Aj, som fan!
Just nu är guldklimpen,ja just det guldklimpen ett odjur.Han biter så jäkla hårt,om han har bitit var det en sak men han liksom tuggar sig igenom huden snacka om att det gör ont och svider när jag måste handsprita händerna pga jobbet.Säger nej och tar han i nackskinnet,undrar om någon har varit dum eller ,känns som det är ett döda bett.Är just nu inge fin om händerna.SUCK.Han fick gurka ur mina händer då tog han det så fint men rätt var det var så högg han igen.Tacksam för tips.
Var konsekvent! Acceptera inga bett alls, inte ens när det är lekbett.
Släpp inte ner honom när du fyat färdigt, då lär han sig att om han bits så kommer han ner. Utan håll på lite med honom efter fyet.
Kämpa på! Rätt som det är så fattar han att det är fy att bitas och att ni är över honom i rang.
Sara
puttar upp en tråd som heter KT bitträning åt dig..där finns massa tips.
Såg att det fanns en tråd med bittips.Håller i honom och när han har släppt och gett sig släpper jag och han biter igen phu.Han har faktiskt bitit löst och kanske kommit på att så skulle han inte göra och släppt lika fort.Men det som är jobbigt nu, är att han tuggar så,visar nästan som att han är så arg.
det bästa sättet att få en iller bitfri är egentligen att frivilligt sätta sig i sånna situationer där illern biter. Alltså: illern biter, du fyar, när illern slappnat av så gosar du/berömmer, sen stoppar du fram händerna igen och låter illern bita igen om den vill. Sen upprepar du: fya, berömma osv. Sluta inte förräns illern själv väljer att inte bita dig. Att "skrämma" en iller bitfri genom stenhård uppfostran/hot etc funkar ofta inte bra i längden.(nu menar jag inte att det e så du gör, utan bara generellt) Det bästa är om illern själv till slut väljer att inte bita dig.
Prova att främst använda din röst när du fyar. Vissa blir mer upptrissade när man tar i nacken etc. Testa att nästan skrika "nej" eller "fy" när han biter och se hur han reagerar. Med min rickie var det det enda som funkade. Och nu reagerar han direkt när jag höjer rösten åt honom, även om han skulle vara mitt uppe i att mörda en blomma, så slutar han direkt om jag höjer rösten ;)
Funderar också på att strunta i nackskinnet ska pröva nästa gång han biter.För ju mer jag tar tag ju hårdare biter han.Ska också visa mer gos så han ser att händerna är sköna.Hoppas det är rätt sätt för våran iller.

håller tummar och tassar här hemma att det går åt rätt håll snart=)
Ja en del illrar biter så, kanske var därför de omplacerade honom?
oj då, kämpigt värre. Kan glädja dig med att det ofta vänder tvärt en dag och ditt kämpande har gett resultat!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ge inte upp det kommer lösa sig!Typiskt valp beteende! Hojta till om du behöver hjälp, har ju ett bitmonster här hemma :) hihi
asso det jag ahr använt på mina..dom var inte kanonbitiga men tog sig gärna ett smakprov :).. jag hade kvar fötterna eller händerna tills dom var på väg att bita och precis när dom ska bita skrek jag högt och väste.. Melker fattade inte alltid utan nafsade tilländå, då plockade jag upp honom, nackskinnet och väste samtidigt som jag gav honom det ooonda ögat.. nu harvi påbörjat "nakna-fötter-träning" här hemma ( bara jag, inte sambon).. hittils helt ok
lycka till

