra.