Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 319 ggr
Leffe
0

Öppet hus 27 oktober

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är öppet hus hos Bromma Djurklinik lördagen 27 oktober mellan kl 10 och 15. Ulvsundavägen 152, Bromma, Stockholm

AlbaStiffler
0

Är det Bubba Klubba på bilden som jobbar där? Han va bäst på Robinsson! :)

Faxlin
0

#1: Men jag skulle aldrig släppa ett djur till honom. Anser att han kan hålla sig till Robinsson och låta  djuren slippa honom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

#2> eeeeh? Varför då? :) Tyckte han verkade sympatisk!

Norrskenets
0

skulle vilja åka dit och kolla men det är så lååångt juh=P

Faxlin
0

#4: Därför jag har egna erfarenheter av honom som inte direkt gör honom sympatisk.
Han jobbade i Gävle förrut. Och han hade jour då jag fick en olycka här hemma. Min schäferhane attackerade den minsta valpen i kullen jag hade då. Denna lilla hanvalp var verkligen liten, mindre än huvudet på schäferhanen som attackerade. Han var endast 6 veckor gammal. Och efter attackan såg jag djupa jack över ögonen och ett stort jack under ena ögat på honom. Det rann blod ur nosen på honom. Självklart ringer jag veterinär, och det är Bubba som svarar.

Jag förklarar exakt vart såren sitter och hur det ser ut. Svaret vart:
- Han har fått en hjärnskada, ingen snack om saken. Om du verkligen vill så kan jag komma ut och avliva valpen åt dig, men då den är så liten så gör du det bäst att slå ihjäl den själv. Bir billigare.

Hmm, sympatisk kille? Nepp knappast.

Avslutar hastigt samtalet med att jag inte behöver hans tjänster och att jag tänker vända mig till annan veterinär. Han skrattar mig i örat och säger lycka till.

Frustrerad, arg och chockad ringer jag till Ultuna. Berättar samma sak där och förklarar än en gång exakt hur det ser ut.
De förklarar för mig att det kan vara otroligt simpelt eller otroligt allvarligt. Men de kan inte ge en diagnos per telefon. Men ber mig skynda mig in.
Vi kastar oss in i bilen och åker till Ultuna. Där min lilla bebis får en rättställd diagnos.

Audiatur et altera pars

NoraDede
0

#6 ursch vilken j**** idiot skulle jag säga. men en nyfiken fråga klarade sig valpen?

Norrskenets
0

usch vilken otrevlig vetrinär han verkar va, hur gick det för valpen?!

AlbaStiffler
0

#6> Huga, ja det lät inte så trevligt… :( Man vet inte, kanske låg det något i hans diagnos som kanske stämde överens med vad du beskrev för honom, men det var ju ett litet lustigt sätt att ställa den på via tel och okänsligt hur han sa det.

Vad blev diagnosen hos Ultuna? Hur gick det med valpen?

Faxlin
0

Oups glömde berätta fortsättningen. Sorry.
Den komemr här:

Väl på Ultuna blev vi insläppta direkt, det kunde vara akut och allvarligt så dessto snabbare vård dessto bättre. Vi behövde inte ens gå till kassan utan blev direkt insläppta i undersökningsrum till veterinär.
En nogrann undersökning gjordes. Och här är diagnosen:

Valpen hade tre djupa sårfickor runt ena ögat efter den vuxna hundens huggtänder. Dessa var lätt rengjorda. Då ingen av sårfickorna gick nedåt kommer även smuts att rinna ur under läknings tiden.
Det ena såret sitter nära under ögat och blodet från det såret har kommit upp till ögat. Följt valpens tårkanal som slutar i att blodet rinner ut i nosen.

Behandling:
Såren sköljdes or. Nosen gjordes ren. Och han fick antibiotika på plats och matte fick recept på mer att ge hemma.

Den enda oro de såg var hur valpen tagit detta psykiskt då en sådan här attack kan vara förödande för en hund överlag. Och de ansåg att mycket om hur hans psyke klarat detta kommer jag se direkt när vi kommer hem igen. de bad oss släppa ihop den vuxna hanen och valpen när vi kom hem och kolla reaktionen hårt hos valpen. Sedan får vi besluta efter detta.