Jag brukar tipsa om att prata illerspråk. En iller som gör sig illa eller blir rädd tjuter ett Iiiiiiii skri. Så om illern biter dig och det gör ont, testa om han lyssnar på ett jättehögt Iiiiiiiiii-skri!
När en iller blir förbannad så fräser den, som ett kort kattfräs nästan. Nästan som en förkylningsharkling på en människa, eller nästan som om man spottar fram fräset. Svårt att beskriva i ord, men du kan även testa detta fräs tillsammans med tex nackskinnet…
Man kan ju inte förvänta sig att en iller kan NEJ och sådant. De enda människoorden mina illrar lyssnat på, förutom sina namn, är Ååååå sååååå duktig och Frukost. Dvs ord förknippade med godsaker och laktosfri grädde…hehehe.
Sen har jag många ggr kört med en metod som går ut på att jag totaldissar illern när den bits. Dvs, ser jag att illern kommer mot mig och vill bitas, så går man därifrån, tar upp fötterna eller låter bli att sticka fram fingrarna. Bits illern, släng ner den och gå där ifrån. Bits den när du har den i handen, totaldissa den och ge den ingen feedback på bettet. Dvs bit ihop, och varken fya eller skrik. Vet att det motsäger många övriga metoder. Men vissa illrar blir totaltriggade av att man reagerar på ett bett, både om man blir arg eller visar rädsla eller smärta så blir de triggade och tycker det är skitkul att de fått en reaktion. Tillslut tycker illern det är tråkigt att bitas. kan va värt att testa även en sån här metod om du känner att de andra inte funkar. Vissa metoder funkar på vissa illrar och vid vissa tillfällen.
I regel gäller att om illern sitter i ditt knä tex och bits för att komma ner tex, så vinner illern om du släpper ner den. Alltså lär den sig att OM jag bits så får jag som jag vill. fel fel fel… :)
Ett positivt beteende idag var att jag hadde handskar på mig
Inga stora utan tunna och mjuka.Klappade och tog i han så att han kan vänja sig vid händerna,han provade att bita men släppte fort eftersom inget nackgrepp kom och ett nej.Men eftersom jag hadde t.shirt på mig så var armarna bar så då passade han på att testa bet men inte så hårt och inget tuggande han gick ner på glovet och gjorde glädje skutt det såg roligt ut.Nu undrar jag varför han gjorde glädjeskutt blev han glad att händerna var snälla eller för att han trodde han bestämde.Jag blev då glad biter han så löst jämfört med förut så kan man stå ut men han blir större och större.
#12 det låter som om att hans bitande bara är lek- När de skuttar runt å e hel galna d et e då de leker, oftast involverar detta även att de biter, eftersom det är så en iller leker ,)
Tror att vi är på rätt väg.Idag har han varit riktig mysig nog har han bitit lite men det är lite det och inget tuggande.Det som han reagera bäst på var när jag skrek iiiiiiiii, då släppte han direkt och tittande frågande på mig, vad hände! Och så har han varit en liten glad skit idag, skuttat och mopsat upp sig.Pingisbollarna höll inte länge, söndertuggade men det var en leksak som han gillade helskarpt.Får investera mera verkar det som.Idag har han hållit igång i över 4 timmar så nu är det en iller som ligger förnöjt och sover.Grannen kom idag också, resulterade i att han bet i foppa toffeln och stack med skon under soffan.Han ligger inte bra till hos grannen.Sonen har tagit mod tills idag och lyft upp illern i knä, men han blev lite sur så han åkte ner på golvet , fel, ja jag vet men han inte säga till.Han biter inte så mycket i fötterna än så länge utan det är händerna som får omgångar.Kontakten med hundarna har gått bra idag,den äldsta vill mest nosa och undersöka och den minsta vill leka, men ingen är bitig eller dum.Illern är då inte rädd, han har bitit i den äldsta hunden men han reagera inte ens.Hoppas på en fortsatt positiv framgång.Han ska nog heta GIZMO tror vi min dotter ska få döpa honom.

#14 Vad kul att det går bra:) Pingisbollar är väl uppskattade hos de flesta illrar skull jag tro!? Smeagol älskar dem men som sagt så får man köpa nya stup i kvarten:( inte billigt. hihi men de är det värt!!
kul att det går åt rätt håll! men måste bara passa på att utfärda en varning gällande pingis bollart.---låt inte illern leka med dem utan uppsikt eftersom de lätt går sönder och illern kan få i sig delar, detta kan sätta illern i livsfara…bara lite heads up ;)

Mina illrar gillar golfbollar… dock kan de inte bita i dem då de är för tunga, vilket visserligen är rätt bra åxå. Sen finns det träningsbollar för golf, dvs de påminner om pingisbollar, är ihåliga och har massor med 5 mm stora hål i hela bollen. Fördelen mot pingisbollar är att plasten är något tjockare, och hittills har mina illrar lekt med samma golfträningsboll i flera år.
Det är alltså inte vanliga golfbollar som jag menar, utan såna som tanken är att man ska övningsslå på, och eftersom de är så lätta och ihåliga så flyger de bara några meter…
Lite kul är att man kan fylla dessa med tex något gott som lockar illern att leka med bollen. Sen kan man knyta ett snöre i dem och leka fiska iller. :)
Kul Chabo att Iiiii-knepet funkade. Använd det dock bara när det behövs, annars förlorar det kanske sin funktion och illern vänjer sig! :)
Pust! Idag fick han nosa på min hand utan handske, och knuten hand, då passar han på att bita och gnagde på handleden där man har så tunt skinn.AJ. Men då blev det nackskinnet, för just det där gnagande var bra igår så idag var det nog en testning tror jag. Först så ropade jag nej, och jag tror att han släppte frivilligt men inte fort nog, tyckte då jag när det gör så jäkla ont.Han och jag har nog kommit lite på snekant med varandra en aning.Nu är han då inge rolig när han ska gnaga så på händerna.På pojken har han prövat att bita men inte gnagande.Pust stånk och stön. Tur att jag är lika envis som illern.

Egentligen förstår jag mig inte på den där metoden, som många förespråkar, dvs att medvetet utsätta illern för en lockelse, för att sen fya. Dvs, det är nästan samma sak som om man satte en klubba framför sitt barn, och när barnet slickade på klubban (vilket alla skulle prova) så fyar man det?! Är det psykologi? Mjä… Då tror jag mer på att känna sin iller och att inte trigga den när den tex är bitsugen. Ser man att den kommer hugga, ta bort handen, gå därifrån… Skitråkigt tycker illen och låter förhoppningsvis tillslut bli… För det menar jag inte att man ska undvika att ta i illern, utan att man ska läsa sin iller och ta den i rätt tillfälle. man måste såklart träna. Ser man att illern är bitig, se till att den inte kommer åt att bita. Stick inte klubban framfrö ansiktet på den! :)
Har jag fel? Tycker nån annan att frestelse-metoden är fel psykologi? (inget personligt mto Dig Chabo, ve om att många förespråkar denna metod) :-)

Citerar:
"När en iller blir förbannad så fräser den, som ett kort kattfräs nästan. Nästan som en förkylningsharkling på en människa, eller nästan som om man spottar fram fräset. Svårt att beskriva i ord, men du kan även testa detta fräs tillsammans med tex nackskinnet…"
Detta tippset är det BÄSTA jag någonsin fått ;) Tackar Albastiffler!! Detta var det enda som funkade för att få frallan att sluta bita mig i fötterna. Inget annat funkade. När jag skrek åt honom så blev han bara mera uppspelt, lika så om jag tog honom i nacken. Men när jag fräste åt honom så gick han sin väg tillslut!! Detta funkar även bra på semagol när han gör ngt som han ej får. Den vabnligaste reaktionen brukar vara ett fräs tillbaka och sedan går han och surar. hahah. Men de funkar inte alltid fast oftast.
Även när min kompis gjorde så åt smeagol tror ja de va så gav han sig direkt. Så det tippset är verkligen ngt ja rekomenderar!! Fast valpar är ju väääldigt trottsiga. haha

#20> hehe, kul, tackar.Kul att det funkat för fler än mig! Ja menar, vi pratar ju olika språk, så det är väl inte konstigt om de inte fattar när man säger Nej…hehehe…
Jag kör också bara med fräs sen tuva kom som valp för tre år sen. Nackskinnet har jag bara dåliga erfarenheter av i såna situationer.

#21 det är väl inte du som ska tacka. hihi. om ja ej hade testat det så kanske frallan blivit en omplacering igen eller så kanske ja hade gått med tofflor för jämnan!! Nä precis. Men smeagol fattar faktiskt nej ungefär lika ofta som fräset fungerar haha ;)