Reaktionen hemma:
Jag släppte ner valpen direkt på golvet när vi kom in. Sambon stängde då undan tikarna och de andra valparna innan jag och valpen gick in.
Valpen gick som vanligt igenom hallen och emot köket. I köket under köksbordet låg våran hane. Exakt på samma ställe som han gjorde när attacken skedde.
Valpen ser honom, stannar….

Nu är det vi ska få svar hur rädd han har blivit av detta.

Så börjar han morra. Om det är någon här som hört en sådan liten valp morra så vet ni hur ynkligt det låter. Det är faktiskt riktigt skrattretande. ;-)
Men han fortsätte morra lite, sedan gick han på stela ben fram till Sacko (hanen) och stannade precis framför nosen på honom. Väl framme så fnyser han högt och så slår han till Sacko över nosen.

Sacko låg hela tiden under bordet och sa inte ett pip och inte lyfta han på huvudet heller. Han liksom skämdes fortfarande. Matte hade blivit jättearg när han attackerade en valp så han lärde sig att inte göra om det misstaget. Således gick den lilla valpen igenom vårat test utan problem.

Vid ett års ålder mentaltestades valpen och klarade sig galant. Han har öven gjort intagningsprovet till polisen vid 2 ½ års ålder och klarade det med. Men han kunde tyvärr inte jobba utan sin matte och hon var inte polis så det sprack. ;-)

Audiatur et altera pars

NoraDede
0

#10 vad skönt att höra att allt gick så bra=) men ringde du denna veterinär mottagning som han jobbade på och konfronterade dom något över hans beteende i telefonen?

AlbaStiffler
0

Härligt slut på historien. Snacka om att ett "ofarligt" sår kunde kännas läskigt, iom blodet i nosen. *rys* Tänk om Bubba hade fått sin vilja fram…. huga.

Faxlin
0

#11: Nepp det gjorde jag faktiskt inte. Jag hade inte en tanke på det då. Var mer sådan att dit ringer jag aldrig mer.

#12: Ja tänk om jag hade trott på honom och låtit honom avliva valpen. Känns hemskt än i dag att tänka på att någon kan ge en diagnos över telefon. Det enda jag ville var att få ut honom till mig så han kunde bli undersökt. Men efter hans ord vågade jag inte låta honom komma liksom.

Audiatur et altera pars

NoraDede
0

#13 nej jag förstår att du inte skulle ringa dit mer och att du inte tänkte på det men jag skulle ha ring och pratat med den som har hand om mottagningen man kan få ut ersättning men detta kanske hade kunnat stoppa denna kille i han felande arbete inom veterinären om ni förstår mig rätt nu

Faxlin
0

#14: Jadå jag förstår så väl. Men det är något jag inte tänkte på förns lååångt senare att detta skulle ha anmälts. Ibland är det lätt att vara efterklok.

Audiatur et altera pars

NoraDede
0

#15 jo det är ju helt sant men att vi disskuterade om detta nu kanske får andra att komma på det om det händer dom=)

Norrskenets
0

Va skönt att valpen klarade sig och va så tuff ändå mot hanen efteråt=) synd som sagt att ni inte anmälde honom, men dom som är medlem här ser det här så lär dom inte heller släppa sina älsklingar till honom, jag skulle då inte våga chansa. Skönt som sagt att valpen klarade sig=)

Faxlin
0

Okej mina vänner här spårade tråden ur lite :-)

Det som det egentligen handlar om är att jag tycker många ska ta sig dit. Inte kanske på grund av Bubba, men på grund av att Djurhjälpen kommer vara där bland annat. Sedan finns det mycket annat trevligt som händer den dagen. De har en speciell fotograf där om jag förstått det rätt. Så passa på ni som inte åker till Norge på utställning och åk dit.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Snart är det dags för öppet hus. Någon som ska dit? Kanske kan ni fota lite och berätta om det efteråt.

Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

putt

Leffe
0

iFokusmontern kommer att vara där

Leffe
0
Norrskenets
0